Ulosotto kannustaa harmaaseen talouteen
Ulosotossa on paljon heikossa asemassa olevia, jotka eivät osaa käyttää rahaa ja yrittäjiä, joilla mennyt firma nurin.
Ulosoton maksut ovat monesti kohtuuttomia ja korkoprosentti todella iso.
Ihmiset sortuvat tuon taakan alla ja koittavat kiertää sen maksamista.
Siitä syntyy harmaata taloutta ja nämä elävät sen lisäksi sosiaalituilla.
Halvemmaksi tulisi, jos systeemiä kehitettäisiin. Sen pitää olla kannustava, jotta velat tulee takaisin maksettua. Nyt systeemi on todella kallis yhteiskunnalle, eivätkä velat tule maksettua.
Koronkiskonnan ja taulukkomaksujen molempien pitäisi loppua 2 vuoden kohdalla ja mitä isompi laita, sen pienempi korko.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006115872.html
Kuinkahan kauan menee, että tähän touhuun tulee joku järki. 20-25 vuotta ulosottovankeudessa pito on pidempi aika kuin elinkautinen vankilassa. Systeemin pitäisi kannustaa velkojen maksuun, ei maksamisen välttelyyn.
En ole ulosottovelkainen, mutta nähnyt miten musertava sen vaikutus on ja kuullut ihan hirveitä tarinoita.
Kommentit (89)
Kyllä monet ulosottovelkaisista iso osa on ihan normaaleja työssä käyviä ihmisiä. Esimerkiksi minä, pienipalkkaisissa hommissa, yksi lapsi. Ulosotossa ollut n. 14000 ja hyvää vauhtia lyhenee. Toki eri asia jos on tosi isoja määriä velkaa, mutta aina voi yrittää päästä velkajärjestelyyn, jolloin 3-5 vuoden maksusopimuksella saisi kaikki kuitattua. Siihen ei kaikki pääse mutta kannattaa yrittää. Minä olisin päässyt, mutta kuukausieräksi olisi tullut silloin n. 700e/kk kun nyt ulosottoon menee suoraa palkasta n. 500e.. Lisäksi tuolla kuukausisummalla kolmen vuoden aikana olisin maksanut jo ylimääräistäkin, eli ei mitään järkeä. Tiukkaa tekee mutta pärjäillään.
Olen joskus ajatellut kuten ap, mutta sitten olen tutustunut moniin ulosottovelallisiin ja vaikka toki joukossa on järkeviäkin, sellaisia, jotka oikeasti ymmärsivät mokanneensa ja raatoivat saadakseen velat maksettua, suurin osa on sellaisia, jotka velkaantuisivat joka tapauksessa, oli systeemi millainen vaan. Ja jotka nostaisivat pimeää palkkaa tilanteessa kuin tilanteessa, tukien huijaamisen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se valitettavasti menee. Ulosottovelkaisena ei kannata mennä töihin, jos suojaosuuden jälkeen palkasta menee 66 prosenttia ulosottoon. Tämä ohjaa ihmiset pimeisiin töihin. Velat vanhenevat kuitenkin lopullisesti 15 vuodessa, joten järkevämpää olisi jos tuon ajan voisi käyttää yhteyskunnalle hyödyllisemmin kuin elää sosiaalitukien ja pimeiden töiden varassa.
Saat kuulostamaan summan valtavalta ilmaisemalla sen tuolla tavalla. Totuus on kuitenkin, että suurin osa uo:ssa olevista on siinä palkkaluokassa, jossa uo vie 33 % nettopalkasta. Yksinkertaisella matematiikalla: jos nettopalkka on 2100 e/kk niin käteen jää 1400 e/kk. Todellakin kannattavampaa kuin notkua työmarkkinatuella ja pelätä koko ajan joutuvansa työkokeiluihin tai kuntouttavaan.
Ja miten arvelit että ulosottovelkainen työllistyy Suomessa työhön, josta nettopalkka on 2100? Siellä taitaa puhua nyt henkilö, jolla ei ole mitään kokemusta nykypäivän työttömyydestä.
ulosotto. miksi helpotuksia heille?
jokainen tapaus pitäisi jotenki erikseen tutkia ja antaa helpotuksia sen mukaan.
Suomessa on muutenkin liian löysät rangaistukset, esim. vankeusrangaistukset rikollisilla. Saa tehdä melkein vain, aina ehdollista.
Työpaikat osin tarkistavat nykyisin luottotiedot.
Miksi?
Jääkö paikka saamatta, jos ei ole luottotietoja?
Itselläni on, mutta kun +9€/pv kulukorvaus orjatyöpaikka tarkistaa luottotiedot henkilöltä joka käsittelee vain tilauksia työssä, jossakin mättää.
Saavatko ulosottovelkaiset edes töitä, ellei ole jo paikkaa valmiina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se valitettavasti menee. Ulosottovelkaisena ei kannata mennä töihin, jos suojaosuuden jälkeen palkasta menee 66 prosenttia ulosottoon. Tämä ohjaa ihmiset pimeisiin töihin. Velat vanhenevat kuitenkin lopullisesti 15 vuodessa, joten järkevämpää olisi jos tuon ajan voisi käyttää yhteyskunnalle hyödyllisemmin kuin elää sosiaalitukien ja pimeiden töiden varassa.
Saat kuulostamaan summan valtavalta ilmaisemalla sen tuolla tavalla. Totuus on kuitenkin, että suurin osa uo:ssa olevista on siinä palkkaluokassa, jossa uo vie 33 % nettopalkasta. Yksinkertaisella matematiikalla: jos nettopalkka on 2100 e/kk niin käteen jää 1400 e/kk. Todellakin kannattavampaa kuin notkua työmarkkinatuella ja pelätä koko ajan joutuvansa työkokeiluihin tai kuntouttavaan.
Ja miten arvelit että ulosottovelkainen työllistyy Suomessa työhön, josta nettopalkka on 2100? Siellä taitaa puhua nyt henkilö, jolla ei ole mitään kokemusta nykypäivän työttömyydestä.
Ajattelitko, että itse velkaannuin ihan huvikseni työssä olevana? Minun velkani syntyivät juuri siitä, että jäin työttömäksi ja työttömyyden pitkittyessä yritin työllistää itseni toiminimellä. En mene yksityiskohtiin sen enempää kuin että siinä kohtaa, kun muutaman vuoden minimitoimeentulon kasaan raavittuani lopulta luovutin, niin yhteiskunta palkitsi minut neljän kuukauden karenssilla. Siinä kohtaa meni velat ulosottoon ja tietysti luottotiedot mukana. Olin katkera pitkään, lukemattomia huutoitkuja on mahtunut vuosiin, etenkin kun tuli yllätyksiä, joihin en ollut varautunut (mm. muutto toiselle paikkakunnalle ja edellisen paikkakunnan uo-virkailija oli unohtanut tehdä merkinnän maksuvapaasta kuukaudesta, jonka jälkeen uuden paikkakunnan uo vei rahat, joilla piti selvitä siitä muutosta). Mutta hain töitä ja hyödynsin yrittäjänä rakentamiani verkostoja ja alkuun tein keikkaa yhdelle entiselle palveluni tilaajalle verokortilla, sen jälkeen työllistyin hänelle kuukausipalkalla. Aikanaan sieltäkin lomautettiin mutta siinä kohtaa pääsin uuteen työhön 2,5 kuukauden jälkeen, kun oli jo vahva kokemus alasta.
Tietysti nyt on vielä vaikeampaa, mutta olen selvinnyt sekä 1990-luvun alun että 2000-luvun alkupuolen lamat/taantumat ja niin selviää moni muukin.
Rangaistukset on lepsuja, mutta jos kaikki pimeitä hommia tekevät ulosottovelkaiset laitettaisiin vankilaan, niin se vasta kalliiksi tulisi. Oikeasti viranomaisilla ei ole kuin huonoja vaihtoehtoja.
Neljän kk velat (tuossa yllä se toiminimi) on jotakin alle 10 000, saa maksettua mediaanipalkalla vuodessa.
Kun ei huijaa ja sopii ulosoton kanssa, ei saa edes luottotietomerkintää.
Moni ei vaan halua maksaa, ja sitten keksitään tekosyitä.
Vierailija kirjoitti:
Puolisolla on ulosotossa velkaa. Ei mene töihin, koska palkasta ulosmitataan.
Eli puolisosi on selkärangaton iilimato. Onnittelut valinnastasi.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikat osin tarkistavat nykyisin luottotiedot.
Miksi?
Jääkö paikka saamatta, jos ei ole luottotietoja?
Itselläni on, mutta kun +9€/pv kulukorvaus orjatyöpaikka tarkistaa luottotiedot henkilöltä joka käsittelee vain tilauksia työssä, jossakin mättää.
Saavatko ulosottovelkaiset edes töitä, ellei ole jo paikkaa valmiina?
Vain jotkut työpaikat tarkastavat. Minä olen luottotiedottomana ja ulosotossa tehnyt koko ajan töitä, joissa vastaan noin 200 000 euron budjetista, koskaan ei ole tullut uo tai luottotiedottomuus ongelmaksi. Ja siis olen nimenomaan vaihtanut työpaikkaa eli en ole ollut sellaisessa paikassa, jossa olisin ollut töissä jo ulosottoon joutuessani.
