Huonot asuinalueet Helsingissä
Hei, olisi kiinnostavaa kuulla, mitkä asuinalueet Helsingissä ovat ns. huonoja, jonne ei haluta muuttaa ja ovat selkeä merkki segregaatiosta?
Kommentit (154)
Paikka jonne en ikinä muuttaisi on Jätkäsari. Jatkuvaa melua rakennustöistä, työmaa-ajoneuvoista, pöly lentää, raksaduunarit huutelevat, matkalaukkujen pyörät kolisevat yötä päivää ja nuoriso ajaa sähköpotkulaudoilla kuin huligaanit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostarin seudulla on tasan 0 HOASin asuntoa. Aseman lähellä on kaksi HOASin taloa.
ohis
Ida Ahlbergin tiellä on HOAS:in slummit. Ostarin takana.
Ei ole. Hoasin asunnot on aseman lähellä Pronssitie ja Hopeatie.
Oman ystäväpiirin kokemusten perusteella huonoin on keskusta. Kaikkien taloihin on jollain tavalla murtauduttu viimeisen vuoden aikana.
Entä Pitäjänmäki ja Konala? Pohjois-Haagan Ida Albergintie?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista on Pukinmäki?
Ihan ok autolliselle lapsettomalle kunhan ei asu ihan aseman vieressä. Lasten kanssa sinne ei kannata muuttaa eikä ilman autoa
Juu, aivan valtavan huonot yhteydet, kun juna-asema on vieressä, Pakko olla auto, muuten ei tule mitään ...
Tässä se ongelma onkin. Autottomana joutuu kulkemaan kotiin aina aseman kautta. Minä en raavana miehenä sinne viitsisi muuttaa autottomana, naisena vielä vähemmän.
Oma työpaikkani muutti Pukinmäen aseman lähelle ja kyllä se paikka ensialkuun tuntui puistattavalta slummilta. Ja sen kerran kun ei ollut auto käytettävissä ja joutui iltavuoron jälkeen klo 22 maissa lauantai-iltana menemään junalla, niin olihan se pelottavaa. Mutta jotenkin sitä on pikku hiljaa siedättynyt. En ikimaailmassa muuttaisi sinne asumaan, ainakaan aseman lähelle, mutta enää ei haittaa niin paljon kulkea siitä ohi.
Jos käy normaalissa päivätyössä, niin ei se aseman kautta kulkeminen niin karmivaa ole. Mutta kauhea slummihan se on, ei siitä mihinkään pääse.
Se asuinalueen näyttäytyminen itselle riippuu vähän siitä, miten kulkee. Jos asuu vähän matkan päässä niistä ikävistä alueista ja kulkee autolla, voi hyvin onnistua pysyttelemään siinä omassa pienessä kuplassaan. Mutta julkisilla jos kulkee ja käyttää ruokakauppana Prismaa, Lidliä ja Alepaa, niin siellä niihin muihin törmää. Jos autolla kulkee ja shoppailee Citymarketissa, niin epäsosiaaliseen ainekseen ei juuri tule näkökontaktia.
Jätkäsaari on muuten kiva, mutta jatkuva merituuli yhdistettynä osittain tuulitunnelimaiseen kaupunkisuunnitteluun on kirjaimellisesti aika jäätävä yhdistelmä.
En tiedä onko Kallio muuttunut kuinka paljon sitten viime näkemän (noin 10v sitten), mutta meininki oli usein turhankin elämänmakuista minulle.
Nää itä-Helsingin dissaajat unohtavat, että miljoonataloja täynnä oleva Karhusaari on Itä-Helsingissä. Ihan uskomattomia linnoja tuolla.
Huonot alueet pohjoisessa ja idässä, erityisesti idässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tää taitaa olla junantuomien ketju. Stadissa ei ole yhtään erityisen huonoa asuinaluetta. Epäsosiaalista porukkaa on joissain osissa mutta jokaisella asuinalueella on viihtyisiäkin osia. Sen tietää se joka tuntee stadia vähän paremmin.
