Vatsakkaat (nuoret)naiset
Ennen tuollaisia vatsoja näkyi vain keski-ikäisillä ja vanhemmilla miehillä. Nyt tuo näky on jo aika normi lenkilläkin.
Kommentit (603)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
monelta on mennyt pointti ohi. ei tässä naisten ylipainoa ihmetelty, vaan miten monilla naisilla ylipaino ilmenee miehekäänä "kaljamahana". ennen naiset ja miehet lihoivat eri tavoin
Minulla on ärtyvä suolisto, jonka kanssa saa olla tosi tarkkana. Jos ei ole, maha turpoaa nimenomaan tuollaiseksi kaljamahaksi ja pysyy siinä pallomuodossa pahimmillaan päiväkausia. Tosin näytän ehkä enemmän raskaana olevalta, mutta niin näyttävät jotkut miehetkin järkyttävine vatsoineen.
Veikkaan kanssa ruokavaliota ja tuota paskaksi jalostettua vehnää, jota täällä kiskotaan. Vehnäähän se kaljakin on.
Eikö se ole ohraa? Itse en kyllä käytä alkoholia lainkaan ja silti paisun kuin pullataikina, mutta tuohon ärtyvään suoleen en jaksa uskoa koska minkäänlaista muuta oiretta ei ole kuin tämä jäätävä löllömaha joka vaan kasvaa.. Lisäksi kamalaa löllöä on alkanut nyt tulla naamaan ja kaulaankin. :-(
Oletko kokeillut tuota 16:8 diettiä? Se oli oikeasti ainoa joka edes vähän auttoi tuohon vyötärön paisumiseen, omalla kohdallani.
Vierailija kirjoitti:
Aiheesta löytyy ihan tutkimustietoakin.
Kaksi olennaisinta tekijää:
- ihmisten energiansaanti on kasvanut, ja eniten kasvanut osa siitä on - kyllä - sokeri
- ihmiset liikkuvat vähemmän ja keskivertoihminen on sekä lihaskunnon että kestävyyskunnon osalta heikommassa hapessa kuin ennenSitten on erikseen kysymys mitä on tapahtumassa hormoneille. Tutkimusten mukaan naisten vartalot todellakin ovat muuttuneet aikaisepaa keski- ja ylävartalopainotteisemmiksi (vastaavasti miesten testosteronitasot ovat laskeneet, mikä ei selity pelkästään elintavoilla, mikä kenties viittaa ruuan lisäaineisiin tms).
Ihmisten koko yleensäkin kasvaa energiansaannin takia ja siksi koska naiset suosivat pariutuessa kookkaita miehiä. Silloin syntyy rotevia poikia, ja myös rotevia tyttöjä. Ennen tätä tasoitti se että "synnyttäjävartaloiset" naiset tahkosivat enemmän lapsia, mutta enää näin ei ole.
Tuo on muuten ihan totta, että nykyisin tosi moni nainen lihoo todella miehekkääksi eli on tosi skrode yläkroppa ja tynnyri keskivartalosta ja sitten lantio onkin suhteettoman kapoinen edestä/takaa katsottuna. Samaan aikaan tosi monelta ylipainoiselta mieheltä puuttuu hartiat oikeastaan ihan kokonaan (mallia kaljapullonkaula) ja sitten on miestissit ja leveä prse..
Jotain todella outoa tässä on.
No nehän kuolee nyt kaikki koronaan niin vatsakkaille setämiehille jää haudasta tirkisteltäväksi vain ne eloon jääneet laiheliinit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on se ylijalostettu ja ravintoköyhä vehnä joka nykyään lihottaa joka puolella maailmaa.
Ei vaan se ero Suomessa varsinkin, on juomissa. Nykyisin nuoret ovat kokoajaan juomassa jotain. Sen näkee jo ihan noista tienvarsien vierellä lojuvista tölkeistä. Erikoiskahvit, smoothiet, limsat, energiajuomat, mehut, tuoremehut, proteiinipirtelöt, kaljat, siiderit, lonkerot, punaviinit, valkoviinit, jugurttijuomat, kaurajuomat, mantelimaidot, teet ja palautusjuomat ym. Koskaan aiemmin ei ole juotu näin paljon kaloreita.
