Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korona-virus ei tartukaa pinnoilta - olet pessyt käsiäsi turhaan !

Vierailija
10.04.2020 |

– Olemme olleet kotitaloudessa, jossa asuu useita infektion saaneita, emmekä ole löytäneet miltään pinnalta yhtään elävää virusta, hän sanoo.

Berliinin Chariteé-sairaalan virologi Christian Drosten on uutiskanava NDR:n podcastissa kertonut, että koronavirus näyttää olevan hyvin herkkä kuivumaan. Tästä syystä vaikuttaa siltä, että jotta ihminen saisi tartunnan, hänen on hengitettävä se sisäänsä.

https://yle.fi/uutiset/3-11301104

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Risteilyaluksella löytyi eläviä viruksia pinnoilta 17 päivän kuluttua.

Alppimökin seuraava asukas sai tartunnan edelliseltä, vaikkei tavannut edellistä (silloin ihan alkuvaiheessa)

Luin, että löytyi viruksen RNA:ta. Ei tarkoita sitä, että virus olisi elossa. Enkunkielinen artikkeli.

Vierailija
42/92 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina pessyt hyvin käsiä ja sairastan harvoin. Esimerkiksi kun lapset sairastaa vatsatautia minä pysyn terveenä, mutta mies sairastuu joka kerta. En siis kertaakaan ole saanut lapsilta vatsatautia vaikka siivoan sotkut (hanskat kädessä) ja pitelen oksentava lasta sylissä. Pesen käteni hyvin enkä lähmi naamaani, kaiva nenää tai nuole sormia. Miehen käsihygienia on ihan jotain muuta...

Pahassa flunssassa olin viime keväänä ensimmäistä kertaa muutaman vuoden jälkeen, sain sen todennäköisesti pisaratartuntana tosi pahasti yskivältä työkaverilta. Lapsilta olen vuosien varrella saanut jotain lähes olematonta köhää. Influenssa rokotteen otan joka vuosi.

En todellakaan lopeta käsien pesua tällaisten "tutkimusten" takia. Kyllä se suojaa taudeilta. Tosin elän muutenkin terveellisesti, liikun luonnossa, möyrin maata puutarhassa, enkä elä yli hygieenisesti käsien pesusta huolimatta, joten luonnollinen vastustuskyky on varmaan hyvä muutenkin.

Itse en pese käsiä juuri koskaan, enkä ole sairastanut oksennustautia kuin kerran lapsena. Flunssaakin nykyään tosi harvoin. Että se siitä, joillakin vain on parempi vastustuskyky kuin toisilla, ei ole mitään tekemistä käsien pesun kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Risteilyaluksella löytyi eläviä viruksia pinnoilta 17 päivän kuluttua.

Alppimökin seuraava asukas sai tartunnan edelliseltä, vaikkei tavannut edellistä (silloin ihan alkuvaiheessa)

Ei ainakaan tartu 17 päivän jälkeen.

Vierailija
44/92 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä todiste, että tauti tarttui alppimökin pinnoilta seuraavalle asukkaalle? Tai aiheesta juttua?

Vierailija
45/92 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä maskeja ei voida uudelleenkäyttää kun virus kerta kuolee? Käytetyt maskis jonnekkin varastoon kahdeksi viikoksi ja uudelleen käyttöön.

Vierailija
46/92 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en aina muistanut pestä käsiäni kaupassa käynnin jälkeen. Alussa yritin muistaa pestä, mutta sitten ajattelin, että se on turhaa. Jos virus tarttuu ja kuolen siihen, niin sitten kuolen. Minusta tässä koronaepidemiassa on koko ajan ollut mukana jonkinlainen hysterian ja kuolemanpelon lietsominen. 

En ota kantaa tuohon käsien pesuun kun en tiedä miten tärkeää se on tämän viruksen torjunnan kannalta, mutta oletko ajatellut että tässä ei ole kyse vain sinusta? Ennen kuin kuolet, voit tartuttaa lukuisa ihmisiä jotka eivät olisi vielä halunneet kuolla.

Suurin osa kuolleista olisi kuolleet joka tapauksessa ihan pian, korona vain vauhditti sitä. Lisäksi ei ole olemassa todisteita siitä että kuolivat juuri koronaan.

