Luottokortilla velkaa mutta kuinka paljon? Nolla ei kelpaa tässä vastaukseksi.
Itsellä on luottokortilla n. 4100 e velkaa. Lyhennän 200 e kuussa. Velka on tullut pikkuhiljaa ajan kanssa useampaan kohteeseen.
Kommentit (262)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät maksaa luottokortilla, pystyvät näin esittämään varakasta.
Logiikka ei tässä aukea. Miten luotolla maksu olisi varakasta? 🤔
Ajattelee varmaan niitä tosiköyhiä, joille ei myönnetä luottokorttia.
Itse käytän Visaa maksukorttina, jonka saldon maksan kuukausittain nollille. Kätevää. En ajattele, mitä muut ajattelevat, vaan teen niin kuin itsestä tuntuu mukavammalta. Raha kun ei ole ongelma, niin voi toimia näin.
Suurin osa luottokortteja vastustavista tuntuu kuvittelevan, että kortilla käytetään sellaista rahaa mitä ei ole ja että kortilla maksaminen kerryttäisi valtavia korkoja.
Miksi maksaa luotolla, jos on oikeasti rahaa tilillä? Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Koska
- se on joissakin tapauksissa turvallisempaa (mm. palveluntarjoajan konkurssi). Esimerkiksi lennot ostan aina luottokortilla.
- joillakin korteilla saa lentopisteitä (omani on hankittu nimenomaan niitä silmällä pitäen).
No ei kai ruokaostoksissa ole mitään väliä?
Et vissiin tajua.
Korottoman luoton vaihtoehtoiskustannus on se menetetty tuotto, minkä samalla rahamäärällä olisi saanut. Taloudellisesti optimaalisintahan olisi juurikin käyttää luottoa kaikkeen kulutukseen ja maksaa kerralla pois joka kuukausi. Eli hyödyntää "ilmaista lainaa".
No joo, en todellakaan tajua. Ilmeisesti jotkut luotolla maksavat kuvittelevat saavansa siinä sivussa jotain tuottoa?
Minä saan maksutapaetua pankista useita kymppejä vuodessa kun maksan ostokset luottokortilla, maksan koko laskun aina kerralla pois yleensä enkä ikinä käytä luottokorttia asoihin joihin minulla ei olisi muuten varaa. Tuo tilille maksettava maksutapaetu on puhdasta tuottoa koska en joudu maksamaan korkoa kun maksan laskut heti. Joskus olen matkoja varatessa siirtänyt luottokortille useamman tonnin koska maksan netissä ainoastaan luottokortilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä punainen vaate tämä luottokortti oikein on niin monelle? Jos on rahaa tilillä ja voi maksaa kaikki ostokset vain kerran kuussa veloituksetta, niin miksi ihmeessä ei hyödynnä tätä asiaa? Te varmaan maksatte kaikki laskutkin etuajassa? Minä olen huolehtinut, että kaikki menee just eräpäivälleen. Miksi maksaa aiemmin kuin on tarvetta? Ei luottokortin käyttö tarkoita sitä ettei olisi rahaa.
Itse maksan laskut aina silloin kun ne tulevat. Miksi en maksaisi? Ei tarvitse miettiä mitä laskuja pitää vielä maksaa.
Ja muutenkaan en halua elää lainaksi. Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu, niinkuin esimerkiksi nyt korona. Nythän on jo odotettavissa, että monet syöksyvät velkakierteeseen, kun eletään jatkuvasti veloilla ja työpaikka voi mennä yhtäkkiä alta.
Ja koskaan ei ole ollut ongelmaa tilata mistään verkkokaupasta. Jos ei nettipankki onnistu, niin sitten on esim paypal jota voi käyttää.
Ei se mitään lainaa ole, kun se summa on jo siellä tilillä odottamassa sitä maksua eräpäivänä. Tätä ei nyt taideta ymmärtää ollenkaan.
Totta helkkarissa se on maksamatonta lainaa, vaikka et kokonaisuutena nettovelkainen olisikaan.
Katso vaikka omaa veroilmoitustasi ja verottajan tulkintaa asiasta. Siellä se luottokortin käytetty saldo näkyy sarakkeessa velat.
No ei todellakaan näy, älä nyt hulluja puhu.
Asuntolaina kyllä näkyy, mutta ei vakuudettomat luotot veroilmoituksella näy.
