Vatsakkaat (nuoret)naiset
Ennen tuollaisia vatsoja näkyi vain keski-ikäisillä ja vanhemmilla miehillä. Nyt tuo näky on jo aika normi lenkilläkin.
Kommentit (603)
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vaatemerkit ovat muuttaneet kokojaan suuremmiksi. Se on tosi hämäävää. Miksi eivät vaan ole lisänneet isompia kokoja, kuten xl:n lisäksi xxl ja xxxl. En ole todellakaan mikään hoikka, ihan keskikokoa ja joidenkin merkkien s-koko voi nykyään olla ihan liian iso (aikaisemmin oli aina automaattisesti liian pieni). Tämä vaikeuttaa nettikauppaakin, kun koot eivät ole samoja kuin ennen.
Tämä! Olen kokoa 36/38/M ja viimeksi paita kokoa xs oli liian iso. Ärsyttää kun läskien takia kokoja muutetaan. "En ole lihava, mulle mahtuu vielä L-koko" eli oikeasti xl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2017 lähes kolme neljäsosaa 30-vuotiaista ja sitä vanhemmista miehistä ja kaksi kolmasosaa naisista oli ylipainoisia (painoindeksi vähintään 25 kg/m2). Neljännes aikuisista voidaan luokitella lihaviksi (painoindeksi vähintään 30 kg/m2).
Siltä varalta että murtoluvut ovat unohtuneet: 75% miehistä ja 67% naisista on THLn mukaan ylipainoisia.
Jostakin syystä tällä palstalla esitetään usein se virheellinen väite että ylipaino on lähinnä naisten ongelma.
Kun mennään yli 30 painoindeksin, niin naisia onkin enemmän kuin miehiä. Luulen, että katukuvassa monet BMI 26 luokkaa olevat ei näytä kovin lihavilta. Tästä voi tulla se harha, että naisia olisi ylipainoisissa enemmän.
Väestö on koko ajan isompaa ja isompaa, tuntuu että normaalipainon rajaa hilautuu ylemmäs ja ylemmäs. Entisajan pullukasta/tanakasta on tullut jo normaalipainoinen.
Mä oon miettinyt myös mistä tää johtuu. Itse vajaa nelikybänen ja meiän nuoruudessa koko koulussa oli tyyliin muutama selvästi ylipainoinen.
Voisko syy olla vaan tyttöjen (ja myös poikien) elämäntyylin passivoitumisessa? Maataan ja ollaan puhelimella, kavereita tavataan kahviloissa, ravintoloissa ja kauppakeskuksissa? On varaa ostaa herkkuja ja syödä mitä huvittaa?
Ei meillä ollu nuorina ysärillä ja 2000luvun alussa varaa elellä samalla tavalla, eikä ollu kyllä pikaruoka ja ravintolatarjontaakaan samassa mittakaavassa. Tuntuu että elintaso on noussut koko yhteiskunnassa kuitenkin sen verran että ihmiset "panostaa" syömiseen vaan niin paljon enemmän. Ja siihen kun yhdistää some-elämän ja vähän ruumiillisen työn ja fyysisen aktiivisuuden ni eiköhän se ole siinä.
Kilot yleensä tulee kuitenkin liiasta syömisestä, ja se on se muuttunut viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana. Ei 2000luvun alkaessa asiat pyörineet niin paljon syömisen ympärillä. Tää on ku joku pikku Jenkkilä kohta.
Ja jos vielä mennään ajassa taaksepäin ja mietitään miten hoikkia ja pieniä ihmiset oli esim 70luvulla niin onhan se ero ihan järkyttävä.
Millainen vatsa? Pieni vai oikeasti iso? Kuva ois kiva.
En jaksa lukea kaikkia äimistely/haukkumaviestejä, mutta suolistovaivat myös voivat kasvattaa vatsanseutua valtavastikin. Eli ei ole aina pelkkää fläsää tai ollenkaan siis kaikkien pallomahat. Toki, jos muutenkin on reilumman kokoinen, niin ylipainolla selittynee. Itse olen kyllä nähnyt tynnyrimahoja yhä enempi (vanhemmilla)miehillä, naisilla se maha ehkä jakautuu tasaisemmin muutenkin kylkiinkin?
