Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulosotto kannustaa harmaaseen talouteen

Vierailija
13.04.2020 |

Ulosotossa on paljon heikossa asemassa olevia, jotka eivät osaa käyttää rahaa ja yrittäjiä, joilla mennyt firma nurin.

Ulosoton maksut ovat monesti kohtuuttomia ja korkoprosentti todella iso.
Ihmiset sortuvat tuon taakan alla ja koittavat kiertää sen maksamista.
Siitä syntyy harmaata taloutta ja nämä elävät sen lisäksi sosiaalituilla.

Halvemmaksi tulisi, jos systeemiä kehitettäisiin. Sen pitää olla kannustava, jotta velat tulee takaisin maksettua. Nyt systeemi on todella kallis yhteiskunnalle, eivätkä velat tule maksettua.
Koronkiskonnan ja taulukkomaksujen molempien pitäisi loppua 2 vuoden kohdalla ja mitä isompi laita, sen pienempi korko.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006115872.html

Kuinkahan kauan menee, että tähän touhuun tulee joku järki. 20-25 vuotta ulosottovankeudessa pito on pidempi aika kuin elinkautinen vankilassa. Systeemin pitäisi kannustaa velkojen maksuun, ei maksamisen välttelyyn.

En ole ulosottovelkainen, mutta nähnyt miten musertava sen vaikutus on ja kuullut ihan hirveitä tarinoita.

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa ulosotossa olevista on siellä aivan omaa syytään. Tahallaan ovat velkaantuneet enemmän kuin pystyvät hoitamaan tai muuten aivan tahallaan jättäneet velkansa maksamatta. Heitä ei käy yhtään sääliksi, eikä mitään pitäisi antaa anteeksi. Minun puolestani heidät voisi laittaa vaikka pakkotyöleirille, kunnes ovat työpanoksellaan saaneet velkansa maksettua.

Nyt, kun olen tällä toisella puolen eli turvattu työpaikka, käyttötilillä viisinumeroinen summa ja luottokortilla useamman tonnin luottoraja, niin kieltämättä olisi houkuttelevaa siirtyä hykertelemään pakkoleiriajatuksilla. Moni muu on nimittäin lähivuosina kusessa korviaan myöten.

Mutta kun itse on sen kokenut, millaista elämä on ilman uskoa tulevaisuuteen, niin on myös enemmän ymmärrystä niitä kohtaan, jotka eivät ole syntyneet kultalusikka suussa. Toivottavasti sinulla ja puolisollasi on varmat työpaikat ja asuntovelka maksettu.

Vierailija
42/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se valitettavasti menee. Ulosottovelkaisena ei kannata mennä töihin, jos suojaosuuden jälkeen palkasta menee 66 prosenttia ulosottoon. Tämä ohjaa ihmiset pimeisiin töihin. Velat vanhenevat kuitenkin lopullisesti 15 vuodessa, joten järkevämpää olisi jos tuon ajan voisi käyttää yhteyskunnalle hyödyllisemmin kuin elää sosiaalitukien ja pimeiden töiden varassa.

Saat kuulostamaan summan valtavalta ilmaisemalla sen tuolla tavalla. Totuus on kuitenkin, että suurin osa uo:ssa olevista on siinä palkkaluokassa, jossa uo vie 33 % nettopalkasta. Yksinkertaisella matematiikalla: jos nettopalkka on 2100 e/kk niin käteen jää 1400 e/kk. Todellakin kannattavampaa kuin notkua  työmarkkinatuella ja pelätä koko ajan joutuvansa työkokeiluihin tai kuntouttavaan.

Ja miten arvelit että ulosottovelkainen työllistyy Suomessa työhön, josta nettopalkka on 2100?  Siellä taitaa puhua nyt henkilö, jolla ei ole mitään kokemusta nykypäivän työttömyydestä.

