Miksiköhön lentäjä on niin arvostettu ammatti? Hehän käyvät parivuotisen "ammattikoulun"
eli opettelevat kädestä pitäen, että näin lennät lentokonetta ja sitten seuraavat 40 vuotta ne sitten lentävät sitä ja jokainen työpäivä kulkee käytännössä ihan saman kaavan mukaan.
Kommentit (1139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, lentäjän ammattia kyllä arvostan siinä missä ketä tahansa suorittavan työn tekijää. Sen sijaan sitä en tajua, miksi juuri lentäjille maksetaan niin poskettomia palkkoja, ei se nyt niin ihmeellisen vaativaa tai vastuullista ole.
No on se aika vaativaa, oot vastuussa sadoista ihmisistä. Mun sukulainen on lentäjä.
Arvostatko bussikuskia, junan kuljettajaa ja taksikuskia sit jotenkin erityisen vähän? Vaativia ammatteja nekin.
Melko monesta ihmishengestä bussikuskikin on vastuussa. Matkustajat sekä ympäristön ihmiset.
Turbulenssit on kauheita ilmakuopat ja kun mennään pilven sisällä ei mitään nää !!!!
Lentäjät on vastuullisia. Suuri vastuu .
Joku jaksaa jankata että käytännössä sama tai jopa helpompi, kuin bussikuskin homma, mutta bussit eivät lennä, eivät maksa kymmeniä miljoonia ja niissä on monesti vähemmän ihmishenkiä. Pilotit ottavat koneen hallinnan kriittisimpinä hetkinä, eli nousussa ja laskussa. Se varsinainen puuduttava lentovaihe on autopilotin hallussa, vaikka pilotti saattaa jotain hienosäätöä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Joku jaksaa jankata että käytännössä sama tai jopa helpompi, kuin bussikuskin homma, mutta bussit eivät lennä, eivät maksa kymmeniä miljoonia ja niissä on monesti vähemmän ihmishenkiä. Pilotit ottavat koneen hallinnan kriittisimpinä hetkinä, eli nousussa ja laskussa. Se varsinainen puuduttava lentovaihe on autopilotin hallussa, vaikka pilotti saattaa jotain hienosäätöä tehdä.
Niin, melkein sama verrata teurastajaa kirurgiin.
Onpa typerä kysymys, sitä arvostetaan tietenkin sen takia kun niillä on iso palkka. Iso palkkahan on naisille tärkein miehen hyvyyden kriteeri-
Koska lentäjien vastuulla on iso joukko ihmisiä, toisin kuin lääkäreillä! Montako lääkäriä on joutunut vastuuseen kuolemantuottamisesta?
Väärin. Bussikuskin homma on haasteellisempi. Bussikuski ei voi vain laittaa autopilottia päälle ja rentoutua. Lentäjän ei tarvitse myöskään stressata ilmatilan liukkautta jne.
Mä en jaksa näitä jankkaajia. Itse olen entinen bussikuski. Missään nimessä en voisi verrata sitä työtä lentäjän työhön. En missään.
Auton kuljettaminen onnistuu valtaosalla ihmisistä, mutta kyllähän lentokoneen hallinta kaikkine erikoistilanteineen vaatii jo ihan erilaiset taidot ja kyvyt! Bussin voi aina stopata tien poskeen ja kutsua hinausauton kuljettamaan auto varikolle ja itse pääsee kotiin lepäämään. Lentäjät joutuvat itse ratkomaan mahdollisia ongelmatilanteita yli 10 km korkeudessa ja varakentän ollessa jopa tuntien lentomatkan päässä. siinä tarvitaan esim. insinöörin älyä ja analytiikkaa ja hyvä kun Finnairin lentäjistä moni on myös insinööri tai DI.
Vierailija kirjoitti:
Onpa typerä kysymys, sitä arvostetaan tietenkin sen takia kun niillä on iso palkka. Iso palkkahan on naisille tärkein miehen hyvyyden kriteeri-
Iso palkka menee monesti käsi kädessä vastuun ja sen kanssa, miten vaikeaa on löytää korvaaja. Jos tekee hommaa jonka kesätyöntekijä sisäistää tunnissa ja sinut voidaan korvata vuokratyöntekijällä hetken mielijohteesta, on palkkakin sen mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Bussikuskin homma on haasteellisempi. Bussikuski ei voi vain laittaa autopilottia päälle ja rentoutua. Lentäjän ei tarvitse myöskään stressata ilmatilan liukkautta jne.
Mä en jaksa näitä jankkaajia. Itse olen entinen bussikuski. Missään nimessä en voisi verrata sitä työtä lentäjän työhön. En missään.
Auton kuljettaminen onnistuu valtaosalla ihmisistä, mutta kyllähän lentokoneen hallinta kaikkine erikoistilanteineen vaatii jo ihan erilaiset taidot ja kyvyt! Bussin voi aina stopata tien poskeen ja kutsua hinausauton kuljettamaan auto varikolle ja itse pääsee kotiin lepäämään. Lentäjät joutuvat itse ratkomaan mahdollisia ongelmatilanteita yli 10 km korkeudessa ja varakentän ollessa jopa tuntien lentomatkan päässä. siinä tarvitaan esim. insinöörin älyä ja analytiikkaa ja hyvä kun Finnairin lentäjistä moni on myös insinööri tai DI.
Niin, keskiverto tyhjäpääkin saa ajokortin, jos jaksaa yrittää. Mutta vaihteetkin ovat liian haastavia joillekin ja siksi on olemassa automaattikortti. Lentokoneessa on "vähän" enemmän muuttujia, kuin kytkin ja vaihdekeppi.
Kyllä huomaa miten lentäjille ollaan täällä kateellisia!
Käsi sydämellä: lähdet perheesi kanssa lennolle. Tai laitat vaikka lapsesi yksin lentomatkalle. Haluatko, että konetta lentää vastuullinen suomalainen lentäjä vai alipalkkainen jonkun nigerialaisen lentokoulun käynyt pilotti??
Mietin tätä samaa lukion jälkeen. Mielstäni käytännössä paremmin palkattuja bussikuskeja ovat. Hain Ilmailuopistoon mutta paikka ei auennut niin sitten lopetin lentäjähaaveet.
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikille jotka nyt esim. väheksyvät vaikka lentäjien ammattia tai kadehtivat palkkaa niin kannattaa muistaa, että tuossa työssä riskit ja vastuut ovat melko suuria. Ja sellaisia asioita yleensä on tarkoitus kompensoida palkkauksella. Jos nyt käy vaikka kuten Intiassa juuri, niin melkoiset vahingot ja menetykset tulevat. Mutta suomijuntille riittää vain, että pääsee äkkiä Kanarialle tai Pattayalle ja sitten siellä voi lasin ääressä väheksyä sitä, joka on sinnekin turvallisesti kuljettanut.
Ja en ole itse lentäjä, vaan pelkkä maaliikenteen ammattikuljettaja, mutta arvostan kaikkien kuljetusalan ammattilaisten työtä kulkumuodosta riippumatta. Vastuullista vuorotyötä, joka vaatii kohtalaisia uhrauksia myös sosiaalisessa elämässä. Esimerkiksi näin kesäviikonloppuna todennäköisesti kuljettaja on töissä silloin kun arkityöläiset viettävät vapaata.
Inkkarilla jäi laskemaata laskusiivekkeet. Lentämisen alkeita. Vähän niinkuin muistat laittaa autossa ovet kiinni ennen kuin peruutat tallista.
Vierailija kirjoitti:
Noh, lentäjän ammattia kyllä arvostan siinä missä ketä tahansa suorittavan työn tekijää. Sen sijaan sitä en tajua, miksi juuri lentäjille maksetaan niin poskettomia palkkoja, ei se nyt niin ihmeellisen vaativaa tai vastuullista ole.
Kokeile sitten tiedät. Pitää tuoda satoja matkustajia onnistuneesti alas kelissä kuin kelissä
Vierailija kirjoitti:
Mietin tätä samaa lukion jälkeen. Mielstäni käytännössä paremmin palkattuja bussikuskeja ovat. Hain Ilmailuopistoon mutta paikka ei auennut niin sitten lopetin lentäjähaaveet.
Kun et päässyt, mielipiteesi muuttuikin paremmin palkatuiksi bussikuskeiksi. Niin se katkeruus ilmenee.
Busikuskit ei pääse pimppikerhoon
Vierailija kirjoitti:
Busikuskit ei pääse pimppikerhoon
Eli vetään viikseen emoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile sitten tiedät. Pitää tuoda satoja matkustajia onnistuneesti alas kelissä kuin kelissä
Vesi laitoksen hoitajilla enemän vastuuta ihmisistä, jos sattuu kuseen väärään altaaseen niin kymmenet tuhannet saa vatsa taudin ja voi kuala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne matkustajat ei siihen hommaan vaikuta millään lailla.