Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanovatko teidän nuoret "nainen" ja "mies" vaiko "naisoletettu" ja "miesoletettu", kun puhuvat vieraista ihmisistä?

Vierailija
13.04.2020 |

Siis olettaen, että se vieras ihminen ei ole kertonut, että mihin eri sukupuolista hän identifioi itsensä?

Kommentit (130)

Vierailija
21/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

meillä sanovat reilusti transuiksi.

Tiedoksi, että tuo sana on slurri ja moni transhenkilö triggeröityy siitä.

Olen nähnyt vain muunsukupuolisen triggeröityvän sanasta. Aika moni transseksuaali näyttää itse käyttävän tuota samanlaisessa rekleimaamistarkoituksessa kuin n*gga mustaihoisilla, esim. hiphopissa. 

Vierailija
22/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap unohti muusuoletetut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muunsukupuolinen nuori ja harmittaa, kun tahallaan sanotaan tytöksi tai naiseksi. Muutenkin raskasta ja sitten tutut tytöttelee. Opettajat etenkin, vaikka olen koittanut viedä asiaa eteenpäin

Vierailija
24/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein tajua mitä sillä sanalla ” oletettu” oikein haetaan. Mitäs jos oletus meneekin väärin? Kyllä minua ärsyttäisi ihan tuplana tulla kutsutuksi ” miesoletetuksi” kun olen nainen. Sanan ” oletus” lisääminen oikein alleviivaa sitä olettamista. Antaa kuvan että asiaa on oikein pohdittu joka kantilta, ja tultu siihen tulokseen että olen mies. Sen sijaan jos kutsuisi minua vahingossa ihan vain vain ” mieheksi” , niin sen voisi kuitata pienenä lipsautuksena, jonka voi helposti korjata. Ilmeisesti tämän Sanonnan tarkoitus on vain kiillottaa sanojan omaa sädekehää.

Pieni vähemmistö pakottaa enemmistön ihmisistä loukkaamaan toisiaan nimittämällä naisia ja miehiä "oletetuiksi" ja vihjailemalla, että heidän biologinen sukupuolensa on jotenkin tosi epäselvä asia. 

Vierailija
25/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muunsukupuolinen nuori ja harmittaa, kun tahallaan sanotaan tytöksi tai naiseksi. Muutenkin raskasta ja sitten tutut tytöttelee. Opettajat etenkin, vaikka olen koittanut viedä asiaa eteenpäin

Ai että ihan tahallaan.

Katsos kun vain sinä näet pääsi sisään, muut sen, miltä näytät ja miltä äänesi kuulostaa.

Vierailija
26/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti he näkevät uniikki lumihiutale-haihattelusi läpi ja kutsuvat sinua juuri sillä sanalla mikä oletkin, eli tyttö tai nainen.

Vierailija
27/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät todellakaan. Sanovat reilusti 'se'. (Emme kuulu niihin hienostelijoihin, jotka käyttävät 'hän' -pronominia -- paitsi tietysti muodollisissa yhteyksissä ja kirjoitetussa tekstissä, jossa sukupuoliarviotkin on parempi jättää kuulijoiden/lukijoiden itsensä tehtäviksi.)

Vierailija
28/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanat mies ja nainen sisältävät jo itsessään sen oletuksen, ei sitä tarvitse siihen erikseen lisätä. Miten se muka muuttaa viestiä vähemmän tökeröksi, jos kutsuu muunsukupuolista ” naisoletetuksi” ? Naiseksihan hänet silloin arvioidaan aivan samoin, kuin jos käyttäisi vain sanaa nainen. Tai olisiko tämän ketjun poikatyttö ollut tyytyväinen, jos pelkän pojan sijaan, häntä olisi kutsuttu virheellisesti poikaoletetuksi?

Vierailija
29/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanovat kaikkia '"tyypeiksi".

"Sit sinne tuli joku tyyppi..."

Voi tarkoittaa miestä tai naista.

Vierailija
30/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota "oletettua" ei käytä muut kuin persut.

Vierailija
31/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oletko tyttö biologisesti? Ei siitä voi oikein muita syytellä, jos muut siihen fyysiseen todellisuuteen reagoivat, koska sukupuolta ei voi oikein peittääkään. Jos et tunne itseäsi naiseksi, niin pyydä kutsumaan nimellä. Suomessa ei ole sukupuolittuneita pronomineja, joten ei voi olla niin paljon tilanteita, missä tuo oikeasti olisi ongelma. Periaatteessa ne tilanteet olisivat silloin, kun itse et ole paikalla. Kasvottainhan sinusta puhuttaisiin nimelläsi eikä "tyttönä". 

Vierailija
32/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletettuna. Onneksi nuori polvi osaa olla empaattisia eivätkä tahallaan loukkaa. Monella työpaikallakin, kuten omallani, on siirrytty sukupuolineutraaleihin nimiin. Aluksi alkoi hirveä huuto, mutta nyt kaikki tottuneet. On vanhanaikaista ulkonäön perusteella päätellä toisesta jotain ja myös loukkaavaa.

