Hämmästyttää, kuinka vähän rahaa tämän korona-kriisin aikana on mennyt!
Maaliskuun alusta tähän päivään olemme tilanneet ruokaostokset kotiin joko K-kaupasta tai Stockan herkusta kerran viikossa noin 150-200€ kerta, lihaa kerran luomutuottajalta 450€, kalaa kolme kertaa kalatukusta (yhteensä 60€). Lisäksi olemme käyneet kaupassa 3 kertaa ja ostaneet mm jäätelöä, kukkia, toilettivälineitä ja juomia 180€:lla. Alkossakin käyty kaksi kertaa, yhteensä 320€. Tilasin viime viikolla kosmetiikkaa ja hoitoaineita 420€. Ne ei ole vielä tulleet.
Kahden kuukauden KAIKKI ostokset jotain alle 2000 €! Ja tuota ruokaa riittää pitkälle toukokuun puolelle. Ja kosmetiikkaa ostin koko kesän tarpeisiin.
Kommentit (94)
Pitää paikkaansa, ruokaan menee vähemmän rahaa ja kaikki muu shoppailu on jäänyt tekemättä kokonaan. Lisäksi ei tule matkusteltua mihinkään. Rahaa siis säästyy ainakin meillä. Nimi. 2 aikuista joiden lapset ovat lentäneet jo omilleen.
Minulla on kulunut paljon enemmän. Normaalisti en osta mitään muuta kuin ruokaa, eli kuukauden menot on 100€, mutta nyt on mennyt alkoholiin toiset 100.
Huomasin itse saman ja rahaa on jäänyt säästöön reilusti. Teen nyt töitä etänä tai kuljen polkupyörällä, niin ei mene rahaa kulkemiseen. Töissä on ollut mukana eväitä tai olen syönyt vasta kotona ja kaikki vaate- ym. turha ostelu on loppunut. Kahvilla, baarissa, elokuvissa tai museoissa ei ole myöskään tullut käytyä, koska kaikki on suljettu. Rahaa on viimeisen kuukauden aikana mennyt ainoastaan ruokaan, lääkkeisiin ja kosmetiikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo tän palstan kirjoittajilla on kyllä mahottomat säästöt ja kaiken maailman osakesalkut ym. Oon miettinytkin miten tänne sattuukin eksymään niin moni hyväosainen.. 🤔
Oletko unohtanut, että kaikkien AV-mammojen mies tienaa sata tonnia vuodessa? Varakasta sakkia siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rahaa menee nyt merkittävästi vähemmän, aikaisemmin mukana on tainnut olla turhaa kulutusta, joka on nyt jäänyt pois.
Nämä turhasta kulutuksesta puhuvat eivät ilmeisesti ymmärrä, mitä tapahtuisi jos turha kulutus loppuu? Massatyöttömyys, josta kärsivät ne köyhimmät.
Porvarien harhaluulo!! Juuri pienituloisimmat kuluttavat juuri Suomessa. Raha kiertää kotimaiseen toimintaan. Rikkaat ovat saitoja ja kuluttavat Suomessa harkiten. He vievät rahansa ulkomaan matkoille ja kohteisiin. He tilaavat myös ulkomaisista verkkokaupoista, jotka eivät hyödytä Suomea mitenkään. Osakevarallisuuskin hyödyttää heitä ja suuryrityksiä, jotka maksavat mieluummin isot osingot, kuin investoivat suomalaisiin työpaikkoihin. Suomen kotimarkkinat pyörivät pienituloisten ja keskituloisten rahoilla.
Marxilainen taloustieteilijä bongattu 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tän palstan kirjoittajilla on kyllä mahottomat säästöt ja kaiken maailman osakesalkut ym. Oon miettinytkin miten tänne sattuukin eksymään niin moni hyväosainen.. 🤔
Oletko unohtanut, että kaikkien AV-mammojen mies tienaa sata tonnia vuodessa? Varakasta sakkia siis.
Mammat myös itse tekee vaativaa asiantuntijatyötä jossa tienaa vähintään 5000e/kk.
Av:lla tunnetusti kokoontuu ne kovapalkkaisimmat johtajat, akateemikot ja kaikkien vaativien erityisalojen huippuasiantuntijat.
