Korona-virus ei tartukaa pinnoilta - olet pessyt käsiäsi turhaan !
– Olemme olleet kotitaloudessa, jossa asuu useita infektion saaneita, emmekä ole löytäneet miltään pinnalta yhtään elävää virusta, hän sanoo.
Berliinin Chariteé-sairaalan virologi Christian Drosten on uutiskanava NDR:n podcastissa kertonut, että koronavirus näyttää olevan hyvin herkkä kuivumaan. Tästä syystä vaikuttaa siltä, että jotta ihminen saisi tartunnan, hänen on hengitettävä se sisäänsä.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Osallistuin noin kymmenen vuotta sitten projektiin missä tutkittiin käsien pesun merkitystä sairastumisiin vatsataudit flussat jne. Sen tutkimuksen lopputulos oli, että käsien pesu saippualla vähensi tartuntoja.
Osa osallistujista jatkoi niin kuin aina oli toiminut, osa pesi tehostetusti käsiä saippualla ja kolmas ryhmä käytti lisäksi käsidesiä käsien pesun yhteydessä.
Muistaakseni kerran kuussa täytettiin kyselylomake. Käsidesin käytöstä ei ollut merkittävää lisähyötyä pelkällä saippualla pesuun, mutta tehostetusta pesusta saippualla oli merkitystä. Aina kun tuli töihin, kotiin sama kun lähti kotoa töistä, ennen ruokaa/ruoan laittoa ja tietenkin vessa käyntien yhteydessä. PESKÄÄ NIITÄ KÄSIÄ.
Käsidesi heikentää immuniteettia 100% varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina pessyt hyvin käsiä ja sairastan harvoin. Esimerkiksi kun lapset sairastaa vatsatautia minä pysyn terveenä, mutta mies sairastuu joka kerta. En siis kertaakaan ole saanut lapsilta vatsatautia vaikka siivoan sotkut (hanskat kädessä) ja pitelen oksentava lasta sylissä. Pesen käteni hyvin enkä lähmi naamaani, kaiva nenää tai nuole sormia. Miehen käsihygienia on ihan jotain muuta...
Pahassa flunssassa olin viime keväänä ensimmäistä kertaa muutaman vuoden jälkeen, sain sen todennäköisesti pisaratartuntana tosi pahasti yskivältä työkaverilta. Lapsilta olen vuosien varrella saanut jotain lähes olematonta köhää. Influenssa rokotteen otan joka vuosi.
En todellakaan lopeta käsien pesua tällaisten "tutkimusten" takia. Kyllä se suojaa taudeilta. Tosin elän muutenkin terveellisesti, liikun luonnossa, möyrin maata puutarhassa, enkä elä yli hygieenisesti käsien pesusta huolimatta, joten luonnollinen vastustuskyky on varmaan hyvä muutenkin.
Itse en pese käsiä juuri koskaan, enkä ole sairastanut oksennustautia kuin kerran lapsena. Flunssaakin nykyään tosi harvoin. Että se siitä, joillakin vain on parempi vastustuskyky kuin toisilla, ei ole mitään tekemistä käsien pesun kanssa.
No oletko siivonnut muiden ihmisten oksennuksia? Tai ollut oksentavan vieressä? Nyt ei lasketa känniyrjöäjiä.
Lukiko kukaan linkkiä (edes alusta) vai pelkän otsikon? Maskeista lässyttäminen on sen saman tutkijan ja artikkelin mukaan yhtä turhaa kuin ostosten peseminenkin:
”Hendrik Sreeck lisää, ettei virus näytä tarttuvan, jos ihmiset kulkevat pikaisesti toistensa ohi, kuten vaikkapa supermarketeissa.
Epidemian leviämiseen vaaditaan Streeckin mukaan pidempiaikaista altistumista ja läheistä oleskelua viruksen kantajien seurassa.”
Vierailija kirjoitti:
Maskit luovat vaarallisen turvallisuudentunteen. Siis itsetehdyt kankaat. Tungetaankin taas liian lähelle jne. Toki ok käyttää jos silti pitää 2-3m etäisyyttä.
