Korona-virus ei tartukaa pinnoilta - olet pessyt käsiäsi turhaan !
– Olemme olleet kotitaloudessa, jossa asuu useita infektion saaneita, emmekä ole löytäneet miltään pinnalta yhtään elävää virusta, hän sanoo.
Berliinin Chariteé-sairaalan virologi Christian Drosten on uutiskanava NDR:n podcastissa kertonut, että koronavirus näyttää olevan hyvin herkkä kuivumaan. Tästä syystä vaikuttaa siltä, että jotta ihminen saisi tartunnan, hänen on hengitettävä se sisäänsä.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Minä en aina muistanut pestä käsiäni kaupassa käynnin jälkeen. Alussa yritin muistaa pestä, mutta sitten ajattelin, että se on turhaa. Jos virus tarttuu ja kuolen siihen, niin sitten kuolen. Minusta tässä koronaepidemiassa on koko ajan ollut mukana jonkinlainen hysterian ja kuolemanpelon lietsominen.
oletko varma, että he haluavat kuolla joihin viruksen mahdollisesti tartutat kun et pese käsiäsi?
Vierailija kirjoitti:
Käsienpesu ei ole turhaa ikinä. Sen ansiosta olen harvoin sairas.
Tämä on jo ainakin kolmas ketju aiheesta, ekan aloitin itse eilen.
En luottaisi kovin paljoa tuohon tutkimukseen.
Olen hyvin laiska käsien pesijä, enkä ole juuri ikinä sairas. Vatsataudissa joskus ala-asteella viimeksi, flunssa vuonna 2016. Pyörin päivät hevostallilla paskassa enkä siellä koskaan pese käsiä ennen lounaan syömistä. Kotiin tullessa pesen, ettei jäisi mustia sormenjälkiä kaikkialle.
Minä olen koko elämäni pessyt käteni aina, kun tulen ulko-ovesta sisään.
En tiedä, onko siitä ollut mitään hyötyä, flunssia ja mahatauteja olen silti sairastanut.
Ymmärrän käsien pesun lian takia, mutta eihän se nyt herran jestas estä pöpöjen leviämistä, aika moni hiplaa naamaansa likaisilla käsillään ennen kotiin tuloa ja siten ovat pöpöt jo levineet, tai saa pöpöt bussissa tai kaupassa tms. Ainoa tapa on suojautua kokovartalopuvulla joka ei päästä sisään eikä ulos pöpöjä, et kyllä sitten saa happeakaan.
Jotkut sairastuu, suurin osa ei.
Jos se tarttuisi pinnoilta, niin tartuntatilastot olisivat aivan erilaisia. Tietysti pesen käteni muutenkin aina kaupasta tullessa, mutta se että jotkut pesevät myös ne elintarvikepakkaukset... 🤦♀️🤦♀️
Oli koronaa tai ei niin kädet pestään kun tullaan kotiin. Aletaan tekeen ruokaa ja välillä. Ennen ruokailua ja ruokailun jälkeen. Vessan istuntojen jälkeen. Kaivat nenää.silmiä.korvaa.alapäätä.ennen nukkumaanmenoa. Sitten nk aikuisten leikit. Jne
Vierailija kirjoitti:
Oli koronaa tai ei niin kädet pestään kun tullaan kotiin. Aletaan tekeen ruokaa ja välillä. Ennen ruokailua ja ruokailun jälkeen. Vessan istuntojen jälkeen. Kaivat nenää.silmiä.korvaa.alapäätä.ennen nukkumaanmenoa. Sitten nk aikuisten leikit. Jne
Meneekö vähän överiksi tuo käsienpesusi? No tietysti, bakteerikammoiset hinkkaavat käsiään joka välissä. Tosin silloin ei ole juuri vastustuskykyäkään.
Mikä ihmeen järki on pestä kädet ruokailun jälkeen, jos et ole ruokaa käsin syönyt?
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin hengailen kotona kaivelemassa alapäätätäni (wtf?). Enkä tajua miksi kädet pitää pestä ruoan jälkeen tai ennen nukkumaan menoa, mut kukin tavallaan...
Vierailija kirjoitti:
Risteilyaluksella löytyi eläviä viruksia pinnoilta 17 päivän kuluttua.
Elävä virus ja lisääntymis- eli tartuttamiskykyinen virus ovat eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Eli meidän pitäisi pitää maskia aina, kun menemme ulos.
Jos oikeasti haluaisit suojautua, sun pitäis käyttää hengityssuojainta. Kirurginmaskia ei ole suunniteltu suojaamaan käyttäjää ilmassa leviäviltä partikkeleilta.
Te jotka ette pese käsiä ulkoa tullessa. Millaisessa kunnossa teidän kodin pinnat on? Onko tummuneita oven pieliä, sormenjälkiä seinissä, nuhjuisuutta? Koska niin käy kun ei olla puhtaita. Olen nähnyt tämän niin monessa paikassa, kukaan ihminen ei jaksa siivota sitä mukaa kuin saamarin sottapytyt sotkee.
Siispä kotiin tullessa aina KÄSIEN PESU saippualla JA KOTIVAATTEET PÄÄLLE!
