Vinkkejä syrjäytyneelle nuorelle miehelle (25-v) Miten kääntää kelkka vai onko jo liian myöhäistä?
+ Päihteetön
- Tällä hetkellä ei ammattitutkintoa tai työkokemusta
- Mielenterveysongelmat
- Asun toistaiseksi vanhemmilla
Kommentit (68)
Maiseman vaihto auttaa joskus. Varsinkin jos asut pääkaupunkiseudun korkeiden hintojen takia porukoilla. Muuta vaikka kuopioon niin pirtsakat naiset saa sinuun väkisin liikettä.
25-vuotias on vielä nuori, ehdit hyvin kääntää elämäsi vaikka mihin suuntaan haluat:) Tuossa iässä minä aloitin uudet amk opinnot, ja hyvin valmistuin, pärjäsin ja sain uusia ystäviä ja kokemuksia.
Mt-ongelmien kanssa kaikki suuret muutokset ovat tietysti haastavia (itsekin olen mt-ongelmista kärsivä 30v N), mutta toivon että löydät voimaa haluamiisi muutoksiin. Ja tosiaan jos mt-omgelmat tekävät arjesta haastavaa tai rajoittavat tekemistäsi, yritä hakea näihin apua!(itsellänikin on hoitokontakti)
Ja kyllä työtä saa vaikkei työkokemusta ole jos asenne on kohdallaan ja on halua tehdä työtä. Teitenkään tutkintoa/työkokemusta vaativiin töihin ei pääse, mutta paljon on hommia millä voi aloittaa työuran. Jos työllä ei ole väliä, niin esimerkiksi pikaruokaravintolat voisivat olla ensimmäinen askel, (itse menin suoraan lukiosta tällaiseen duuniin, kun mietin elämän suuntaa, ja mitä haluaisin opiskella)
Jos mikään tietty ala/aihe kiinnostaa, pyri opiskelemaan. Et ole todellakaan opiskelun aloittamiseenkaan liian vanha, on ihan tavallista että ihmiset vielä reippaasti yli kolmenkympinkin opiskelevat uutta alaa, tai inspiroituvat muuten vain opiskelemaan, koska suomessa siihen pystyy, ja saa tukia
Toivon onnea ja menestystä uudelle elämänsuunnalle, jos sellaisen otat. Aina kannattaa tavoitella haaveitaan:)
Aloittaja pitää itseään keski-ikäsenä vanhana pappana jos nyt oikein satuin lukemaan? Miten? Jos lohduttaa niin keski-ikään on vielä pitkä matka... Mut joku koulutus kannattaa kyl hommata ja viedä se oikeesti maaliin saakka vaikka tulis niitä vaikeitakin hetkiä. Mt-ongelmiin en nyt ota kantaa kun niitä on niin laaja kirjo ettei voi tietää alotuksesta minkälaista mt-ongelmaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole myöhäistä. Mt-ongelmiin en osaa sanoa mitään, mutta muuten elämään pääsee kiinni kun haet vaikka varastolle duuniin. Ei tarvitse työkokemusta tai tutkintoja, tutustut uusiin ihmisiin (mikäli haluat) ja saat omaa rahaa joka mahdollistaa itsenäistymisen.
Varastotöihin vaaditaan työturvallisuuskortti ja joskus myös trukkikortti.
Ei vaadita. Ei ainakaan vielä pari vuotta sitten kun olin itse kesätöissä varastolla. Vakituisille työntekijöille sitten hankittiin työturvallisuuskortti firman laskuun.
Ei todellakaan ole, kokeile vaikka Kelan kautta hakeutua nuorille suunnattuun Nuotti-valmennukseen, vaan soitto riittää. Ei tarvitse sitten vaan yksin eteenpäin rämpiä. Kovasti tsemppiä, asioilla on tapana järjestyä :)
Minulla ei ollut 23-vuotiaana mitään työkokemusta. Ainoastaan ylioppilastodistus. Hain muutamaan eri paikkaan. Lopulta pääsin pariksi viikoksi postiin apulaiseksi. Sitten hain sieltä kesätöitä. En päässyt.
Syksyllä hain taas uudestaan postiin töihin ja yhtäkkiä soi puhelin, että pääsisitkö jo huomenna. Sinne tuli samaan aikaan toinenkin, jo yli 3-kymppinen. Kummaltakaan ei kysytty mitään CV:tä, työkokemusta tms. Oli lajitteluhomma, niin ei tarvittu ajokorttiakaan.
Tein sitä vuoden, sitten pääsin opiskelemaan ja samalla tein pari kertaa viikossa iltavuoroja. Nykyään paremmissa töissä IT-alalla! :)
Myös sille tämän ketjun nelikymppiselle: ei ole myöhäistä. Vaikka olisit vain joku ruokalähetti tai satunnainen postinjakaja, niin sekin on eteenpäin. Ja samalla hakee sitten muualle. Opiskella voi koska vain. Vaikka amis oppisopimuksella? Tietojenkäsittelytiedettä avoimessa yliopistossa (ilmaista ja perusopintojen kautta voi päästä suorittamaan tutkintoa)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole myöhäistä. Mt-ongelmiin en osaa sanoa mitään, mutta muuten elämään pääsee kiinni kun haet vaikka varastolle duuniin. Ei tarvitse työkokemusta tai tutkintoja, tutustut uusiin ihmisiin (mikäli haluat) ja saat omaa rahaa joka mahdollistaa itsenäistymisen.
Varastotöihin vaaditaan työturvallisuuskortti ja joskus myös trukkikortti.
Ei vaadita. Ei ainakaan vielä pari vuotta sitten kun olin itse kesätöissä varastolla. Vakituisille työntekijöille sitten hankittiin työturvallisuuskortti firman laskuun.
Olen katsellut työpaikkailmoituksia ja niissä on yleensä ilmoitettu, että työturvallisuuskortti pitäisi löytyä. Näin ainakin Tampereella tänä vuonna.
Eihän tämä helppoa ole, mutta joku muutos sinun pitäisi saada nykyiseen tilanteeseen. Edes jonkinlainen uusi koulutus mahdollistaisi uuden alun. Entä joku pakkaustyö, hyllytys tai postin lajittelu yms. jossa työtehtävät opitaan tekemällä? Tsemppiä sinulle jatkoon :-)