Vatsakkaat (nuoret)naiset
Ennen tuollaisia vatsoja näkyi vain keski-ikäisillä ja vanhemmilla miehillä. Nyt tuo näky on jo aika normi lenkilläkin.
Kommentit (603)
Vierailija kirjoitti:
Olen itse huomannut saman. Olin itse teininä pullea ja luokallani oli vain yksi tyttö, joka oli minua isompi.
Pullukka olen edelleen, mutta nykyään istuu olevan paljon yleisempää, että nuoret tytöt ja naiset todella (todella) pulleita, lihavia lähes. Mistä ihmeestä johtuu tämä pullukoiden määrän kasvu?
Joka paikkaan mennään scootilla. Lhinnä hampurilaiselle. Ei viitsitä edes pyöräillä. Tämä liikkumattomuus on todellinen ongelma ja silti siihen kannustetaan keksimällä uusia tapoja, ettei tarvitse liikkua. Ruoatkin Wolt tuo kotiin. Ällöä! Ja puhutaan kehopositiivisuudesta niin kuin ylipaino olisi millään tavalla ihailtavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hulluinta on että Suomi ei ole lähellekään kärkeä mitä tulee lihaviin maihin.
https://renewbariatrics.com/obesity-rank-by-countries/
Koko maailma lihoo. Kohta ollaan kuin WALL-E elokuvassa!
Jep, Suomihan on varsin keskikastia lihavuuden suhteen. Ei suominaiset ole sen plösömpiä kuin muun maalaiset, vaikka palstajankkaajat yrittääkin kovasti niin väittää.
Onko se jotenkin sitten hienompaa, kun lihotaan samaa tahtia muiden kansojen kanssa? Eikö kuitenkin kannattaisi yrittää pysytellä normipainossa tai hoikkana sen sijaan? Ylipaino ja lihavuus ovat yhtä epäedullisia oltiinpa vertailuissa missä kohtaa listaa tahansa.
Ennen liikuttiin lihasvoimin pyörällä tai kävellen ja oltiin kesät mansikkapellolla , ruoka oli tavallista kotiruokaa . Nyt liikutaan autonkyytillä tai sähköskootilla ja mässytetään hampurilaisia kännykät kourassa . Ennen juotiin vettä nyt energiajuomia .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhusiässä pisinpään elää naiset joilla lievä ylipaino (painoindeksi 26-28), ja miehistä ne laihimmat.
Lievä ylipaino on 170 senttiselle naiselle 2kg eli 60kg ja miehelle 180cm 70kg.
Silminpistävän monet nuorehkot kolmekybäset naiset on selvästi sadan kilon lähettyvillä. Oma ihmisrotunsa jo.
170 cm pituiselle ihannepainosi on 54 kg - 72 kg.
180 cm pituiselle ihannepainosi on 60 kg - 81 kg.
Vierailija kirjoitti:
Kuvitella että joillakin jatkuvasti mielenkiintoa ja halua tutkiskella muiden painoa ja ulkonäköä hankkikaa kyylät elämä.
Kyllä sen pitäisikin veronmaksajia kiinnostaa kun ylipaino lankeaa muiden maksettavaksi terveydenhuollon kulujen kasvuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisvihaa, eikä sen kummenpaa. Anna muiden ihmisten vatsojen olla.
Kun miespuolinen lääkäri sanoo naisen olevan liikalihava ja kehottaa laihduttamaan, niin onko se naisvihaa?
Tai naislääkäri sanoo saman miehelle, niin onko se miesvihaa?
Lääkäri ei anna jo ihan etiikkansa puolesta ihmisten vatsojen vain olla.
Minulle sanoi mieslääkäri, että pitää pudottaa painoa. Perusteli sitä veriarvoilla. Pari arvoa oli noussut viiterajojen yli.
Sanoi sen vain kerran, ei jankuttanut eikä ole selittänyt aiheesta mitään muuta.
Se ei tuntunut loukkaavalta, vaan asialliselta kommentilta ja se sai minut muuttamaan elintapojani.
3 kk myöhemmin veriarvot olivat normaalit 🥳
Ylipainoa on vieläkin, mutta pikkuhiljaa se vähenee. Kiitokset siitä kuuluvat lääkärille, joka osasi sanoa asiallisesti painostani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitella että joillakin jatkuvasti mielenkiintoa ja halua tutkiskella muiden painoa ja ulkonäköä hankkikaa kyylät elämä.
Kyllä sen pitäisikin veronmaksajia kiinnostaa kun ylipaino lankeaa muiden maksettavaksi terveydenhuollon kulujen kasvuna.
Ihan kun se olisi ainoa maksu. Kiinnostaisi tietää mitenkä paljon kaikkia maksuja lankeaa.
Sähköpotkulautailuun liittyvät onnettomuudet tulevat kalliiksi yksilölle ja yhteiskunnalle – Helsingin tapauksista lähes 2 miljoonan euron kulut
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/65ba98a8-3b5f-44e6-9484-bc4b47558618
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kun se olisi ainoa maksu. Kiinnostaisi tietää mitenkä paljon kaikkia maksuja lankeaa.
Sähköpotkulautailuun liittyvät onnettomuudet tulevat kalliiksi yksilölle ja yhteiskunnalle – Helsingin tapauksista lähes 2 miljoonan euron kulut
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/65ba98a8-3b5f-44e6-9484-bc4b47558618
Niin... ylipainoisethan näitä sähköpotkulautojakin käyttävät, kun eivät jaksa kävellä minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Evoluution muutos näin lyhyessä ajassa kiinnostaa. Ja syyt ja seuraukset, ei kaikelta voi sulkea silmiä. Jos jokin eläinlaji muuttuisi näin paljon, olisi käynnistetty jo erikoistoimet ja tutkimukset.
Ei evoluutio ole mihinkään muuttunut. Mikä tahansa eläin lihoo jos se saa liikaa energiaa. Se on täysin normaalia.
Ei painolleen välttämättä itse voi kauheasti tehdä mitään. On arvioitu, että jopa 20%:lla naisista olisi monirakkulaiset munasarjat eli PCOS, mikä aiheuttaa keskivartalolihavuutta. Itsellänikin on PCOS, enkä tiedä miten voisin syödä niin vähän että pysyisin hoikkana. Nyt syön 3 pientä ateriaa päivässä eli vähän yli 1000 kcal ja pyöräilen 20-40 km päivässä, silti olen keskivartalosta tukeva.
30-luvulla syntyneellä mummullakin oli omenavartalo (kaikki kertyi vatsaan/rintoihin, kapea lantio, kapeat raajat, pieni pylly). Minun äidillä ja minulla myös sama vartalomalli. Ei tarvitse edes olla ylipainoa, kun vatsa ja rinnat pumpsahtaa esiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei painolleen välttämättä itse voi kauheasti tehdä mitään. On arvioitu, että jopa 20%:lla naisista olisi monirakkulaiset munasarjat eli PCOS, mikä aiheuttaa keskivartalolihavuutta. Itsellänikin on PCOS, enkä tiedä miten voisin syödä niin vähän että pysyisin hoikkana. Nyt syön 3 pientä ateriaa päivässä eli vähän yli 1000 kcal ja pyöräilen 20-40 km päivässä, silti olen keskivartalosta tukeva.
Itsepetosta! Ei se rasvakudos tyhjästä synny. Rasva on ylimääräistä, varastoitunutta energiaa, jota ei ole kulutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiheesta ei saa keskustella ja ketju täyttyy "niin on miehetkin lihavia!" kommenteista.
No siis miehissä on enemmän ylipainoisia kuin naisissa, että näkisin sen suurempana ongelmana. Tottakai ylipaino ylipäätään on Suomessa todella vakava ja laaja ongelma.
Ja miehille se on paljon vaarallisempaa. Jos miehellä on vähänkään ylipainoa, niin sydänkohtausriski on huomattava jo 35 vuotiaasta eteenpäin.
Naisen kehoon rasva taas kuuluu, koska raskaudet. jos ei juo ja tupakoi, elää pitkään huolimatta ylipainosta.
Naisen ylipaino on ainoastaan ulkonäköasia ja sekin keksitty. Ennen pulleita pidettiin kauniina ja kehitysmaissa edelleen. Kauneus on sina se olomuoto, jota on kulloinkin vaikein saavuttaa. Köyhinä aikoina pulleus on kauneutta ja vauraina aikoina laihuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsepetosta! Ei se rasvakudos tyhjästä synny. Rasva on ylimääräistä, varastoitunutta energiaa, jota ei ole kulutettu.
Jos aineenvaihdunta on niin hidasta, ettei energia kulu. Oletko sitä mieltä, että antipsykoottisia lääkkeitäkin käyttävät lihoavat pelkän itsepetoksen vuoksi? Heilläkin lihoaminen liittyy hormoneihin ja hidastuneeseen metaboliaan. Jos aineenvaihdunta on erittäin hidasta on aika mahdotonta pysyä hoikkana, vaikka söisi kuinka vähän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aineenvaihdunta on niin hidasta, ettei energia kulu. Oletko sitä mieltä, että antipsykoottisia lääkkeitäkin käyttävät lihoavat pelkän itsepetoksen vuoksi? Heilläkin lihoaminen liittyy hormoneihin ja hidastuneeseen metaboliaan. Jos aineenvaihdunta on erittäin hidasta on aika mahdotonta pysyä hoikkana, vaikka söisi kuinka vähän
No, lähipiirissä oleva kyseisiä lääkkeitä syövä henkilö myös syö äärettömän epäterveellisesti ja paljon / usein, eikä harrasta juuri mitään liikuntaa. On lihonnut kymmenisen kiloa vuoden sisällä (lääkityksen aloittamisesta lähtien). Lääkkeetkö ne hänet lihottivat? Vai...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 18v nainen ja BMI on 38, vatsaa löytyy ja silti olen päättänyt, etten häpeä vartaloani. On harmi, että olen päästänyt itseni tähän kuntoon, mutta en ikinä aio hävetä kehoani. En myöskään aio pukeutua säkkivaatteisiin, aivan sama mulle mitä sinä ap tai te setämiehet ajattelette kehostani.
Terveys?
Tämä perustelu jaksaa aina naurattaa. Ei sinua kiinnosta pätkääkään tuon henkilön tai kenenkään muunkaan lihavan terveys. Taustalla on pelkkä "yök, lihava" -asenne.
Olin viime viikolla häissä ja kiinnitin huomiota nuoriin naisiin (iältään 25-30) joista ehkä 1/5 oli normaali painoinen. Muut selkeästi ylipainoisia. Huolestuttavaa!
Vierailija kirjoitti:
Olen 18v nainen ja BMI on 38, vatsaa löytyy ja silti olen päättänyt, etten häpeä vartaloani. On harmi, että olen päästänyt itseni tähän kuntoon, mutta en ikinä aio hävetä kehoani. En myöskään aio pukeutua säkkivaatteisiin, aivan sama mulle mitä sinä ap tai te setämiehet ajattelette kehostani.
Muistakaa vain olla itkemättä kun ette saa vakuutuksia ylipainon vuoksi, ja lapsettomuusklinikalta sanotaan vain että palataan asiaan kun olet 50kg kevyempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveys?
Tämä perustelu jaksaa aina naurattaa. Ei sinua kiinnosta pätkääkään tuon henkilön tai kenenkään muunkaan lihavan terveys. Taustalla on pelkkä "yök, lihava" -asenne.
No kyllä kiinnostaa jos on veronmaksaja. Aivan kuten oksettaa alkoholistit ja narkkaritkin.
Ala-asteelta puuttuu "pulpetit" missä ryhdikkästi istutaan, keskivartalon tuki ei kehity, jos rötkötetään pehmeillä alustoilla. Jotain olen lukenut, että kaikki nuoret ei pysty istumaan jalat suorana lattialla, kyn vartalon tuki on niin huono.
Nuoret äiditkin ylipainoisia järjestään, raskauskilot jää vartaloon.