Amk valintakoe 2020
Yleistä keskustelua tulevasta amk-etävalintakokeesta
Kommentit (2561)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varasijoilta vielä hyvin pääsee opiskelemaan. Osa siirtää opintoja esim. Armeijan, lapsen hoitovapaan yms. vuoksi. Ja joku vaan muuttaa mieltään, ettei haluakaan alkaa opiskelemaan.
Jos menee armeijaan tai saa lapsen ja ottaa paikan vastaan ja ilmoittautuu poissaolevaks, niin ei vaikuta varasijoihin. Koska joka vuosi poissaolleita myös palaa takaisin. Eri asia, jos ei ota vastaan paikkaa.
Saa nähdä miten käy, kun 2. vaiheeseen osallistui se 19 000 ja paikkoja on jaossa kuitenki yli 10 000. Paljonko jää ottamatta "epämieluisia". Toki on todistusvalinta, mutta harvassa yli puolet otetaan todistuksella.
Poissaolevaksi ilmoittautuneet nimenomaan vaikuttaa varasijoihin. Ne palaavat poissaolleet on huomioitu jo alunperin siinä kuinka paljon paikkoja laitetaan tarjolle.
Huh.. 2 kertaa vielä tällä viikolla jonosijat päivittyy :)
Sit piina vkl :/
Vierailija kirjoitti:
Sit piina vkl :/
Raastavaa odottelua😳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sit piina vkl :/Raastavaa odottelua😳
Niin on!
Pelkään, etten tältä 6. varasijalta pääse opiskelemaan..
Onko avoimen väylän kautta vaikea päästä opiskelemaan Sote aloille ? Meneekö ne paikat hetkessä ,kun ilmoittautuminen alkaa ?
Vierailija kirjoitti:
Onko avoimen väylän kautta vaikea päästä opiskelemaan Sote aloille ? Meneekö ne paikat hetkessä ,kun ilmoittautuminen alkaa ?
Menee todella nopeaan, varsinkin jos on isompi kaupunki kyseessä. Kannattaa olla heti ilmottautumassa kun ilmottautuminen alkaa
Ketään Rovaniemelle fysioterapeutiksi hakeneita paikalla? Itse hain ja pääsin sisään. Olisi kiva luoda kontakteja, kun itselle täysi uusi kaupunki kyseessä :).
Hyväksyttyjä on 51, paikan vastaanottaneita 39, minä varasijalla 17, joten teoreettinen mahis sisäänpääsyyn vielä on! Heh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee todella nopeaan, varsinkin jos on isompi kaupunki kyseessä. Kannattaa olla heti ilmottautumassa kun ilmottautuminen alkaa
Viime vuonna jäin todella kauas varasijoille Jyväskylässä vaikka sain ilmoittautumisen tehtyä 2-3 minuutissa. Silloin sote avautui tuntia muita myöhemmin. Kannattaakin täyttää jonkun muun kurssin ilmoittautumislomake ennen sote-alojen haun alkamista, jolloin selain muistaa jo valmiiksi sinun tiedot suurimmalta osalta ja sinulla on jotain mahdollisuuksia päästä läpi...tämän huomasin itse vasta jälkeenpäin ja silloin harmitti rankasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna jäin todella kauas varasijoille Jyväskylässä vaikka sain ilmoittautumisen tehtyä 2-3 minuutissa. Silloin sote avautui tuntia muita myöhemmin. Kannattaakin täyttää jonkun muun kurssin ilmoittautumislomake ennen sote-alojen haun alkamista, jolloin selain muistaa jo valmiiksi sinun tiedot suurimmalta osalta ja sinulla on jotain mahdollisuuksia päästä läpi...tämän huomasin itse vasta jälkeenpäin ja silloin harmitti rankasti.
Kiitoksia paljon vastauksistanne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri oppilaitoksilla on myös erilaisia valintatapoja polkuopintoihin. Itse hain viime vuonna kahteen eri paikkaan. Toiseen valittiin ilmoittautumisjärjestyksessä ja toiseen piti täyttää motivaatiolomake.
Niin eli varasijat päivittyvät aina kerran päivässä tästä lähtien? Jos siis jonot ovat liikkuneet tänään päivällä niin ne näkyvät vasta huomenna opintopolussa? Entäs liikkuvatko varasijat viikonloppuisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varasijoilta vielä hyvin pääsee opiskelemaan. Osa siirtää opintoja esim. Armeijan, lapsen hoitovapaan yms. vuoksi. Ja joku vaan muuttaa mieltään, ettei haluakaan alkaa opiskelemaan.
Jos menee armeijaan tai saa lapsen ja ottaa paikan vastaan ja ilmoittautuu poissaolevaks, niin ei vaikuta varasijoihin. Koska joka vuosi poissaolleita myös palaa takaisin. Eri asia, jos ei ota vastaan paikkaa.
Saa nähdä miten käy, kun 2. vaiheeseen osallistui se 19 000 ja paikkoja on jaossa kuitenki yli 10 000. Paljonko jää ottamatta "epämieluisia". Toki on todistusvalinta, mutta harvassa yli puolet otetaan todistuksella.
Poissaolevaksi ilmoittautuneet nimenomaan vaikuttaa varasijoihin. Ne palaavat poissaolleet on huomioitu jo alunperin siinä kuinka paljon paikkoja laitetaan tarjolle.
Ei vaikuta. Ne menee käytännössä yksi yhteen vuodesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri oppilaitoksilla on myös erilaisia valintatapoja polkuopintoihin. Itse hain viime vuonna kahteen eri paikkaan. Toiseen valittiin ilmoittautumisjärjestyksessä ja toiseen piti täyttää motivaatiolomake.
Elikä parempi mahdollisuus päästä motivaatiolomakkeella,jos aiempaa työkokemusta melkein alalta? Kyseessä fysioterapian opinnot ja urheiluhieroja olen. Jäi tässä haussa sen verran kauan ,ettei toivoa sisäänpääsyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elikä parempi mahdollisuus päästä motivaatiolomakkeella,jos aiempaa työkokemusta melkein alalta? Kyseessä fysioterapian opinnot ja urheiluhieroja olen. Jäi tässä haussa sen verran kauan ,ettei toivoa sisäänpääsyä.
Uskoisin, että työkokemus vaikuttaa paljonkin. Sitä en osaa sanoa onko helpompi päästä, monella muullakin saattaa olla aiempaa kokemusta.
Tarkista niistä oppilaitoksista mihin aiot hakea ne valintatavat. Joihinkin polkuopintoihin muuten haetaan opintopolun kautta ja joihinkin oppilaitoksen kautta.
Tsemppiä sulle, toivon, että paikka aukeaa sulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin, että työkokemus vaikuttaa paljonkin. Sitä en osaa sanoa onko helpompi päästä, monella muullakin saattaa olla aiempaa kokemusta.
Tarkista niistä oppilaitoksista mihin aiot hakea ne valintatavat. Joihinkin polkuopintoihin muuten haetaan opintopolun kautta ja joihinkin oppilaitoksen kautta.
Tsemppiä sulle, toivon, että paikka aukeaa sulle!
Voi ,kiitos paljon !
On täysin koulukohtaista miten avoimeen haetaan. Esim. Turussa on ennen ollut käytössä motivaatiokirje mutta nykyään paikat arvotaan. Ei siis nopeusjärjestyksessä, ei motivaatiokirjeellä vaan ihan vain arpomalla. Kannattaa tarkastaa oman koulun toimintatapa!
Saako avoimen opinnoissa tehdäharjoitteluita? Ja ollaanko siimä ihan tavallisesti ryhmän mukana sote aloilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SAMK sh linja:
päivätoteutus Pori: alimmat hyväksytyt pisteet 43.5
monimuoto Rauma: alimmat hyväksytyt pisteet 38.35
Itsella 53,4p ja molemmissa varasijalla 1. , koska ei ensikertalainen...
Häh mitä ihmettä😆
Siis nyt kun Diakin tulokset on tullut, niin olen ekassa toiveessa (Diak) 1. varasijalla, tokassa toiveessa (SAMK Pori) 1. varasijalla ja kolmannessa (SAMK Rauma) taas 1. varasijalla.
En ehkä enää kestä tätä jännitystä😆😂
Oon varma, että joku noista paikoista tulee -toivotaan :) Muistan tuon ärsyttävän tilanteen kun aiemmin jäin lopuksi 1.sijalle paikkaan johon halusin
Millä varasijalla olet jamk:n tieto-ja viestintätekniikan insinööri linjalle? Minä nimittäin olen 9.