Väsynyttä viisastelua. Ei esimerkiksi kaupunkiloma euroopassa vaadi tuhansia euroja eikä normaaleille ihmisille satunnaiset ravintoloissa tai elokuvissa käynnit tai vaikkapa harrastukset ylivoimaisia. Myös kampaajat taikka vaateostoksilla pyörähtäminen normaalia jollei aivan ole hölmöillyt raha-asioitaan tai joudu elämään kädestä suuhun jostain muusta syystä. Lisäksi tälläkään palstalla kaikilla ei ole lapsia tai he esimerkiksi muuttaneet jo pois kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kulunut paljon enemmän. Normaalisti en osta mitään muuta kuin ruokaa, eli kuukauden menot on 100€, mutta nyt on mennyt alkoholiin toiset 100.
Kuukauden ruuat 100€?! Just joo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla kuluu paljon enemmän rahaa ruokaan kuin ennen. Lapset syövät kaikki ruuat kotona, samoin mies ja ruuan menekki on moninkertaistunut siis. Samalla miehellä on tulot vähentyneet, eikä kuulemma pysty maksamaan mitään asumisestaan tms elämisestään, joten minun pitää maksaa yksin kaikki. Lisäksi miehelle ei kelpaa normaali perusruoka, vaan on todella nirso ja syö enemmän kuin oman osuutensa varsinkin hienommista ruuista. Todellakin harkitsen eroa.
Miksi miehen pitää aina maksaa naiselle, mutta nainen ei ole edes poikkeustilanteessa valmis maksamaan miehelle? Mikä oikeus naisilla on kiristämällä varastaa miehen rahat?
Juuri vastikään puhttiin tästä aiheesta miesystäväni kanssa. Hän itse totesi, että parisuhde nyt vaan useimmiten on sellainen diili, missä nainen häviää monella saralla. Totesin hänelle, että joskus ennenaikaan sitä siedettiin siksi, että mies antoi vastineeksi rahaa. Enää ei onnistu eikä etenkään ilman rahan antamista.
Uskomatonta miten vähän mennyt rahaa nyt. Miehen kanssa ollaan oltu ihan ihmeissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän kertoo vain siitä, että ennen koronaa olette tuhlailleet turhuuteen.
Meillä päinvastoin: Rahaa kuluu ruokaan paljon enemmän, kun ei ole kouluruokailuja. Ja muut pakolliset hankinnat ovat yhtä pakollisia kuin ennenkin. Eikä olla mikään köyhin perhe, vaan kaksi työssäkäyvää + 3 koululaista.
No olette te kyllä tosi köyhiä, jos rahanmenossa huomaa, että lapset syö lounaan kotona arkisin!
Kulinarististen rikkaiden rahanmenossa sen vasta huomaakin, jos lapset syövät lounaan kotona, koska kertalounas takuusti kalliimpi kuin keskivertoperheessä. Olin joskus Kauniaisissa ruokakaupassa perheenisän takana ja siinä nosteltiin hihnalle valtavat määrät pensasmustikka- ja vadelmarasioita, luomujuttuja, täysmehupillimehuja - ei mitään esanssitrippejä, lihatiskiltä ostettua lihaa isot määrät, kalliita leipiä, sämpylöitä jne.
Jeps. Piti alkaa tuhlaamaan ja ostelin kaikille uusia kevätkamoja tonnilla.
Meillä säästyy rahaa huomattavasti tänä aikana:
- ravintoloissa & kahviloissa käynti jäänyt pois
- molempien aikuisten lounasruokailut töissä jääneet pois
- Hsl-matkakorttia ei ole tarvinnut ladata (olen etänä tai kuljen pyörällä)
- lapsen ja vanhempien harrastusmaksut tauolla
- lapsen koulun iltapäiväkerhon maksut jääneet pois
- kaksi matkaa kesältä jo peruuntunut ja rahat palautettu
& katkaisin jatkuvan matkavakuutuksen myös tästä syystä
- nettikaupoista tilaaminen & ylimääräinen shoppailu jäänyt pois
- minun piti ottaa kesälomarahat vapaana, mutta työtilanteen ollessa koronan takia kuormitettu, en voikaan vaihtaa niitä vapaaksi = rahaa jää säästöön
- ruokakauppaan menee rahaa, mutta sinnekin aiempaa harkitummin, koska on pakko miettiä etukäteen viikon syömiset. Nyt on lisäksi aikaa tehdä enemmän itse ruokaa niin voi tehdä isompia satseja kerralla ja esim. pakastaa osan (tätä voisi tehdä normaalistikin, mutta meillä arki on yhtä rumbaa niin tulee usein vedettyä mutkia suoriksi).