Älä muuta itään
"60 vuotta Stadissa asunut"
No mä olen alkanut nyt "vanhoilla päivilläni" miettimään, jos muuttaisi Itä-Helsinkiin. Esim. se merenrannan läheinen alue Vuosaaressa on tosi hienoa seutua ja uusia taloja näyttäisi olevan. Asun nyt kantakaupungissa ja olen käynyt entisen työkaverin luona kylässä tuolla. Tosin Helsingissä olen asunut vasta 31 vuotta. En kyllä hintoja ole katsellut vielä, mutta ehkäpä rahat riittää kun myyn tämän.
Herttoniemessäkin on kivoja alueita tai Roihuvuori?
Käypä kävelyllä Herttoniemenrannassa. Se on Aurinkolahtea vanhempi, mutta rantaviivan talot kuitenkin 2000-luvulla rakennettuja. Metron yhteysbussilla pääsee kahteen suuntaan, Kulosaareen ja Herttoniemeen, eikä keskustaan ole niin pitkä matka kuin Aurinkolahdesta (joka on siis Vuosaaressa tämä uusi/uudehko alue rannassa). Aurinkolahdessa ne merimaisemat on kyllä hienot, Herttoniemenrannassa ei pääse ihan siihen samaan. Merenrannassa on hyvät ulkoilureitit, mutta ei vastaavaa paikkaa kuin Vuosaaressa Uutela.
Minäkin haaveilen paluusta Itä-Helsinkiin nyt kun ostettiin mökki, joka on saaressa Vuosaaren edustalla. Nykyisin asutaan Jätkäsaaressa ja mökkimatka on turhan pitkä. Mutta miehen työ pitää meidät vielä siellä. Houkuttaisi ajatus muuttaa vähän edullisempaan asuntoon, joka olisi enemmän sellainen talviasunto, ja sitten voisi laittaa enemmän paukkuja kesä-asuntoon, jossa jatkossa varmaan kuitenkin melko aktiivisesti ollaan huhtikuusta lokakuuhun.
Vierailija kirjoitti:
Millainen alue on Pukinmäki?
Keskinkertainen. Ei mitään, mutta kaikki tarvittava. Ei hyvä,.mutta.ei erityisen huonokaan. Hyvät liikenneyhteydet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus kyllä ihmetyttää tukiasuntoloiden sijoittelu.
Lauttasaaressa on fantastisella tontilla 1-kerroksinen (!!!) asuntola alkoholisteille; olisivat edes tehneet monta kerrosta vaikka kaupungin virastokäyttöön tms.
Itsekin ihmettelen tätä, kun tukiasuntolat ym. tuntuvat aina olevan kaupungin kalleimmilla neliöillä- miksi? Töölöön tai Lauttasaareen perustettu asuntola on paitsi kallis ylläpitää, mutta myös houkuttaa asukkeja lähtemään keskustaan hakemaan päihteitä + naapurissa asuvat lapsiperheet "kiittävät". :/
Laajasalossa ainakin yksi kaupungin palvelutalo sijaitsi hyvällä paikalla pientaloalueella, ei ihan halpaa lystiä sekään. Asukkeina vammaisia aikuisia. Tarvitseeko tähänkään porukkaa tuhlata kohtuuttomasti? Tuntuu epäreilulta että ympäröivät talot ovat kovan rahan yksityiskoteja, mutta sitten kaupunki rakennuttaa yhteiskunnan tuottamattomille jäsenille tuollaisen pytingin. Lisäksi asukkaiden taksit ruuhkauttivat usein sen ainoan pikkutien, joka meni alueen läpi.
Sama muuallakin kuin pk seudulla. Pultsarien tukiasuntolat ovat aina hyvien liikenneyteyksien varrella ja hyvillä paikoilla. Samaan aikaan on matalatuloisia perheitä jotka joutuvat tyytymään hankalien liikenneyhteyksien päässä oleviin asuntoihin kun pultsarit ja narkkarit asuvat uusissa kaupunginasunnoissa.