Ajattelitko, että itse velkaannuin ihan huvikseni työssä olevana? Minun velkani syntyivät juuri siitä, että jäin työttömäksi ja työttömyyden pitkittyessä yritin työllistää itseni toiminimellä. En mene yksityiskohtiin sen enempää kuin että siinä kohtaa, kun muutaman vuoden minimitoimeentulon kasaan raavittuani lopulta luovutin, niin yhteiskunta palkitsi minut neljän kuukauden karenssilla. Siinä kohtaa meni velat ulosottoon ja tietysti luottotiedot mukana. Olin katkera pitkään, lukemattomia huutoitkuja on mahtunut vuosiin, etenkin kun tuli yllätyksiä, joihin en ollut varautunut (mm. muutto toiselle paikkakunnalle ja edellisen paikkakunnan uo-virkailija oli unohtanut tehdä merkinnän maksuvapaasta kuukaudesta, jonka jälkeen uuden paikkakunnan uo vei rahat, joilla piti selvitä siitä muutosta). Mutta hain töitä ja hyödynsin yrittäjänä rakentamiani verkostoja ja alkuun tein keikkaa yhdelle entiselle palveluni tilaajalle verokortilla, sen jälkeen työllistyin hänelle kuukausipalkalla. Aikanaan sieltäkin lomautettiin mutta siinä kohtaa pääsin uuteen työhön 2,5 kuukauden jälkeen, kun oli jo vahva kokemus alasta.

Tietysti nyt on vielä vaikeampaa, mutta olen selvinnyt sekä 1990-luvun alun että 2000-luvun alkupuolen lamat/taantumat ja niin selviää moni muukin.

No mutta tervetuloa 2020-luvulle. Sinun tapauksesta on sen verran aikaa, että yhteiskunnan rattaat pyörivät huomattavasti paremmin siihen aikaan. Suomessa on nykyään satojatuhansia työttömiä, joista vaikeasti työllistyvien määrä on suuri ja kasvaa kasvamistaan. Työllistyminen on erittäin vaikeaa tai suorastaan mahdotonta ulosottovelkaiselle kun samaan aikaan työttöminä on paljon myös korkeastikoulutettuja. Valtion menot ovat myös ihan eri mittaluokassa, kun eläköityvien määrä kasvaa sekä maa_hanmuuton seurauksena sosiaalitukien menot myös kasvavat. Verotulot hupenevat myös, joten Suomi joutuu elämään rajusti velaksi, jotta nykyinen järjestelmä pysyy pystyssä. On vain ajan kysymys, milloin Suomi romahtaa. 

Mitä ihmettä tuo lause tarkoittaa? Että korkeastikoulutettu ei voi olla uo-velkainen? Mistä olet saanut sellaista päähäsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se valitettavasti menee. Ulosottovelkaisena ei kannata mennä töihin, jos suojaosuuden jälkeen palkasta menee 66 prosenttia ulosottoon. Tämä ohjaa ihmiset pimeisiin töihin. Velat vanhenevat kuitenkin lopullisesti 15 vuodessa, joten järkevämpää olisi jos tuon ajan voisi käyttää yhteyskunnalle hyödyllisemmin kuin elää sosiaalitukien ja pimeiden töiden varassa.

Saat kuulostamaan summan valtavalta ilmaisemalla sen tuolla tavalla. Totuus on kuitenkin, että suurin osa uo:ssa olevista on siinä palkkaluokassa, jossa uo vie 33 % nettopalkasta. Yksinkertaisella matematiikalla: jos nettopalkka on 2100 e/kk niin käteen jää 1400 e/kk. Todellakin kannattavampaa kuin notkua  työmarkkinatuella ja pelätä koko ajan joutuvansa työkokeiluihin tai kuntouttavaan.

Ja miten arvelit että ulosottovelkainen työllistyy Suomessa työhön, josta nettopalkka on 2100?  Siellä taitaa puhua nyt henkilö, jolla ei ole mitään kokemusta nykypäivän työttömyydestä.