😂😂Apua, mikä wanna-be lääkäri😂😂

Sähän sen tiedät, ettei ole mitään todisteita. 😂

Enpä ole mitään hölmömpää tällä palstalla vähän aikaan lukenut.

Vierailija
47/92 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en aina muistanut pestä käsiäni kaupassa käynnin jälkeen. Alussa yritin muistaa pestä, mutta sitten ajattelin, että se on turhaa. Jos virus tarttuu ja kuolen siihen, niin sitten kuolen. Minusta tässä koronaepidemiassa on koko ajan ollut mukana jonkinlainen hysterian ja kuolemanpelon lietsominen. 

En ota kantaa tuohon käsien pesuun kun en tiedä miten tärkeää se on tämän viruksen torjunnan kannalta, mutta oletko ajatellut että tässä ei ole kyse vain sinusta? Ennen kuin kuolet, voit tartuttaa lukuisa ihmisiä jotka eivät olisi vielä halunneet kuolla.

Suurin osa kuolleista olisi kuolleet joka tapauksessa ihan pian, korona vain vauhditti sitä. Lisäksi ei ole olemassa todisteita siitä että kuolivat juuri koronaan.

On olemassa todiste siitä, että kuolivat juuri koronaan: positiivinen koronatesti ja taudinkuvan mukaiset oireet, jotka ovat aiheuttaneet terveydentilan romahduksen.

Hieman veikkaan, että hankalampaa olisi sinun todistaa, että "olisivat muutenkin kuolleet ihan pian".....

Vierailija
48/92 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen käteni kotiin tultuani, wc-käyntien yhteydessä, ennen ruoanlaittoa ja syömistä sekä silloin, kun kädet tuntuvat likaisilta. Näin olen tehnyt ala-asteikäisestä saakka, eli viimeiset 20 vuotta. Näin pitäisi tehdä kaikkien, oli viruksia tai ei. Sitä kutsutaan perushygieniaksi.

Vierailija
49/92 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi jeesus sentään.. Itse pesen normaalioloissakin aina kauppareissun yms jälkeen. Jos nyt pitää rautalangasta vääntää itsestäänselvää asiaa, niin kaupoissa kulkee liuta räkäisiä ihmisiä, jotka muutenkin kaivelevat ja pyyhkivät nokkaansa ja samoilla käpälillä tarttuvat siihen ostoskärryyn tai -koriin. Ja siellä kulkee myös liuta ihmisiä, jotka eivät pese käsiään edes vessassa käynnin jälkeen ja raaviskelevat persuksiaan ja milloin mitäkin (olen itse nähnyt tällaista kaupoissa..), YÖKS. En todellakaan halua käsissäni kuljettaa kotiini ympäriinsä joidenkin sikamaisten ihmisten räkä-, koli-, urealin- , ja ties mitä bakteereja, joten mieluusti pesen kädet samantien kotiin tullessa, ihan normaalistikin. Ja todella harvoin poden mitään flunssaa sun muita, että kyllä kannattaisi porsastelijoidenkin kokeilla käsien pesua edes tuollaisissa yhteyksissä, joissa normaalit ihmisetkin. Ei kaikki käsienpesu ole hysteriaa, kuten kuvittelette, vaan oikeasti hyödyllistä.

Vierailija
50/92 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi miten hyvin nämäkin vuorosanat sopisivat johonkin katastrofielokuvaan. Seuraavaksi tyypille koittaa käsiksen hahmoista kaikkein ikävin loppu.

Aika erikoinen ajattelukuvio kyllä. Minä näen tässä tilanteessa paljonkin hysterian ja kuolemanpelon epätoivoista suitsimista, joka laittaa ihmisen käyttäytymään näennäisen järkevästi, mutta epätyypillisen piittaamattomasti. Kai se on lamaantumisen alalaji.

Vierailija
51/92 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä todiste, että tauti tarttui alppimökin pinnoilta seuraavalle asukkaalle? Tai aiheesta juttua?

Tästä on pari kuukautta sitten ollut lehdissä. Ei sitä enää löydä.

Vierailija
52/92 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsienpesu ei ole turhaa ikinä. Sen ansiosta olen harvoin sairas. 

Tämä on jo ainakin kolmas ketju aiheesta, ekan aloitin itse eilen.

En luottaisi kovin paljoa tuohon tutkimukseen.

Vierailija
53/92 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelko on niin syvään juurtunut ettei tämä muuta omaksuttuja uskomuksia.

Joillain on tosiaan kummallinen usko maskien kaikkivoipaisuuteen. Joku psykologi voisi selittää, mikä ilmiön taustalla on.

Monta kertaa on Suomen mediassakin mainittu, että maski edesauttaa siinä, ettei tartuta muita. Seuraavaa pandemiaa varten on varattava jokaiselle suomalaiselle riittoisa paketti maskeja ja ilman sitä ulkona kulkemisesta sakot.

Vierailija
54/92 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelko on niin syvään juurtunut ettei tämä muuta omaksuttuja uskomuksia.

Joillain on tosiaan kummallinen usko maskien kaikkivoipaisuuteen. Joku psykologi voisi selittää, mikä ilmiön taustalla on.

Jos viruksen todetaan tarttuvan hengitysilmasta - niin maski on sinun mielestäsi turha?

Tämä virus on vain yksi miljoonasta, pidät varmasti myös jatkossa maskia aina päällä ettei vaan joku virus pääse systeemiisi?

Itse ainakin toivon, että tämä toisi Suomeen kulttuurin, jossa vähän nuhaisena laitettaisiin maski päälle, jotta pyritään välttämään taudin leviämistä.

Ja olisi hyvä jos vastaisuudessa jokaisella perheellä olisi muutama suojamaski varalta. On muitakin koronaviruksia joista joillakin ~50 % kuoleisuus.

Se on yllättänyt minut, että tällä konstilla monessa maassa influenssakin on huvennut. Ehkäpä jatkossa sitäkin vastaan käydään maskeilla. Sitä kun on pidetty niin mahdottomana pysäyttää. Ei vain ole koskaan taidettu yrittää.

Vierailija
55/92 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole pessyt turhaan käsiäsi. Olet voinut välttyä influenssalta, norolta, tai joltain muulta taudilta. Lisäksi pitää varoa haitallisia bakteereilta myös. Likaisella kädellä ei pidä koskea kasvoihin. Siksi käsienpesu on tärkeää. On olemassa paljon muitakin tauteja kuin korona.

Vierailija
56/92 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali ihminen ymmärtää, että käsienpesu on tärkeä osa arkea. 

Kädet pestään useita kertoja päivässä, mm. ulkoilun, wc-käyntien, ruoanlaiton jne. vuoksi.

Noloa, jos aihe on jollekin epäselvä. 

Ilmeisesti kaikki tuntemani ihmiset ovat noloja, sillä en tunne ketään joka pesisi käsiään kun tulee ulkoa. En minäkään, ennen tätä palstaa en ollut moisesta kuullutkaan. Miksi pitäisi? Joka kerta kun tulet töistä, koulusta, harrastuksista, koiran kanssa lenkiltä, kaupasta, mitä vaan, pitäisi siis hinkata käsiä? Miksi??

Vierailija
57/92 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkään taudit eivät tartu kun on mullan kanssa tekemisissä, maabakteerien mitkä antavat suojan viiruksille. Ihon luonnollisen happokelmun liika peseminen on vaarallista. Ihmiset kun räkivät kaduille ja sitten ne koirat tuovat räklimpit kotiin Niin ei ole ihan hyvä. Ylisiisteys ei ole hyvä mutta kamala altistus ei ole sekään hyvä. 

Vierailija
58/92 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsienpesu ei ole turhaa ikinä. Sen ansiosta olen harvoin sairas. 

Tämä on jo ainakin kolmas ketju aiheesta, ekan aloitin itse eilen.

En luottaisi kovin paljoa tuohon tutkimukseen.

Allergioita on vähemmän likaisemmissa maissa.

Vierailija
59/92 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sen aina tienny ettei suurin osa pese käsiään koskaan kun esim. tulee kotiin. 

Vierailija
60/92 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitettu asiattomaksi tahallisen tai tahattoman väärinymmärtämisen vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi