Luottokortilla velkaa mutta kuinka paljon? Nolla ei kelpaa tässä vastaukseksi.
Itsellä on luottokortilla n. 4100 e velkaa. Lyhennän 200 e kuussa. Velka on tullut pikkuhiljaa ajan kanssa useampaan kohteeseen.
Kommentit (262)
N. 150€. Luottoraja on 2000€, koska se on tuloillani helppo maksaa pois. Mutta luottokortti on hyödyllinen jokaiseen netti tai etäostoon ja ulkomailla. Se ei korvaa minulla käteiskorttia, vaan täydentää sitä. Eikä se ole minulla sen takia, että voin elää yli varojeni. Vaan tuo turvallista maksamista moneen.
"Millaisia ihmisiä olette muuten te, jotka pelkäätte luottokortteja ja eräpäivää odottavia laskuja?"
Maksan kaikki heti, koska haluan tietää paljonko rahaa jää jäljelle eli minkä verran voin laittaa säästöön ja minkä verran voin käyttää. Se on selkeintä ja voin suunnitella viikkobudjetin. Kerran unohdin maksaa laskun ja kun toinen lasku lopulta tuli, siinä oli korkoja noin 60€. Tälläinen ei saa toistua, eikä näin olisi käynyt, jos olisi maksanut heti.
En ymmärrä miksi luottokortti olisi huono asia? Jos on tapa elää yli varojen, niin se onnistuu monella tavalla. Sellainen joka elää varojensa mukaan, käyttää luottokorttia kun varojensa mukaan. Luottokortti on minun mielestäni turvallisin tapa maksaa ihan missä vain.
Maksan usein luotolla, esim. kun tilaan verkkokaupoista, koska näin on turvallisempaa, mutta maksan myös heti velan pois. En siis jätä velkaa luotolle.
En ymmärrä miksi luottokortti olisi huono asia?
Ei minusta ole. Moni yli varojen elävä ostaa kaiken osamaksulla ja maksaa pienintä mahdollista erää. Lisäksi ottaa lainoja.
Käytän luottokorttia vain sen verran kuin on varaa ja pystyn maksamaan. Ei käyttö tarkoita sitä että olen tuhlannut kaiken ja ottanut sen jälkeen kortin käyttöön. Minulla on useampi kortti mutta en koskaan käytä enemmän kuin max 500 jonka sitten maksan.
Mulla on luottokortti plussalla tonnin verran kun kevään reissut peruuntui ja maksetut matkat palautui kortille millä alunperin maksettu
Koska ei saanut vastata 0 euroa, niin sanotaan sitten 0,00 euroa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa tämä ketju kerännyt paljon angstia ja ärtymystä.
Jokainen käyttäköön korttia, jos haluaa.
Ilmeisen varakasta porukkaa täällä on, kun muutaman tonnin luotto on normaalia elämää.
Minä tienaan 55 000 per vuosi, mieheni toiset 55 000 ja vahingosta viisastuneena laitoin luottorajan pienemmäksi. 4000 limit oli liikaa minulle, kerran se tuli täyteen.
Ongelmia tulee, jos joka kuukausi joutuu normaalia elämää luotottamaan.
Tässähän se juttu on, että on meitäkin, jotka emme koskaan jätä saldoa korolliselle luotolle vaan kuukausittain maksamme koko summan pois. Silloin ei luottorajalla ole väliä eikä limiitti täyteen tuleminen ole vaarana.
Joku toinen kirjoitti, ettei halua käyttää enempää rahaa kuin on tilillä. No en minäkään, ikinä ei olisi ongelma maksaa ostokset rahallakin. Mutta en halua, että tililtä menee milloin mitäkin - on niin paljon selkeämpää, kun menee vain yksi summa kuukaudessa.
Tämä on just se juttu. En ikinä osta mitään luottokortilla ellei tilillä ole tarpeeksi rahaa, mutta on selkeämpää, että ostokset menee tililtä vain kerran kuukaudessa. Ja miksi maksaa etukäteen, jos ei ole tarvetta.
noi 400, maksan sen heti ekalla laskulla, joten ei tule etes korkoa. Luottokortti on kätevä nettiostoksiin, matkoihin ja lentoihin, mutta osissa ei kannata koron takia maksaa.
Vierailija kirjoitti:
"Millaisia ihmisiä olette muuten te, jotka pelkäätte luottokortteja ja eräpäivää odottavia laskuja?"
Maksan kaikki heti, koska haluan tietää paljonko rahaa jää jäljelle eli minkä verran voin laittaa säästöön ja minkä verran voin käyttää. Se on selkeintä ja voin suunnitella viikkobudjetin. Kerran unohdin maksaa laskun ja kun toinen lasku lopulta tuli, siinä oli korkoja noin 60€. Tälläinen ei saa toistua, eikä näin olisi käynyt, jos olisi maksanut heti.
Minulla kyllä näkyy verkkopankissa erääntyvien laskujen yhteissumma, eikä mitään ole jäänyt maksamatta sen takia, että suoritus tapahtuu vasta eräpäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisen varakasta porukkaa täällä on, kun muutaman tonnin luotto on normaalia elämää.
Minä tienaan 55 000 per vuosi, mieheni toiset 55 000 ja vahingosta viisastuneena laitoin luottorajan pienemmäksi. 4000 limit oli liikaa minulle, kerran se tuli täyteen.
Meillä on ainakin niin korkeat luottorajat, että ei niitä normaalilla käytöllä ja elämällä saa kaikkea käytettyä. Vaikka luottokorttia käytetäänkin kaikkeen ostamiseen ja maksamiseen, niin silti ei koskaan tarvitse normaalielämää luotottaa. Järkevintä on käyttää luottokorttia.
0€. Ei ole luottokorttia ja luottotiedot löytyy. Tosin työtön joten en varmaan luottokorttia edes saisi ja vaikka saisinkin en hankkisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä punainen vaate tämä luottokortti oikein on niin monelle? Jos on rahaa tilillä ja voi maksaa kaikki ostokset vain kerran kuussa veloituksetta, niin miksi ihmeessä ei hyödynnä tätä asiaa? Te varmaan maksatte kaikki laskutkin etuajassa? Minä olen huolehtinut, että kaikki menee just eräpäivälleen. Miksi maksaa aiemmin kuin on tarvetta? Ei luottokortin käyttö tarkoita sitä ettei olisi rahaa.
Itse maksan laskut aina silloin kun ne tulevat. Miksi en maksaisi? Ei tarvitse miettiä mitä laskuja pitää vielä maksaa.
Ja muutenkaan en halua elää lainaksi. Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu, niinkuin esimerkiksi nyt korona. Nythän on jo odotettavissa, että monet syöksyvät velkakierteeseen, kun eletään jatkuvasti veloilla ja työpaikka voi mennä yhtäkkiä alta.
Ja koskaan ei ole ollut ongelmaa tilata mistään verkkokaupasta. Jos ei nettipankki onnistu, niin sitten on esim paypal jota voi käyttää.
Et taida paljon e-laskuja harrastaa? Nehän menevät tilitä aina eräpäivänä, joten niitä ei voi rynnätä maksamaan etukäteen...
Välillä sitä kyseenalaistaa onko tänne kirjoittavilla edes pankkitunnuksia tai tilejä kun eivät tiedä että niitä eräpäiviä voi säätää jopa e-laskuissa.
Itse asiassa en mäkään ollut tullut asiaa edes ajatelleeksi kun ei ole tullut tarvetta niitä eräpäiviä muutella. Lasku menee suoraan pankkiin ja se maksautuu eräpäivänään tililtä, eikös se oo sen e-laskun idea? Ettei ite tartte nähdä sen kans vaivaa.
Ei, koska sinä puhut nyt suoraveloituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään. Mieleen tuli ekana exä joka käytti tilin tyhjäksi ja sitten vingutti luottokorttia. Sitten maksettiin luottokorttivelat pois->tili taas tyhjä ja luotolla kaikki. Ja vinkui mulle kuinka on köyhää ja kurjaa. Itsepähän oli velkansa hankkinut omaa tyhmyyttään hankkimalla tavaraa johon ei olisi ollut oikeasti varaa. :)
Mutta oli niin kauniskomeaihana, että viis siitä, että oli erilaiset arvomaailmat ja elämäntavat.
Vierailija kirjoitti:
Ilahduttavaa huomata, että taidan sittenkin olla melko järkevä rahan käyttäjä. Luottoraja on suunnilleen kahden kuukauden bruttopalkan verran, enkä ole koskaan käyttänyt sitä tappiin asti, ainoastaan silloin kun ostin samassa kuussa pyykinpesukoneen ja tiskikoneen en pystynyt maksamaan laskua kerralla pois. Kortti ei polttele lompakossa enkä sorru ostelemaan kaikkea vain siksi, että teoriassa voisin.