Ajattelitko, että itse velkaannuin ihan huvikseni työssä olevana? Minun velkani syntyivät juuri siitä, että jäin työttömäksi ja työttömyyden pitkittyessä yritin työllistää itseni toiminimellä. En mene yksityiskohtiin sen enempää kuin että siinä kohtaa, kun muutaman vuoden minimitoimeentulon kasaan raavittuani lopulta luovutin, niin yhteiskunta palkitsi minut neljän kuukauden karenssilla. Siinä kohtaa meni velat ulosottoon ja tietysti luottotiedot mukana. Olin katkera pitkään, lukemattomia huutoitkuja on mahtunut vuosiin, etenkin kun tuli yllätyksiä, joihin en ollut varautunut (mm. muutto toiselle paikkakunnalle ja edellisen paikkakunnan uo-virkailija oli unohtanut tehdä merkinnän maksuvapaasta kuukaudesta, jonka jälkeen uuden paikkakunnan uo vei rahat, joilla piti selvitä siitä muutosta). Mutta hain töitä ja hyödynsin yrittäjänä rakentamiani verkostoja ja alkuun tein keikkaa yhdelle entiselle palveluni tilaajalle verokortilla, sen jälkeen työllistyin hänelle kuukausipalkalla. Aikanaan sieltäkin lomautettiin mutta siinä kohtaa pääsin uuteen työhön 2,5 kuukauden jälkeen, kun oli jo vahva kokemus alasta.

Tietysti nyt on vielä vaikeampaa, mutta olen selvinnyt sekä 1990-luvun alun että 2000-luvun alkupuolen lamat/taantumat ja niin selviää moni muukin.

No mutta tervetuloa 2020-luvulle. Sinun tapauksesta on sen verran aikaa, että yhteiskunnan rattaat pyörivät huomattavasti paremmin siihen aikaan. Suomessa on nykyään satojatuhansia työttömiä, joista vaikeasti työllistyvien määrä on suuri ja kasvaa kasvamistaan. Työllistyminen on erittäin vaikeaa tai suorastaan mahdotonta ulosottovelkaiselle kun samaan aikaan työttöminä on paljon myös korkeastikoulutettuja. Valtion menot ovat myös ihan eri mittaluokassa, kun eläköityvien määrä kasvaa sekä maa_hanmuuton seurauksena sosiaalitukien menot myös kasvavat. Verotulot hupenevat myös, joten Suomi joutuu elämään rajusti velaksi, jotta nykyinen järjestelmä pysyy pystyssä. On vain ajan kysymys, milloin Suomi romahtaa. 

Mitä ihmettä tuo lause tarkoittaa? Että korkeastikoulutettu ei voi olla uo-velkainen? Mistä olet saanut sellaista päähäsi?

Lause tarkoittaa juuri sitä mitä luit. Työttömän, joka ei ole korkeastikoulutettu, on ulosottovelkaisena heikommin työllistyvä kuin korkeastikoulutettu. Toki korkeastikoulutettu voi olla myös ulosotossa ja hänellä on varmasti paremmat mahdollisuudet työllistyä. Mikä oli pointtisi? Tässä verratiin nykypäivää 90- ja 2000-luvulle, jolloin työllistyminen ei ollut niin vaikeaa kuin nyt.

Vierailija
44/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa ulosotossa olevista on siellä aivan omaa syytään. Tahallaan ovat velkaantuneet enemmän kuin pystyvät hoitamaan tai muuten aivan tahallaan jättäneet velkansa maksamatta. Heitä ei käy yhtään sääliksi, eikä mitään pitäisi antaa anteeksi. Minun puolestani heidät voisi laittaa vaikka pakkotyöleirille, kunnes ovat työpanoksellaan saaneet velkansa maksettua.

Nyt, kun olen tällä toisella puolen eli turvattu työpaikka, käyttötilillä viisinumeroinen summa ja luottokortilla useamman tonnin luottoraja, niin kieltämättä olisi houkuttelevaa siirtyä hykertelemään pakkoleiriajatuksilla. Moni muu on nimittäin lähivuosina kusessa korviaan myöten.

Mutta kun itse on sen kokenut, millaista elämä on ilman uskoa tulevaisuuteen, niin on myös enemmän ymmärrystä niitä kohtaan, jotka eivät ole syntyneet kultalusikka suussa. Toivottavasti sinulla ja puolisollasi on varmat työpaikat ja asuntovelka maksettu.

Olen tuo pakkotyökommentin kirjoittanut. Nykyään asiat on taloudellisesti hyvin. Kerrytetty varallisuus turvaa elintason paremmin kuin mikään työpaikka. En kuitenkaan ole syntynyt kultalusikka suussa ja olen aiemmin elänyt varsin vähillä tuloilla vaatimattomasti. Kertaakaan en edes silloin ajatellut velkaantua holtittomasti niin, etten olisi velkojani voinut hoitaa! Siksi en tunne mitään sääliä sellaisia kohtaan, jotka aivan tahallaan sotkevat raha-asiansa. Niitä on minun kokemukseni perusteella suuri osa ulosotossa olevista.

Vierailija
45/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oma valinta polttaa 40 000 neljässä kuukaudessa. Fiksu olisi lopettanut kannattamartoman liiketoiminnan ilman tuollaista lisälainaa.

Onko miettinyt koskaan, kuka maksaa näiden lusmujen puolesta, joiden mielestä he eivät ole veloistaan vastuussa? Aivan oikein, ne kunnolliset jotka eivät velkaannu holtittomasti ja vaikka kaurapuurolla eläen maksavat, kun kerran ovat lainanneetkin.

Oikeastihan ulosoton kanssa saa sovittua, ja kun pitää osansa sopimuksesta, saa maksuaikaa ja säilyy luottotiedotkin.

Antaa olla, en ala selittää eikä minun edes tarvitse sitä tehdä. Pidä kiinni käsityksestäsi, että yhtäkkiä hiphei päätin ottaa useita kymppitonneja lainaa.

No kuka ne kymppitonnit velkaa otti puolestasi? Yhtäkkiä tai vähemmän yhtäkkiä. Et pysty selittämään, kun ei siinä ole mitään muuta selitystä, kun että ihan itse otit velat. Mutta nyt jostakin syystä kiistät asian.

Vierailija
46/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo pakkotyökommentin kirjoittanut. Nykyään asiat on taloudellisesti hyvin. Kerrytetty varallisuus turvaa elintason paremmin kuin mikään työpaikka. En kuitenkaan ole syntynyt kultalusikka suussa ja olen aiemmin elänyt varsin vähillä tuloilla vaatimattomasti. Kertaakaan en edes silloin ajatellut velkaantua holtittomasti niin, etten olisi velkojani voinut hoitaa! Siksi en tunne mitään sääliä sellaisia kohtaan, jotka aivan tahallaan sotkevat raha-asiansa. Niitä on minun kokemukseni perusteella suuri osa ulosotossa olevista.

Siellä on myös mielenterveysongelmaisia tai niitä, joiden puoliso kuolee yllättäen ja äkkiä pitäisi vastata kaikista kuluista ja veloista yksin.

Vierailija
47/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä on myös mielenterveysongelmaisia tai niitä, joiden puoliso kuolee yllättäen ja äkkiä pitäisi vastata kaikista kuluista ja veloista yksin.

Ulosotossa tosiaan on myös tapauksia, jotka eivät ole siellä omaa syytään. Nykyään vain valitettavan moni on siellä siksi, että raha-asiat on hoidettu tahallaan täysin välinpitämättömästi. Ensimmäisiä voi sääliä, jälkimmäisiä ei.

Vierailija
48/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän maksoin oman nuoruudenhölmilyni (sitä aikaa, kun vipit vasta tuli) yli kahdenkertaisesti : alkup. summa oli 8000e, mutta koska pystyin maksamaan vain osan vuodesta (työttömyyttä välillä) ja erät välillä pieniä (pieni palkka, osa-aikatyö jne), uo kesti vuosikausia kiitos koronjuoksun ja lopulta olin maksanut lähes 18500€. Että yritä siinä sitten nousta jaloillesi. Tosin kyllä se ns. ruokaraha tuli tehtyä pimeillä töillä, koska muuta mahdollisuutta ei oikein ollut. 680e "jää käteen" suojaosuudeksi, maksa sillä sitten 60km työmatkat suuntaansa, asuminen, matkakulut.. syömisestä nyt puhumattakaan. Eikä puhettakaan, että millään uudemmalla autolla ajettaisiin, kyllä ne oli ihan parinsadan euron romuja millä yritti työnnellä työpaikoille. Eikä mistään sossusta tai kelalta saanut mitään, mikä toisaalta oikein.

