Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanovatko teidän nuoret "nainen" ja "mies" vaiko "naisoletettu" ja "miesoletettu", kun puhuvat vieraista ihmisistä?

Vierailija
13.04.2020 |

Siis olettaen, että se vieras ihminen ei ole kertonut, että mihin eri sukupuolista hän identifioi itsensä?

Kommentit (130)

Vierailija
1/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä viitsi leikkiä typerää.

Vierailija
2/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole tainnut paljon olla tekemisissä nuorten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuvat naisista ja miehistä. Ite puhun että "se naiselta/mieheltä vaikuttanut".

Totuushan on, ettei ulkonäöstä voi varmuudella sukupuolta päätellä, siksi näin.

Vierailija
4/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanovat -oletettu, koska koskaan ei tosiaan voi tietää päällepäin. Kummankin lapsen luokalla on useampi muunsukupuolinen tai transhenkilö.

Vierailija
5/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisista ja miehistä minä puhun. Se vaihtelee jonkun verran, mutta suurin osa muistakin puhuu ihan naisista ja miehistä. Opettajat käyttävät usein naisolettettu ja miesoletettu sanoja. T. Lukiolainen

Vierailija
6/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanovat nainen tai mies, sanovat myös että nainen joka näyttää ihan mieheltä jne. Ainakin täällä päin nuoret ovat koulussakin ihan tyttö ja poika oppilaita ja ne ketkä on jotain muuta, on " se tyttö joka haluaa olla poika" . Kouluun oli tulemassa yhteisvessat, oppilaat esti sen.

Vierailija
7/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja kaikki kaverini puhumme naisista ja miehistä. T: 16v

Vierailija
8/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletetuista tietenkin, ja vieläpä niin että risupartaakin voidaan kutsua miesoletetuksi.

Vierailija
9/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuvat naisista ja miehistä. Ite puhun että "se naiselta/mieheltä vaikuttanut".

Totuushan on, ettei ulkonäöstä voi varmuudella sukupuolta päätellä, siksi näin.

Kyllä voi. Biologiset erot sukupuolten välillä ovat hyvin selvät. Vain todella harvoissa tapauksissa ihminen on niin androgyyni, että joutuu hieman arvailemaan. 

Vierailija
10/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä aina varmempaa puhua vain henkilöistä, jos ei sukupuoli ole asiassa mitenkään oleellinen (ja yleensä ei ole).

Vierailija
11/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne sanoo muija ja isäntä

Vierailija
12/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenkään ei olisi tarvinnut puhua tytöistä ja pojista.Vieläkin muistan, miten kurjalta tuntui, kun minua noin 12v luultiin yhden tytön poikakaveriksi :( Olin siis tyttö ja nättikin vielä, hoikka ja siroja pitkä tukka, mutta oli se nöyryyttävää, kun joku kysyi sitä tytöltä olenko sen poikakaveri. 

Vierailija
13/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo sori mutta ei vois vähempää kiinnostaa käyttää mitään -oletettu-päätettä. Ainostaan siinä tapauksessa jos en oikeasti tiedä että mitä sukupuolta henkilö, josta puhun on :)

17v

Vierailija
14/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet, naiset, pojat ja tytöt. Ja sit ne hämmentyneet.

Vierailija
15/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun kyselee miksi netissä kysellään tyhmiä.

Vierailija
16/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuuko naisesta mukavalta, jos hänestä puhutaan "naisoletettuna"? 

Vierailija
17/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuuko naisesta mukavalta, jos hänestä puhutaan "naisoletettuna"? 

Ei. Mutta nykyäänhän naisia saa kutsua myös verenvuotajiksi, munasarjatyypeiksi, kohdunomistajiksi, lapsenkantoihmisiksi jne. Ei katsos haluta loukata toisten tunteita kutsumalla naisia naisiksi. 

Vierailija
18/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meillä sanovat reilusti transuiksi.

Tiedoksi, että tuo sana on slurri ja moni transhenkilö triggeröityy siitä.

Vierailija
19/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tajua mitä sillä sanalla ” oletettu” oikein haetaan. Mitäs jos oletus meneekin väärin? Kyllä minua ärsyttäisi ihan tuplana tulla kutsutuksi ” miesoletetuksi” kun olen nainen. Sanan ” oletus” lisääminen oikein alleviivaa sitä olettamista. Antaa kuvan että asiaa on oikein pohdittu joka kantilta, ja tultu siihen tulokseen että olen mies. Sen sijaan jos kutsuisi minua vahingossa ihan vain vain ” mieheksi” , niin sen voisi kuitata pienenä lipsautuksena, jonka voi helposti korjata. Ilmeisesti tämän Sanonnan tarkoitus on vain kiillottaa sanojan omaa sädekehää.

Vierailija
20/130 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletettuna. Onneksi nuori polvi osaa olla empaattisia eivätkä tahallaan loukkaa. Monella työpaikallakin, kuten omallani, on siirrytty sukupuolineutraaleihin nimiin. Aluksi alkoi hirveä huuto, mutta nyt kaikki tottuneet. On vanhanaikaista ulkonäön perusteella päätellä toisesta jotain ja myös loukkaavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän