Ulosotto kannustaa harmaaseen talouteen
Ulosotossa on paljon heikossa asemassa olevia, jotka eivät osaa käyttää rahaa ja yrittäjiä, joilla mennyt firma nurin.
Ulosoton maksut ovat monesti kohtuuttomia ja korkoprosentti todella iso.
Ihmiset sortuvat tuon taakan alla ja koittavat kiertää sen maksamista.
Siitä syntyy harmaata taloutta ja nämä elävät sen lisäksi sosiaalituilla.
Halvemmaksi tulisi, jos systeemiä kehitettäisiin. Sen pitää olla kannustava, jotta velat tulee takaisin maksettua. Nyt systeemi on todella kallis yhteiskunnalle, eivätkä velat tule maksettua.
Koronkiskonnan ja taulukkomaksujen molempien pitäisi loppua 2 vuoden kohdalla ja mitä isompi laita, sen pienempi korko.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006115872.html
Kuinkahan kauan menee, että tähän touhuun tulee joku järki. 20-25 vuotta ulosottovankeudessa pito on pidempi aika kuin elinkautinen vankilassa. Systeemin pitäisi kannustaa velkojen maksuun, ei maksamisen välttelyyn.
En ole ulosottovelkainen, mutta nähnyt miten musertava sen vaikutus on ja kuullut ihan hirveitä tarinoita.
Kommentit (89)
Ei kaikki ulosottoon joutuneet ole tyhmiä, laiskoja ja välinpitämättömiä.
Minulla oli vakaa, hyvä yritys, josta nostin hyvää palkkaa vuosia. Päätin lähteä laajentamaan toimintaa, otin yrityslainan, palkkasin työntekijöitä ja asiat rullasivat edelleen hyvin.
Sitten sairastuin syöpään ja kolme kk diagnoosin jälkeen mieheni kuoli auto-onnettomuudessa. Jäin yksin sairastamaan kahden lapseni kanssa, sairastuin myös masennukseen. Lapset joutuivat hetkeksi sijoitukseen koska en pystynyt huolehtimaan heistä sairastuneena. Palkkaa en saanut, yritin pienellä sairaspäivärahalla maksaa kaikki kulut, asuntolainan (asunto meni myyntiin mutta ei kaupaksi).. yrityksen toiminta ei onnistunut pidemmän päälle pelkkien työntekijöiden varassa joten yritys ajautui konkurssiin ja sieltä tuli lisää velkaa.
Loppujen lopuksi sain itseni kuntoon. Velkaa jäi onneksi ulosottoon vain noin 30.000€. Sain työpaikan (bruttopalkka 2000€) ja maksan siitä ulosottoon 350€/kk. Lasten kanssa joudutaan elämään tosi pienillä rahoilla, mutta pärjätään. Asutaan vain kaksiossa. Teen kaikkeni lisätienestien eteen. Otan mahdollisimman paljon lisäkeikkoja. Teen pientä yritystoimintaa ilman riskejä (mm ompelutöitä kotona, ei kuluja). Lapset joutuvat olemaan paljon hoidossa ja viihdyttämään toisiaan, että saan tehtyä töitä. Jokaisen näistä lisätöistä tulevan euron tilitän ylimääräisenä lyhennyksenä ulosottoon. Vuosia tässä varmasti vielä menee, että saan velat maksettua. Olen vasta maksanut noin 6000€ pois.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki ulosottoon joutuneet ole tyhmiä, laiskoja ja välinpitämättömiä.
Minulla oli vakaa, hyvä yritys, josta nostin hyvää palkkaa vuosia. Päätin lähteä laajentamaan toimintaa, otin yrityslainan, palkkasin työntekijöitä ja asiat rullasivat edelleen hyvin.
Sitten sairastuin syöpään ja kolme kk diagnoosin jälkeen mieheni kuoli auto-onnettomuudessa. Jäin yksin sairastamaan kahden lapseni kanssa, sairastuin myös masennukseen. Lapset joutuivat hetkeksi sijoitukseen koska en pystynyt huolehtimaan heistä sairastuneena. Palkkaa en saanut, yritin pienellä sairaspäivärahalla maksaa kaikki kulut, asuntolainan (asunto meni myyntiin mutta ei kaupaksi).. yrityksen toiminta ei onnistunut pidemmän päälle pelkkien työntekijöiden varassa joten yritys ajautui konkurssiin ja sieltä tuli lisää velkaa.Loppujen lopuksi sain itseni kuntoon. Velkaa jäi onneksi ulosottoon vain noin 30.000€. Sain työpaikan (bruttopalkka 2000€) ja maksan siitä ulosottoon 350€/kk. Lasten kanssa joudutaan elämään tosi pienillä rahoilla, mutta pärjätään. Asutaan vain kaksiossa. Teen kaikkeni lisätienestien eteen. Otan mahdollisimman paljon lisäkeikkoja. Teen pientä yritystoimintaa ilman riskejä (mm ompelutöitä kotona, ei kuluja). Lapset joutuvat olemaan paljon hoidossa ja viihdyttämään toisiaan, että saan tehtyä töitä. Jokaisen näistä lisätöistä tulevan euron tilitän ylimääräisenä lyhennyksenä ulosottoon. Vuosia tässä varmasti vielä menee, että saan velat maksettua. Olen vasta maksanut noin 6000€ pois.
Se on järkyttävä juttu, jossa se yksi nainen on maksanut -90 luvulta lähtien veljensä autolainaa, kun meni sen takaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oma valinta polttaa 40 000 neljässä kuukaudessa. Fiksu olisi lopettanut kannattamartoman liiketoiminnan ilman tuollaista lisälainaa.
Onko miettinyt koskaan, kuka maksaa näiden lusmujen puolesta, joiden mielestä he eivät ole veloistaan vastuussa? Aivan oikein, ne kunnolliset jotka eivät velkaannu holtittomasti ja vaikka kaurapuurolla eläen maksavat, kun kerran ovat lainanneetkin.
Oikeastihan ulosoton kanssa saa sovittua, ja kun pitää osansa sopimuksesta, saa maksuaikaa ja säilyy luottotiedotkin.
Antaa olla, en ala selittää eikä minun edes tarvitse sitä tehdä. Pidä kiinni käsityksestäsi, että yhtäkkiä hiphei päätin ottaa useita kymppitonneja lainaa.
No kuka ne kymppitonnit velkaa otti puolestasi? Yhtäkkiä tai vähemmän yhtäkkiä. Et pysty selittämään, kun ei siinä ole mitään muuta selitystä, kun että ihan itse otit velat. Mutta nyt jostakin syystä kiistät asian.
No ne velathan voi olla ihan hyvin maksamattomia vuokria, sähkölaskuja, vakuutuksia yms yms, ei kaikki velka ole lainaa ja tarkoituksella velaksi otettu. Joskus vaan ihan perus elämisen kulut on liikaa ja silloin käy noin.
Tässä esimerkki.. loukkaannuin kolarissa, yritys meni sitä myöten nurin. Finnvera laittoi velat maksuun vaikka aikaisemmin olin maksanut normaalisti ja yritin asiaa selvittää. Tästä johtuen uo möi kaiken omaisuuden mm talon, firman irtaimiston. Velkaa jäi noin 40000e. Koko ajan olen lyhentänyt, velkaa yhä yli 40t euroa. 12 vuotta jo maksuhäiriö eikä näy valoa tunnelin päässä...
Siis nuo ulosottokulut ja korothan ovat täysin perustelemattoman sikamaiset. Jos olisin siinä tilanteessa että kaikki ulosmitattavat tuloni menisivät pelkästään korkojen lyhentämiseen niin heittäisin hanskat itsekin tiskiin.
Kukahan tekisi hallitukselle aloitteen tästä. Suomessa on varmasti 50K henkilöä, jotka aloitteen allekirjoittaisivat. Ulosoton velkahelvetti on loputtava. Kyllä pitää olla kannustava järjestelmä maksaa velat pois, mutta korot ja maksut ovat ihan poskettomia. Velka tuplaantuu ja triplaantuu niillä!!!
Kyllä ulosoton korkojen tulis nyt olla 1% luokkaa ja taulukkomaksut pois. Eihän siinä ole mitään järkeä, että korko on kovempi kuin niillä, joilla on maksukykyä. Heikommassa asemassa olevaa rökitetään.
Olen aina itse ollut todella rehellinen ihminen. Lisäksi olen näin pienipalkkaisenakin aina nähnyt tärkeänä elvyttää Suomen taloutta meidän pienituloistenkin veroilla.
Nyt kun olen ulosotossa olen eka kertaa tosissani miettinyt miten voin kiertää lakeja. Haluan töihin, mutta jos saan saman verran kotona olevana kuin töihin menemällä niin en tiedä miten siihen itseni motivoin. Vaikka todellakin olen aina tähän asti pitänyt töitä tärkeänä ja sosiaalista ympäristöä, sekä yhteiskunnassa kiinni olemista tärkeänä.
Mielestäni nämä ulosotossa olevat pitäisi saada sieltä asap pois. He ovat holtittomia rahankäyttäjiä ja heillä on monia ongelmia. Tavoite pitäisi olla siinä, että velkojat saavat rahansa. Tavoitteen ei pitäisi olla koron kiskonnassa. Toki voi hieman ylimääräistä maksaa, mutta mielestäni näissä ulosoton asioissa pitäisi suoraan laskea velalliselle kiinteä kuukausierä, jotka maksamalla pääsee ulos. Tauluko eristä ja aina kun on yhden erän maksanut, voi yliviivata sen pois. Korot ja ylimääräiset maksut pois. Rangaistuksena jälkeenpäin 5 vuoden luottotiedottomuus. Se jos mikään opettaa. Jos toistamiseen velkaantuu ulosottoon asti, 10 vuoden kielto jne.
Systeemi pitää kehittää kannustavaksi. Nyt velkataakka usein iso mörkö. 10 000€ velka kasvaa opeasti 20 000, jos ei pääse kokoajan maksamaan. Ehdoton kokonaissumma saisi olla vaikeuksissa olevalla vain 11 000€ tällaisessa tapauksessa. Ihan oikeasti, koska tähän tulee muutos. Emme voi rökittää näitä heikossa asemassa olevia. Useampi maksaisi takaisin, jos systeemi olisi parempi.