Luottokortilla velkaa mutta kuinka paljon? Nolla ei kelpaa tässä vastaukseksi.
Itsellä on luottokortilla n. 4100 e velkaa. Lyhennän 200 e kuussa. Velka on tullut pikkuhiljaa ajan kanssa useampaan kohteeseen.
Kommentit (262)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1550, 1500, 500 ja 1000.
Siis sulla neljä erillistä luottoa?
Nyt vähän ryhtiliikettä hei.Monilla on monta luottokorttia. Mullakin 4 ja tarvittaessa saisin niillä 22000 Euroa velkaa. En toki tee niin. 2 korttia on käytössä ja niistäkin toinen on varakortti ulkomaanmatkoille.
Ohis en mä ainakaan luottokorttien määrää hämmästellyt vaan sitä että kaikilla korteilla velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole luottokorttia, ja vaikka pankkikortti nykyään sellaisesta käykin netissä, ei ole tullut edes mieleen maksaa sillä enempää kuin mitä tilillä on...
Aaa, nyt ymmärrän tämän raivon! Porukka luulee, että luotolla maksavien tilillä ei ole rahaa vaan siellä elää rellestetään yli varojen. Haha, ilmankos mammat kyylää pitkin nenänvarttaan kun Prisman kassalla vingutan visaa. :D Tietäisivät vaan, paljonko on sääsöjä ja sijoituksia... ;)
Ei vois vähempää kiinnostaa millä joku random maksaa ostoksensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole luottokorttia, ja vaikka pankkikortti nykyään sellaisesta käykin netissä, ei ole tullut edes mieleen maksaa sillä enempää kuin mitä tilillä on...
Aaa, nyt ymmärrän tämän raivon! Porukka luulee, että luotolla maksavien tilillä ei ole rahaa vaan siellä elää rellestetään yli varojen. Haha, ilmankos mammat kyylää pitkin nenänvarttaan kun Prisman kassalla vingutan visaa. :D Tietäisivät vaan, paljonko on sääsöjä ja sijoituksia... ;)
Juuri tämä on se juttu, että porukat luulee ettei tilillä ole rahaa, kun käyttää luottokorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä punainen vaate tämä luottokortti oikein on niin monelle? Jos on rahaa tilillä ja voi maksaa kaikki ostokset vain kerran kuussa veloituksetta, niin miksi ihmeessä ei hyödynnä tätä asiaa? Te varmaan maksatte kaikki laskutkin etuajassa? Minä olen huolehtinut, että kaikki menee just eräpäivälleen. Miksi maksaa aiemmin kuin on tarvetta? Ei luottokortin käyttö tarkoita sitä ettei olisi rahaa.
Itse maksan laskut aina silloin kun ne tulevat. Miksi en maksaisi? Ei tarvitse miettiä mitä laskuja pitää vielä maksaa.
Ja muutenkaan en halua elää lainaksi. Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu, niinkuin esimerkiksi nyt korona. Nythän on jo odotettavissa, että monet syöksyvät velkakierteeseen, kun eletään jatkuvasti veloilla ja työpaikka voi mennä yhtäkkiä alta.
Ja koskaan ei ole ollut ongelmaa tilata mistään verkkokaupasta. Jos ei nettipankki onnistu, niin sitten on esim paypal jota voi käyttää.
Et taida paljon e-laskuja harrastaa? Nehän menevät tilitä aina eräpäivänä, joten niitä ei voi rynnätä maksamaan etukäteen...
Välillä sitä kyseenalaistaa onko tänne kirjoittavilla edes pankkitunnuksia tai tilejä kun eivät tiedä että niitä eräpäiviä voi säätää jopa e-laskuissa.
Itse asiassa en mäkään ollut tullut asiaa edes ajatelleeksi kun ei ole tullut tarvetta niitä eräpäiviä muutella. Lasku menee suoraan pankkiin ja se maksautuu eräpäivänään tililtä, eikös se oo sen e-laskun idea? Ettei ite tartte nähdä sen kans vaivaa.
