Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luottokortilla velkaa mutta kuinka paljon? Nolla ei kelpaa tässä vastaukseksi.

Vierailija
12.04.2020 |

Itsellä on luottokortilla n. 4100 e velkaa. Lyhennän 200 e kuussa. Velka on tullut pikkuhiljaa ajan kanssa useampaan kohteeseen.

Kommentit (262)

Vierailija
101/262 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä punainen vaate tämä luottokortti oikein on niin monelle? Jos on rahaa tilillä ja voi maksaa kaikki ostokset vain kerran kuussa veloituksetta, niin miksi ihmeessä ei hyödynnä tätä asiaa? Te varmaan maksatte kaikki laskutkin etuajassa? Minä olen huolehtinut, että kaikki menee just eräpäivälleen. Miksi maksaa aiemmin kuin on tarvetta? Ei luottokortin käyttö tarkoita sitä ettei olisi rahaa. 

Itse maksan laskut aina silloin kun ne tulevat. Miksi en maksaisi? Ei tarvitse miettiä mitä laskuja pitää vielä maksaa.

Ja muutenkaan en halua elää lainaksi. Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu, niinkuin esimerkiksi nyt korona. Nythän on jo odotettavissa, että monet syöksyvät velkakierteeseen, kun eletään jatkuvasti veloilla ja työpaikka voi mennä yhtäkkiä alta.

Ja koskaan ei ole ollut ongelmaa tilata mistään verkkokaupasta. Jos ei nettipankki onnistu, niin sitten on esim paypal jota voi käyttää.

Ei se mitään lainaa ole, kun se summa on jo siellä tilillä odottamassa sitä maksua eräpäivänä. Tätä ei nyt taideta ymmärtää ollenkaan. 

Totta helkkarissa se on maksamatonta lainaa, vaikka et kokonaisuutena nettovelkainen olisikaan. 

Katso vaikka omaa veroilmoitustasi ja verottajan tulkintaa asiasta. Siellä se luottokortin käytetty saldo näkyy sarakkeessa velat. 

Vierailija
102/262 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhät maksaa luottokortilla, pystyvät näin esittämään varakasta.

Logiikka ei tässä aukea. Miten luotolla maksu olisi varakasta? 🤔

Ajattelee varmaan niitä tosiköyhiä, joille ei myönnetä luottokorttia.

Itse käytän Visaa maksukorttina, jonka saldon maksan kuukausittain nollille. Kätevää. En ajattele, mitä muut ajattelevat, vaan teen niin kuin itsestä tuntuu mukavammalta. Raha kun ei ole ongelma, niin voi toimia näin.

Suurin osa luottokortteja vastustavista tuntuu kuvittelevan, että kortilla käytetään sellaista rahaa mitä ei ole ja että kortilla maksaminen kerryttäisi valtavia korkoja.

Miksi maksaa luotolla, jos on oikeasti rahaa tilillä? Eihän tuossa ole mitään järkeä.

Koska

- se on joissakin tapauksissa turvallisempaa (mm. palveluntarjoajan konkurssi). Esimerkiksi lennot ostan aina luottokortilla.

- joillakin korteilla saa lentopisteitä (omani on hankittu nimenomaan niitä silmällä pitäen).

No ei kai ruokaostoksissa ole mitään väliä?

Et vissiin tajua. 

Korottoman luoton vaihtoehtoiskustannus on se menetetty tuotto, minkä samalla rahamäärällä olisi saanut. Taloudellisesti optimaalisintahan olisi juurikin käyttää luottoa kaikkeen kulutukseen ja maksaa kerralla pois joka kuukausi. Eli hyödyntää "ilmaista lainaa".

No joo, en todellakaan tajua. Ilmeisesti jotkut luotolla maksavat kuvittelevat saavansa siinä sivussa jotain tuottoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/262 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä punainen vaate tämä luottokortti oikein on niin monelle? Jos on rahaa tilillä ja voi maksaa kaikki ostokset vain kerran kuussa veloituksetta, niin miksi ihmeessä ei hyödynnä tätä asiaa? Te varmaan maksatte kaikki laskutkin etuajassa? Minä olen huolehtinut, että kaikki menee just eräpäivälleen. Miksi maksaa aiemmin kuin on tarvetta? Ei luottokortin käyttö tarkoita sitä ettei olisi rahaa. 

Itse maksan laskut aina silloin kun ne tulevat. Miksi en maksaisi? Ei tarvitse miettiä mitä laskuja pitää vielä maksaa.

Ja muutenkaan en halua elää lainaksi. Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu, niinkuin esimerkiksi nyt korona. Nythän on jo odotettavissa, että monet syöksyvät velkakierteeseen, kun eletään jatkuvasti veloilla ja työpaikka voi mennä yhtäkkiä alta.

Ja koskaan ei ole ollut ongelmaa tilata mistään verkkokaupasta. Jos ei nettipankki onnistu, niin sitten on esim paypal jota voi käyttää.

Et taida paljon e-laskuja harrastaa? Nehän menevät tilitä aina eräpäivänä, joten niitä ei voi rynnätä maksamaan etukäteen...

Vierailija
104/262 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Visalla olisi tasan 1300 €. Ensi kuussa saan ihan vähän perintöä, maksan tuon pois kokonaan.

Vierailija
105/262 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se mitään lainaa ole, kun se summa on jo siellä tilillä odottamassa sitä maksua eräpäivänä. Tätä ei nyt taideta ymmärtää ollenkaan. 

Totta helkkarissa se on maksamatonta lainaa, vaikka et kokonaisuutena nettovelkainen olisikaan. 

Katso vaikka omaa veroilmoitustasi ja verottajan tulkintaa asiasta. Siellä se luottokortin käytetty saldo näkyy sarakkeessa velat. 

Luottokorttilaskuni ei ole ikinä näkynyt veroilmoituksessani enkä ole ikinä mitään korkoja maksanut luottokorttimaksuistani. 

Vierailija
106/262 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottokortin saldo + 1700 e, johtuu ihan siitä kun koronan vuoksi peruutettu matka palautettiin luottokortille. Menee kyllä kuukausia että saan nuo käytettyä, en ikinä muista maksaa luottokortilla kun käytän aina lähimaksua.

En ole koskaan ymmärtänyt velaksi elämistä. Toki itsekin maksan vaikka matkat ja verkkotilaukset luottokortilla, mutta maksan aina heti pois. Jos ei ole rahaa niin silloin ei osteta, niin yksinkertaista se on.

Vierailija
107/262 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida paljon e-laskuja harrastaa? Nehän menevät tilitä aina eräpäivänä, joten niitä ei voi rynnätä maksamaan etukäteen...

Jaa, kyllä ainakin minulla voi maksupäivää muuttaa e-laskussa. Joskus haluan maksun menevän ennen eräpäivää, joten muutan maksupäivää.

Vierailija
108/262 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaa 1000 e. Maksan aina tilipäivänä. On ollut kolmella eri kortilla nelisen tonnia velkaa, mutta olen saanut ne maksettua pois.

Vierailija
109/262 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan näy, älä nyt hulluja puhu.

Asuntolaina kyllä näkyy, mutta ei vakuudettomat luotot veroilmoituksella näy.

Vierailija
110/262 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 130 euroa kun tilasin juuri vaatteita netistä, maksan luoton pois vasta kun saan ne vaatteet ja tiedän tarvitseeko palauttaa.

Vierailija
111/262 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän Visaa maksukorttina, jonka saldon maksan kuukausittain nollille. Kätevää. En ajattele, mitä muut ajattelevat, vaan teen niin kuin itsestä tuntuu mukavammalta. Raha kun ei ole ongelma, niin voi toimia näin.

Suurin osa luottokortteja vastustavista tuntuu kuvittelevan, että kortilla käytetään sellaista rahaa mitä ei ole ja että kortilla maksaminen kerryttäisi valtavia korkoja.

Miksi maksaa luotolla, jos on oikeasti rahaa tilillä? Eihän tuossa ole mitään järkeä.

Koska

- se on joissakin tapauksissa turvallisempaa (mm. palveluntarjoajan konkurssi). Esimerkiksi lennot ostan aina luottokortilla.

- joillakin korteilla saa lentopisteitä (omani on hankittu nimenomaan niitä silmällä pitäen).

No kun ei ole väliä, niin miten tämä asia noin kovasti närästää? Ei kai kukaan sinua pakota köyttämään luottokorttia ellet halua? Minä käytän sitä kaikkiin ostoksiin, koska tykkään siitä, että voin seurata kulutusta yhdeltä laskulta. Korkoja tai kuluja en tästä maksa, joten what’s the problem?

Niin siis minuahan ei närästä, itsellnäi on MC Gold, mutta tuntuu että monet käyttävät luottokorttia statuksen vuoksi. Jos vaikka miettii jotain mustaa Amexia.

Vierailija
112/262 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteensä noin 12000€

Vierailija
113/262 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Et taida paljon e-laskuja harrastaa? Nehän menevät tilitä aina eräpäivänä, joten niitä ei voi rynnätä maksamaan etukäteen..."

Miksi ei voi. Kun e lasku tulee, niin muutan eräpäivän ja maksan samantien pois. En koskaan jää odottamaan eräpäiviä. Maksan kaikki pois palkkapäivänä yhdellä kertaa.

Vierailija
114/262 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä sitä kyseenalaistaa onko tänne kirjoittavilla edes pankkitunnuksia tai tilejä kun eivät tiedä että niitä eräpäiviä voi säätää jopa e-laskuissa.

Vierailija
115/262 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

92,55 euroa. Maksan joka kuukausi nollille

Vierailija
116/262 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmonen 10 euroa kun Spotifyn ja Primen maksut menevät luottokortilta. Maksan ne kyllä aina pois ennen kuin menevät maksuun/tulee korkoa.

Vierailija
117/262 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole luottokorttia, ja vaikka pankkikortti nykyään sellaisesta käykin netissä, ei ole tullut edes mieleen maksaa sillä enempää kuin mitä tilillä on...

Vierailija
118/262 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Et taida paljon e-laskuja harrastaa? Nehän menevät tilitä aina eräpäivänä, joten niitä ei voi rynnätä maksamaan etukäteen..."

Miksi ei voi. Kun e lasku tulee, niin muutan eräpäivän ja maksan samantien pois. En koskaan jää odottamaan eräpäiviä. Maksan kaikki pois palkkapäivänä yhdellä kertaa.

Eli sinulla on rahaongelmia ja pelkäät ettei rahat riitä eräpäivään ellet maksa heti pois. Tämän kyllä ymmärrän. Itse asiassa tämä on ihan sama asia myös tuon luottokortin kanssa. Jos pelkää ettei rahat riitä siihen kerran kuukaudessa maksuun, niin sitten parempi ostaa vaan pankkikortilla. 

Vierailija
119/262 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska

Et vissiin tajua. 

Korottoman luoton vaihtoehtoiskustannus on se menetetty tuotto, minkä samalla rahamäärällä olisi saanut. Taloudellisesti optimaalisintahan olisi juurikin käyttää luottoa kaikkeen kulutukseen ja maksaa kerralla pois joka kuukausi. Eli hyödyntää "ilmaista lainaa".

No joo, en todellakaan tajua. Ilmeisesti jotkut luotolla maksavat kuvittelevat saavansa siinä sivussa jotain tuottoa?

Menee selitys varmaan hukkaan, kun ymmärrys on tota tasoa... Jos luottokorttia käyttää esim. kuussa 1000e edestä niin riskitöntä tuottoa sillä saa rahoja säästötilillä makuuttamalla tämän hetken koroilla karkeasti kympin vuodessa. Sijoittamalla ja riskillä tai korkojen noustessa tietenkin enemmän. 

Vierailija
120/262 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on luottokortilla velkaa 500€, maksan sen joka palkkapäivä pois. Tulee aina otettua sama määrä uudestaan kuukauden aikana kun rahat eivät riitä ja tulee aina jotain ylimääräistäkin ostettua. Ensi kuun olen taas luvannut kituuttaa että pääsen kierteestä irti, mutta tuskin onnistuu, kun siinä sivussa vielä säästänkin toiselle tilille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi