Sanovatko teidän nuoret "nainen" ja "mies" vaiko "naisoletettu" ja "miesoletettu", kun puhuvat vieraista ihmisistä?
Siis olettaen, että se vieras ihminen ei ole kertonut, että mihin eri sukupuolista hän identifioi itsensä?
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän pelkkä sana "mies" sisältää jo itsessään oletuksen siitä, että tarkoitetaan miestä. Mitä lisäarvoa "miesoletettu" tuo? Jos näet ystävälläsi kauniin punakivisen korvakorun, sanotko hänelle, että ompa sulla kauniit rubiinioletetut korvikset.
Niin tarkoitat miestä, mutta oikeasti et voi tietää onko se mies. Sitä ei näe ulospäin mikä kunkin ihmisen sukupuoli on tuhansista eri vaihtoehdoista.
Parantaako se jotenkin tilannetta, jos sanon miesoletettu? Silloinhan suorastaan alleviivaan epätietoisuutta
hänen sukupuolestaan. Se voi olla kohteelle erittäin epämiellyttävää, jos hän kokee, että kyseenalaistan hänen sukupuolensa.Ei siinä ole mitään pahaa, että alleviivaat epätietoisuuttasi, kun et kerran oikeasti tiedä. Paljon pahempaa on, jos oletat ihmisten sukupuolen.
Mitä pahaa siinä on? Ne ihmiset, joilla menee kuppi nurin siitä, että joku olettaa heidän olevan toista sukupuolta, ovat mieleltään epävakaita. Samoin ovat nuijat, jotka kutsuvat kaljuuntuvia keski-ikäisiä ukkoja naiseksi vain sen vuoksi, että he lakaavat kyntensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuuko naisesta mukavalta, jos hänestä puhutaan "naisoletettuna"?
Ei. Mutta nykyäänhän naisia saa kutsua myös verenvuotajiksi, munasarjatyypeiksi, kohdunomistajiksi, lapsenkantoihmisiksi jne. Ei katsos haluta loukata toisten tunteita kutsumalla naisia naisiksi.
Naisten tunteilla ja ihmisarvolla nyt ei sit olekaan paskankaan väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän pelkkä sana "mies" sisältää jo itsessään oletuksen siitä, että tarkoitetaan miestä. Mitä lisäarvoa "miesoletettu" tuo? Jos näet ystävälläsi kauniin punakivisen korvakorun, sanotko hänelle, että ompa sulla kauniit rubiinioletetut korvikset.
Niin tarkoitat miestä, mutta oikeasti et voi tietää onko se mies. Sitä ei näe ulospäin mikä kunkin ihmisen sukupuoli on tuhansista eri vaihtoehdoista.
Parantaako se jotenkin tilannetta, jos sanon miesoletettu? Silloinhan suorastaan alleviivaan epätietoisuutta
hänen sukupuolestaan. Se voi olla kohteelle erittäin epämiellyttävää, jos hän kokee, että kyseenalaistan hänen sukupuolensa.Ei siinä ole mitään pahaa, että alleviivaat epätietoisuuttasi, kun et kerran oikeasti tiedä. Paljon pahempaa on, jos oletat ihmisten sukupuolen.
Huomaatko, että sana "miesoletettu" sisältää myös implisiittisesti oletuksen kohteen sukupuolesta. Samoin tietysti "naisoletettu". Joten en näitä sanoja käyttämällä väistä sukupuolen olettamista.
Kaikki tuntemani henkilöt ikään katsomatta puhuvat ihan naisista ja miehistä. Sitten yritetään olla jotenkin olettamatta yhtään mitään, jos henkilö näyttää niin androgyyniltä ettei oikeasti sukupuolesta saa viitteitä. Tällöin puhutaan henkilöstä, tyypistä tms. Näitä -oletettu termejä en ole muualla kuullut kuin netissä.
Vierailija kirjoitti:
Mä sanon vaan ihmisoletettu kun en voi tietää, että tunteeko hän olevansa edes ihminen. Kerran erehdyin sanomaan valasoletettu, mutta se sitten teki hyvin selväksi, että kokee olevansa kuitenkin ihminen.
Joo siis monta kerta ihmisiä oletetaan myös lehmiksi, sioiksi ja koiriksi. Se on niin vaikea välillä tietää, mitä kukin on.
Alushousuihin kun kurkistaa, niin tietää onko mies vai nainen. Ei tarvitse "oletella"........
Nyt kun ylläoleva flägätty asiattomaksi, vastaan aloitukseen käyttäväni -oletettu päätettä luontevasti, mutta myös välillä "tyyppi" tai ihan vain mies tai nainen, riippuen tilanteesta.
Itseä hauskuutta ettei ihmiset ole minusta yhtään varmoja tai käyttävät "väärää" ilmaisua, kunnes pahoittelevat ja luulevat käyttävänsä oikeaa senkin jälkeen.
Toivoin, että corona olisi saanut ihmiset unohtamaan tällaisen turhanpäiväisen skeidan.
Käyttää neutraalia termiä, usein sanoo ”tuo tyyppi tuolla”.
Vierailija kirjoitti:
Alushousuihin kun kurkistaa, niin tietää onko mies vai nainen. Ei tarvitse "oletella"........
Minulla ei ole tapana kurkistella toisten alushousuihin.
Riittää kun alushousujen omistaja itse kurkistaa, sillä se homma selviää. Sukupuolia on kaksi, mies ja nainen.
Vierailija kirjoitti:
Puhuvat naisista ja miehistä. Ite puhun että "se naiselta/mieheltä vaikuttanut".
Totuushan on, ettei ulkonäöstä voi varmuudella sukupuolta päätellä, siksi näin.
Vau! Onko sinulla käynyt mielessä, että sitä sukupuolta ei tarvitse välttämättä mainita ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Mutta nykyäänhän naisia saa kutsua myös verenvuotajiksi, munasarjatyypeiksi, kohdunomistajiksi, lapsenkantoihmisiksi jne. Ei katsos haluta loukata toisten tunteita kutsumalla naisia naisiksi.
Eipä vaan käytetä noita termejä missään. Muuten hyvä.
Aika yleinen on "tyyppi", joka sopii kaikkiin sukupuolikokemuksiin. Miespuolisia kutsutaan myös Jonneiksi. Sanoja mies ja nainen harvoin kuulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meillä sanovat reilusti transuiksi.
Tiedoksi, että tuo sana on slurri ja moni transhenkilö triggeröityy siitä.
Olen nähnyt vain muunsukupuolisen triggeröityvän sanasta. Aika moni transseksuaali näyttää itse käyttävän tuota samanlaisessa rekleimaamistarkoituksessa kuin n*gga mustaihoisilla, esim. hiphopissa.
Tuossa eronahan on se, että itse saa käyttää itsestään mitä sanaa tahansa, mutta kun muut käyttää sitä, se on kyseenalaista. Siksi transsukupuolinen voi sanoa olevansa transu, mutta cis-sukupuolinen ei häntä saisi näin kutsua. Esimerkkinä: Voisin kutsua itseäni toopeksi, mutta jos sinä kutsut minua toopeksi, on se kusipääliike.
Vierailija kirjoitti:
Riittää kun alushousujen omistaja itse kurkistaa, sillä se homma selviää. Sukupuolia on kaksi, mies ja nainen.
https://www.scientificamerican.com/article/the-new-science-of-sex-and-g…
Et tiedä varmasti, onko sinulla miehen tai naisen tyypilliset kromosomit eli et voi todistaa olevasi stereotyypillinen tai normatiivisesti normaali mies/nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat kyllä niin paljon systemaattisesti syrjitympiä maailmassa kuin trans-ihmiset! /s
Kaikenlaisia ilmaisuja käytetään, nainen, mies, henkilö, ihminen, harvemmin sanovat naisoletettu tai miesoletettu. Henkilö viittaa yleensä ihmiseen, jonka sukupuolesta ei haluta tehdä minkäänlaista oletusta.
Vierailija kirjoitti:
Oliko ketjun aihe sukupuolten määrä?
Ei siinä ole mitään pahaa, että alleviivaat epätietoisuuttasi, kun et kerran oikeasti tiedä. Paljon pahempaa on, jos oletat ihmisten sukupuolen.