Ettei olisi niin että tämä etäisyys luo sen valheellisen turvallisuudentunteen. Jos ne koronahiukkaset kerran leijuu ilmassa se on ihan sama kuinka kaukana seisot toisesta ihmisestä kun se ilma siinä teidän välillä liikkuu.
Joten jonottaminen metrin välein on ihan typerää koska kun jonon edetessä sinä astut siihen kohtaan missä se edellinen on hengittänyt on ne "koronahiukkaset" siinä ilmassa sinua odottamassa.
Tämä olisi ollut nopeammin ohi kun olisi opastettu että ne jotka kokevat olevansa kipeitä kayttävät maskia aina ulkona/kaupassa ollessaan.
Siitä ei olisi ollut mitään haittaa vaikka ihmiset olisivat maskeja käyttäneet.
Tämä on kyllä hyvä uutinen!
En voi itse pestä käsiä koko aikaa, sillä minulla on paha käsi-ihottuma, joka roihahtaa jatkuvasta pesemisestä, tai käsidesistä. Likaisissa hommissa käytän siksi aina hanskoja, jotta ei tarvitse käsiä kuurata jälkeenpäin. Käytän hanskoja myös kävelyllä, tai pyöräillessä, vaikka ei olisikaan kylmä. Kaupasta tai kylästä tullessa pesen kädet kuitenkin aina kotiin saavuttuani, mutta mm. kusella käynnin jälkeen en, koska pyyhin paperilla, enkä kädelläni, ja kakkosen jälkeen pesen takalistoni, enkä koske siis muualle kuin käsisuihkuun ja pyyhkeeseen joka opn puhdas. Kun käyn julkisissa vessoissa, niin pesen kädet aina ENNEN asiointiani, enkä sen jälkeen koske enää muualle kuin puhtaaseen paperiin. En siis pese käsiä vessassa käynnin jälkeen enää, vaan taiteilen paperin kanssa itseni ulos sieltä. Koska joudun pesemään kädet ennen kuin availen vaatteitani kunnolla saippualla, en voi pestä niitä heti perään uudestaan saippualla koska ihottuma suuttuu siitä.
Kun ihottuma räjähtää, niin vaarana on moni muu tila kuin korona, mm. verenmyrkytys, joten ihanaa että saan synninpäästön vihdoin!
Tämänkin takia kannattaa pestä kätensä etenkin kaupasta tullessa
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kuvottava-tempaus-koronapandemian-k…
Tuollaisia sekopäitä riittää varmasti Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
p
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ette pese käsiä ulkoa tullessa. Millaisessa kunnossa teidän kodin pinnat on? Onko tummuneita oven pieliä, sormenjälkiä seinissä, nuhjuisuutta? Koska niin käy kun ei olla puhtaita. Olen nähnyt tämän niin monessa paikassa, kukaan ihminen ei jaksa siivota sitä mukaa kuin saamarin sottapytyt sotkee.
Siispä kotiin tullessa aina KÄSIEN PESU saippualla JA KOTIVAATTEET PÄÄLLE!
Ihana raikas siisti koti jossa valkoiset ovet ja valkoiset seinät ovat valkoisia eikä tahroja täynnä. Sohvat ja nojatuolit pysyvät raikkaina ja puhtaina.Siistissä kunnossa, kerran viikossa pyyhin ovenkahvat muutenkin.
Mutta, en kyllä rymyä missään liassa kodin ulkopuolella, ehkä siinä on meillä ero?
Voin vaikka vannoa että kodissasi on pinttynyttä likaa. Jos likaiset kädet esim. vähän kastuu, niistä roiskuu likaista vettä pitkin poikin, kuin kura tahroja. Kädet pitää pestä kunnolla saippualla. Jos käyt kaupassa, sen jälkeen käsistäsi irtoaa musta kuravesi saippupesussa.
Mitäh 😂😂 Missä kaupassa sä käyt kun sieltä saa kädet kurasta mustiksi?
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Minä en aina muistanut pestä käsiäni kaupassa käynnin jälkeen. Alussa yritin muistaa pestä, mutta sitten ajattelin, että se on turhaa. Jos virus tarttuu ja kuolen siihen, niin sitten kuolen. Minusta tässä koronaepidemiassa on koko ajan ollut mukana jonkinlainen hysterian ja kuolemanpelon lietsominen.
