Miten maailma muuttuu pysyvästi kevään 2020 jälkeen?
Eli mitä konkreettisia muutoksia arkeen tulee tai mitkä rajoitukset arvelet jäävän pysyviksi?
Luovutaanko festareista, oopperajuhlista, markkinoista ja muista kulttuurikokoontumisista? Entä mitä tulee tilalle?
Kommentit (74)
Työelämässä jää pois joutavat palaverit ja niitä aletaan pitää vain tarpeeseen, toivoisin. Itsellä nykyisellä työpaikalla homma toimii, mutta asiakkaiden kanssa pidetään palavereita, joissa vain papparaiset haluavat jutella niitä näitä eikä kellään ole mitään projektiin liittyvää asiaa.
Matkustaminen vaikeutuu ja kallistuu. Sitä tehdään vähemmän. Tietyt rajoitukset kuten hengityssuojaimien käyttö tulevat arkipäiväisiksi. Samoin se että sensorit mittaavat ihmisten kuumetta jne. Yksityisyyttä vaihdetaan terveysdataan. Vaikka rokotukset tulevat maailma on muuttunut silti. Huolettomuus on eilistä päivää.
Ihanan toiveikasta porukkaa.
Kumpa teitä olisi tarpeeksi kriittiseen massaan, joka tekee muutoksen.
Vierailija kirjoitti:
Ihanan toiveikasta porukkaa.
Kumpa teitä olisi tarpeeksi kriittiseen massaan, joka tekee muutoksen.
Olet vielä osa ongelmaa, koska sanot "teitä" etkä "meitä".
Viisumit yleistyvät ja sisältävät pakollisia rokotuksia.
Matkustamista ehkä vähennetään.
Kouluihin tulee etäkursseja, myös peruskouluun. Esim. valinnaisaineita ja niiden tarjontaa laajennetaan näin.
Sairaana on perustellumpaa jäädä kotiin. Ennen koronaa moni ei työnantajan takia uskaltanut jäädä ja flunssaisena tultiin tartuttamaan muut.
Aasialaisturisteja aletaan karsastaa ja kyräillä, etenkin kiinalaisia.
Toivoisin, että ihmiset kuluttaisivat vähemmän ja alkaisivat järjestelmällisesti boikotoida kiinakrääsää. Arvostus Suomessa tai Euroopassa tuotettuja tuotteita kohtaan nousisi, vaikka olisivat kalliimpia. Voi olla toiveajattelua.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalietuuksusta joudutaan luopumaan verovarojen ehtyessä - jos siis nuo yllämainitut toteutuvat.
Tämä. Eläkejärjestelmääkään ei enää voida ylläpitää.
Luulen että terveysappit tulevat vauhdilla. Kohta kaikilla on joku laite joka monitoroi omaa terveydentilaa ja myös kertoo missä päin liikkumalla terveytesi on vaarasss eli olet tartuntariskissä.
Tupakoinnista tulee entistä paheksuttavampaa.
Ihan niinkuin kukaan enää muutenkaan tupakoisi.
Vierailija kirjoitti:
Matkustaminen vaikeutuu ja kallistuu. Sitä tehdään vähemmän. Tietyt rajoitukset kuten hengityssuojaimien käyttö tulevat arkipäiväisiksi. Samoin se että sensorit mittaavat ihmisten kuumetta jne. Yksityisyyttä vaihdetaan terveysdataan. Vaikka rokotukset tulevat maailma on muuttunut silti. Huolettomuus on eilistä päivää.
Itse asiassa en usko. Ihmiset tietävät ja ymmärtävät liikaa tullakseen enää niin kontrolloiduiksi "ylemmältä" taholta. Nykyiset valtarakenteet murtuvat ja muuttavat muotoaan avoimempaan ja läpinäkyvämpään suuntaan
Yhtä aikaa yhteisöllisyys lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Turisteja tullaan vihaamaan. Kauppoihin pleksit jää. Etätyöstä tulee yleistä niissä paikoissa, missä se toimii. Yrittäjyys yleistyy, sillä monin paikoin toiset yrittäjät ostavat toisilta yrittäjiltä. Meillä on yksi suunnittelun osa-alue jo näin ja se toimii, maksetaan vain siitä mitä alihankkija tekee, ei työpaikalla olemisesta. Hän tekee muutakin toki kuin meille.
Kaupoissa yleistyy itsepalvelu kassat, käteinen raha laitetaan kaukaloon ja kassa laittaa vaihtorahat siihen, ei suoraan käteen, niin kuin venäjällä.
Epäilen ettei ihan heti mikään palaa normaaliksi, työttömiä tulee olemaan todella paljon enemmän ja köyhiä ja pienituloisia aletaan syrjimään enemmän, epäilen että mennään ameriikan malliin sairasvakuutusten kanssa.
Voisin kuvitalla että todella vaikeaa tulee olemaan, poliitikot ovat myyneet suomen jo niin pitkälti ulkomaille ja sijoittajia ei kiinnosta vit*uakaan millaista meillä täällä on kunhan sijoitukset tekevät rahaa.
Töiden poistuminen ja väheneminen ja kaiken kallistuminen kurjistuttaa suomea ennen näkemättömällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläiset alkavat muuttaa maalle huomattuaan tiiviisti asumisen riskit (taudit leviää tehokkaammin, karanteeni rajoittaa liikkumista pahasti vrt maalla, kansainväliset turvallisuusuhat, sodat keskittyy kaupunkeihin jne). Huomaavat myös, että työtä on mahdollista tehdä etänä eikä se vaadi kaupungissa asumista vaan asuinpaikan voi valita paljon laajemmalta alueelta. Huomaavat, miten riippuvaisia ovat maataloudesta ja innostuvat maalla isolla tontilla kasvattamaan itse juureksia, rakentavat kasvihuoneita, haluavat olla pitkälti omavaraisia. Työelämän kiireet ovat loppuneet ja elämään halutaan rauhaa ja luonto lähelle.
Tähän kun lisätään, että huumebusiness keskittyy kaupunkeihin eli paikkoihin, missä ostajat ja myyjät eivät tarvitse autoa ja maalla ilmanlaatu on puhtaampaa (keuhkojen terveys) niin uskon, että näin todellakin käy. Pk-seutulaiset laittavat kalliit, pienet asuntonsa myyntiin ja ostavat 100km päästä 5 makuuhuoneen lukaalin suurella tontilla järven rannalta ja jotain jää jopa säästöön. Myös erään tunnetun, tuhoa teettävän järjestön nimissä tehtävät iskut keskittyy sinne missä on ihmisiä eli kaupunkeihin. Maalla on turvallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläiset alkavat muuttaa maalle huomattuaan tiiviisti asumisen riskit (taudit leviää tehokkaammin, karanteeni rajoittaa liikkumista pahasti vrt maalla, kansainväliset turvallisuusuhat, sodat keskittyy kaupunkeihin jne). Huomaavat myös, että työtä on mahdollista tehdä etänä eikä se vaadi kaupungissa asumista vaan asuinpaikan voi valita paljon laajemmalta alueelta. Huomaavat, miten riippuvaisia ovat maataloudesta ja innostuvat maalla isolla tontilla kasvattamaan itse juureksia, rakentavat kasvihuoneita, haluavat olla pitkälti omavaraisia. Työelämän kiireet ovat loppuneet ja elämään halutaan rauhaa ja luonto lähelle.
Tähän kun lisätään, että huumebusiness keskittyy kaupunkeihin eli paikkoihin, missä ostajat ja myyjät eivät tarvitse autoa ja maalla ilmanlaatu on puhtaampaa (keuhkojen terveys) niin uskon, että näin todellakin käy. Pk-seutulaiset laittavat kalliit, pienet asuntonsa myyntiin ja ostavat 100km päästä 5 makuuhuoneen lukaalin suurella tontilla järven rannalta ja jotain jää jopa säästöön. Myös erään tunnetun, tuhoa teettävän järjestön nimissä tehtävät iskut keskittyy sinne missä on ihmisiä eli kaupunkeihin. Maalla on turvallista.
Kuka ne asunnot ostaa?!
Ihmiset alkavat viljellä itse enemmän, etätyöt yleistyvät. Omavaraisuuteen aletaan panostaa monella alueella Kiinasta tuonnin sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Shoppailukulttuuri tulee kuolemaan kun ihmiset huomaa kuinka vähällä tulee toimeen.
Itse olen suunnitellut parvekkeen uutta sisustusta ja harmittelin ensin, kun ei pääse ostamaan sinne sitä sun tätä.
Mutta huomasinkin, että vanhoja kalusteita yms tuunaamalla saankin tehtyä ne, mitä suunnittelin ostavani 👌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa en usko. Ihmiset tietävät ja ymmärtävät liikaa tullakseen enää niin kontrolloiduiksi "ylemmältä" taholta. Nykyiset valtarakenteet murtuvat ja muuttavat muotoaan avoimempaan ja läpinäkyvämpään suuntaan
Yhtä aikaa yhteisöllisyys lisääntyy.
En usko tähän tippaakaan. Kun puntarissa on yksityisyys ja turvallisuus, ihmiset valitsevat turvallisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Shoppailukulttuuri tulee kuolemaan kun ihmiset huomaa kuinka vähällä tulee toimeen.
Itse olen suunnitellut parvekkeen uutta sisustusta ja harmittelin ensin, kun ei pääse ostamaan sinne sitä sun tätä.
Mutta huomasinkin, että vanhoja kalusteita yms tuunaamalla saankin tehtyä ne, mitä suunnittelin ostavani 👌
Sama juttu. Tuunaan vanhaa muutenkin jonkin verran, mutta nyt kun on ollut pakko laittaa mielikuvitus liikkeelle, niin onkin huomannut että kotona onkin jo paljon enemmän kuin luuli.
Itse ennustin tuota, että maaseudun asuttaminen yleistyy, jo aiemmin. Luulen, ettei ihmiset ihan keskelle ei mitään muuta, vaan pienille paikkakunnille muutaman kilometrin päähän keskustan palveluista. Niiden maiden omistajilla koittaa vielä kissanpäivät, perikunnat saavat lopultakin purkukuntoisia talojaan myytyä (toiveajattelua, kun itsellä tällainen ristinä, yksi perikunnan jäsen asuu vielä "vuokralla"). Vuokralla lainausmerkeillä, sillä vuokrana on pitää talo kunnossa ja huolehtia sen kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ne asunnot ostaa?!
Aina riittää niitä, jotka ovat sitä mieltä, että kehä kolmosen ulkopuolella ei ole elämää eivätkä lähde Helsingistä kirveelläkään. Kyllä ostajia löytyy.
Ei turisteja aleta vihaamaan. Mutta matkailuala muuttuu.