E-lasku on vain sähköisesti, elektronisesti, tuleva lasku. Automaattinen veloitus eräpäivänä on jo eri asia.
Mulla on taas kertynyt yli 100 000 käyttötileille, kun en ole edes yhteen viitsinyt laskea.
Täytyy taas joku alle 200 000 kämppä ostaa ja laittaa vuokralle.
Tuon satasen saa irti vaikka rahastoista kun ovat paremmassa kuoseissa.
Ai niin luottokortti on jossa on luottovara 50 euroa, saldosta en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että en edes tämän korona-ajan ulkopuolella tiedä, maksaako edellä oleva luotolla vai käteisellä. Ja jos keskustelijat ovat mielestäsi mammoja, niin mitä sinusta kertoo se, että viihdyt meidän seurassamme?
Kertoo, että olen pienen ihanan taaperon mamma. Mikäs sinä olet, ellet mamma? Miksi täällä päivystät paheksumassa luottokortin käyttämistä?
Kyllä niitä niskaan hengittäviä tanttoja on marketeissa riittävästi nähty. Taitaa olla ihan päällimmäisenä tavoitteena kurkkia, meneekö nuoren perheen ostokset debet- vai kredit-puolelta. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät maksaa luottokortilla, pystyvät näin esittämään varakasta.
Logiikka ei tässä aukea. Miten luotolla maksu olisi varakasta? 🤔
Ajattelee varmaan niitä tosiköyhiä, joille ei myönnetä luottokorttia.
Itse käytän Visaa maksukorttina, jonka saldon maksan kuukausittain nollille. Kätevää. En ajattele, mitä muut ajattelevat, vaan teen niin kuin itsestä tuntuu mukavammalta. Raha kun ei ole ongelma, niin voi toimia näin.
Suurin osa luottokortteja vastustavista tuntuu kuvittelevan, että kortilla käytetään sellaista rahaa mitä ei ole ja että kortilla maksaminen kerryttäisi valtavia korkoja.
Miksi maksaa luotolla, jos on oikeasti rahaa tilillä? Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Koska
- se on joissakin tapauksissa turvallisempaa (mm. palveluntarjoajan konkurssi). Esimerkiksi lennot ostan aina luottokortilla.
- joillakin korteilla saa lentopisteitä (omani on hankittu nimenomaan niitä silmällä pitäen).
No ei kai ruokaostoksissa ole mitään väliä?
Et vissiin tajua.
Korottoman luoton vaihtoehtoiskustannus on se menetetty tuotto, minkä samalla rahamäärällä olisi saanut. Taloudellisesti optimaalisintahan olisi juurikin käyttää luottoa kaikkeen kulutukseen ja maksaa kerralla pois joka kuukausi. Eli hyödyntää "ilmaista lainaa".
No joo, en todellakaan tajua. Ilmeisesti jotkut luotolla maksavat kuvittelevat saavansa siinä sivussa jotain tuottoa?
Menee selitys varmaan hukkaan, kun ymmärrys on tota tasoa... Jos luottokorttia käyttää esim. kuussa 1000e edestä niin riskitöntä tuottoa sillä saa rahoja säästötilillä makuuttamalla tämän hetken koroilla karkeasti kympin vuodessa. Sijoittamalla ja riskillä tai korkojen noustessa tietenkin enemmän.
Mistä se tuotto ehtii sulle tulla tolla tavalla? Joka tapauksessa se luotto on maksettava yhtenä kuukautena pois, ettei siitä tule mitään kuluja. Saat säästötilillesi korkoa aina kuukauden alimman summan mukaan, eli jos pidät sen tonnin siellä tilillä 29 päivän ajan ja 30. päivänä maksat tonnin luoton pois, niin et ole netonnut mitään sillä tonnilla jota makuutit hetken aikaa tililläsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vois vähempää kiinnostaa millä joku random maksaa ostoksensa.