Ihana raikas siisti koti jossa valkoiset ovet ja valkoiset seinät ovat valkoisia eikä tahroja täynnä. Sohvat ja nojatuolit pysyvät raikkaina ja puhtaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli meidän pitäisi pitää maskia aina, kun menemme ulos.
Jos oikeasti haluaisit suojautua, sun pitäis käyttää hengityssuojainta. Kirurginmaskia ei ole suunniteltu suojaamaan käyttäjää ilmassa leviäviltä partikkeleilta.
Tosin se kyllä auttaa estämään jo altistunutta tartuttamasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen sen aina tienny ettei suurin osa pese käsiään koskaan kun esim. tulee kotiin.
En mäkään ole aiemmin pessyt, ellei kädet ole oikeasti likaiset (esimerkiksi joutunut koskemaan pyörän kettinkiin tai poistamaan likaa vaatteista tms.). Aina ennen ruuanlaittoa ja ruokailuja ja aina wc-käynnin jälkeen kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ette pese käsiä ulkoa tullessa. Millaisessa kunnossa teidän kodin pinnat on? Onko tummuneita oven pieliä, sormenjälkiä seinissä, nuhjuisuutta? Koska niin käy kun ei olla puhtaita. Olen nähnyt tämän niin monessa paikassa, kukaan ihminen ei jaksa siivota sitä mukaa kuin saamarin sottapytyt sotkee.
Ihana raikas siisti koti jossa valkoiset ovet ja valkoiset seinät ovat valkoisia eikä tahroja täynnä. Sohvat ja nojatuolit pysyvät raikkaina ja puhtaina.
Olisi mahtavaa, jos käsien pesu saisi koko kodin pysymään puhtaana 😅
Vierailija kirjoitti:
Siistissä kunnossa, kerran viikossa pyyhin ovenkahvat muutenkin.
Mutta, en kyllä rymyä missään liassa kodin ulkopuolella, ehkä siinä on meillä ero?
Toivon niin, ettei hengityssuojainpakkoa tule, en pysty hengittämään sen kanssa. Käsiä pesen kyllä ahkerasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana raikas siisti koti jossa valkoiset ovet ja valkoiset seinät ovat valkoisia eikä tahroja täynnä. Sohvat ja nojatuolit pysyvät raikkaina ja puhtaina.Siistissä kunnossa, kerran viikossa pyyhin ovenkahvat muutenkin.
Mutta, en kyllä rymyä missään liassa kodin ulkopuolella, ehkä siinä on meillä ero?
Voin vaikka vannoa että kodissasi on pinttynyttä likaa. Jos likaiset kädet esim. vähän kastuu, niistä roiskuu likaista vettä pitkin poikin, kuin kura tahroja. Kädet pitää pestä kunnolla saippualla. Jos käyt kaupassa, sen jälkeen käsistäsi irtoaa musta kuravesi saippupesussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana raikas siisti koti jossa valkoiset ovet ja valkoiset seinät ovat valkoisia eikä tahroja täynnä. Sohvat ja nojatuolit pysyvät raikkaina ja puhtaina.Olisi mahtavaa, jos käsien pesu saisi koko kodin pysymään puhtaana 😅
Kyllä se helpottaa ihan älyttömästi. Meillä on esim. valkoinen kangassohva. Kaikki nauroi kun ostin, että ei varmasti pysy kauan valkoisena. No kylläpä pysyy kun siinä istujilla on puhtaat KOTIVAATTEET ja puhdas iho!
Siivoan lähinnä vieraiden jälkeen, mustuneita oven pieliä ja valokatkaisijoita. Saattaa olla jopa kämmenen jälki valkoisessa seinässä...
Osallistuin noin kymmenen vuotta sitten projektiin missä tutkittiin käsien pesun merkitystä sairastumisiin vatsataudit flussat jne. Sen tutkimuksen lopputulos oli, että käsien pesu saippualla vähensi tartuntoja.
Osa osallistujista jatkoi niin kuin aina oli toiminut, osa pesi tehostetusti käsiä saippualla ja kolmas ryhmä käytti lisäksi käsidesiä käsien pesun yhteydessä.
Muistaakseni kerran kuussa täytettiin kyselylomake. Käsidesin käytöstä ei ollut merkittävää lisähyötyä pelkällä saippualla pesuun, mutta tehostetusta pesusta saippualla oli merkitystä. Aina kun tuli töihin, kotiin sama kun lähti kotoa töistä, ennen ruokaa/ruoan laittoa ja tietenkin vessa käyntien yhteydessä. PESKÄÄ NIITÄ KÄSIÄ.
No olen kyllä ihan lapsesta asti oppinyt näin tekemään, jos vain mahdollista. Kädet jotenkin tuntuu sellaiselta ällön likaisen tuntuisilta kun tulee ulkoa. Ja siis kysymys ei ole niinkään ulkona vs sisällä, vaan kotona vs muualla - töihin tullessa ei ole heti tarvetta käsien pesulle, mutta kotiin tullessa kyllä on. Koti on puhdas paikka, kotiin tullessa pestään kädet ja vaihdetaan päälle kotivaatteet. Jotenkin ihan vaistomaisesti näin, vaikka täysin loogista ei olisikaan. Käsien pesusta voi ehkä tehdä poikkeuksen, jos on ollut hanskat kädessä koko kodin ulkopuolella liikkumisen ajan.