Minulla on luottoraja noin 3 x nettopalkka, mutta kertaakaan en ole yli tonnin luottokorttilaskua tehnyt. Ja maksan siis aina pois seuraavan kuun tilipäivänä. Käytän luottokorttia sen turvallisuuden vuoksi (mm. ostan lennot, jotta olen suojassa lentoyhtiön konkurssilta) ja saadakseni lentopisteitä. En ole varakas, käyttötilillä on vähän alle 10 000 euroa ja saldo kasvaa hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
Kun maksaa luottokortilla kaikki ostokset, niin väkisinhän se luottosaldo pyörii siellä kolmen tonnin paikkeilla. Vaikka maksaakin sen laskun aina kokonaan, niin maksuajan vuoksi sitä luottoa on jo eräpäivään mennessä ehtinyt kertyä lisää.
Minulle maksetaan palkka kaksi kertaa kuussa, aina kaksi viikkoa palkkajakson päättymisen jälkeen. Eli palkka laahaa yli kaksi viikkoa perässä. Alkukuussa tienatut palkat maksetaan vasta kuun lopussa. Mies puolestaan saa palkan 25. päivä, eli hänenkin palkka laahaa jäljessä. Siinä kohtaa kun me sitä luottokorttia vingutetaan, ne rahat on tienattu jo! (Plus että pankkitilillä kuitenkin muutama kymppitonni.)
Luottokortti tuo lisäturvaa ostamiseen. Tavaroihin voi tulla joku tuotevakuutus ja luottokortilla ostettuihin matkoihin matkavakuutus. Eikä ole sitten tiliote täynnä kaiken maailman pikkuostoksia. Itse saatan käydä kaupassa kolmekin kertaa päivässä (pari kertaa työpäivän aikana ja vielä töiden jälkeen kotiin tullessa), mieskin käy helposti kerran tai kaksi. Haluan että se kaikki pieni silppu on siellä luottokorttilaskussa. Makuasiahan tämä, mutta minusta näin on selkeämpää.
4000.
Ei ole tarkotuskaan maksaa kokonaan pois.
Ei ne laskut ja velat hautaan tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun maksaa luottokortilla kaikki ostokset, niin väkisinhän se luottosaldo pyörii siellä kolmen tonnin paikkeilla. Vaikka maksaakin sen laskun aina kokonaan, niin maksuajan vuoksi sitä luottoa on jo eräpäivään mennessä ehtinyt kertyä lisää.
Minulle maksetaan palkka kaksi kertaa kuussa, aina kaksi viikkoa palkkajakson päättymisen jälkeen. Eli palkka laahaa yli kaksi viikkoa perässä. Alkukuussa tienatut palkat maksetaan vasta kuun lopussa. Mies puolestaan saa palkan 25. päivä, eli hänenkin palkka laahaa jäljessä. Siinä kohtaa kun me sitä luottokorttia vingutetaan, ne rahat on tienattu jo! (Plus että pankkitilillä kuitenkin muutama kymppitonni.)
Luottokortti tuo lisäturvaa ostamiseen. Tavaroihin voi tulla joku tuotevakuutus ja luottokortilla ostettuihin matkoihin matkavakuutus. Eikä ole sitten tiliote täynnä kaiken maailman pikkuostoksia. Itse saatan käydä kaupassa kolmekin kertaa päivässä (pari kertaa työpäivän aikana ja vielä töiden jälkeen kotiin tullessa), mieskin käy helposti kerran tai kaksi. Haluan että se kaikki pieni silppu on siellä luottokorttilaskussa. Makuasiahan tämä, mutta minusta näin on selkeämpää.
Tuo kuulostaa minulle kyllä todella hallitsemattomalta. Itse inhoan kaupassa käymistä myös normaalitilanteessa, puhumattakaan nykyisestä. Ihanne olisi selvitä max yhdellä kauppareissulla/viikko, mutta ihan siihenkään ei pystytä, kun ei jaksa suunnitella. Ja ruuat ostetaan yhteiseltä taloustililtä, jonne molemmilla on vain debit-kortti, koska niin on selkeää.
Ei ne laskut ja velat hautaan tule.
-Ei ole mukavaa jättää velkoja perinnöksi. Joku muu maksaa sitten.
Jos ostan jotain esimerkiksi 500 eurolla ja minulla on tarvittavat 500 käyttötilillä, niin millä logiikalla käytän sellaista rahaa mitä minulla ei ole, jos maksan kyseisen jutun luottokortilla ja kuittaan luottokorttilaskun ennen kuin siitä menee korkoa?