Ai ei vai? No mitäs tämän ketjun keskustelijat sinulle ovat ellei randomeita? Ja kauhea vaahtoaminen kreditin käytöstä. Joo eipä kiinnosta, ei...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä punainen vaate tämä luottokortti oikein on niin monelle? Jos on rahaa tilillä ja voi maksaa kaikki ostokset vain kerran kuussa veloituksetta, niin miksi ihmeessä ei hyödynnä tätä asiaa? Te varmaan maksatte kaikki laskutkin etuajassa? Minä olen huolehtinut, että kaikki menee just eräpäivälleen. Miksi maksaa aiemmin kuin on tarvetta? Ei luottokortin käyttö tarkoita sitä ettei olisi rahaa.
Itse maksan laskut aina silloin kun ne tulevat. Miksi en maksaisi? Ei tarvitse miettiä mitä laskuja pitää vielä maksaa.
Ja muutenkaan en halua elää lainaksi. Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu, niinkuin esimerkiksi nyt korona. Nythän on jo odotettavissa, että monet syöksyvät velkakierteeseen, kun eletään jatkuvasti veloilla ja työpaikka voi mennä yhtäkkiä alta.
Ja koskaan ei ole ollut ongelmaa tilata mistään verkkokaupasta. Jos ei nettipankki onnistu, niin sitten on esim paypal jota voi käyttää.
Et taida paljon e-laskuja harrastaa? Nehän menevät tilitä aina eräpäivänä, joten niitä ei voi rynnätä maksamaan etukäteen...
Luottokortin velkaa voi maksaa nettipankissa etukäteen ilman mitään muodostettua laskua.
Elaskun eräpäivän voi muuttaa minne haluaa.
Luottokortin laskulla on aina sama viitenumero.
Jos oikein haluaa hullutella niin luottotilille voi jopa laittaa plussasaldon ENNEN kuin edes menee kauppaan korttia käyttämään.
N 1000 e. Ostan tosi paljon juttuja netistä luotolla (jo ennen koronaa - myös ruoka) ja maksan yleensä kuukauden lopussa kaikki pois. Yleensä kuun lopussa korttivelkaa 300-1200 riippuen siitä mitä ostotarvetta on tullut. Joskus jos on tullut iso lasku saman kuun ajalle saatan maksaa vain osan isommasta luottovelasta ja loput seuraavassa kuussa. Milloin tahansa olisi kuitenkin myös tilillä rahaa puskurina maksaa koko velka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä sitä kyseenalaistaa onko tänne kirjoittavilla edes pankkitunnuksia tai tilejä kun eivät tiedä että niitä eräpäiviä voi säätää jopa e-laskuissa.
Itse asiassa en mäkään ollut tullut asiaa edes ajatelleeksi kun ei ole tullut tarvetta niitä eräpäiviä muutella. Lasku menee suoraan pankkiin ja se maksautuu eräpäivänään tililtä, eikös se oo sen e-laskun idea? Ettei ite tartte nähdä sen kans vaivaa.
E-lasku on vain sähköisesti, elektronisesti, tuleva lasku. Automaattinen veloitus eräpäivänä on jo eri asia.
Siiiss. Kerääkö joku e-laskuja nettipankkiin ilman, että ne menisivät maksuun? WTF? Mikä järki siinä on? Kyllä mun e-laskut ihan oletuksena myös menevät maksatukseen, ole tullut mieleenkään jemmata niitä sinne ilman että myös maksaisin ne - sinne nyt ainakin unohtuisivat maksamatta, kun jääkaapin oveenkin unohtuvat vaikka ovat päivittäin silmän alla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siiiss. Kerääkö joku e-laskuja nettipankkiin ilman, että ne menisivät maksuun? WTF? Mikä järki siinä on? Kyllä mun e-laskut ihan oletuksena myös menevät maksatukseen, ole tullut mieleenkään jemmata niitä sinne ilman että myös maksaisin ne - sinne nyt ainakin unohtuisivat maksamatta, kun jääkaapin oveenkin unohtuvat vaikka ovat päivittäin silmän alla!