No kyllä vaan näkyy. Just monisivuisesta paperiversiosta tarkastin, että verottaja ilmoitti joulukuussa 2019 mulla olleen Visan käytöstä tullutta luottovelkaa yhtiölle Bank Norwegian 400e ja risat.
Jotka oli ton kirjeen tullessa olleet jo hyvän aikaa maksetut.
Ps. Nettovarallisuus mulla kuusinumeroinen summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän Visaa maksukorttina, jonka saldon maksan kuukausittain nollille. Kätevää. En ajattele, mitä muut ajattelevat, vaan teen niin kuin itsestä tuntuu mukavammalta. Raha kun ei ole ongelma, niin voi toimia näin.
Suurin osa luottokortteja vastustavista tuntuu kuvittelevan, että kortilla käytetään sellaista rahaa mitä ei ole ja että kortilla maksaminen kerryttäisi valtavia korkoja.
Miksi maksaa luotolla, jos on oikeasti rahaa tilillä? Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Koska
- se on joissakin tapauksissa turvallisempaa (mm. palveluntarjoajan konkurssi). Esimerkiksi lennot ostan aina luottokortilla.
- joillakin korteilla saa lentopisteitä (omani on hankittu nimenomaan niitä silmällä pitäen).
No kun ei ole väliä, niin miten tämä asia noin kovasti närästää? Ei kai kukaan sinua pakota köyttämään luottokorttia ellet halua? Minä käytän sitä kaikkiin ostoksiin, koska tykkään siitä, että voin seurata kulutusta yhdeltä laskulta. Korkoja tai kuluja en tästä maksa, joten what’s the problem?
Niin siis minuahan ei närästä, itsellnäi on MC Gold, mutta tuntuu että monet käyttävät luottokorttia statuksen vuoksi. Jos vaikka miettii jotain mustaa Amexia.
No siinä mustassa amexissa on sen verta etuja että sitä kannattaakin käyttää, käsittääkseni myös korttia täytyy käyttää tietyllä summalla että sen voi pitää. Sinänsä musta amex on vähän huono esimerkki, se on sen verran ekslusiivinen että niitä on koko Suomessa tyyliin alle 10 eli niillä kenellä varat siihen riittää ei tarvitse varsinaisesti statuksen vuoksi sitä käyttää...
"Eli sinulla on rahaongelmia ja pelkäät ettei rahat riitä eräpäivään ellet maksa heti pois. Tämän kyllä ymmärrän."
Ei varsinaisesti. On mulla säästöjäkin. Haluan kaikki laskut alta pois yhdellä kertaa, jotta tiedän paljonko tilille jää rahaa. En jätä paljoa ylimääräistä käyttötilille, kun haluan laittaa säästöönkin. Se on vain sellainen tapa.
Vierailija kirjoitti:
"Eli sinulla on rahaongelmia ja pelkäät ettei rahat riitä eräpäivään ellet maksa heti pois. Tämän kyllä ymmärrän."
Ei varsinaisesti. On mulla säästöjäkin. Haluan kaikki laskut alta pois yhdellä kertaa, jotta tiedän paljonko tilille jää rahaa. En jätä paljoa ylimääräistä käyttötilille, kun haluan laittaa säästöönkin. Se on vain sellainen tapa.
Uteliaisuudesta: Mihin säästät?
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska
Et vissiin tajua.
Korottoman luoton vaihtoehtoiskustannus on se menetetty tuotto, minkä samalla rahamäärällä olisi saanut. Taloudellisesti optimaalisintahan olisi juurikin käyttää luottoa kaikkeen kulutukseen ja maksaa kerralla pois joka kuukausi. Eli hyödyntää "ilmaista lainaa".
No joo, en todellakaan tajua. Ilmeisesti jotkut luotolla maksavat kuvittelevat saavansa siinä sivussa jotain tuottoa?
Menee selitys varmaan hukkaan, kun ymmärrys on tota tasoa... Jos luottokorttia käyttää esim. kuussa 1000e edestä niin riskitöntä tuottoa sillä saa rahoja säästötilillä makuuttamalla tämän hetken koroilla karkeasti kympin vuodessa. Sijoittamalla ja riskillä tai korkojen noustessa tietenkin enemmän.
Kympin?
Omassa pankissa korko on 0,1 %. Jos mulla on vuoden ajan tilillä koko ajan 1000 euroa enemmän niin se tekee 1 euron. Tästä verot pois niin tekee 70 senttiä.
Toukokuusta alkaen korko on 0,00 %. Sen jälkeen ei saa mitään tuottoa.
Mikään suomalainen pankki ei tarjoa sellaista korkoa että saisit kympin vuodessa tuottoja 1000 euron säästöille. Norjalaispankeissa voit saada kyllä vitosen.
Joku 400e on ja en jaksa maksaa pois, koska käyttötili menisi tyhjille eikä oikein ole tulojakaan ja säästötiliin en halua koskea. Lyhennän vähän kerralla. Tuskin tästä niin hirveät korot syntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä punainen vaate tämä luottokortti oikein on niin monelle? Jos on rahaa tilillä ja voi maksaa kaikki ostokset vain kerran kuussa veloituksetta, niin miksi ihmeessä ei hyödynnä tätä asiaa? Te varmaan maksatte kaikki laskutkin etuajassa? Minä olen huolehtinut, että kaikki menee just eräpäivälleen. Miksi maksaa aiemmin kuin on tarvetta? Ei luottokortin käyttö tarkoita sitä ettei olisi rahaa.
Itse maksan laskut aina silloin kun ne tulevat. Miksi en maksaisi? Ei tarvitse miettiä mitä laskuja pitää vielä maksaa.
Ja muutenkaan en halua elää lainaksi. Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu, niinkuin esimerkiksi nyt korona. Nythän on jo odotettavissa, että monet syöksyvät velkakierteeseen, kun eletään jatkuvasti veloilla ja työpaikka voi mennä yhtäkkiä alta.
Ja koskaan ei ole ollut ongelmaa tilata mistään verkkokaupasta. Jos ei nettipankki onnistu, niin sitten on esim paypal jota voi käyttää.
Et taida paljon e-laskuja harrastaa? Nehän menevät tilitä aina eräpäivänä, joten niitä ei voi rynnätä maksamaan etukäteen...
Jaa, kyllä ainakin minulla voi maksupäivää muuttaa e-laskussa. Joskus haluan maksun menevän ennen eräpäivää, joten muutan maksupäivää.
No tässä on kyllä oikein maksimoitu sähköisen maksamisen helppous ja vaivattomuus: automaattisesti maksuun menevät laskutkin käydään manuaalisesti rääpimässä maksuun heti, ettei vain vahingossakaan oltais kenellekään velkaa. 😂
En keksi mitään muuta syytä moiseen toimintaan kuin kädestä suuhun elämisen ja rahankäytön hallinnan ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska
Et vissiin tajua.
Menee selitys varmaan hukkaan, kun ymmärrys on tota tasoa... Jos luottokorttia käyttää esim. kuussa 1000e edestä niin riskitöntä tuottoa sillä saa rahoja säästötilillä makuuttamalla tämän hetken koroilla karkeasti kympin vuodessa. Sijoittamalla ja riskillä tai korkojen noustessa tietenkin enemmän.
Kympin?
Omassa pankissa korko on 0,1 %. Jos mulla on vuoden ajan tilillä koko ajan 1000 euroa enemmän niin se tekee 1 euron. Tästä verot pois niin tekee 70 senttiä.
Toukokuusta alkaen korko on 0,00 %. Sen jälkeen ei saa mitään tuottoa.
Mikään suomalainen pankki ei tarjoa sellaista korkoa että saisit kympin vuodessa tuottoja 1000 euron säästöille. Norjalaispankeissa voit saada kyllä vitosen.
Oma vikasi jos et parempaa löydä.
Esim. ruotsalainen pankki tarjoaa 1,05% korkoa, toinen ruotsalainen 1% (menee ennakkopidätykset), norjalaisilta saa 1,05%/0,9% ja 0,75% (nämä verotetaan ulkomaan pääomatulona). Tiedän nämä ajankohtaiset tiedot, kun olen säästöni niihin hajauttanut.
Jotkut osaa...
Vierailija kirjoitti:
"Et taida paljon e-laskuja harrastaa? Nehän menevät tilitä aina eräpäivänä, joten niitä ei voi rynnätä maksamaan etukäteen..."
Miksi ei voi. Kun e lasku tulee, niin muutan eräpäivän ja maksan samantien pois. En koskaan jää odottamaan eräpäiviä. Maksan kaikki pois palkkapäivänä yhdellä kertaa.
Sulla taitaa olla tiukkaa rahasta? Tai vaikeuksia hallita rahankäyttöäsi? Pakko maksaa kaikki laskut heti pois, ettei tule tuhlattua niihin tarvittavia rahoja, vai? Sitten toki ymmärrän.
Mutta hei, ihan oikeesti, jos tällaisia syitä ei ole, ja silti jengi vesittää maailman helpomman laskunmaksutavan sillä, että joka tapauksessa käy räpeltämässä sen maksun eräpäivää? Huhhuh, on kyllä joillakin tekemisestä pulaa ja paljon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida paljon e-laskuja harrastaa? Nehän menevät tilitä aina eräpäivänä, joten niitä ei voi rynnätä maksamaan etukäteen...
Välillä sitä kyseenalaistaa onko tänne kirjoittavilla edes pankkitunnuksia tai tilejä kun eivät tiedä että niitä eräpäiviä voi säätää jopa e-laskuissa.
Kerro yksikin hyvä syy säätää e-laskun eräpäivää.
Vierailija kirjoitti:
En itsekkään ymmärrä miksi 0 ei kelpaa vastaukseksi? Toivotko jotenkin löytäväsi vain ihmisiä, joilla on enemmän velkaa kuin sinulla?
Itse en juuri sen takia luottokorttia hanki, koska voi todella helposti päätyä siihen, että alkaa käyttämään luottoa ja sitten ops onkin sitä velkaa ties kuinka monta tonnia, eikä sitten välttämättä saa maksettua kaikkia pois. Ja sitten ollaankin ulosottotoimiston asiakkaana.
Otsikossa Kysytään kuinka paljon on velkaa! 0€ ei ole velkaa,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä sitä kyseenalaistaa onko tänne kirjoittavilla edes pankkitunnuksia tai tilejä kun eivät tiedä että niitä eräpäiviä voi säätää jopa e-laskuissa.
Itse asiassa en mäkään ollut tullut asiaa edes ajatelleeksi kun ei ole tullut tarvetta niitä eräpäiviä muutella. Lasku menee suoraan pankkiin ja se maksautuu eräpäivänään tililtä, eikös se oo sen e-laskun idea? Ettei ite tartte nähdä sen kans vaivaa.
N.25e kun tilasin pitsat woltilla viikonloppuna
Mulla on luottokorttivelkaa 62 e, Nordealle 1500e, Telialle 600e ja Klarna 800e = 210 euroa/kk
Siinä on mun kaikki velat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itsekkään ymmärrä miksi 0 ei kelpaa vastaukseksi? Toivotko jotenkin löytäväsi vain ihmisiä, joilla on enemmän velkaa kuin sinulla?
Itse en juuri sen takia luottokorttia hanki, koska voi todella helposti päätyä siihen, että alkaa käyttämään luottoa ja sitten ops onkin sitä velkaa ties kuinka monta tonnia, eikä sitten välttämättä saa maksettua kaikkia pois. Ja sitten ollaankin ulosottotoimiston asiakkaana.
Otsikossa Kysytään kuinka paljon on velkaa! 0€ ei ole velkaa,
0 e on määrä, aivan kuten mikä tahansa määrä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole luottokorttia, ja vaikka pankkikortti nykyään sellaisesta käykin netissä, ei ole tullut edes mieleen maksaa sillä enempää kuin mitä tilillä on...
Aaa, nyt ymmärrän tämän raivon! Porukka luulee, että luotolla maksavien tilillä ei ole rahaa vaan siellä elää rellestetään yli varojen. Haha, ilmankos mammat kyylää pitkin nenänvarttaan kun Prisman kassalla vingutan visaa. :D Tietäisivät vaan, paljonko on sääsöjä ja sijoituksia... ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole luottokorttia, ja vaikka pankkikortti nykyään sellaisesta käykin netissä, ei ole tullut edes mieleen maksaa sillä enempää kuin mitä tilillä on...
Aaa, nyt ymmärrän tämän raivon! Porukka luulee, että luotolla maksavien tilillä ei ole rahaa vaan siellä elää rellestetään yli varojen. Haha, ilmankos mammat kyylää pitkin nenänvarttaan kun Prisman kassalla vingutan visaa. :D Tietäisivät vaan, paljonko on sääsöjä ja sijoituksia... ;)
Täytyy sanoa, että en edes tämän korona-ajan ulkopuolella tiedä, maksaako edellä oleva luotolla vai käteisellä. Ja jos keskustelijat ovat mielestäsi mammoja, niin mitä sinusta kertoo se, että viihdyt meidän seurassamme?
5000, oon ollut työttömänä noin vuoden, mutta ruokaa on pitänyt saada, joten sitä on kertynyt.