Minä olen opettanut pienestä omille lapsille, että kädet pestään aina kun tullaan kotiin. Tultiimpa sitä sitten töistä, koulusta, kaupasta tai muuten vaan pihalta.
Käsittämätöntä että joku aikuinen ihminen e pese käsiään, kun tulee esim kaupasta. Aina ihmiset yskii käsiinsä ja sitten räpeltävät ruokia kaupassa.Räkä ja pisarat odottavat seuraavaa tavaraan koskiaa.
Tällä valtytään myös mahataudeilta ja tavalliseltakin flunssalta ym tarttuvilta taudeilta.
Koronaan käsienpesu ei vaikuta, mutta influenssaan on näyttänyt vaikuttavan, influenssan esiintyvyys ei ole kuunaan ollut näin pientä kuin tänä keväänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
p
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ette pese käsiä ulkoa tullessa. Millaisessa kunnossa teidän kodin pinnat on? Onko tummuneita oven pieliä, sormenjälkiä seinissä, nuhjuisuutta? Koska niin käy kun ei olla puhtaita. Olen nähnyt tämän niin monessa paikassa, kukaan ihminen ei jaksa siivota sitä mukaa kuin saamarin sottapytyt sotkee.
Siispä kotiin tullessa aina KÄSIEN PESU saippualla JA KOTIVAATTEET PÄÄLLE!
Ihana raikas siisti koti jossa valkoiset ovet ja valkoiset seinät ovat valkoisia eikä tahroja täynnä. Sohvat ja nojatuolit pysyvät raikkaina ja puhtaina.Siistissä kunnossa, kerran viikossa pyyhin ovenkahvat muutenkin.
Mutta, en kyllä rymyä missään liassa kodin ulkopuolella, ehkä siinä on meillä ero?
Voin vaikka vannoa että kodissasi on pinttynyttä likaa. Jos likaiset kädet esim. vähän kastuu, niistä roiskuu likaista vettä pitkin poikin, kuin kura tahroja. Kädet pitää pestä kunnolla saippualla. Jos käyt kaupassa, sen jälkeen käsistäsi irtoaa musta kuravesi saippupesussa.
Mitäh 😂😂 Missä kaupassa sä käyt kun sieltä saa kädet kurasta mustiksi?
-ohis
No ihan vaikka Citymarketissa. Siellä pyörittelet pölyisiä kosmetiikkapulloja käsissäsi, tutkit vaatteita, käyt ruokapuolella. Ihan vaan ostoskärryyn työntely saa kädet likaiseksi. Pakkaat tavarat ja nostat autoon, kenenkään auto ei ole täysin kuraton ja puhdas sisältä.
Kun tulet kotiin, kostuta kädet ja vaahdota saippualla. Älä huuhdo. Iske vaahtoiset kädet valkoista puhdasta lavuaaria vasten. Katso minkä väristä vaahto on. Kyllä, ihan harmaata kuraa!
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää paikkansa niin tuohan on hyvä juttu.
Eihän ole. Tuohon olisi helppo vaikuttaa, jos pinnoilta tarttuminen olisi tärkeää. Jos sen sijaan sama leviävyys on peräisin hengitysilmasta, sopii miettiä pitäisikö kuitenkin rajoittaa kauppoihin pääsyä jotenkin.
Ehkei pikaisesti ohittaessa tartu juurikaan, mutta entä sitten kassoilla, missä ilmaan kertyy paljon virusta. Jostainhan ihmisen taudin saavat, eikä kaikilla ole mitään pidempiä kontakteja keneenkään, jolta taudin olisi voinut saada. Eikä ole käyty missään muualla kuin kaupassa tai rappukäytävässä.
Netistä löytyy googlattavaksi ihan mitä tahansa huuhaata mikä ei pidä paikkaansa. Kiinalaiset käyttävät ahkersti maskia ja kumma juttu kun vasta lockdown lopetti viruksen leivämisen Wuhanissa.