Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaarallisin kaupunki Suomessa joutua lastensuojelun kynsiin?

Vierailija
10.04.2020 |

Kuulun riskiryhmään, eli olen tukiverkoton yksinhuoltaja jolla on masennustausta (hoidossa).

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtikäs mikään. Lastensuojelu auttaa lapsia eikä jahtaa aikuisia.

Hain julkiselta apua ahdistukseeni. Lapsistani heräisi huoli edes heitä tapaamatta. Missään vaiheessa eivät edes tavanneet, vaan minä ravasin sossuilla kertomassa miten selviydyn äitiydestä, eli hyvin. Mihinkään toimenpiteisiin ei ryhdytty. Nyt on ahdistus onneksi helpottanut. Eli pelkästään minun vointini takia tämä kaikki. Minua jahdattiin, vaikka lapsilla ei mitään hätää.

No vanhemman mt-ongelmista lähtee aina automaattisesti lasu, että tarkistetaan onko siellä kaikki kunnossa. Enemmänkin oon kuullut ihmisten valittavan ettei ne saa sossuilta apua vaikka ne on aivan romuna ja saavat itte soitella sinne lastensuojeluun että hallootija-halloo, voisitteko auttaa kun en oo kunnossa. 

Mulle taas sossu ehdotteli ihan suoraan, että mitäpä jos olisitkin hullu, niin olisit heille hieman helpompi asiakas. Oli pakko vastata, että hullu en valitettavasti ole, vaikka mielelläni olisin, sillä olisin silloin kuuluisa nero näillä taiteellisilla lahjoilla, tällä määrällä taidekoulutusta ja hulppealla määrällä hulluutta. Meni sossu hiljaiseksi.

Vierailija
62/99 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ulosottovelkainen yyhoo, jolla onperussairaus jonka vuoksi paljon sairauslomia, mutta ei mt tai päihdeongelmia. Käyn töissä ja kuopus alkoi hölmöilemään 15 v, joten lasuilmoituksia teki viranomaiset. Kun kävimme alkuarviossa, meidät naurettiin ulos sieltä. Ei näillä tiedoilla todellakaan saada kuulemma edes perhetyötä.

En tiedä millaista sakkia sitten valikoituu asiakkaiksi, ehkä joku mt tai päihdeongelma pitäisi olla - huoltajalla.

Perhetyö = tantta istuu sohvalla ja kirjaa lehtiöönsä mahdollisia "huolenaiheita" joita havaitsee perheen kodissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä tukiverkoton kahden lapsen yh, toimeentulotuella elävä opiskelija eikä ole lastensuojelu ollut kimpussa. Miksi olisi kun hoidan lapseni hyvin?

Olet erityistarkkailussa niin kauan kuin joku muu kuin sinä itse maksaa elämisesi :).

Kuka mua tarkkailee?

Verorahoin maksetut palvelut.

Mitkä palvelut? En saa mitään palvelua.

Vierailija
64/99 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla miehellä paha huumeongelma, on kyllä hoidossa tällä hetkellä ja tilanne ollut yli 1,5v. jo rauhallinen. Ollaan vielä toistaiseksi lasu asiakkaita. Ei mitään pahaa sanottavaa lastensuojelusta. Ainoastaan yksi sosiaalityöntekijä jolla todella merkillinen asenne ja tuntui menevän tunteisiin hänellä miehen ongelmat. Kun tuli meille kotikäynnille niin vastassa olikin siisti ja normaali asunto eikä mikään nistiluukku. Oli aivan suu ammollaan. Koko ajan uhkaili huostaanotolla vaikka alusta asti molemmat olemme rehellisesti tilanteesta kertoneet ja olleet avoimia. Minut uhkasi tunkea näin lähes 30-vuotiaana ensikotiin. Kieltäydyin, jolloin tarkasti johtavalta sosiaalityöntekijältä voiko minut sinne pakottaa. Noh, ei voinut. Huumeseulaa vaati minulta, kerroin ilomielin antavani sen vaikka heti. Jännä ettei tarvinnutkaan purkkiin pissiä. Tämäkin johtuu vain ja ainoastaan siitä, ettei kellään ammattilaisella ole herännyt huolta minun päihteiden käytöstä eikä minulla ole lääkärin toteamaan päihderiippuvuutta eikä mitään siihen viittaavaa. Ilmeisesti vaan joku kesähessu, kokematon ja nuori. Nyt onneksi asiallinen ja osaava sos.tt. meillä. Perhetyö käy edelleen 1-2 krt/kk, toteamassa kaiken olevan ok. Lastensuojeluasiakkuus ilmeisesti puretaan tässä piakkoin.