Ilmeisesti asuinalue on aika subjektiivinen kokemus. Vuosaaressa avuvat ystäväni rakastavat asuinaluettaan. Kasi omistusasujaa ja yksi Aso. Itse olen asunut Pukinmäessä, Malmilla, Töölössä, Tapanilassa, Pakilassa, Pasilassa ja Pohjois-Haagassa. Pohjois-Haaga oli huonoin paikka asua. Sen lisäksi Pasila ankein. Töölö kallein, mutta lapsettomana hyvä. Tapanila ja Pakila lapsellisena hyviä. Pukinmäki normaali. Ai niin ja Suutarilassa, jos ja oli ok, mutta pitkä matka.
Itse valitsisin hintataso, kämppä ja kulkuyhteydet.
Esim.Malmilla oli aina samat spurgut jotka jopa puolusti, jos joku tuli urppimaan. Ja Töölössä asuin arvoasunnossa ja joka viikko oli jotain häiriöitä. Osa vakavia, suurin osa vain "hauskaa" tekijöiden mielestä. Pakilassa asuin nuorena ja siellä oli vakio ahdistelija. Yms. Joka paikassa on hulluja, juoppoja, nistejä ja rasittavia naapureita.
Ida Aalbergintien opiskelijaslummin omistaa SATO (https://www.sato.fi/fi/vuokra-asunnot/Helsinki/Pohjois-Haaga/Ida%20Aalb…).
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti asuinalue on aika subjektiivinen kokemus. Vuosaaressa avuvat ystäväni rakastavat asuinaluettaan. Kasi omistusasujaa ja yksi Aso. Itse olen asunut Pukinmäessä, Malmilla, Töölössä, Tapanilassa, Pakilassa, Pasilassa ja Pohjois-Haagassa. Pohjois-Haaga oli huonoin paikka asua. Sen lisäksi Pasila ankein. Töölö kallein, mutta lapsettomana hyvä. Tapanila ja Pakila lapsellisena hyviä. Pukinmäki normaali. Ai niin ja Suutarilassa, jos ja oli ok, mutta pitkä matka.
Itse valitsisin hintataso, kämppä ja kulkuyhteydet.
Esim.Malmilla oli aina samat spurgut jotka jopa puolusti, jos joku tuli urppimaan. Ja Töölössä asuin arvoasunnossa ja joka viikko oli jotain häiriöitä. Osa vakavia, suurin osa vain "hauskaa" tekijöiden mielestä. Pakilassa asuin nuorena ja siellä oli vakio ahdistelija. Yms. Joka paikassa on hulluja, juoppoja, nistejä ja rasittavia naapureita.
Mikä P-Haagassa oli vialla? Rauhallista, huippuhyvät yhteydet ja peruspalvelut.
Vierailija kirjoitti:
Entä Pitäjänmäki ja Konala? Pohjois-Haagan Ida Albergintie?
Hyi älä nyt Idaan muuta. Siellä on kamala SATOn slummi.
Vierailija kirjoitti:
Vesalassa on todella kiva rauhallinen omakotitaloalue ja rivitaloalue. Huvittaa nää ketjut kun joku luulee tuntevansa Helsingin ja tietää vain pintaraapaisu.
Kannelmäestäkin mainitaan aina aseman seutu ja Sitratori. On täällä muutakin kuin ne aseman nurkat. Mm.Kannelkylän rivarit ja läheinen omakotitaloalue.
Kiinnostava ketju ja pysynyt asiallisena. Kiitos mammat!
Kertoisitteko vielä millainen alue on Itä-Pasila. Ruma betonikolossi kyllä mutta lehdessä (Hesari?) oli artikkeli, jossa kerrottiin alueen raikastuneen ja uudistuneen. Onko hörhöjä hirveästi?
Missä kunnossa ovat kaupungin asunnot?
.