Minä. En muista kaikkien laskujen eräpäiviä ulkoa ja kiva kaupassa ostaa jotain ja tilillä ei rahat riitäkään, kun juuri edeltävänä päivänä mennyt kaikki laskuihin ja palkka tulee parin päivän päästä. Kun maksan e-laskut itse, tiedän mikä on kuukauden laskujen tilanne, paljon on maksamatta tai että kaikki on maksettu. Tiedän myös tilin saldon paremmin, kun sieltä ei itsekseen katoa summia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että en edes tämän korona-ajan ulkopuolella tiedä, maksaako edellä oleva luotolla vai käteisellä. Ja jos keskustelijat ovat mielestäsi mammoja, niin mitä sinusta kertoo se, että viihdyt meidän seurassamme?
Kertoo, että olen pienen ihanan taaperon mamma. Mikäs sinä olet, ellet mamma? Miksi täällä päivystät paheksumassa luottokortin käyttämistä?
Kyllä niitä niskaan hengittäviä tanttoja on marketeissa riittävästi nähty. Taitaa olla ihan päällimmäisenä tavoitteena kurkkia, meneekö nuoren perheen ostokset debet- vai kredit-puolelta. :D
Paheksumassa? Vastasin jo kauan sitten käyttäväni luottokorttia lentopisteiden takia.
Miksi puhut mammoista ja tantoista? Minäkin olen äiti, mutta en ikimaailmassa identifioituisi mammaksi. Enkä todellakaan osaa kuvitella, että ketään kiinnostaisi toisten korttimaksut.
Toivottavasti opetat lapsesi käyttämään asiallisempaa kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät maksaa luottokortilla, pystyvät näin esittämään varakasta.
Logiikka ei tässä aukea. Miten luotolla maksu olisi varakasta? 🤔
Ajattelee varmaan niitä tosiköyhiä, joille ei myönnetä luottokorttia.
Itse käytän Visaa maksukorttina, jonka saldon maksan kuukausittain nollille. Kätevää. En ajattele, mitä muut ajattelevat, vaan teen niin kuin itsestä tuntuu mukavammalta. Raha kun ei ole ongelma, niin voi toimia näin.
Suurin osa luottokortteja vastustavista tuntuu kuvittelevan, että kortilla käytetään sellaista rahaa mitä ei ole ja että kortilla maksaminen kerryttäisi valtavia korkoja.
Miksi maksaa luotolla, jos on oikeasti rahaa tilillä? Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Koska
- se on joissakin tapauksissa turvallisempaa (mm. palveluntarjoajan konkurssi). Esimerkiksi lennot ostan aina luottokortilla.
- joillakin korteilla saa lentopisteitä (omani on hankittu nimenomaan niitä silmällä pitäen).
No ei kai ruokaostoksissa ole mitään väliä?
Et vissiin tajua.
Korottoman luoton vaihtoehtoiskustannus on se menetetty tuotto, minkä samalla rahamäärällä olisi saanut. Taloudellisesti optimaalisintahan olisi juurikin käyttää luottoa kaikkeen kulutukseen ja maksaa kerralla pois joka kuukausi. Eli hyödyntää "ilmaista lainaa".
No joo, en todellakaan tajua. Ilmeisesti jotkut luotolla maksavat kuvittelevat saavansa siinä sivussa jotain tuottoa?
Menee selitys varmaan hukkaan, kun ymmärrys on tota tasoa... Jos luottokorttia käyttää esim. kuussa 1000e edestä niin riskitöntä tuottoa sillä saa rahoja säästötilillä makuuttamalla tämän hetken koroilla karkeasti kympin vuodessa. Sijoittamalla ja riskillä tai korkojen noustessa tietenkin enemmän.
Mistä se tuotto ehtii sulle tulla tolla tavalla? Joka tapauksessa se luotto on maksettava yhtenä kuukautena pois, ettei siitä tule mitään kuluja. Saat säästötilillesi korkoa aina kuukauden alimman summan mukaan, eli jos pidät sen tonnin siellä tilillä 29 päivän ajan ja 30. päivänä maksat tonnin luoton pois, niin et ole netonnut mitään sillä tonnilla jota makuutit hetken aikaa tililläsi.
Päiväkorko!
Enkä mä itse vivuta luottokorttiani tolla tavalla, vaikka taloudellisesti optimaalisinta niin olisikin. Tuo oli vaan esimerkki.
+300 euroa. Siirrän välillä ylimääräistä jemmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä. En muista kaikkien laskujen eräpäiviä ulkoa ja kiva kaupassa ostaa jotain ja tilillä ei rahat riitäkään, kun juuri edeltävänä päivänä mennyt kaikki laskuihin ja palkka tulee parin päivän päästä. Kun maksan e-laskut itse, tiedän mikä on kuukauden laskujen tilanne, paljon on maksamatta tai että kaikki on maksettu. Tiedän myös tilin saldon paremmin, kun sieltä ei itsekseen katoa summia.
Okei. Luottokortin käyttö ja e-laskujen automaattinen maksatus ovat siis ongelmallisia niille, joilla on talous tiukilla tai hankaluuksia hallita rahankäyttöään. Tästä vinkkelistä tuntuu oudolta, että tämä porukka moralisoi niitä, joilla ei tällaisia ongelmia ole. Ilmeisesti ei osata kuvitella, että kaikille raha ei ole ongelma? Kuvitellaan, että muutkin elelevät yli varojensa heti, jos se vain on mahdollista?
"Uteliaisuudesta: Mihin säästät?
eri"
Ennenkaikkea 'pahan päivän" varalle ja turvallisuuden tunteen vuoksi. Yllättävien menojen vuoksi tai jos tulot tippuu väliaikaisesti esim vaikka sairausloman, työtilanteen tms takia. Säästöillä teen myös harvakseltaan ulkomaan ja kotimaan matkat. Niihin voi mennä yllättävän paljon rahaa. Jos tarvitsee uusia jotain kotiin tai kunnostaa jotain niin otan rahan säästöistä. Ainakin nämä ja tarpeen mukaan muutakin esim jos päätän ostaa itselleni jotain kallista mutta toisaalta tarpeellista. Pienehkö palkka ei riitä kovin suuriin ylimääräisiin laskuihin. Säästöt helpottavat elämää ja kasvavat vaikka sieltä joutuu osan silloin tällöin ottamaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paheksumassa? Vastasin jo kauan sitten käyttäväni luottokorttia lentopisteiden takia.
Miksi puhut mammoista ja tantoista? Minäkin olen äiti, mutta en ikimaailmassa identifioituisi mammaksi. Enkä todellakaan osaa kuvitella, että ketään kiinnostaisi toisten korttimaksut.
Toivottavasti opetat lapsesi käyttämään asiallisempaa kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta yläpuolelta. Ellet ole kirjoittanut tuota, olisit voinut kertoa olevasi eri.
En ollut tiennytkään, että mamma on ruma sana. Mistä asti ja kenen päätöksestä näin on ollut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaa vaivannäköä muutella e-laskujen eräpäiviä, kun pelkkä hyväksyminen riittää. Samalla ne vähät paperilaskutkin laittaa maksuun eräpäivänä. Ja kuten jo monesti on mainittu, luottokortin käyttö maksuvälineenä ei tarkoita sitä, että eläisi velaksi.
Esim siten että voivat pitää sijoituksissa sen käytetyn luoton verran enemmän rahaa. Minä ainakin teen juurikin niin että palkkapäivänä maksan laskut pois (mukaanlukien luottokortti) ja sitten siirrän loput rahat sijoituksiin. Tilillä ei ole koskaan rahaa enempää kuin sinä kuukautena tulleet osingot eli sellainen 500-1500 euroa. Palkkapäivänä taas kaikki laskut pois ja loput rahat (palkasta jääneet ja osingot) uusiin sijoituksiin.