Vierailija
65/99 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain julkiselta apua ahdistukseeni. Lapsistani heräisi huoli edes heitä tapaamatta. Missään vaiheessa eivät edes tavanneet, vaan minä ravasin sossuilla kertomassa miten selviydyn äitiydestä, eli hyvin. Mihinkään toimenpiteisiin ei ryhdytty. Nyt on ahdistus onneksi helpottanut. Eli pelkästään minun vointini takia tämä kaikki. Minua jahdattiin, vaikka lapsilla ei mitään hätää.

No vanhemman mt-ongelmista lähtee aina automaattisesti lasu, että tarkistetaan onko siellä kaikki kunnossa. Enemmänkin oon kuullut ihmisten valittavan ettei ne saa sossuilta apua vaikka ne on aivan romuna ja saavat itte soitella sinne lastensuojeluun että hallootija-halloo, voisitteko auttaa kun en oo kunnossa. 

Mulle taas sossu ehdotteli ihan suoraan, että mitäpä jos olisitkin hullu, niin olisit heille hieman helpompi asiakas. Oli pakko vastata, että hullu en valitettavasti ole, vaikka mielelläni olisin, sillä olisin silloin kuuluisa nero näillä taiteellisilla lahjoilla, tällä määrällä taidekoulutusta ja hulppealla määrällä hulluutta. Meni sossu hiljaiseksi.

Olisit sanonut, että mitä siitä tulisi jos me molemmat oltaisiin hulluja.

Vierailija
66/99 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä tukiverkoton kahden lapsen yh, toimeentulotuella elävä opiskelija eikä ole lastensuojelu ollut kimpussa. Miksi olisi kun hoidan lapseni hyvin?

Olet erityistarkkailussa niin kauan kuin joku muu kuin sinä itse maksaa elämisesi :).

Kuka mua tarkkailee?

Etkö saakaan toimeentulotukea? Sinua ja lastasi elätetään.

Vierailija
67/99 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä kiinnostaa työttömän yh-äidin fiksut ja hyvin pärjäävät lapset? Ei ketään. (Paitsi kateellisia ja onnettomia naimisissaolijoita, joiden miehet luuhaavat vieraissa). Näissä perheissä riitoja, huutoa ja nyrkkiä.

Ei me totaaliyyhoot käytetä turvakotipalveluja :D Eiköhän se lastensuojelu ole kiinnostunut perheväkivallasta ja sen vaikutuksista lapsiin!

Vierailija
68/99 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko niin että jos esim asut vuokralla ja olet vieläpä toimeentulotukiasiakas, olet suurennuslasin alla asuinpaikasta riippumatta. Yksinhuoltajuuden lisäksi siis nämä kaksi asiaa?

Eli:

1) Älä eroa lastesi isästä

2) Älä asu vuokralla

3) Älä hae toimeentulotukea.

Se on nimittäin niin että ”Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat”. Ilmaisia lounaita ei ole. Siksi ei kannata jättäytyä holhouksen alaiseksi em. keinoin.

Mitä vit..tua? Mitä lauluja, häh? Pitääkö yh-äidin, joka on työtön ja asuu vuokra-asunnossa, antaa lapsensa lastenkotiin, jota porvari pyörittää? En ole lukenut tätä suositusta Suomen laista!

Sitä sukuelintä että jos joku muu taho kuin sinä itse rahoittaa elämisesi, se myös päättää sinun asiasi.

Jos ei istu rahakasan päällä niin AINA se raha tulee jonkun muun taskusta.

Elämä kantsii muutenkin ottaa puuhasteluna. Ei tuu pörnis.

Vierailija
69/99 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi huokaus taas tätä käsittämätöntä tahallista väärinymmärrystä lastensuojelusta. Ymmärtäkää jo ihmiset hyvät, että lastensuojelu on lasten suojelemista varten olemassa oleva instituutio. Jos et itse tai lapsesi ei aiheuta itselleen jonkinlaista lapsen tasapainoista kasvua ja kehitystä vaarantavaa uhkaa, ei lastensuojelun asiakkuutta aloiteta. Piste. Lukekaa vaikka lastensuojelulakia; se on ihan kaikkien nähtävillä ja saatavilla, samoin kuin esimerkiksi THL:n lastensuojelun käsikirja, jota myös työskentelyn ohjenuorana hyödynnetään. Päätökset pitää perustella kuitenkin aina lakiin vedoten ja jos ette usko, niin oikeudessa viimeistään asia ratkeaa hyvin yksiselitteisesti.

Vierailija
70/99 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D

Vierailija
71/99 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelu on kurinpitoelin joka valvoo, etteivät vanhemmat käytä pahastusta aiheuttavia menetelmiä lastenkasvatuksessa ja -hoidossa.

Tämän päivän vanhemmuuteen kuuluu se, että lasten kanssa toimiessa mietitään aina ensin ennen toimeen tarttumista, että ylittyykö lasukynnys, eli onko vaara joutua lastensuojelun kynsiin. Tai siis ainakin tulisi miettiä, ne vanhemmat jotka eivät mieti ovat sitten vaikeuksissa.

Joopa joo. Lastensuojelu vaanii ikkunan takana, salakuuntelee ja/tai valitsee arpomalla viattomat ihmiset rangaistaviksi. Näin se toimii aivan samalla logiikalla, jolla lehmät lentävät. Lapset ovat sivuseikka. Lastensuojelu vaanii aikuisia. Varokaa!

Väitätkö, että itse et mieti koskaan esim. lapselle kuria pitäessä, että joudunkohan minä tästä ehkä vaikeuksiin lastensuojelun kanssa?

Väitän. Koskaan en ole lapsiani kurittanut fyysisesti. Ihan normaalisti olen kasvattanut, asettanut turvalliset rajat ja opettanut oikean ja väärän erot. Olen hakenut apua terveydenhuollosta niin fyysisiin kuin psyykkisiin ongelmiin. Olen elänyt tavallista elämää iloineen ja suruineen ja pitänyt huolta lapsistani. Lapsilleni olen hyvin herkästi hakenut apua tarpeen mukaan. Olen elänyt uhmaiät ja murrosiät lasteni tukena. Kukaan ei ole koskaan lastensuojelua ehdottanut, mutta tietenkin avun sieltäkin olisin ottanut vastaan.

Vierailija
72/99 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun nuorempi tyttäreni asui vielä luonani olin lastensuojelun hampaissa. Ei käynyt koulua yms ongelmia. Asunut nyt lähes vuoden isällään ei ole ls enää vaivoina.

Vierailija
73/99 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei uskalla...

Vierailija
74/99 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä kiinnostaa työttömän yh-äidin fiksut ja hyvin pärjäävät lapset? Ei ketään. (Paitsi kateellisia ja onnettomia naimisissaolijoita, joiden miehet luuhaavat vieraissa). Näissä perheissä riitoja, huutoa ja nyrkkiä.

Ei me totaaliyyhoot käytetä turvakotipalveluja :D Eiköhän se lastensuojelu ole kiinnostunut perheväkivallasta ja sen vaikutuksista lapsiin!

Oletko siksi katkera, kun ei se perheellinen mies sinua valinnutkaan vaan perheensä.

Mutta kuule, lasu voi kiinnostua, jos vaikka joutuu onnettomuuteen ja ahdistuu ja hakee siihen apua. Vaikka lapset voisivat kuinka hyvin, niin huoli, koska vanhemman mt-ongelma. Ja kukaanhan ei voi ennustaa, ettei itselle koskaan satu jotain pahaa, josta traumatisoituu. Lapset voi siitä huolimatta hoitaa hyvin, mutta huoli...