Jonkinlainen inhimillisyys ja yksilökohtaisen maksusuunnitelman tekeminen olisi hyväksi tuossa systeemissä. Itselläni ulosotossa nyt velkaa muutama tonni, saan ne maksettua tänä vuonna, kun pääsen töihin. Siihen summaan 7% korko ei tunnu missään. Mutta onhan se ihan eri asia, jos velkaa on kymmeniä tuhansia euroja ja korko juoksee koko ajan. Onneksi on velkasuunnitelmia sun muita, mutta jonot on pitkät ja avun saaminen on monelle vaikeaa.
Työnhakijoiden maksukäyttäytymistä tutkii lähinnä pankit ja vakuutusyhtiöt. Eli niihin hommiin ei ole asiaa, mikäli on maksuhäiriöitä. Olen aika helvetin moneen paikkaan hakenut ja tullut valituksi, kertaakaan ei ole tämä asia noussut esille. Jos työnhakijalla on velkaa ulosotossa ja tulee valituksi, niin sitten palkasta pidätellään ulosoton vaatima määrä. Ei siinä mitään sen ihmeellisempää mystiikkaa ole.
Eräs kaverini on ulosotossa, eikä halunnut töihin kun ei kuulemma tiedä kuinka paljon se vouti nappaa tilistä. Kerroin että eiköhän se ole ihan selvitettävissä oleva asia. Järkevämpää on mennä töihin ja yrittää hoitaa nimi kuntoon. Helpottaa aika paljon elämää mm. vakuutusten, puhelinliittymien, sähkösopimusten yms osalta.
Vierailija kirjoitti:
Neljän kk velat (tuossa yllä se toiminimi) on jotakin alle 10 000, saa maksettua mediaanipalkalla vuodessa.
Kun ei huijaa ja sopii ulosoton kanssa, ei saa edes luottotietomerkintää.
Moni ei vaan halua maksaa, ja sitten keksitään tekosyitä.
Mistä ihmeestä keksit neljän kuukauden velat? Neljän kuukauden karenssi oli se epätoivoisen yrittämisen viimeinen huipennus. Velkaa meni ulosottoon reilut neljäkymmentä tuhatta.
Vierailija kirjoitti:
Työnhakijoiden maksukäyttäytymistä tutkii lähinnä pankit ja vakuutusyhtiöt. Eli niihin hommiin ei ole asiaa, mikäli on maksuhäiriöitä. Olen aika helvetin moneen paikkaan hakenut ja tullut valituksi, kertaakaan ei ole tämä asia noussut esille. Jos työnhakijalla on velkaa ulosotossa ja tulee valituksi, niin sitten palkasta pidätellään ulosoton vaatima määrä. Ei siinä mitään sen ihmeellisempää mystiikkaa ole.
Eräs kaverini on ulosotossa, eikä halunnut töihin kun ei kuulemma tiedä kuinka paljon se vouti nappaa tilistä. Kerroin että eiköhän se ole ihan selvitettävissä oleva asia. Järkevämpää on mennä töihin ja yrittää hoitaa nimi kuntoon. Helpottaa aika paljon elämää mm. vakuutusten, puhelinliittymien, sähkösopimusten yms osalta.
Tai ulosotossa oleva maksaa itse kolmanneksen nettopalkastaan. Niin minä tein, joten asia ei koskaan edes mennyt palkanlaskun tietoon.
Suuri osa ulosotossa olevista on siellä aivan omaa syytään. Tahallaan ovat velkaantuneet enemmän kuin pystyvät hoitamaan tai muuten aivan tahallaan jättäneet velkansa maksamatta. Heitä ei käy yhtään sääliksi, eikä mitään pitäisi antaa anteeksi. Minun puolestani heidät voisi laittaa vaikka pakkotyöleirille, kunnes ovat työpanoksellaan saaneet velkansa maksettua.
Ihan oma valinta polttaa 40 000 neljässä kuukaudessa. Fiksu olisi lopettanut kannattamartoman liiketoiminnan ilman tuollaista lisälainaa.
Onko miettinyt koskaan, kuka maksaa näiden lusmujen puolesta, joiden mielestä he eivät ole veloistaan vastuussa? Aivan oikein, ne kunnolliset jotka eivät velkaannu holtittomasti ja vaikka kaurapuurolla eläen maksavat, kun kerran ovat lainanneetkin.
Oikeastihan ulosoton kanssa saa sovittua, ja kun pitää osansa sopimuksesta, saa maksuaikaa ja säilyy luottotiedotkin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oma valinta polttaa 40 000 neljässä kuukaudessa. Fiksu olisi lopettanut kannattamartoman liiketoiminnan ilman tuollaista lisälainaa.
Onko miettinyt koskaan, kuka maksaa näiden lusmujen puolesta, joiden mielestä he eivät ole veloistaan vastuussa? Aivan oikein, ne kunnolliset jotka eivät velkaannu holtittomasti ja vaikka kaurapuurolla eläen maksavat, kun kerran ovat lainanneetkin.
Oikeastihan ulosoton kanssa saa sovittua, ja kun pitää osansa sopimuksesta, saa maksuaikaa ja säilyy luottotiedotkin.
Antaa olla, en ala selittää eikä minun edes tarvitse sitä tehdä. Pidä kiinni käsityksestäsi, että yhtäkkiä hiphei päätin ottaa useita kymppitonneja lainaa.
Itsehän maksoin oman nuoruudenhölmilyni (sitä aikaa, kun vipit vasta tuli) yli kahdenkertaisesti : alkup. summa oli 8000e, mutta koska pystyin maksamaan vain osan vuodesta (työttömyyttä välillä) ja erät välillä pieniä (pieni palkka, osa-aikatyö jne), uo kesti vuosikausia kiitos koronjuoksun ja lopulta olin maksanut lähes 18500€. Että yritä siinä sitten nousta jaloillesi. Tosin kyllä se ns. ruokaraha tuli tehtyä pimeillä töillä, koska muuta mahdollisuutta ei oikein ollut. 680e "jää käteen" suojaosuudeksi, maksa sillä sitten 60km työmatkat suuntaansa, asuminen, matkakulut.. syömisestä nyt puhumattakaan. Eikä puhettakaan, että millään uudemmalla autolla ajettaisiin, kyllä ne oli ihan parinsadan euron romuja millä yritti työnnellä työpaikoille. Eikä mistään sossusta tai kelalta saanut mitään, mikä toisaalta oikein.
Toki opin näiden vuosien varrella jopa pihiksi (pakko) ja kiitos harmaan talouden, sain voita leivän päälle, pidettyä auton, vuokra-asunnon ja pikkasen (noin 200e vuodessa) säästöönkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelitko, että itse velkaannuin ihan huvikseni työssä olevana? Minun velkani syntyivät juuri siitä, että jäin työttömäksi ja työttömyyden pitkittyessä yritin työllistää itseni toiminimellä. En mene yksityiskohtiin sen enempää kuin että siinä kohtaa, kun muutaman vuoden minimitoimeentulon kasaan raavittuani lopulta luovutin, niin yhteiskunta palkitsi minut neljän kuukauden karenssilla. Siinä kohtaa meni velat ulosottoon ja tietysti luottotiedot mukana. Olin katkera pitkään, lukemattomia huutoitkuja on mahtunut vuosiin, etenkin kun tuli yllätyksiä, joihin en ollut varautunut (mm. muutto toiselle paikkakunnalle ja edellisen paikkakunnan uo-virkailija oli unohtanut tehdä merkinnän maksuvapaasta kuukaudesta, jonka jälkeen uuden paikkakunnan uo vei rahat, joilla piti selvitä siitä muutosta). Mutta hain töitä ja hyödynsin yrittäjänä rakentamiani verkostoja ja alkuun tein keikkaa yhdelle entiselle palveluni tilaajalle verokortilla, sen jälkeen työllistyin hänelle kuukausipalkalla. Aikanaan sieltäkin lomautettiin mutta siinä kohtaa pääsin uuteen työhön 2,5 kuukauden jälkeen, kun oli jo vahva kokemus alasta.
Tietysti nyt on vielä vaikeampaa, mutta olen selvinnyt sekä 1990-luvun alun että 2000-luvun alkupuolen lamat/taantumat ja niin selviää moni muukin.
No mutta tervetuloa 2020-luvulle. Sinun tapauksesta on sen verran aikaa, että yhteiskunnan rattaat pyörivät huomattavasti paremmin siihen aikaan. Suomessa on nykyään satojatuhansia työttömiä, joista vaikeasti työllistyvien määrä on suuri ja kasvaa kasvamistaan. Työllistyminen on erittäin vaikeaa tai suorastaan mahdotonta ulosottovelkaiselle kun samaan aikaan työttöminä on paljon myös korkeastikoulutettuja. Valtion menot ovat myös ihan eri mittaluokassa, kun eläköityvien määrä kasvaa sekä maa_hanmuuton seurauksena sosiaalitukien menot myös kasvavat. Verotulot hupenevat myös, joten Suomi joutuu elämään rajusti velaksi, jotta nykyinen järjestelmä pysyy pystyssä. On vain ajan kysymys, milloin Suomi romahtaa.
Minua ei haittaisi kituuttaminen vaan asenne, ettei velkoja tarvitse maksaa ja kaiken pitää aina olla kivaa. Veikkaan, ettei hän itse asennoidu kavereiden velkoihin niin, että niitä ei tarvitse maksaa hänelle?