Toki opin näiden vuosien varrella jopa pihiksi (pakko) ja kiitos harmaan talouden, sain voita leivän päälle, pidettyä auton, vuokra-asunnon ja pikkasen (noin 200e vuodessa) säästöönkin.

Tyhmyydestä sakotetaan 😁

Vierailija
49/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oma valinta polttaa 40 000 neljässä kuukaudessa. Fiksu olisi lopettanut kannattamartoman liiketoiminnan ilman tuollaista lisälainaa.

Onko miettinyt koskaan, kuka maksaa näiden lusmujen puolesta, joiden mielestä he eivät ole veloistaan vastuussa? Aivan oikein, ne kunnolliset jotka eivät velkaannu holtittomasti ja vaikka kaurapuurolla eläen maksavat, kun kerran ovat lainanneetkin.

Oikeastihan ulosoton kanssa saa sovittua, ja kun pitää osansa sopimuksesta, saa maksuaikaa ja säilyy luottotiedotkin.

Antaa olla, en ala selittää eikä minun edes tarvitse sitä tehdä. Pidä kiinni käsityksestäsi, että yhtäkkiä hiphei päätin ottaa useita kymppitonneja lainaa.

No kuka ne kymppitonnit velkaa otti puolestasi? Yhtäkkiä tai vähemmän yhtäkkiä. Et pysty selittämään, kun ei siinä ole mitään muuta selitystä, kun että ihan itse otit velat. Mutta nyt jostakin syystä kiistät asian.

Miten sinun kanssasi voi keskustella, jos argumentaatiosi on tuota luokkaa? Vastasin jo, että en todellakaan ottanut neljän kuukauden aikana 40 000 euroa velkaa. Ajatteletko tosissasi, että joku pankki olisi katsonut, että "Ok, tuo ihminen on saanut viimeisten viiden vuoden aikana juuri sen verran tuloa, että on selvinnyt päivästä toiseen, ja nyt se on karenssissa eikä sen jälkeisestä työllistymisestä ole tietoakaan - tottakai me annamme sille 40 000 euroa!"

Tajuat kai sinä ilman rautalangasta vääntämistäkin, että tuossa vaiheessa nimenomaan muuttui lopullisesti mahdottomaksi maksaa takaisin yritystä varten otettuja lainoja ja niitä lainoja, joiden avulla olin yrittänyt pitää pääni veden pinnalla siihen saakka, että saisin jonkun ison tilauksen ja selviäisin joutumatta lakkauttamaan yritystäni?

Vierailija
50/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveysongelmat ovat ehkä ainoa missä ulosottoon joutuu "ilman omaa syytään" mutta jos puolison kuoleman takia joutuu ulosottoon niin se on kyllä omaa syytänsä. Lähtökohtaisesti on otettu liikaa riskiä velan muodossa ja kyllä se riskinotto on ihan omaa syytä. Tuohon VOI varautua, ottamalla vähemmän velkaa, vakuutuksilla yms järjestelyillä.

Vierailija
51/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ulosotto ole se viimeinen keino ja sitä ennen on mahdollista yrittää järjestää asioita ja hakea apua maksuvaikeuksiin. Siksi ulosoton ei pidä olla mikään helpotus, vaan rankaisu, kun ei ajoissa ole maksuja huolehdittu.