Vierailija
75/99 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko niin että jos esim asut vuokralla ja olet vieläpä toimeentulotukiasiakas, olet suurennuslasin alla asuinpaikasta riippumatta. Yksinhuoltajuuden lisäksi siis nämä kaksi asiaa?

Eli:

1) Älä eroa lastesi isästä

2) Älä asu vuokralla

3) Älä hae toimeentulotukea.

Se on nimittäin niin että ”Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat”. Ilmaisia lounaita ei ole. Siksi ei kannata jättäytyä holhouksen alaiseksi em. keinoin.

Mitä vit..tua? Mitä lauluja, häh? Pitääkö yh-äidin, joka on työtön ja asuu vuokra-asunnossa, antaa lapsensa lastenkotiin, jota porvari pyörittää? En ole lukenut tätä suositusta Suomen laista!

Sitä sukuelintä että jos joku muu taho kuin sinä itse rahoittaa elämisesi, se myös päättää sinun asiasi.

Jos ei istu rahakasan päällä niin AINA se raha tulee jonkun muun taskusta.

Elämä kantsii muutenkin ottaa puuhasteluna. Ei tuu pörnis.

Aina kun joku toinen maksaa, on lapsineen kaikkineen sen maksajan omaisuutta. Sillä on oikeus tehdä muutoksia sun elämään tai lopettaa maksaminen tai tehdä muu haluamansa siirto.

Vierailija
76/99 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka mua tarkkailee?

Etkö saakaan toimeentulotukea? Sinua ja lastasi elätetään.

Hei, jos olet Alepan kassatyöläinen niin tuleeko myymälävastaava tarkistelemaan elinolojasi? Ettet vain joisi keppanaa ja tulisi krapulaan? Alepan rahoilla?

Hyihyihyi.

😆😆

Vierailija
77/99 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla miehellä paha huumeongelma, on kyllä hoidossa tällä hetkellä ja tilanne ollut yli 1,5v. jo rauhallinen. Ollaan vielä toistaiseksi lasu asiakkaita. Ei mitään pahaa sanottavaa lastensuojelusta. Ainoastaan yksi sosiaalityöntekijä jolla todella merkillinen asenne ja tuntui menevän tunteisiin hänellä miehen ongelmat. Kun tuli meille kotikäynnille niin vastassa olikin siisti ja normaali asunto eikä mikään nistiluukku. Oli aivan suu ammollaan. Koko ajan uhkaili huostaanotolla vaikka alusta asti molemmat olemme rehellisesti tilanteesta kertoneet ja olleet avoimia. Minut uhkasi tunkea näin lähes 30-vuotiaana ensikotiin. Kieltäydyin, jolloin tarkasti johtavalta sosiaalityöntekijältä voiko minut sinne pakottaa. Noh, ei voinut. Huumeseulaa vaati minulta, kerroin ilomielin antavani sen vaikka heti. Jännä ettei tarvinnutkaan purkkiin pissiä. Tämäkin johtuu vain ja ainoastaan siitä, ettei kellään ammattilaisella ole herännyt huolta minun päihteiden käytöstä eikä minulla ole lääkärin toteamaan päihderiippuvuutta eikä mitään siihen viittaavaa. Ilmeisesti vaan joku kesähessu, kokematon ja nuori. Nyt onneksi asiallinen ja osaava sos.tt. meillä. Perhetyö käy edelleen 1-2 krt/kk, toteamassa kaiken olevan ok. Lastensuojeluasiakkuus ilmeisesti puretaan tässä piakkoin.

Niin tyypillistä.

"Voi kultapieni, me täällä lastensuojelussa haluamme vain lapsiesi parasta, emme mitään muuta. PS. Jos et tee juuri niin kuin sanomme niin et enää näe lapsiasi."

Vierailija
78/99 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun nuorempi tyttäreni asui vielä luonani olin lastensuojelun hampaissa. Ei käynyt koulua yms ongelmia. Asunut nyt lähes vuoden isällään ei ole ls enää vaivoina.

Lastensuojelu huolehti lapsestasi. Sinä aikuisena et ollut huolen kohde.

Vierailija
79/99 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelu on kurinpitoelin joka valvoo, etteivät vanhemmat käytä pahastusta aiheuttavia menetelmiä lastenkasvatuksessa ja -hoidossa.

Tämän päivän vanhemmuuteen kuuluu se, että lasten kanssa toimiessa mietitään aina ensin ennen toimeen tarttumista, että ylittyykö lasukynnys, eli onko vaara joutua lastensuojelun kynsiin. Tai siis ainakin tulisi miettiä, ne vanhemmat jotka eivät mieti ovat sitten vaikeuksissa.

Joopa joo. Lastensuojelu vaanii ikkunan takana, salakuuntelee ja/tai valitsee arpomalla viattomat ihmiset rangaistaviksi. Näin se toimii aivan samalla logiikalla, jolla lehmät lentävät. Lapset ovat sivuseikka. Lastensuojelu vaanii aikuisia. Varokaa!

Väitätkö, että itse et mieti koskaan esim. lapselle kuria pitäessä, että joudunkohan minä tästä ehkä vaikeuksiin lastensuojelun kanssa?

Väitän. Koskaan en ole lapsiani kurittanut fyysisesti. Ihan normaalisti olen kasvattanut, asettanut turvalliset rajat ja opettanut oikean ja väärän erot. Olen hakenut apua terveydenhuollosta niin fyysisiin kuin psyykkisiin ongelmiin. Olen elänyt tavallista elämää iloineen ja suruineen ja pitänyt huolta lapsistani. Lapsilleni olen hyvin herkästi hakenut apua tarpeen mukaan. Olen elänyt uhmaiät ja murrosiät lasteni tukena. Kukaan ei ole koskaan lastensuojelua ehdottanut, mutta tietenkin avun sieltäkin olisin ottanut vastaan.

Mitä tarkoittaa "turvalliset rajat"? Kas siinäpä kysymys.

Kurittaa ei saa, ja sanoittaa pitää, se on selvää. Mutta entäs välimaasto, koska tulee lasu ja koska ei?

Vierailija
80/99 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinhuoltajien lapsia on vähemmän asiakkaina kuin normiperheitä. Erityisesti totaaliyksonhuoltajat ovat usein halunneet lasta kauan ja hoitavat lapsia moitteettomasti. Suurimmassa vaarassa on alkoholisti- ja huumeperheiden sekä rikkaiden lapset.

T. Ex sossu

Toi ei kyllä tutkimusten valossa pidä paikkaansa. Esim. vuonna 1997 syntyneen ikäluokan kohorttitutkimuksissa huono sosioekonominen asema ja yksinhuoltajuus lisäsivät kodin ulkopuolelle sijoittamista.

Korkeammin koulutettujen ja paremman toimeentulon perheissä lasten sijoituksia oli huomattavasti vähemmän. Myös toimeentulotuen saajien ja pitkään kotihoidontuella olleiden huoltajien perheissä oli enemmän sijoituksia.

Vanhempien mielenterveysongelmat olivat toki keskeinen riskitekijä, mutta nekin ovat yleisempiä heikomman koulutuksen ja tulotason vanhemmila. Samoin mielenterveysongelmat ovat yleisempiä heidän lapsillaan.

Tässä on siis tutkittu koko vuonna 1997 syntynyt ikäluokka aina syntymästä täysi-ikäisyyteen, eli se on todella kattava tutkimus. Sama tutkimus on tehty vuonna 1987 syntyneestä ikäluokasta ja luultavasti sitä tehdään myös vuonna 2007 syntyneestä ikäluokasta. Vuonna 1997 ovat siis täysikäistyneet vuonna 2015 ja raportti on julkaistu vuonna 2018, eli melkoisen tuore.

Lähde: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137104/URN_ISBN_978-952-3…

sivulta 72 alkaen. Jos olet oikeasti sosiaalityöntekijäksi valmistunut, uskon näiden tilastojen olevan sulle hyvin tuttuja. Huono-osaisuuden ylisukupolvisuus on niin vallitseva kuvio, että siltä on vaikea välttyä jos alaa opiskelee.