Vatsakkaat (nuoret)naiset
Ennen tuollaisia vatsoja näkyi vain keski-ikäisillä ja vanhemmilla miehillä. Nyt tuo näky on jo aika normi lenkilläkin.
Kommentit (603)
Vierailija kirjoitti:
Olen 18v nainen ja BMI on 38, vatsaa löytyy ja silti olen päättänyt, etten häpeä vartaloani. On harmi, että olen päästänyt itseni tähän kuntoon, mutta en ikinä aio hävetä kehoani. En myöskään aio pukeutua säkkivaatteisiin, aivan sama mulle mitä sinä ap tai te setämiehet ajattelette kehostani.
Mistä ylipäätään löydät muita kuin säkkejä?
Siis oletko nyt ihan varma tuosta BMIstäsi? Sun vaatekoko pitää olla sitten joku 58-60?
T. Itsekin läski mut BMI 'vain' 30 ja kivoja vaatteita ei löydy enää mistään - pkkolaihduttamisen paikka siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2017 lähes kolme neljäsosaa 30-vuotiaista ja sitä vanhemmista miehistä ja kaksi kolmasosaa naisista oli ylipainoisia (painoindeksi vähintään 25 kg/m2). Neljännes aikuisista voidaan luokitella lihaviksi (painoindeksi vähintään 30 kg/m2).
Siltä varalta että murtoluvut ovat unohtuneet: 75% miehistä ja 67% naisista on THLn mukaan ylipainoisia.
Jostakin syystä tällä palstalla esitetään usein se virheellinen väite että ylipaino on lähinnä naisten ongelma.
Tuota, tuota..kyllä naisille tuo BMI antaa enemmän oikeaa tietoa kuin miehille. Lihaksikkuus vääristää tuota tietoa aikalailla. Oma laihdutuskuuri johti 107 kg painoon, eli..
Painoindeksi (BMI) = 33 kg/m2.
Merkittävä lihavuus.ja paino 80kg olisi
Painoindeksi (BMI) = 24.7 kg/m2.
Normaalipaino...eli en mistään saisi painoa tiputettua noin alas näännyttämättä itseäni. Nyt paino 118kg
mies52v
Millä logiikalla tuo BMI on enemmän oikein naisille??
Sinällään kanssasi samaa mieltä, ettei BMI kaikkea kerro - siinä pitää myös tajuta, että se on WHOn koko maailman kaikki kansat kattava asteikko (myös ne keijunkeveät hentoluiset kiinalaistytöt ja hoikkaakin pitkäsäärisemmät somalit).
Suurin osa meistä persjalkaisista suomalaisista vahvarakenteisista ja talvea kestävistä on jo vakavasti alipainoinen kun lähestytään tuota BMI18 tasoa, ja "terveellinen"BMI on siellä 22-25 välillä.
Treenaavanelikymppinenmies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavinta on kun näkee lihavan naisen ja hoikan miehen yhdessä. Tulee mieleen aina että tuo pontso nainen syönyt mieheltä ruuat!
Mulla taas tulee ihan ensimmäisenä mieleen, että eikö tuo mies ole muuta saanut. Toisena tulee mieleen paksukainen ja ohukainen. Kolmanneksi tulee mieleen, että itse vaivautuisin tuollaisessa asetelmassa.
Naisen kuuluu olla nainen, ei mörkö.
Entäs toisin päin?
Ei mun mielestä miehekkään kuulu olla mörkö, mut moni on - eikä se mun elämää kyllä heilauta mihinkään suuntaan...
Tottakai ne nuoret ovat lihavia, olettehan te keski-ikäisetkin lihonneet.
Jos olisitte nuoria nyt niin olisitte ihan yhtä pullavia, pikaruokalat ja muu roskaruoka on yleistynyt ja helpommin saatavissa kuin teidän nuoruudessanne.
Kummallista lytätä nykynuoria kun itsekin on lihaa kahden henkilön edestä, ei se ikä sitä läskiä oikeuta.
Huom joskus kyseessä voi olla alkava raskaus, muistutukseksi vain. Olin itse 5 kk raskaana, kun mies kadulla kommentoi tosi ikävästi, että on kroppa päässyt plösöhtämään. Siltähän se siinä vaiheessa näyttää, kun vyötärö on kadonnut ja ei kuitenkaan ole vielä selvää kumpua niin että vaatteiden alta näkisi eron.
Ihmiset käy enemmän salilla kuin koskaan ennen, ja silti on näin. Minulla on monta ylipainoista kaveria, jotka kuitenkin ramppaavat salilla jatkuvasti, jotenkin jännä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on se ylijalostettu ja ravintoköyhä vehnä joka nykyään lihottaa joka puolella maailmaa.