Vierailija
52/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kun esitetään, ettei suurista ulosottoveloista pääse eroon, niin on ainakin yritetty. En nyt lähde taustoja avaamaan, osa varmaan ihan omaakin syytä. Korttitalo kaatui

noin 15 vuotta sitten ja hyvästä ammatista omaishoitajaksi. Velkaa oli tuolloin reilu 200.000, jotka sitten kerryttivät korkoa ja muita kuluja. Vuoden verran 0-tuloilla itse, niin vaimo pakkasi tavarat ja ero. Omakotitalo vasaran alle ja myyntihinta noin puolet ostohinnasta. Omaisen kuoltua palasin työelämään. Siinä vaiheessa jäljellä olevaa velkaa ulosotossa reilu 150.000. Nyt on sitten palkasta maksettu joka kuukausi elareita ja velkoja säntillisesti aika monta vuotta. Velkaa on jäljellä vielä reilu 80.000. Olen laskenut, että loppuu vuonna 2025, eivät siis aivan ehdi vanheta. Tähän mennessä olen maksanut velkoja tuon asunnon pakkomyynnin kanssa lähes 300.000 ja kun kärsimys loppuu, niin summa on jotakuinkin 450.000. Reilua tai ei, mutta tästäkin selvitään ja elämä jatkuu.

Vierailija
53/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kun esitetään, ettei suurista ulosottoveloista pääse eroon, niin on ainakin yritetty. En nyt lähde taustoja avaamaan, osa varmaan ihan omaakin syytä. Korttitalo kaatui

noin 15 vuotta sitten ja hyvästä ammatista omaishoitajaksi. Velkaa oli tuolloin reilu 200.000, jotka sitten kerryttivät korkoa ja muita kuluja. Vuoden verran 0-tuloilla itse, niin vaimo pakkasi tavarat ja ero. Omakotitalo vasaran alle ja myyntihinta noin puolet ostohinnasta. Omaisen kuoltua palasin työelämään. Siinä vaiheessa jäljellä olevaa velkaa ulosotossa reilu 150.000. Nyt on sitten palkasta maksettu joka kuukausi elareita ja velkoja säntillisesti aika monta vuotta. Velkaa on jäljellä vielä reilu 80.000. Olen laskenut, että loppuu vuonna 2025, eivät siis aivan ehdi vanheta. Tähän mennessä olen maksanut velkoja tuon asunnon pakkomyynnin kanssa lähes 300.000 ja kun kärsimys loppuu, niin summa on jotakuinkin 450.000. Reilua tai ei, mutta tästäkin selvitään ja elämä jatkuu.

Tsemppiä <3

t. Reilun neljänkympin uo-veloista selvinnyt

Vierailija
54/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinun kanssasi voi keskustella, jos argumentaatiosi on tuota luokkaa? Vastasin jo, että en todellakaan ottanut neljän kuukauden aikana 40 000 euroa velkaa. Ajatteletko tosissasi, että joku pankki olisi katsonut, että "Ok, tuo ihminen on saanut viimeisten viiden vuoden aikana juuri sen verran tuloa, että on selvinnyt päivästä toiseen, ja nyt se on karenssissa eikä sen jälkeisestä työllistymisestä ole tietoakaan - tottakai me annamme sille 40 000 euroa!"

Tajuat kai sinä ilman rautalangasta vääntämistäkin, että tuossa vaiheessa nimenomaan muuttui lopullisesti mahdottomaksi maksaa takaisin yritystä varten otettuja lainoja ja niitä lainoja, joiden avulla olin yrittänyt pitää pääni veden pinnalla siihen saakka, että saisin jonkun ison tilauksen ja selviäisin joutumatta lakkauttamaan yritystäni?

Eli otit lainan todella isolla riskillä, ja nyt jostakin syystä et katso olevasi maksuvelvollinen? Tai että päätös oli jonkun toisen?

Tappiollinen firma pitää lopettaa, ei uskoa joulupukinomaisiin jättitilauksiin.

Tuokin on mediaanipalkalla maksettu neljässä vuodessa, kun vaan maksaa. Sopii ulosoton kanssa ja maksaa, ei mene luottotiedotkaan. Varmaan on ollut jotakin vakuuksiakin, myy ne pois ja käyttää rahat velkojen maksuun.