Olen ollut hyvin laiha lapsena ja pitkälle aikuisuuteen. En juonut koskaan mehuja enkä limsoja. Join kuitenkin vähintään litran (rasvatonta tai kevyt) maitoa päivittäin 25-vuotiaaksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
monelta on mennyt pointti ohi. ei tässä naisten ylipainoa ihmetelty, vaan miten monilla naisilla ylipaino ilmenee miehekäänä "kaljamahana". ennen naiset ja miehet lihoivat eri tavoin
Minulla on ärtyvä suolisto, jonka kanssa saa olla tosi tarkkana. Jos ei ole, maha turpoaa nimenomaan tuollaiseksi kaljamahaksi ja pysyy siinä pallomuodossa pahimmillaan päiväkausia. Tosin näytän ehkä enemmän raskaana olevalta, mutta niin näyttävät jotkut miehetkin järkyttävine vatsoineen.
Veikkaan kanssa ruokavaliota ja tuota paskaksi jalostettua vehnää, jota täällä kiskotaan. Vehnäähän se kaljakin on.
Eikö se ole ohraa? Itse en kyllä käytä alkoholia lainkaan ja silti paisun kuin pullataikina, mutta tuohon ärtyvään suoleen en jaksa uskoa koska minkäänlaista muuta oiretta ei ole kuin tämä jäätävä löllömaha joka vaan kasvaa.. Lisäksi kamalaa löllöä on alkanut nyt tulla naamaan ja kaulaankin. :-(
Oletko kokeillut tuota 16:8 diettiä? Se oli oikeasti ainoa joka edes vähän auttoi tuohon vyötärön paisumiseen, omalla kohdallani.
En ole kokeillut, mutta olen kyllä tuotakin harkinnut koska jo ihan luonnostaankin mulla on miltei noin pitkä breikki syömisissä eli todennäköisesti tuo 16:8 sopisi mainiosti. Toisaalta sitten liekö tuostakaan niin paljon toivottua apua, kun en muutenkaan syö/juo/napostele 24/7..
Nyt kyllä tässä koronakaranteenissa voisin kuitenkin kokeilla, kiitos vinkistä.
Tämä on kyllä ihan totta. Olen kaveripiirin laihin vaikka olen tässä normaalipainon keskivaiheilla (170cm, 60kg) ja minun ystäväni jotka ovat minua 5-10cm lyhyempiä painavat minua 10kg enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 18v nainen ja BMI on 38, vatsaa löytyy ja silti olen päättänyt, etten häpeä vartaloani. On harmi, että olen päästänyt itseni tähän kuntoon, mutta en ikinä aio hävetä kehoani. En myöskään aio pukeutua säkkivaatteisiin, aivan sama mulle mitä sinä ap tai te setämiehet ajattelette kehostani.
Terveys?
Kertoisitko vielä että mistä lähtien häpeä on edistänyt terveyttä?
Näin on! Terveyttä edistää se, kun tehdään lihavasta uusi normaali, suurennetaan annos- ja vaatekokoja, naureskellaan yhdessä laihoille vinkuheinille ja toitotetaan joka tuutista, miten ihanaa on olla oikea nainen ja niin iso että aurinko pimenee!
Olet ymmärtänyt suvaitsevaisuuden ihanteen väärin. Kysymys on inhimillisestä ja humaanimmasta tavasta kommunikoida niin, että kanssaihmisiä ei yritetä häpäistä. Häpeä ei ole rakentava tunne. Jos et reagoi asioihin oman häpeäsi kautta et esimerkiksi tunne tarvetta riehua ja raivota asian vierestä asiallisissa keskusteluissa. Tämä oli ihan suora piikki sinulle.
Vierailija kirjoitti:
- ihmisten energiansaanti on kasvanut, ja eniten kasvanut osa siitä on - kyllä - sokeri
- ihmiset liikkuvat vähemmän ja keskivertoihminen on sekä lihaskunnon että kestävyyskunnon osalta heikommassa hapessa kuin ennenSitten on erikseen kysymys mitä on tapahtumassa hormoneille. Tutkimusten mukaan naisten vartalot todellakin ovat muuttuneet aikaisepaa keski- ja ylävartalopainotteisemmiksi (vastaavasti miesten testosteronitasot ovat laskeneet, mikä ei selity pelkästään elintavoilla, mikä kenties viittaa ruuan lisäaineisiin tms).
Ihmisten koko yleensäkin kasvaa energiansaannin takia ja siksi koska naiset suosivat pariutuessa kookkaita miehiä. Silloin syntyy rotevia poikia, ja myös rotevia tyttöjä. Ennen tätä tasoitti se että "synnyttäjävartaloiset" naiset tahkosivat enemmän lapsia, mutta enää näin ei ole.
Miesten testosteronitasoja laskee ainakin se ylipaino. Rasvakudos lisää estrogeenia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 18v nainen ja BMI on 38, vatsaa löytyy ja silti olen päättänyt, etten häpeä vartaloani. On harmi, että olen päästänyt itseni tähän kuntoon, mutta en ikinä aio hävetä kehoani. En myöskään aio pukeutua säkkivaatteisiin, aivan sama mulle mitä sinä ap tai te setämiehet ajattelette kehostani.
Terveys?
Näin on! Terveyttä edistää se, kun tehdään lihavasta uusi normaali, suurennetaan annos- ja vaatekokoja, naureskellaan yhdessä laihoille vinkuheinille ja toitotetaan joka tuutista, miten ihanaa on olla oikea nainen ja niin iso että aurinko pimenee!
Olet ymmärtänyt suvaitsevaisuuden ihanteen väärin. Kysymys on inhimillisestä ja humaanimmasta tavasta kommunikoida niin, että kanssaihmisiä ei yritetä häpäistä. Häpeä ei ole rakentava tunne. Jos et reagoi asioihin oman häpeäsi kautta et esimerkiksi tunne tarvetta riehua ja raivota asian vierestä asiallisissa keskusteluissa. Tämä oli ihan suora piikki sinulle.
Onko suvaitsevaisuus miesten halventamista? Vai mitä nämä palstan u.li ja lasse.ukka-jutut ovat? Suvaitsevaisuuttako? Onko suvaitsevaisuutta halventaa ja syyllistää poikia heidän heikosta koulumenestyksestään? Jos ei ole, niin miksi te suvaitsevaiset koko ajan alennutte siihen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten testosteronitasoja laskee ainakin se ylipaino. Rasvakudos lisää estrogeenia.
Ei ylipaino, ylimääräinen rasva. Kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko porukka ihmettelee miksi kansa lihoo? Ei taida olla teitäkään älyllä varjeltu.
Mun mielestä on turha itkupahastua, jos porukka miettii, että miksi nuorillakin naisilla menee nykyään kilot mahaan eikä tisseihin, reisiin ja p.erseeseen, kuten nuorilla naisilla pitäisi mennä, mikäli hormonit vain ovat kohdallaan.
Insuliiniresistenssi ja/tai estrogeenidominanssi. Liian vähän progesteronia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten yleistä on hormonaalinen ehkäisy nuorilla tytöillä? Itse aloitin vasta yli 20-vuotiaana.
Nykyään kierukoita ainakin laitetaan nuorempana mitä ennen. Joskus ne oli lähinnä synnyttäneille naisille tarkoitettu.
Vyötärölihavuus saattaisi olla hormonaalista. Se yhdistetään testosteroniin. Vaihdevuosissa vyötärö tuppaa myös paksuuntumaan.
Mä olen miettinyt voisiko tuo muutos hormonaalisuudessa johtua kaikista näistä kemikaaleista ja langattomuuksista joiden keskellä elämme sekä kaiken maailman lisäaineista ja palmuöljyistä joita työnnetään ihan kaikkeen nykyisin.
Ja miten on ihan vaan tylsä kraanavesi, onko varma ettei se ole täynnä kaikenmaailman jäämiä ehkäisypillereistä ja muista lääkkeistä ja nämä hormonihäiriköt sitten aiheuttaa ties mitä?
Itsellä kun tätä vyötärön katoamista ei selitä alkoholinkäyttö tai vähentynyt arkiliikuntakaan. Eikä edes ehkäisypillerit tai sen paremmin vielä vaihdevuodetkaan ja ruokavaliokin on ainoastaan parantunut tässä vuosien saatossa. Nuorena siis tuli syötyä paljonkin pikaruokaa ja silloin käytin vielä alkoholiakin eikä liikuntakaan kuulunut edes viikkorutiineihin. Nykyisin lenkkeilen liki päivittäin ja silti lihon keskivartalosta..
Entäs stressi? Liikuntakin voi olla stressitekijä. Se vanhanajan arkiliikunta oli luonteeltaan elämää hidastavaa kun kävellä pamputettiin paikasta toiseen. Nyt liikunta on rajumpaa ja aikataulutettua ja tavoitteellista. Silti sitä tulee paljon vähemmän kuin ennen. Tunnin päivittäinen juoksulenkki ei vastaa monen tunnin kävely- ja touhuamiskuormaa.
Sen vielä ymmärtää, että naisella alavatsa pömpöttää erityisesti lasten saamisen jälkeen, mutta sitä en käsitä, miksi joillakin naisilla ylävatsa pömpöttää kuin oikea kunnon kaljamaha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveys?
Argh, minuun osui.
Kerropa, kuinka puhua ylipainon haitoista loukkaamatta ylipainoista?
Ulkonäkö on tabu. Terveys ei ole teema ollenkaan, koska "itsepä kiloni kannan ja jotkut muut vetää röökiä".
Vai onko kuitenkin niin, kuten edellisessä viestissäni sanoin, että paksu on uusi normaali?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveys?
Onko suvaitsevaisuus miesten halventamista? Vai mitä nämä palstan u.li ja lasse.ukka-jutut ovat? Suvaitsevaisuuttako? Onko suvaitsevaisuutta halventaa ja syyllistää poikia heidän heikosta koulumenestyksestään? Jos ei ole, niin miksi te suvaitsevaiset koko ajan alennutte siihen?
Taidat olla väärässä keskustelussa. Tämä keskustelu liittyy ylipainoon ja painon kertymiseen vyötärön seudulle
Moni vielä pahentaa asiaa ostamalla jonkun nettidieetin ja sitten niiden kanssa jojoillaan ees taas, kun parempi vaihtoehto olisi ihan aavistuksen muuttaa elintapojaan parempaan ja jättää dieetit väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveys?
Argh, minuun osui.
Kerropa, kuinka puhua ylipainon haitoista loukkaamatta ylipainoista?
Ulkonäkö on tabu. Terveys ei ole teema ollenkaan, koska "itsepä kiloni kannan ja jotkut muut vetää röökiä".
Vai onko kuitenkin niin, kuten edellisessä viestissäni sanoin, että paksu on uusi normaali?
Aloitetaan toinen keskustelu tästä aiheesta. Tämä keskustelu liittyy ylipainon syihin.
Vierailija kirjoitti:
Miehessä lihasta ei tarvitse olla kovinkaan paljon, jotta paino on ylipainon puolella rasvaprosentin ollessa viitearvossa tai jopa sen alarajalla. Suurin osa kymmennottelijoista ja ammattijääkiekkoilioista ovat ylipainoisia. Samoin lähes kaikki kamppailu-urheilijat kevyt painosta ylöspäin. Jalkapalloilijoista en mene takuuseen, mutta silmällä veikkaisin myös heidän pyörivän pääsääntöisesti BMI 25 tuntumassa.
Ei siis tarvitse näyttää kehonrakentajalta tai edes erityisen lihaksekkaalta ollakseen ylipainoinen. Minulla paino nousee BMI 25 yläpuolelle rasvojen noustessa noin 15 prosentin yli. Ja siinäkin painossa vielä vatsalihakset ja kylkiluut näkyvät selvästi.
Painoindeksin laskutapa ei tosiaan anna aina oikeaa kuvaa.
Olen myös kuullut kritiikkiä liittyen vyötärönmittauksen sääntöön. Viskeraalisen rasvan tilanteesta saisi oikeamman arvion jos se mitattaisi jotenkin makuuasennossa periaatteella ”navan etäisyys selästä”.
Olen 20-vuotias lihava nainen. Oma ylipainoni johtuu syömishäiriöstä ja siitä, että käsittelen tuskaani syömällä. Aloin lihoa varhaisnuoruudessa lapsuuden traumojen ja julman koulukiusaamisen laukaiseman kehonkuvan häiriön takia. Jos alan "laihduttaa", tipahdan kaninkoloon, jossa vuorotellen näännytän itseäni pro ana -kuvia katsellen ja vuorotellen ahmin kaiken, minkä eteeni saan - ja samalla päässäni pyörii itseinhoisia ja -tuhoisia ajatuksia. Sanomattakin selvää, että minun on hoidettava pääni kuntoon ensin terapiassa, ennen kuin voin pudottaa painoa.
Toivoisin ihmisiltä empatiaa tuomitsemisen ja kauhistelun sijaan. Jokainen käsittelee vaikeita kokemuksia tavallaan. Toisten pärjäämiskeinot, kuten alkoholi, huumeet tai itsensä satuttaminen eivät näy välttämättä päällepäin, mutta näkyvä oireilu, kuten lihavuus, ei oikeuta kiusaamista tai moukkamaista käytöstä. Jos laihduttaminen olisi yksinkertaista, kukaan ei olisi ylipainoinen.
Ja vielä ap:n kysymykseen siitä, miksi juuri naiset ovat lihoneet, esitän vastakysymyksen: voisiko olla, että naiset tapaavat useammin purkaa kipuaan itseensä? En kyllä ymmärrä tällaista sukupuolittunutta kyttäämistä, sillä tilastollisesti myös miehissä on paljon ylipainoisia kaikissa ikäryhmissä.