Introverttinä olen vahingoniloinen, kun ekstroverttibailaajat jäävät festareita sun muita yleisötapahtumia vaille tänä vuonna
Todella kovalla mielenkiinnolla olen seurannut ekstrovertti-kavereideni päiden hajoamisia jo nyt. Toki heillä on ollut onat illanistujaisensa, mutta on tuntunut hyvältä päästä paheksumaan heitä, kun he ovat minuakin niille kutsuneet. Kerrankin minun eristyselämäni on normaali ja he joutuvat kokemaan itsensä välillä huonoksi ihmiseksi. Jatkuisipa tämä koronaelämä ainiaan.
Kommentit (100)
Mitä lampaita te olette? Onko yleistäkin noin heikko itsetunto että luulette olevanne jotenkin vääränlaisia ja laitette sen vielä muiden syyksi?
Ei minun ole ikinä tarvinnut keksiä tekosyitä miksi en halua jonnekin lähteä enkä ikinä ole kuullut että olisin jotenkin sen takia huonompi kuin muut.
Ja ihan tosissani olen luullut että minun itsetuntoni on olematon. Avasitte silmäni, minulla on kaikki itseni kanssa hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Perverttinä minua häiritsee kun en pääse tissitussubaariin.
Tämän ymmärrän sinänsä täysin. Tissitussubaareille on oma kohderyhmänsä ja yhteiskuntaa rauhoittava vaikutuksensa. Ap
Liisa Keltikangas-Järvinen on puhunut paljon ekstrovertti-introvertti vertailuista. Hänellä paljon hyviä videoita mm. youtubessa.
Moni introvertti oikeasti kokee/luulee olevansa jollain tapaa sairas koska tässä länsimaisessa yhteiskunnassa on yleinen normi olla sosiaalinen, avoin, jatkuvasti menossa oleva ihminen.
Jos lähtökohta on että introvertit ymmärtävät olevansa hyväsyttäviä olemalla omia itsejänsä, eivätkä missään tapuksessa ole viallisia tai sairaita niin eihän tämä yhteiskunta kovin terveellä pohjalla ole. Kaikkia tarvitaan tasapuolisesti toimimaan yhteiskunnassa jotta yhteiskunta olisi tasapainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Introverttina kärsin tästä tilanteesta ihan älyttömästi. Enkä naura kellekään, samassa veneessähän tässä ollaan.
Aloittajalla on ikävä luonne.
Itse introverttinä nautin kaikesta extraikävyydestä, jota korona aiheuttaa extroverteille pöhisijöille ja narsistisille verkostoitujille verrattuna minun elämään.
M/39
Kirjoittelet näitä vain provosoidaksesi muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedä ittes narunjatkoksi.
Sinäkö laitoit ne kaksi aiempaakin ap:n kuolemaa toivovaa kommenttia? Mikä sinulla on hätänä? Me introvertit voimme auttaa sinua ongelmissasi paremmin kuin ekstrot.
Mikä sinulla on hätänä kun koitat niputtaa meidät kaikki joksikin "meiksi". Minä esim en tunne lainkaan samoin kuin ap niin jo sillä perusteella en ole samaa "meitä".
Tuskin nyt kaikki on ekstroverttityyppejä, jos festareista tykkää. Tunnen introvertteja, jotka siitä pitää. Riittää, että kokee vahingoniloa vain siitä, ettei ihan festari-ihmiset pääse ryppäämään ja sekoittamaan paikkoja. Poisluen tietysti ne festarikävijät, jotka osaa käyttäytyä. Heidän puolestaan kyllä koen sääliä...
Kyllä on tuttua, jännä mitne osa ei muka ole huomannut(ei kai, ku nnauttivat siitä ja uivat kuin kalat vedessä tässä nykymaailmassa)miten ekstroverttejä ja jopa narsisteja suositaan nyky-yhtyeiskunnassa! Just nämä "verkostoidu"eli hengaa vain itsellesi hyödyllisten ihmisten kanssa ja pöhise ympäriinsä kuin päätön kana, koko ajan pitäisi touhuta ja mennä, menestyä kiireisessä töissä, harrastaa vapaa-ajalla joka sekuntinsa ajan.
Ikinä ei saisi vain OLLA, paitsi toki jotkut haistoivat siinäkin bisnesidean, ja jotkut menevät jonnekin meditaatio ym.kalliille retriiteille opettelemaan olemista. Ja luultavasti heti sen retriittinsä jälkeen jatkavat samaa touhottamistaan arjessaan. Tai tehdään siitäkin iso numero: someen päivtykset ja liuta kuvia miten nyt oleillaan ja kotoillaan täällä, katsokaa nyt kaikki minua!! Varmaan tosi relax hetkiä tollaiset..Ei osata vaan aidosti olla paikoillaan ja rauhoittua, ei ole lupaa siihen 24/7 yhteiskunnassamme, paitsi nyt. No jotkut ei opi tästäkään ajasta yhtikäs mitään, ei yllätä minua:(
Olen introvertti enkä pidä massatapahtumista. Minulle ei ole koskaan ollut ongelma, jos jotkut pitävät ja osallistuvat niihin. Artisteille kurjaa kun kaikki keikat perutaan.
En tiennytkään, että introvertit ovat noin pahansuopia m#lkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei introvertit ole yhtään sen parempia/huonompia ihmisinä kuin ekstrovertitkään.
Ei varmasti olekaan, mutta koska maailma pyörii ekstroverttien ehdoilla, niin etenkin me erakkoluonteisemmat (olisi pitänyt olla avauksessa tarkempi) introvertit olemme saaneet tuntea sen nahoissamme. Me olemme olleet omituisia ja vääränlaisia, jopa pelastettavia syrjäytyneitä. Meitä on kohdeltu kuin sairaita. Siksi olen vahingoniloinen. Ap
Minäkin olen ihmetellyt tätä samaa että miksi se normaalius on sitä että ollaan jatkuvasti porukalla jossain lietsussa? No ehkä siihen on nyt tulossa muutos ja opetellaan olemaan rauhassa ihan itekseen :)
Extroissa näitä mulkkuja on vielä enempi
Terv. Extrovertti-Herppi
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Ymmärrän täysin mitä ap tarkoittaa. Suurin osa tässä ketjussa näyttää olevan ekstrovertteja/ambivertteja mutta olemalla "ääri"introvertti tässä yhreiskunnassa on aika raskasta ollut. Ihmisten käsitys ns. normaalista elämästä on todella kapea.
Monella muullakin yhteiskunan sektorilla asiat ovat kääntyneet päälaelleen ja jokainen saa nyt maistaa vähän "omaa lääkettään";)
Ai? Mä olen epäsosiaalinen introvertti, puolierakko. En juuri välitä suurimmasta osasta ihmisiä (pl. perhe), joten heidän käsityksensä ylipäätään mistään ei ole tullut missään vaiheessa edes ilmi, saati käynyt raskaaksi. Muutkaan ääri-introt tuskin kauheasti murehtivat muiden suhtautumista?
Hyvää tässä tilanteessa on oikeastaan se, että 2 metrin turvaväli on ihan itsestäänselvyys, eikä sitä kutisteta metriin, vaikka WHO mitä suosittelisi.
Tämä korona-aikahan lienee erityisen vaikeaa yksineläville ekstroverteille, jotka kärsivät yksinäisyydestä, sekä perheellisille introverteille jotka kärsivät oman tilan ja ajan puutteesta. Ei tästä(kään) kriisistä kärsijöitä voi lokeroida noin helposti, että introverteille olisi kivaa ja ekstroverteillä kurjaa.
Vahingoniloinen tästä tilanteesta kenellekään? Kannattaisiko käydä vähän juttelemassa jollekin psykiatrille...
Vierailija kirjoitti:
Terve mieli ei noin katkeroidu. Ei liity introverttiyteen millään tavalla. En minä ole saanut kuulla olevani vääränlainen, kaikki ovat erilaisia!!
No ei nyt introverttiyteen liitykään vaan ihan yleisesti. Sinä et ole saanut kuulla olevasi vääränlainen ja oletkin onnekas siinä ja jos kaikki ihmiset olisivat erilaisuuteen inhimillisesti suhtautuvia niin ei mitään hätää olisi kellään.
Valitettavan usein vain asiat menevät sillä tavalla että erilaiset saavat kokea ja kuulla olevansa vääränlaisia.
Täytyy kanssa sanoa, ettei korona ole vaikuttanut omaan elämään mitenkään. Salaa naureskelen kun muilla tämä on jotenkin mullistanut elämän. En muutenkaan juuri poistu kotoa muuta kuin kauppaan eikä ole sosiaalisia kontakteja.
Itsekin olen aika introvertti ihminen ja monet menneisyyden ikävät kokemukset ovat tavallaan saaneet minut viihtymaan kotona vielä enemmän ja en aina uskalla lähteä joka paikkaan. Olin ennen rohkeampi. Toisaalta en silti toivoisi kenellekään mitään eristäytynyttä elämää, kun minusta tämä elämä ei aina ole niin mukavaa ja itsekin mieluummin viettäisin sellaista elämää, että olisi ystäviä ja muutenkin tulisi käytyä monissa paikoissa. En siis toivo muille mitään vaikeuksia ja tavallaan, kun oma elämä on yksinäistä ja surullistakin niin ymmärrän sen etteivät kaikki kestä tälläistä ja erilaista elämää eläneelle varmasti ikävä kokemus. Toisaalta toivoisin silti, että ihmiset silti miettisit asioita ja muistaisivat, että jotkut elävät tälläistä elämää ihan tavallisenakin aikana ja joillekin se tietenkin sopii, mutta jotkut kuten minäkin kärsivät aika paljon tästä. Muutenkin olisi hyvä muistaa myös, että jotkut ihmiset ovat erilaisia ja itsekin olen saanut aika kurjaa palautetta, kun olen "liian hiljainen tai ujo" yms eli ihmiset herkästi kommentoivat kaikkea ikävää.
Ei vahingonilo auta ketään. Ehkä se on ap tilapäisesti sinun selviytymisstrategiasi tässä kauheassa tilanteessa. Kovin rakentava ajatusmalli se ei ole. Itse olen introvertti, mutta kärsin tästä tilanteesta. Minulla on hyvin vähäiset sosiaaliset tarpeet, mutta nyt kun olen jo ollut pian kaksi kuukautta näkemättä ihmisiä, kyllä jotain satunnaista ihmiskontaktia kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
En tiennytkään, että introvertit ovat noin pahansuopia m#lkkuja.
Joo, sama havainto yllätti.
Olen introvertti ja olen vahingoniloinen. Mun pää ei hajoa, niinkuin näiden ryhmälampaiden. Mää....määää.....bäääää