Mulla on sun kaltainen kaveri, paitsi että hän meni töihin ns paskaduuniin velkojensa kattamiseksi. Viidessä vuodessa sai kaiken maksettua, ja on huomannut että hänelle sittenkin sopii paremmin ihan tavallinen, kehnosti palkattu työ toisen palveluksessa.

Veloista tulee vastata kun on ne ottanutkin.

Vierailija
55/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monetkin asiat Suomen verosysteemissä kannustavat harmaaseen talouteen. Pöyristyttävä 24% ALV muun muassa. V i t t u kuuluuko minun jo valmiiksi raskaasti verotetuista tuloistani tekemistä hankinnoista vielä joka neljäs euro valtiolle?

Ei mitään järkeä.

Vierailija
56/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkotyöstä on ihan turha haaveilla nykyisen kaltaisessa Suomessa, jossa on ihmisoikeudet.

Käytännössä pakottaminen onnistunee vain ruoskaa/asetta käyttämällä. Muuten nojailtaisiin lapioon, puhuttaisiin paskaa ja naureskeltaisiin vartijoille. Eli työn teho lähes nolla.

Vierailija
57/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli otit lainan todella isolla riskillä, ja nyt jostakin syystä et katso olevasi maksuvelvollinen? Tai että päätös oli jonkun toisen?

Tappiollinen firma pitää lopettaa, ei uskoa joulupukinomaisiin jättitilauksiin.

Tuokin on mediaanipalkalla maksettu neljässä vuodessa, kun vaan maksaa. Sopii ulosoton kanssa ja maksaa, ei mene luottotiedotkaan. Varmaan on ollut jotakin vakuuksiakin, myy ne pois ja käyttää rahat velkojen maksuun.

Mulla on sun kaltainen kaveri, paitsi että hän meni töihin ns paskaduuniin velkojensa kattamiseksi. Viidessä vuodessa sai kaiken maksettua, ja on huomannut että hänelle sittenkin sopii paremmin ihan tavallinen, kehnosti palkattu työ toisen palveluksessa.

Veloista tulee vastata kun on ne ottanutkin.

En tiedä, kenelle kuvittelet vastaavasi. Olen kertonut maksaneeni velkani ja maksamista kertyi korkoineen ja kuluineen yli 70 000.

En jaksa käydä keskustelua, jossa ei lueta ketjua tai vääristellään asioita tahallaan.

Vierailija
58/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pitää niiden ihmisten, jotka teidän lainoja joutuu selvittämään ja perimaan myös saada omat palkkansa työstään. Siksi se korko ja palvelumaksut on.

Ja mitä itse olen nähnyt, niin ihan hyvin työssäkäyvä elää vaikka maksaakin ulosottoa, jos vaan osaa huolehtia siitä taloudesta. Se on ihan sama miten pieni se määrä mitä ulosotto ottaa, jos ei omaa taloutta osaa hoitaa, silloin menee yhtä huonosti muutenkin.

Vierailija
59/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisolla on ulosotossa velkaa. Ei mene töihin, koska palkasta ulosmitataan.

Jos on toimeentulotuella ei menettäisi mitään vaan voisi maksella velkaa. Toimeentulotuella voi työssäkäyvänä kattaa pienituloisena ulosoton kuukausittaisen ulosmittauksen määrän. Ttt pitää huolen, että lapaseen jää elämiseen 490 kuukaudessa. Miksei puolisosi selvitä asioita velkaneuvonnasta?

Vierailija
60/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuleeko tuo yksi, että täällä keskustelee vain yksi ihminen?

Ei sinne ulosottoon yleensä syyttä joudu. Jos sairastuu, niin saa velkajärjestelyn, ja kolmessa tai viidessä vuodessa on velaton. Jos siis hoitaa asinsa, eikä veny tahallaan työttömänä, jotta välttäisi omien velkojen maksun.

Sitten jo holtittomasti ottaa velkaa sinne ja tänne, on ihan itse kuoppansa kaivanut. Halveksin noita, jotka ei ota vastuuta omista päätöksistään, sitä velkaa ei kukaan pakota ottamaan.