Ei vaan se ero Suomessa varsinkin, on juomissa. Nykyisin nuoret ovat kokoajaan juomassa jotain. Sen näkee jo ihan noista tienvarsien vierellä lojuvista tölkeistä. Erikoiskahvit, smoothiet, limsat, energiajuomat, mehut, tuoremehut, proteiinipirtelöt, kaljat, siiderit, lonkerot, punaviinit, valkoviinit, jugurttijuomat, kaurajuomat, mantelimaidot, teet ja palautusjuomat ym. Koskaan aiemmin ei ole juotu näin paljon kaloreita.
Juomia minäkin veikkaan syyksi! Terveellisiksi mielletyt tuoremehut ja smoothiet on liian nopea nauttia, eivät pidä kylläisenä ja menevät samantien energiaksi. Kahvijuomissa ja juotavissa jugurteissakin on sokeria vaikka kuinka.
Lähipiirissä on esimerkkikin siitä, miten janojuomana oli mehua, aamupalalla tuoremehua ja bileissä aina täyssokerista siideriä, niin muuten normisti syövä tyttö paisui nimenomaan vatsasta. ☹️ Itse samoilla geeneillä herkuttelen, mutta en sokerijuomilla (viini on ainoa sokerillinen juoma, mutta ei sitäkään mene paljon), olen lievästi ylipainoinen, mutta kilot eivät kerry vyötärölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan siinä iso ero.
Koulutan joskus parikymppisiä sivutyönäni.
Yhtään liioittelematta oppilaitoksessa jossa itse opiskelin 20v sitten oli vähemmän ylipainoisia kuin keskivertoluokalla nykyään. Oppilaitoksessa siis oli n. 200 ihmistä, keskivertoluokalla se 20.
Omalla luokalla 0 pullukkaa, rinnakkaisluokalla yksi joka nykyään laskettaisiin noraalipainoiseksi ellei jopa hoikaksi.
Ero on aika valtava.
Sen selittänee se että nyt 20-35v ikäiset tottuivat jo lapsuudessa megakarkkipusseihin, energiajuomiin ja kännykän räpeltämiseen. Oma ikäluokka eli vielä edes vähän terveemmän lapsuuden, p.rseily alkoi vasta opiskeluaikoina.
Onko 35 v nuori??? Millä mittapuulla? Vaihdevuodet kolkuttelee jo ovella... Ite oon 32 v ja en todellakaan nuoreksi laske itseäni, on 4 lastakin ja sitä mahaa myös toki.
Onneksi olkoon jos aiot viettää seuraavat 40-60v vanhana akkana 😂 oon saman ikäinen enkä todellakaan ole vanha. Vaihdevuodetkin alkavat keskimäärin n.50-vuotiaana
En väittänyt että ois vanha akkakaan mutta ei kyllä nuori millään ilveellä, kyllä nuoruus päättyy 25 vuotiaan, viimeistään 30 v. Sitten alkaa se Keski-ikä. Vanhuus on sitten 60+. Se joka puhuu itsestään nuorena 30+ iässä niin saa kyllä itsessä aikaiseksi lähinnä vaivaannuttavan hymyn.
Ihmiset elävät keskimäärin yli 80 v. joten keski-ikän ei mitenkään voida laskea alkavan 30:sta ikävuodesta. Keski-ikä alkaa vasta joskus 40+. Joten 30+ on ehkä sitten vain...aikuinen? Jos alle 30 v. on nuori aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret naiset on jotenkin tosi isoja nykyään. Oon 30v nainen ja omasta mielestä ihan normaalikokoinen mutta kaupungilla tulee vastaan teinejä jotka on +180cm ja jotain 90kg. Ei varsinaisesti jäätävän lihavia mutta valtavan isoja! Leiveitä ja harteikkaita.
Mun mies on noissa mitoissa ja jotkut teinitytöt näyttää jopa isommilta :D
Olen huomannut täsmälleen saman... olen aina ollut pienehkö mieheksi, mutta silti pitempi ja "isompi" kuin useimmat tytöt ja naiset. Paitsi nyt melkein 40-vuotiaana olen huomannut tilanteen kääntyneen päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai ne nuoret ovat lihavia, olettehan te keski-ikäisetkin lihonneet.
Jos olisitte nuoria nyt niin olisitte ihan yhtä pullavia, pikaruokalat ja muu roskaruoka on yleistynyt ja helpommin saatavissa kuin teidän nuoruudessanne.
Kummallista lytätä nykynuoria kun itsekin on lihaa kahden henkilön edestä, ei se ikä sitä läskiä oikeuta.
Vaikea uskoa että tämäkään on täysin syynä. Olen 45 v. ja mäkkäreitä ja carrollseja oli kyllä jo omassa nuoruudessani "joka paikassa". Ja kyllä niissä vietettiin aikaakin lähes päivittäin, lisäksi syötiin pizzaa ja karkkia usein, kuten myös tavallista ruokaa hevosen annoksia. Mutta mikään ei tarttunut. Ydinkysymys onkin ehkä, miksi nykyään kilot tarttuu helpommin? Jos lapsi ei liiku lapsena tarpeeksi, vaikuttaako tämä teini-ikä kilojen kertymisen? Tai suojasivatko hoikkien, 70-luvun vanhempien geenit kilojen karttumiselta? Jotain selvästi on tapahtunut, sillä nykyään mielestäni syödään jopa terveellisemmin kuin 80-90-luvuilla.
Mulla BMI 38, laihdutus ei koskaan onnistu. Aina repsahdan.
Eli tällaisenä loppuelämän :( Haluaisin kyllä olla laiha, mutta ei itsekuria.
N36
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset käy enemmän salilla kuin koskaan ennen, ja silti on näin. Minulla on monta ylipainoista kaveria, jotka kuitenkin ramppaavat salilla jatkuvasti, jotenkin jännä.
Se salitreenin ongelma onkin siinä, että se ei varsinaisesti ihan hirveästi kuluta, vaikka moni niin luulee. Siinä kun ei syke pahemmin nouse ja tulee pitkiä taukoja. Hyvä jos sellainen 60-70 kg nainen saa kulutettua tunnin treenin aikana edes 300 kcal. Saman ajan jos juoksisi tai hiihtäisi tuolla ulkona, kuluisi yli kaksinkertainen määrä energiaa. Mutta kovasti tuntuvat kuvittelevan, että ne jatkuvasti hirveällä teholla kasvavat lihakset tarvitsevat sitä energiaa ihan kamalasti, niin pitää juoda vähän laturia alle ja palkkaria päälle ja lisätä prostkujauhetta sinne ja tänne ja pupertaa patukkaa, kun treenataan niin kovaa.
Työskentelen nuorten kanssa ja riippumatta työpisteestä on nähtävissä se, että tavallinen kotiruoka on nuorison mielestä lähes järjestään p*skaa. Jopa kala. Ja ylipainoisia on suurin osa. Ruokaa on nuudelit, pizza, hampurilaiset, muu eineshöttö ja limpparia ja energiajuomaa menee jonkin verran. Nuorille ei kelpaa enää edes normaali ruoka. Ollaan tässä kaikessa yltäkylläisyydessä menty aivan liian pitkälle, kun ruokaa on heitettäväksi roskiin tosta vaan eikä mikään kelpaa.
Raskaana 7kk ja ylpeä vatsastani.
Itse en muiden naisten puolesta voi puhua mutta olin 26 v asti alipainoinen, painoin 45-50 kg (pituus 165 cm). Sitten masennuin ja aloitin masennuslääkkeet ja paino nousi viidessä vuodessa 45 kilosta 78 kiloon. Mahan ympärys yli 100 cm edelleen vaikka nyt lääkkeiden lopetuksen jälkeen saanut painon putoamaan 68 kiloon, en usko että pääsen tästä taikinamahastani enää eroon :(
Vierailija kirjoitti:
Huom joskus kyseessä voi olla alkava raskaus, muistutukseksi vain. Olin itse 5 kk raskaana, kun mies kadulla kommentoi tosi ikävästi, että on kroppa päässyt plösöhtämään. Siltähän se siinä vaiheessa näyttää, kun vyötärö on kadonnut ja ei kuitenkaan ole vielä selvää kumpua niin että vaatteiden alta näkisi eron.
Niin. Tai ei edes välttämättä alkava raskaus. Minä näytin ihan loppuun asti kuulemma vain ”vähän lihoneelta” tai ”turvonneelta”.
Olen hoikempana ollut tiimalasivartaloinen, mutta ylipainoisena selvästi kertyy rasvaa vatsaan enemmän kuin muualle. En juo ollenkaan alkoholia. Uskon johtuvan geeneistä. Isälläni on juuri sellainen ”kaljamaha”.
Vierailija kirjoitti:
Olen hoikempana ollut tiimalasivartaloinen, mutta ylipainoisena selvästi kertyy rasvaa vatsaan enemmän kuin muualle. En juo ollenkaan alkoholia. Uskon johtuvan geeneistä. Isälläni on juuri sellainen ”kaljamaha”.
Ok, et juo alkoholia, mutta mitä muuta juot? Jos katsot viikottaiset juomasi nesteet, niin mitä ne ovat ja paljonko?
Ylipainoisiksi koetaan myös nuoria, joilla on normaali paino ja ruumiin rakenne. Itsellä syömisongelmat lähtivät siitä, että kelpasin vanhemmilleni vain tikkulaihana ja saadessani muotoja murrosiässä minua haukuttiin lihavaksi. Olin normaalipainoinen ja terve.
Minä olen aina ollut omenalihava, sukukirous, mutta 90-luvulla olin aika lailla ainoa pallomahainen teini. Nykyään nuoria naisia, joista ei osaa sanoa ovatko raskaina vai eivät näkyy enemmänkin katukuvassa.