Mua loukkaa se, jos mun sukupuolta EI tunnisteta. Miksi olisit minua kohtaan tahallaan noin epäempaattinen ja ilkeä? Ja eikö transition läpikäyneitä transseksuaaleja loukkaisi myös, jos heitä myös nimitellään oletetuiksi eikä kutsuta siten kuin he selvästi haluavat kutsuttavan?

Vierailija
33/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoi homoksi muunsukupuolista, ei tajunnut että jos on muunsukupuolinen, niin ei voi olla homo, kun ei ole varsinaista tiettyä sukupuolta.

Vierailija
34/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletettuna. Onneksi nuori polvi osaa olla empaattisia eivätkä tahallaan loukkaa. Monella työpaikallakin, kuten omallani, on siirrytty sukupuolineutraaleihin nimiin. Aluksi alkoi hirveä huuto, mutta nyt kaikki tottuneet. On vanhanaikaista ulkonäön perusteella päätellä toisesta jotain ja myös loukkaavaa.

Mua loukkaa se, jos mun sukupuolta EI tunnisteta. Miksi olisit minua kohtaan tahallaan noin epäempaattinen ja ilkeä? Ja eikö transition läpikäyneitä transseksuaaleja loukkaisi myös, jos heitä myös nimitellään oletetuiksi eikä kutsuta siten kuin he selvästi haluavat kutsuttavan?

Noita transitioita ei edes tehdä Suomessa nykyään, kun lääkärit eivät oikein usko näihin ideologisiin sukupuolenvaihdoksiin.

Vierailija
35/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No oletko tyttö biologisesti? Ei siitä voi oikein muita syytellä, jos muut siihen fyysiseen todellisuuteen reagoivat, koska sukupuolta ei voi oikein peittääkään. Jos et tunne itseäsi naiseksi, niin pyydä kutsumaan nimellä. Suomessa ei ole sukupuolittuneita pronomineja, joten ei voi olla niin paljon tilanteita, missä tuo oikeasti olisi ongelma. Periaatteessa ne tilanteet olisivat silloin, kun itse et ole paikalla. Kasvottainhan sinusta puhuttaisiin nimelläsi eikä "tyttönä". 

Kyllä osaatte olla ilkeitä. Esimerkiksi kesätyöpaikalla kirjoitettiin minusta esimerkillä. "Syksy informed us about thing xxx. According to HER.. SHE said..". Ilman, että kukaan kysyy millä pronominilla pitäisi kutsua. Olen tehnyt töissä ja koulussa aloitteita, että loukkaavista, lokeroivista sukupuolitermeistä luovutaan. Onneksi vihreät on hallituksessa, lain kautta asia etenee nopeammin.

Vierailija
36/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä osaatte olla ilkeitä. Esimerkiksi kesätyöpaikalla kirjoitettiin minusta esimerkillä. "Syksy informed us about thing xxx. According to HER.. SHE said..". Ilman, että kukaan kysyy millä pronominilla pitäisi kutsua. Olen tehnyt töissä ja koulussa aloitteita, että loukkaavista, lokeroivista sukupuolitermeistä luovutaan. Onneksi vihreät on hallituksessa, lain kautta asia etenee nopeammin.

Taidat olla vähän provo. No englanniksi voi tulla vastaan. Mutta suomeksihan tuo ei ole ongelma. Suomeksi ei tule lainkaan esille.  Onneksi sulla näyttää olevan aika pienet murheet, jos jotkut pronominit hiertää eniten elämässä...

Vierailija
37/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän pelkkä sana "mies" sisältää jo itsessään oletuksen siitä, että tarkoitetaan miestä. Mitä lisäarvoa "miesoletettu" tuo? Jos näet ystävälläsi kauniin punakivisen korvakorun, sanotko hänelle, että ompa sulla kauniit rubiinioletetut korvikset. 

Vierailija
38/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän pelkkä sana "mies" sisältää jo itsessään oletuksen siitä, että tarkoitetaan miestä. Mitä lisäarvoa "miesoletettu" tuo? Jos näet ystävälläsi kauniin punakivisen korvakorun, sanotko hänelle, että ompa sulla kauniit rubiinioletetut korvikset. 

Niin tarkoitat miestä, mutta oikeasti et voi tietää onko se mies. Sitä ei näe ulospäin mikä kunkin ihmisen sukupuoli on tuhansista eri vaihtoehdoista.

Vierailija
39/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon vaan ihmisoletettu kun en voi tietää, että tunteeko hän olevansa edes ihminen. Kerran erehdyin sanomaan valasoletettu, mutta se sitten teki hyvin selväksi, että kokee olevansa kuitenkin ihminen.

Vierailija
40/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tarkoitat miestä, mutta oikeasti et voi tietää onko se mies. Sitä ei näe ulospäin mikä kunkin ihmisen sukupuoli on tuhansista eri vaihtoehdoista.

Parantaako se jotenkin tilannetta, jos sanon miesoletettu? Silloinhan suorastaan alleviivaan epätietoisuutta 

hänen sukupuolestaan. Se voi olla kohteelle erittäin epämiellyttävää, jos hän kokee, että kyseenalaistan hänen sukupuolensa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän