Amk valintakoe 2020
Yleistä keskustelua tulevasta amk-etävalintakokeesta
Kommentit (2561)
Tulis jo sähköposti!!!!!
Vaikka tiedänkin, että kutsu tulossa, haluaisin sen sähköpostiin.
Onko kellään varmaa vastausta tähän:
Hain tradenomiksi/liiketalous päivätoteutus jyväskylän ammattikorkeakouluun (hakemuksessa järjestyksessä numerolla 4) sekä samaan koulutusalaan lahden ammattikorkeakouluun (hakemuksessa numerolla 5, sain lahdesta juuri kutsun toiseenvaiheeseen. Onko mahdollisuutta enää päästä jyväskylän ammattikorkeakouluun, vai määrittelikö ensimmäinen vaihe lopullisesti koulun johon ainoastaan haen?
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään varmaa vastausta tähän:
Hain tradenomiksi/liiketalous päivätoteutus jyväskylän ammattikorkeakouluun (hakemuksessa järjestyksessä numerolla 4) sekä samaan koulutusalaan lahden ammattikorkeakouluun (hakemuksessa numerolla 5, sain lahdesta juuri kutsun toiseenvaiheeseen. Onko mahdollisuutta enää päästä jyväskylän ammattikorkeakouluun, vai määrittelikö ensimmäinen vaihe lopullisesti koulun johon ainoastaan haen?
Ei määritelly. Voit päästä.
Vierailija kirjoitti:
dianaaaaaaa kirjoitti:
Hei tokakertalaiset! Millaisilla pisteillä olette päässeet sosionomiksi? Itse jäin todistusvalinnassa harmittavasti juuri 2:lle sekä 4:lle varasijalle. Hain Turkuun sekä Hyvinkäälle verkko-opintoihin. Olisi pitänyt hakea useampaan mutta en tajunnut, että tämä onkin näin haastavaa päästä, kun hakee toisessa kiintiössä. Luulin, että 3 laudaturiani ja 2 eximiaa olisi riittänyt todistusvalinnassa mutta ei vahingossakaan:D Turkuun valittiin todistuksella 1 tokakertalainen ja Hyvinkäälle 2... Tuntuu jäätävältä, että vaikka minulla oli todistusvalinnassa 37 pistettä enemmän toiseen hakukohteeseen ja toiseen 25 pistettä enemmän, niin siltikään ei pääse. Valintakoe ei mennyt omalta osaltani nappiin, mutta olisi kiva nähdä niitä pisterajoja jostakin. Eettisyys osiosta tuli täydet mutta enkku ja matikka olisivat saaneet mennä paremmin....
On kyllä oikeasti jäätävää. Itse olen yksi noista todistuksella valituista ei-ensikertalaisista, kiitos monen ylppäreissä kirjoitetun L:n. Mutta ei tunnu kohtuulliselta, että vain äärimmäisillä huippupisteillä ei-ensikertalaisella on mahdollisuus päästä! :( Mistä muuten löysit nuo todistuksella valittujen määrät? Yritin katsoa Vipusesta, mutten löytänyt.
Korkeakoulutus maksaa yhteiskunnalle kymmeniä tuhansia euroja/ nuppi. Miksi sinun pitäisi saada niitä kaksi, kun on paljon niitä jotka ei ole saaneet vielä ensimmäistäkään?
Jotenkin harkinnanvaraisesti niitä voitaisiin myöntää tokakertalaisille, jos esim. muuttuneen terveydentilan vuoksi ei voi vanhaa ammattia enää harjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
dianaaaaaaa kirjoitti:
Hei tokakertalaiset! Millaisilla pisteillä olette päässeet sosionomiksi? Itse jäin todistusvalinnassa harmittavasti juuri 2:lle sekä 4:lle varasijalle. Hain Turkuun sekä Hyvinkäälle verkko-opintoihin. Olisi pitänyt hakea useampaan mutta en tajunnut, että tämä onkin näin haastavaa päästä, kun hakee toisessa kiintiössä. Luulin, että 3 laudaturiani ja 2 eximiaa olisi riittänyt todistusvalinnassa mutta ei vahingossakaan:D Turkuun valittiin todistuksella 1 tokakertalainen ja Hyvinkäälle 2... Tuntuu jäätävältä, että vaikka minulla oli todistusvalinnassa 37 pistettä enemmän toiseen hakukohteeseen ja toiseen 25 pistettä enemmän, niin siltikään ei pääse. Valintakoe ei mennyt omalta osaltani nappiin, mutta olisi kiva nähdä niitä pisterajoja jostakin. Eettisyys osiosta tuli täydet mutta enkku ja matikka olisivat saaneet mennä paremmin....
On kyllä oikeasti jäätävää. Itse olen yksi noista todistuksella valituista ei-ensikertalaisista, kiitos monen ylppäreissä kirjoitetun L:n. Mutta ei tunnu kohtuulliselta, että vain äärimmäisillä huippupisteillä ei-ensikertalaisella on mahdollisuus päästä! :( Mistä muuten löysit nuo todistuksella valittujen määrät? Yritin katsoa Vipusesta, mutten löytänyt.
Korkeakoulutus maksaa yhteiskunnalle kymmeniä tuhansia euroja/ nuppi. Miksi sinun pitäisi saada niitä kaksi, kun on paljon niitä jotka ei ole saaneet vielä ensimmäistäkään?
Jotenkin harkinnanvaraisesti niitä voitaisiin myöntää tokakertalaisille, jos esim. muuttuneen terveydentilan vuoksi ei voi vanhaa ammattia enää harjoittaa.
Mistäs tiedät, mikä on esim. juuri tämän tokakertalaisen tilanne? Ja tässä muuttuvassa maailmassa vaaditaan jatkuvasti ihan jokaiselta valmiutta kouluttautua uudelleen, moni on esim. erehtynyt valitsemaan ensimmäiseksi alaksi sellaisen, joka ei työllistä. Mitenkäs uudelleenkouluttautumisen vaatimus sopii yhteen sen kanssa, että tokakertalaisille ei annettaisi opiskelupaikkoja käytännössä ollenkaan?
Aika vähän on sellaisia elämäntapaopiskelijoita. Ihan varmasti jokaisella on se tarve olemassa koulutukselle, ja silloin pitäisi paikka saada ansioiden mukaisesti, eli vaikka hyvällä pääsykoemenestyksellä.
Vierailija kirjoitti:
dianaaaaaaa kirjoitti:
Tämä "todistuksella valittu" on muuten trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
dianaaaaaaa kirjoitti:
Mistäs tiedät, mikä on esim. juuri tämän tokakertalaisen tilanne? Ja tässä muuttuvassa maailmassa vaaditaan jatkuvasti ihan jokaiselta valmiutta kouluttautua uudelleen, moni on esim. erehtynyt valitsemaan ensimmäiseksi alaksi sellaisen, joka ei työllistä. Mitenkäs uudelleenkouluttautumisen vaatimus sopii yhteen sen kanssa, että tokakertalaisille ei annettaisi opiskelupaikkoja käytännössä ollenkaan?
Aika vähän on sellaisia elämäntapaopiskelijoita. Ihan varmasti jokaisella on se tarve olemassa koulutukselle, ja silloin pitäisi paikka saada ansioiden mukaisesti, eli vaikka hyvällä pääsykoemenestyksellä.
Kouluttautua voi vaikka 100 vuotiaaksi, mutta se ei vaadi että yhteiskunnan pitäisi kustantaa se uutena korkeakoulutuksena.
Onko kareliaa kukaa saanu vielä kutsua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
dianaaaaaaa kirjoitti:
Tämä "todistuksella valittu" on muuten trolli.
En ole, mutta viestini oli silti virheellinen. Luin kiireessä väärin nuo kunnat, en siis päässyt Turkuun tai Hyvinkäälle vaan muualle (ja ihan päivätoteutukseen), mutta jätän nyt mainitsematta minne. Anteeksi sekaannus! Sitä arvostaisin edelleen, jos joku osaisi kertoa mistä nuo luvut näkee. Kiinnostaisi tietää, moniko muu on päässyt samalla systeemillä samaan opiskelupaikkaan kuin minä.
Mitä tulee siihen että pitäisikö yhteiskunnan maksaa toinen tutkinto: asiassa on hyviä argumentteja molemmin puolin, tottakai. Näkisin, että hyvin suuret ensikertalaisuuskiintiöt riittävät varmistamaan, että ylivoimainen valtaosa sisään pääsevistä on ekakertalaisia. Tokakertalaisten sisäänpääsyn vaikeuttaminen entisestään ei olisi enää reilua, sillä kuten joku jo kirjoitti, maailma nyt vaan on tällainen epävarma. Itse valitsin kauan sitten nuorena ja naiivina humanistisen alan, jolta ei ole yhden yhtä kunnollista työpaikkaa löytynyt. Olen pahoillani jos olen kuluttanut yhteiskunnan varoja turhaan, mutta minä ihan tosissani haluan päästä vielä jonain päivänä tekemään sellaisen alan töitä, joihin minulla on kunnollinen koulutus.
Mulle tuli tieto että pääsen suorittamaan kakkosvaiheen mun ykkösvalintaan, mutta tuleeko muistakin kouluista vielä sähköpostia jos oon mukana niiden haussa vielä myös vai pitääkö itse selvittää riittääkö pisteet?
Onko kukaan saanut kutsua Jyväskylän ammattikorkeakouluun?
Minulle näyttäisi tuolla AMK-sivuilla että kutsu tulee sairaanhoitajan koulutukseen, pisteet 58,8. Hain sekä päivä- että monimuotototeutukseen.
Ja tällä samalla sekunnilla se kutsu tulikin! Jee!
Osaako kukaan sanoa, miksei hakijanumeroani ole ollenkaan tuolla listalla?
Hain yliopistoalalle, joka käytti ensimmäisenä vaiheena tuota koetta. Tiedän, etten päässyt, mutta olisi ollut kiva nähdä, millaset pisteet tuli, jos ensi vuonna haenkin amkkiin..
Tuleeko kaikille samaan kohteeseen hakeville kutsu samaan aikaan, eli onko tuo jotenkin automatisoitu? Vai jos jollekin on tullut jo ja minulle ei, niin voiko siitä tulkita etten ole saamassa kutsua?
Ei vieläkään laurealta kutsua?
Vierailija kirjoitti:
Ei vieläkään laurealta kutsua?
Ei
Oho... Ikävä juttu, jos näin käynyt. Kannattaa varmaan kysyä hakijapalveluista