Itse tykkään, jos naisella on pieni röllykkä, tai isompikin.
Minä olen omenalihava, kuten äitinkin ja vatsani kasvoi kun olin 15v, muistan että 90-luvulla tuo oli harvinainen näky teinillä. Muut olivat laihoja ja joukossa pari tasaisen ylipainoista, itse olin ainut joka näytti raskaana olevalta. Yhdistän lihomisen ratsastusharrastuksen lopettamisen ja persouteen suklaalle.
Nykyään tuollainen vatsa lienee johtunee mäkkisafkasta ja energiajuomista?
Vierailija kirjoitti:
Onhan siinä iso ero.
Koulutan joskus parikymppisiä sivutyönäni.
Yhtään liioittelematta oppilaitoksessa jossa itse opiskelin 20v sitten oli vähemmän ylipainoisia kuin keskivertoluokalla nykyään. Oppilaitoksessa siis oli n. 200 ihmistä, keskivertoluokalla se 20.
Omalla luokalla 0 pullukkaa, rinnakkaisluokalla yksi joka nykyään laskettaisiin noraalipainoiseksi ellei jopa hoikaksi.
Ero on aika valtava.
Sen selittänee se että nyt 20-35v ikäiset tottuivat jo lapsuudessa megakarkkipusseihin, energiajuomiin ja kännykän räpeltämiseen. Oma ikäluokka eli vielä edes vähän terveemmän lapsuuden, p.rseily alkoi vasta opiskeluaikoina.
Olen 31 ja muistan energiajuomien yleistyneen vasta pitkällä teini-iässä. Meillä se "kännykän räpeltäminen" lapsuudessa tarkoitti matopelin pelaamista, me kun olimme lapsia 90-luvulla, jolloin ei älypuhelimia ollut. Jo värinäyttö ja alkeellinen kamera kännykässä oli meidän aikana huippu-uutuuksia.
Sama syy kun miesten "naisistumisella". Esimerkiksi juomatölkkien sisäpinnat vuorattu muovilla, joka sotkee normaalin hormonitoiminnan.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään, jos naisella on pieni röllykkä, tai isompikin.
Pieni röllykkä ja vatsamakkara on eri juttu, kuin sellainen iso kiinteä pallomaha.
Vierailija kirjoitti:
On niin helppoa paheksua lihavia. On niin helppoa ylipäätään paheksua toisia ihmisiä ihan mistä tahansa syystä. Mutta onko siitä mitään hyötyä? Minun mielestäni ei. Paheksunnalla ei saa ketään muuttamaan elintapojaan. Paheksunnalla ehkä paheksuja saa itselleen hetkellisesti paremman itsetunnon, mikä taitaakin olla paheksunnan todellinen motiivi. Paheksuja ajattelee, että minä en ainakaan ole noin huono ja heikko. Mutta tietääkö paheksuja oikeasti, mitä kaikkea voi olla lihavuuden taustalla? Jos paheksuja itse olisi kokenut samoja asioita, olisiko hänkään sitten niin vahva? Ja onko toisten ihmisten paheksuminen sittenkään osoitus omasta vahvuudesta?
Jos puhutaan väestötasolla tapahtuneesta muutoksesta, niin ei sitä tarvitse ottaa itseensä. Jotain pitää muuttaa, jos kansa vaan lihoo ja lihoo, vaikka terveyshaitat tiedetään. Ei ole ok, että pahan mielen välttämiseksi ei voida puhua ikävistä asioista.
Ihmiset syövät luottokorteittain mikromuovia. Muovi ei sula. Toinen juttu on se, että isät periyttyvät omenavartaloa. Laiheliinimiesten kannattaa siis ottaa koppi ja tehdä lapsia omenoiden kanssa. Näin saadaan naiset taas hoikiksi. Naisten taas ei puolestaan tule pariutua vatsakkaiden omenamiesten kanssa. Sillä reseptillä saadaan miehet miehekkäiksi ja naiset hoikiksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen omenalihava, kuten äitinkin ja vatsani kasvoi kun olin 15v, muistan että 90-luvulla tuo oli harvinainen näky teinillä. Muut olivat laihoja ja joukossa pari tasaisen ylipainoista, itse olin ainut joka näytti raskaana olevalta. Yhdistän lihomisen ratsastusharrastuksen lopettamisen ja persouteen suklaalle.
Nykyään tuollainen vatsa lienee johtunee mäkkisafkasta ja energiajuomista?
Tuo omenamalli, että kaikki mahdollinen ylimääräinen tulee vyötärölle ja raajat ja nilkat ja ranteet ovat todella siroja on minunkin äidin puolen suvulta peräisin ihan isoisoäidiltä lähtien. Äitini on meistä ainoa, joka on päästänyt itsensä ylipainoiseksi asti ja se vartalon muoto näkyy oikein hyvin. Minä olen aina keikkunut siellä normaalipainon alarajoilla ja minulla on todella ohuet raajat ja kapea lantio, mutta vaikka vyötärön ympärys on kapea, niin silti se korostuu kropan leveimpänä kohtana. Ihmisiä on erimallisia kyllä, mutta lihavuus ei ole kyllä kenellekään hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Voiko hormonikierukat ja muu hormonaallinen ehkäisy olla perimmäinen syy, että jälkikasvu on isompi kokoista nykyään. Onko vaikutusta munasoluihin? Ihmisten koot tuntuu räjähtävän käsiin.
Äidin aineenvaihdunta raskaudessa vaikuttaa tulevan lapsen kehoon tämän aikuisuudessa. Moni lihava aikuinen on ollut iso vauva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on se ylijalostettu ja ravintoköyhä vehnä joka nykyään lihottaa joka puolella maailmaa.
Ei vaan se ero Suomessa varsinkin, on juomissa. Nykyisin nuoret ovat kokoajaan juomassa jotain. Sen näkee jo ihan noista tienvarsien vierellä lojuvista tölkeistä. Erikoiskahvit, smoothiet, limsat, energiajuomat, mehut, tuoremehut, proteiinipirtelöt, kaljat, siiderit, lonkerot, punaviinit, valkoviinit, jugurttijuomat, kaurajuomat, mantelimaidot, teet ja palautusjuomat ym. Koskaan aiemmin ei ole juotu näin paljon kaloreita.
Juomista kertyy yllättävän paljon kaloreita. Kalorittomat juomat keinotekoisilla makeutusaineila lisää tutkitusti ruokahalua.
Tämä. Olen herkuttelija, mutta harvoin juon muuta kuin vettä, teetä tai mustaa kahvia. Painoindeksi on alle 20 kaikesta pizzan ja karkin syömisestä huolimatta. Juomien mukana on helppo vetää hirveät määrät sokeria ja glukoosisiirappia ja ne myös imeytyvät nopeasti ja tehokkaasti, kun ovat valmiiksi nesteessä liuenneena.
Treenaavanelikymppinenmies kirjoitti:
Naisen kuuluu olla nainen, ei mörkö.
Sepä ei ole sinun asia sanoa millaisia naisten tulee olla. Geenitekijät, myös isän puolelta, määräävät osan ja loput tulee muista sairauksista, elämäntavoista, syömisistä jne.
Ylsinkertainen ohje on: Älä katso
Naiset on just sitä mitä itse haluavat olla. Siinähän pillität sitten. Ei maailma pyörinytkään sun halujen ympärillä.
Ai ennen? Olen yli 40v ja aina on kertynyt rasvat vatsaan ja selkään jos kertyy.
Kokeile. Selitä tyhmälle kehopositiivisuus. Minun mielessäni se on sitä, että mitä isompi, sitä parempi. Ja tämä ei tietääkseni ollut body positivityn alkuperäinen idea.