Ulosotto kannustaa harmaaseen talouteen
Ulosotossa on paljon heikossa asemassa olevia, jotka eivät osaa käyttää rahaa ja yrittäjiä, joilla mennyt firma nurin.
Ulosoton maksut ovat monesti kohtuuttomia ja korkoprosentti todella iso.
Ihmiset sortuvat tuon taakan alla ja koittavat kiertää sen maksamista.
Siitä syntyy harmaata taloutta ja nämä elävät sen lisäksi sosiaalituilla.
Halvemmaksi tulisi, jos systeemiä kehitettäisiin. Sen pitää olla kannustava, jotta velat tulee takaisin maksettua. Nyt systeemi on todella kallis yhteiskunnalle, eivätkä velat tule maksettua.
Koronkiskonnan ja taulukkomaksujen molempien pitäisi loppua 2 vuoden kohdalla ja mitä isompi laita, sen pienempi korko.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006115872.html
Kuinkahan kauan menee, että tähän touhuun tulee joku järki. 20-25 vuotta ulosottovankeudessa pito on pidempi aika kuin elinkautinen vankilassa. Systeemin pitäisi kannustaa velkojen maksuun, ei maksamisen välttelyyn.
En ole ulosottovelkainen, mutta nähnyt miten musertava sen vaikutus on ja kuullut ihan hirveitä tarinoita.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko tuo yksi, että täällä keskustelee vain yksi ihminen?
Ei sinne ulosottoon yleensä syyttä joudu. Jos sairastuu, niin saa velkajärjestelyn, ja kolmessa tai viidessä vuodessa on velaton. Jos siis hoitaa asinsa, eikä veny tahallaan työttömänä, jotta välttäisi omien velkojen maksun.
Sitten jo holtittomasti ottaa velkaa sinne ja tänne, on ihan itse kuoppansa kaivanut. Halveksin noita, jotka ei ota vastuuta omista päätöksistään, sitä velkaa ei kukaan pakota ottamaan.
Ja ainakin normaalisti velka menee perintätoimiston kautta, jonne voi tehdä aika pitkänkin ajan maksusuunnitelman pienellä kuukausisummalla. Tämän kun tekee heti velan siirtyessä perintään, ja pysyy suunnitelmassa, ei ulosotto tule kuvioihin ihan heti.
Työssäni törmään valitettavasti ihmisiin jotka jotenkin toivovat velan vain katoavan, jotkut luulevat asian kuittaantuvan kun vain ilmoittaa ettei ole rahaa. Valitettavasti tavaraa ei pidä tilata ilman rahaa tai ainakin kannattaa perehtyä maksu ja palautusehtoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko tuo yksi, että täällä keskustelee vain yksi ihminen?
Ei sinne ulosottoon yleensä syyttä joudu. Jos sairastuu, niin saa velkajärjestelyn, ja kolmessa tai viidessä vuodessa on velaton. Jos siis hoitaa asinsa, eikä veny tahallaan työttömänä, jotta välttäisi omien velkojen maksun.
Sitten jo holtittomasti ottaa velkaa sinne ja tänne, on ihan itse kuoppansa kaivanut. Halveksin noita, jotka ei ota vastuuta omista päätöksistään, sitä velkaa ei kukaan pakota ottamaan.
Mua ainakin ärsyttävät ne ihmiset, jotka kieltäytyvät töitä tekemästä juuri sen takia, koska ulosotto ottaa palkasta... Eli kieltäytyvät maksamasta omaa velkaansa pois.
Itseäni ei niinkään ärsytä vaan lähinnä säälittää, että elävät minimituilla palkan sijasta. Juu, pimeät työt, ja kun jotain sattuu et todellakaan ole vakuutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa ulosotossa olevista on siellä aivan omaa syytään. Tahallaan ovat velkaantuneet enemmän kuin pystyvät hoitamaan tai muuten aivan tahallaan jättäneet velkansa maksamatta. Heitä ei käy yhtään sääliksi, eikä mitään pitäisi antaa anteeksi. Minun puolestani heidät voisi laittaa vaikka pakkotyöleirille, kunnes ovat työpanoksellaan saaneet velkansa maksettua.
Nyt, kun olen tällä toisella puolen eli turvattu työpaikka, käyttötilillä viisinumeroinen summa ja luottokortilla useamman tonnin luottoraja, niin kieltämättä olisi houkuttelevaa siirtyä hykertelemään pakkoleiriajatuksilla. Moni muu on nimittäin lähivuosina kusessa korviaan myöten.
Mutta kun itse on sen kokenut, millaista elämä on ilman uskoa tulevaisuuteen, niin on myös enemmän ymmärrystä niitä kohtaan, jotka eivät ole syntyneet kultalusikka suussa. Toivottavasti sinulla ja puolisollasi on varmat työpaikat ja asuntovelka maksettu.
Olen tuo pakkotyökommentin kirjoittanut. Nykyään asiat on taloudellisesti hyvin. Kerrytetty varallisuus turvaa elintason paremmin kuin mikään työpaikka. En kuitenkaan ole syntynyt kultalusikka suussa ja olen aiemmin elänyt varsin vähillä tuloilla vaatimattomasti. Kertaakaan en edes silloin ajatellut velkaantua holtittomasti niin, etten olisi velkojani voinut hoitaa! Siksi en tunne mitään sääliä sellaisia kohtaan, jotka aivan tahallaan sotkevat raha-asiansa. Niitä on minun kokemukseni perusteella suuri osa ulosotossa olevista.
Siellä on myös mielenterveysongelmaisia tai niitä, joiden puoliso kuolee yllättäen ja äkkiä pitäisi vastata kaikista kuluista ja veloista yksin.
Mielenterveysongelmat ovat ehkä ainoa missä ulosottoon joutuu "ilman omaa syytään" mutta jos puolison kuoleman takia joutuu ulosottoon niin se on kyllä omaa syytänsä. Lähtökohtaisesti on otettu liikaa riskiä velan muodossa ja kyllä se riskinotto on ihan omaa syytä. Tuohon VOI varautua, ottamalla vähemmän velkaa, vakuutuksilla yms järjestelyillä.
Ajattelin enemmänkin sitä, että toisen kuolema järkyttää niin, ettei hetkeen muista laskujakaan maksaa. Sitten on niitäkin, jotka pelaavat salaa kumppanin pankkitunnuksilla.
Todella moni muukin asia kannustaa harmaaseen talouteen. Kaikista eniten harmaaseen talouteen kannustaa verot.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ulosotossa 23000 maksan 950 kuukausittain ja tilille jää 2000. Miten niin ei kannata olla töissä?
Paljonko maksat uutta korkoa vuodessa? Ja suomi on täynnä töissäkäyviä ihmisiä, joille ei jää lähellekään noin paljoa käteen mitä sinulle lyhennyksesi jälkeen.
Kuka käski ottaa sitä lainaa enemmän kuin pystyit.
Oliko pakko olla enemmän/paremmin kuin naapurilla.
Kyl ne velat vaan on maksettava. Muuten ei tä maailma pyöris.
Kenen ne sun velat pitäisi maksaa, ellei sinun? Kai tajuat, että pankki pistää muut maksamaan, kun sinä et maksa?
Kyllä velat pitää maksaa, mutta nää holtittomasti velkaantuneet pitää saada ulosotosta pois pienillä koroilla ja sitten luottotiedot pysyy poissa 5 vuotta.
Voisko se olla siksikin niin iso siivu, että a)pääset veloista eroon nopeammin ja b)korko ei kasva niin suureksi.
Jos et pärjää suojaosuudellasi, hae toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa ulosotossa olevista on siellä aivan omaa syytään. Tahallaan ovat velkaantuneet enemmän kuin pystyvät hoitamaan tai muuten aivan tahallaan jättäneet velkansa maksamatta. Heitä ei käy yhtään sääliksi, eikä mitään pitäisi antaa anteeksi. Minun puolestani heidät voisi laittaa vaikka pakkotyöleirille, kunnes ovat työpanoksellaan saaneet velkansa maksettua.
Nyt, kun olen tällä toisella puolen eli turvattu työpaikka, käyttötilillä viisinumeroinen summa ja luottokortilla useamman tonnin luottoraja, niin kieltämättä olisi houkuttelevaa siirtyä hykertelemään pakkoleiriajatuksilla. Moni muu on nimittäin lähivuosina kusessa korviaan myöten.
Mutta kun itse on sen kokenut, millaista elämä on ilman uskoa tulevaisuuteen, niin on myös enemmän ymmärrystä niitä kohtaan, jotka eivät ole syntyneet kultalusikka suussa. Toivottavasti sinulla ja puolisollasi on varmat työpaikat ja asuntovelka maksettu.
Olen tuo pakkotyökommentin kirjoittanut. Nykyään asiat on taloudellisesti hyvin. Kerrytetty varallisuus turvaa elintason paremmin kuin mikään työpaikka. En kuitenkaan ole syntynyt kultalusikka suussa ja olen aiemmin elänyt varsin vähillä tuloilla vaatimattomasti. Kertaakaan en edes silloin ajatellut velkaantua holtittomasti niin, etten olisi velkojani voinut hoitaa! Siksi en tunne mitään sääliä sellaisia kohtaan, jotka aivan tahallaan sotkevat raha-asiansa. Niitä on minun kokemukseni perusteella suuri osa ulosotossa olevista.
Siellä on myös mielenterveysongelmaisia tai niitä, joiden puoliso kuolee yllättäen ja äkkiä pitäisi vastata kaikista kuluista ja veloista yksin.
Mielenterveysongelmat ovat ehkä ainoa missä ulosottoon joutuu "ilman omaa syytään" mutta jos puolison kuoleman takia joutuu ulosottoon niin se on kyllä omaa syytänsä. Lähtökohtaisesti on otettu liikaa riskiä velan muodossa ja kyllä se riskinotto on ihan omaa syytä. Tuohon VOI varautua, ottamalla vähemmän velkaa, vakuutuksilla yms järjestelyillä.
Ajattelin enemmänkin sitä, että toisen kuolema järkyttää niin, ettei hetkeen muista laskujakaan maksaa. Sitten on niitäkin, jotka pelaavat salaa kumppanin pankkitunnuksilla.
Ja näistä pääsee eroon ihan rikosilmoituksella. ja jos on pitänyt tunnuksiaan niin että toinen voi niitä hyödyntää, on se nimenomaan oma syy kun ei ole ollut huolellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että joutuu ulosottoon, aika kauan saa unohtaa laskunsa jättää maksatta. Sieltä sentää tulee muikkareitakin useampi... Ja kenen vika paitsi oma se muistamattomuus on? Minusta ainakin oma vika. Ja kyllä, olen kokenut läheisen kuoleman, ja silti muistin maksaa laskut, peseytyä, syödä, käydä töissä....
Vierailija kirjoitti:
Ulosottohenkilöiden palkka on kuulemma 5000-7000€ kuukaudessa.
Tuohon pitäisi saada myös muutos. 3000€ korkeintaan palkaksi.
Proviisiot sen mukaan kuinka on saanut ihmisiä pois ulosotosta, ei sen mukaan paljonko rahaa on pumpannut näiltä.Kyseessä pitäisi olla auttava taho, ei vankila.
Eikö tuo ole sama asia. Mitä enemmn saat pumpattua niin sitä nopeammin saat ihmisen pois ulosotosta.
Vierailija kirjoitti:
Proviisiot sen mukaan kuinka on saanut ihmisiä pois ulosotosta, ei sen mukaan paljonko rahaa on pumpannut näiltä.Kyseessä pitäisi olla auttava taho, ei vankila.
Kyllä se auttaakin sitä, jolle ollaan velkaa. Ei kai se sen ongelma ole, jos velallinen ei pysty maksamaan. Velkoja haluaa omansa pois, niin kuin kaikki.
Multa ette tule saamaan pennin jeniä koronkiskurit. Koronkiskonta katsottiin aikoinaan hyvin alhaiseksi puuhaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä velallisten puolustelua. Oletko velallinen/läheinen?
Totta kai jokainen haluaa omansa pois.
Jos velalllinen ei maksa niin sehän siinä on pettänyt sopimuksen - ei velkoja. Ja silloin on haettava UO, kun muuten ei saa rahojaan takaisin. Joko hyvällä tai pahalla (UO) jokainen haluaa rahansa takaisin. Luonnollista.
Vierailija kirjoitti:
Kenen ne sun velat pitäisi maksaa, ellei sinun? Kai tajuat, että pankki pistää muut maksamaan, kun sinä et maksa?
Pankit on rikastuneet lainaamalla muiden ihmisten rahaa. Sitähän ne tekee eli lainaa muiden ihmisten paperirahaa = ilmaa. Onko pankilla kultaa holveissa? Pitäisi olla. Maailma pyörii vessapaperilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus ajatellut kuten ap, mutta sitten olen tutustunut moniin ulosottovelallisiin ja vaikka toki joukossa on järkeviäkin, sellaisia, jotka oikeasti ymmärsivät mokanneensa ja raatoivat saadakseen velat maksettua, suurin osa on sellaisia, jotka velkaantuisivat joka tapauksessa, oli systeemi millainen vaan. Ja jotka nostaisivat pimeää palkkaa tilanteessa kuin tilanteessa, tukien huijaamisen lisäksi.
Niitä raikulityyppejä et pistä kuriin missään systeemissä. Systeemejä ei pidä rakentaa näiden harmiksi, vaan sitä ajatellen, että yrittäminen ei olisi niin hullunriskin takana.
Vierailija kirjoitti:
Pakkotyöst5ä on ihan turha haaveilla nykyisen kaltaisessa Suomessa, jossa on ihmisoikeudet.
Käytännössä pakottaminen onnistunee vain ruoskaa/asetta käyttämällä. Muuten nojailtaisiin lapioon, puhuttaisiin paskaa ja naureskeltaisiin vartijoille. Eli työn teho lähes nolla.
Sinähän voit muuttaa jonnekin Afrikan mantereelle jos ei sivistysvaltion touhu kiinnosta..
Mua ainakin ärsyttävät ne ihmiset, jotka kieltäytyvät töitä tekemästä juuri sen takia, koska ulosotto ottaa palkasta... Eli kieltäytyvät maksamasta omaa velkaansa pois.