Miksiköhön lentäjä on niin arvostettu ammatti? Hehän käyvät parivuotisen "ammattikoulun"
eli opettelevat kädestä pitäen, että näin lennät lentokonetta ja sitten seuraavat 40 vuotta ne sitten lentävät sitä ja jokainen työpäivä kulkee käytännössä ihan saman kaavan mukaan.
Kommentit (1139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikille jotka nyt esim. väheksyvät vaikka lentäjien ammattia tai kadehtivat palkkaa niin kannattaa muistaa, että tuossa työssä riskit ja vastuut ovat melko suuria. Ja sellaisia asioita yleensä on tarkoitus kompensoida palkkauksella. Jos nyt käy vaikka kuten Intiassa juuri, niin melkoiset vahingot ja menetykset tulevat. Mutta suomijuntille riittää vain, että pääsee äkkiä Kanarialle tai Pattayalle ja sitten siellä voi lasin ääressä väheksyä sitä, joka on sinnekin turvallisesti kuljettanut.
Ja en ole itse lentäjä, vaan pelkkä maaliikenteen ammattikuljettaja, mutta arvostan kaikkien kuljetusalan ammattilaisten työtä kulkumuodosta riippumatta. Vastuullista vuorotyötä, joka vaatii kohtalaisia uhrauksia myös sosiaalisessa elämässä. Esimerkiksi näin kesäviikonloppuna todennäköisesti kuljettaja on töissä silloin kun arkityöläiset viettävät vapaata.
Lentäjän ammattiin liittyy esimerkiksi sellainen riski, että voi tulla tonttiin koneen kanssa niin, että kaikilta menee henki ja kone ja lasti siinä sivussa myös.
Heitänpä sellaisen vastakysymyksen, että millaisia riskejä esim. valtionyhtiöiden johtajille työssään kuuluu, kun heille maksetaan moninkertaisesti lentäjiin nähden + bonukset + luontoisedut ynnä kaikki muu? Vaikka putoaisi toimiston tuolilta lattialle, niin mitään suurta tuhoa ei saa muille aikaiseksi.
Lentäjillä on niin upeet virkapuvut ( ainakin ennen oli ), näyttävät aina komeilta ja haluttavilta. En ole tiennyt että niin hyvää palkkaa saavat, mutta sehän on pussaa sekin.
Vierailija kirjoitti:
Lentäjillä on niin upeet virkapuvut ( ainakin ennen oli ), näyttävät aina komeilta ja haluttavilta. En ole tiennyt että niin hyvää palkkaa saavat, mutta sehän on pussaa sekin.
Joo, mieti, komean habituksen lisäksi palkkaa 10 000€ kuussa!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun 20000-25000€ kuussa
Vierailija kirjoitti:
Koska lentäjien vastuulla on iso joukko ihmisiä, toisin kuin lääkäreillä! Montako lääkäriä on joutunut vastuuseen kuolemantuottamisesta?
Aika moni lääkäri on tuomittu jopa murhista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok lyhyellä kurssituksella. Amiksessa joutuu suorittamaan paljon enemmän opintopisteitä.
Toimin itse reittilentäjänä, johon minut ohjattiin kuntouttavaan työtoimintaan. Helppo koulutus oli. Loppukokeessa oli 2 sivua kysymyksiä. Kaksivalintakysymyksiä, eli kyllä tai ei. Lopuksi piti todistaa lentokatsastusinsinöörille lentotaidot pelaamalla IL2-lentosimulaattoria. Nyt on komea univormu, naisia sekä 9 euron kulukorvaus tukien päälle. Mikäs tässä ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok lyhyellä kurssituksella. Amiksessa joutuu suorittamaan paljon enemmän opintopisteitä.
Lentäjillä on takana joko lukio tai toisen asteen tutkinto, peruskoulusta suoraan ei pääse. Lisäksi hyvin moni lentäjistä on korkeakoulutettu. Tiedoön Finskillä olevan monia joilla taustana DI, juristi, KTM, lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Toimin itse reittilentäjänä, johon minut ohjattiin kuntouttavaan työtoimintaan. Helppo koulutus oli. Loppukokeessa oli 2 sivua kysymyksiä. Kaksivalintakysymyksiä, eli kyllä tai ei. Lopuksi piti todistaa lentokatsastusinsinöörille lentotaidot pelaamalla IL2-lentosimulaattoria. Nyt on komea univormu, naisia sekä 9 euron kulukorvaus tukien päälle. Mikäs tässä ollessa.
Ikipäivänä ei olisi tämä totta. Lentäjän täytyy olla täysin moitteeton mielenterveyden taustalta, joten mitään kuntoutuspotilaita siellä ei ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikipäivänä ei olisi tämä totta. Lentäjän täytyy olla täysin moitteeton mielenterveyden taustalta, joten mitään kuntoutuspotilaita siellä ei ole
Niin minäkin luulin, mutta eihän minulla mielenterveysongelmien lisäksi muita vaivoja olekaan. Pääsyvaatimuksena oli peruskoulun päättötodistus, taikka sitten piti olla reipas tyttö tai poika sekä välttävä terveydentila. Iltalento taas edessä. Kenties juuri sinä olet tänään kyydissäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin luulin, mutta eihän minulla mielenterveysongelmien lisäksi muita vaivoja olekaan. Pääsyvaatimuksena oli peruskoulun päättötodistus, taikka sitten piti olla reipas tyttö tai poika sekä välttävä terveydentila. Iltalento taas edessä. Kenties juuri sinä olet tänään kyydissäni
No saathan sinä unelmissasi siellä lennellä.
Voisin kyllä haluta lentäjän kainaloon! Tykkäävätkö millaisista naisista? Anyone knows?
Vierailija kirjoitti:
Voisin kyllä haluta lentäjän kainaloon! Tykkäävätkö millaisista naisista? Anyone knows?
Kaikki kelpaavat. T. se kuntouttavassa oleva plotti, vai pilottiko se oli. No en minä muistaakseni astronautti ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kelpaavat. T. se kuntouttavassa oleva plotti, vai pilottiko se oli. No en minä muistaakseni astronautti ole.
Kysyinkin oikeilta lentäjiltä
Onhan se vaativaa hommaa kun pitää kumminkin osata myös kännissä lentää.
Kannattiko opiskella persaukiseksi inssiksi. Tienaat neljäsosan lentokapteeniin verrattuna
Tunnen yhden kapteenin, ja hänellä palkka 22000 kk
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vaativaa hommaa kun pitää kumminkin osata myös kännissä lentää.
Eiköhän se lentäminen ole etäohjattua ja kone lentää omiaan. Lentäjä katsoo ja raportoi tietokoneohjelmin krapulassa tai väsyneenä riekkumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyinkin oikeilta lentäjiltä
No on minulta ainakin säännöllisesti lentänyt. Kyllä minä lentäjä olen. Olisin mennyt hävittäjälentäjäksi, mutta vapauttivat rauhan ajaksi palveluksesta. Vinskille kelpasin kyllä heti, vaikka Puolustusvoimat torjuivat minut.