Miksiköhön lentäjä on niin arvostettu ammatti? Hehän käyvät parivuotisen "ammattikoulun"
eli opettelevat kädestä pitäen, että näin lennät lentokonetta ja sitten seuraavat 40 vuotta ne sitten lentävät sitä ja jokainen työpäivä kulkee käytännössä ihan saman kaavan mukaan.
Kommentit (1139)
Laatikkoleukainen lentäjä onkin se suurin haaveeni. Aina viikkotolkulla poissa, oijettä.
Vierailija kirjoitti:
Ison vastuun takia ja siksi, että jokainen tietää miten skarppi pitää olla, että pääsee sinne amikseen. Lentokoneen lentäminenhän on todellisuudessa äärettömän helppoa. Rekkakuskilla on älyllisesti vaativampi työ.
Kaasu + jarrupoljin, ja navigaattori kertoo mihin suuntaan rattia täytyy pyörittää Huh huh miten vaativa homma!
Kyllä minä ainakin annan heille arvostusta kun lentävät ettei koneessa kukaan kuole eikä maassa .Tosin en ole koskaan lentänyt enkä ollut kyydissä enkä mene.Toivon etteivät putoa taloni päälle koska se on ainut omaisuus jota omistan.
Vierailija kirjoitti:
Lentäjän luonne ja olemus. K-päät ei kelpaa koulutukseen!
Sama tenhovoima kuin palomies-pelastajalla, se luonne, asenne, miten itseäsi kannat ja millainen olet, rehellinen, luotettava, fiksu.
Sanalla sanoen, tosimies, hyvällä tavalla.
Nainen ei siis voi olla lentäjä
No ex-emona voin todeta, että suurella osalla lentäjistä on myös akateeminen koulutus lisäksi. Finnairin ohjaamossa on dippainssejä, juristeja, kauppatietelijöitä ja lääkäreitäkin.
Tunnen muutamaan, jolla on parikin tutkintoa.
Testit koulutukseen ovat myös vaativat.
Ukko37 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niillä lyhyt koulutus se on totta, mutta mikään muu tuossa ei kyllä ole totta 😂
Ei ole olemassa mitään yhtä tiettyä lentokonetta jota opetellaan lentämään ja sitten lennetään aina niin. On tyyppikoulutuksia eri koneille. Ei koneita lennetä samalla tavalla todellakaan.Ps. Lentäjän koulutus on tosi vaativa. Mulla on läheinen joka valmistunut lentäjäksi parin vuoden sisään ja koulutus oli kyllä erittäin haastava, mitään lomia ei myöskään sisälly ollenkaan tuohon 1,5-2v koulutukseen vaan myös kesät opiskellaan.
Ei lomia pariin vuoteen, hui kauhea.
Minä kävin päivätöissä raksalla, illat luin insinööriksi, muutama lapsikin tuli tehtyä ja asuntolainat hankittua siinä ennen valmistumista.Neljä vuotta meni ilman lomia, aamukuudelta lähdin töihin, sieltä kouluun suoraan ja puolysi illalla kotona, joka arkipäivä. Viikonloppuisin sitten oli aikaa koulutöille ja perheelle ja harrastuksille.
Kyllä toi lentäjän koulutus on varmaan tosi tosi rankkaa, siihen verrattuna.
Olet ollut sinnikäs. Itse en olisi jaksanut.
Arvostettu ammatti, koska on niin hyvä palkka. Siinäpä se.
Lento-Emot vaan angstailee pörröisine emotukkineen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, lentäjän ammattia kyllä arvostan siinä missä ketä tahansa suorittavan työn tekijää. Sen sijaan sitä en tajua, miksi juuri lentäjille maksetaan niin poskettomia palkkoja, ei se nyt niin ihmeellisen vaativaa tai vastuullista ole.
Ai ei ole vastuullista lentää tuolla yläilmoissa ja laskeutuminenkin itsessään on jo niin helppoa että!!
Noh, korkeimman ei-ammattilentäjän koulutuksen omaavana voin todeta, että kuka tahansa saa koneen taivaalle ja siellä pysymään, jos reitistä ei ole niin väliä. Mutta tuleminen ehjänä alas on se mistä maksetaan.
Ammattilentäjillä varsinkin kun alla on sadan miljoonan rauta.
Olen lentäjän poika nimeltä Päivi, lähes sankareita me ollaan kaikki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama tenhovoima kuin palomies-pelastajalla, se luonne, asenne, miten itseäsi kannat ja millainen olet, rehellinen, luotettava, fiksu.
v. 2019 naislentäjiä Finnairilla 25-30 , tiedän eräskin naislentäjä on DI
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä37825 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ensinnäkin olen se lentäjä vauvapalstalla (minkä mahdottomuuden moni mainitsee). Toisekseen, itsekin olin aikoinani, yliopistoa käyvänä, samaa mieltä näistä "taivaiden bussikuskeista" ja vihakateellinen[ heidän palkoistaan. No, tein asialle jotain ja menin itse kinkkisten testien ja lainaneuvoytelujen kautta lentäjäkoulutukseen. Ei ole helppo, voin kertoa. Maisteriksi lukeminen yliopistossa oli paljon helpompaa. Minulle. En väitä että koskisi kaikkia. Lentäjiltä vaadittavista ominaisuuksista, yli-ihminen ei todella tarvitse eikä saakaan olla. Sen sijaan pitää olla harvinainen, tasapainoinen yhdistelmä sinällään melko tavallisia ominaisuuksia.
quote=Vierailija]
Vierailija kirjoitti:
Moni lentäjä hyväksyy varmasti vähemmän palkkaa jos koulutus tehdään ilmaiseksi kuten kaikilla muillakin ja lainat koulutuksesta hyvitetään jo valmistuneille.
Niin kauan kun koulutus on reippaasti yli 100 000e+ paljon muita maksuja päälle niin palkat on oltava korkealla, muuten ei saada ketään lentämään koneita.
Suomen Ilmailuopistossa koulutus maksaa hiukan yli 10 000 €. Kaupalliset lentokoulut Suomessa yli 100 000 €. Noihin itse maksettaviin koulutuksiin pääsee kaikki ns. normaalit ihmiset kunhan on rahaa maksaa/saa lainaa. Mitään erikoistaitoja ei vaadita.
Kyllä vaaditaan. Koulutuksen jälkeen sun on vielä päästävä töihin. Mikään lentoyhtiö ei ota sua töihin jos et täytä just niitä lentäjän yleisiä kriteerejä. Ei riitä että on koulutus vaan lentoyhtiöt pitävät hakijoille isot testit ja kaikki vaadittavat ominaisuudet on oltava.
Kyse on nyt siitä että lentäjän työhön ei vaadita mitään erityisvaatimuksia. Monella kun on mielikuva että lentäjän täytyy olla jonkinlainen yli-ihminen, että normaalista ihmisestä ei olisi lentäjäksi jne. Mikä ei siis pidä lainkaan paikkaansa.
Taidat olla katkera, lentäjäksi kelpaamaton. Et tiedä esim mitä testeissä tehdään ja vaaditaan. Ei siinä pullamössö tavis pärjää Koulutukseen pääseminen on kuitenkin vaativaa, sillä koulutukseen pääsee vasta mnivaiheisen haun jälkeen. Esim Finairilla haku koostuu terveydentilakyselystä, kahdesta erillisestä soveltuvuuskokeesta ja haastatteluista.
Sitten ne jotka lentää Hornetteja ja tulevaisuudessa F35.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
v. 2019 naislentäjiä Finnairilla 25-30 , tiedän eräskin naislentäjä on DI
Naiset ovat hyviä lentäjiä siinä missä miehetkin.
No ihan se että siitä maksetaan hyvin.
Tylsähköä työtä se ainakin on, varsinkin pitkät lennot istua siellä ohjaamossa ja katsella pilviä. Lentosimulaattorilla kotitietokoneella oppii myös lentämään, koska nykyiset ovat niin täsmällisesti ja tarkkaan simuloituja, sekä oikeiden lentäjien testaamia, siis koneet käytökseltään ja toiminnoiltaan. Itse pelailin monia vuosia lentosimua ja huomasin kuinka tylsää se olisi. Maksimi lennon pituus saisi olla kaksi tuntia, että jaksaisi. Sen pituisia tai lyhyempiä pelailin tietokoneella. Suosikki kone oli Dash 8Q400 potkuriturbiinikone. Se oli myös simulaattorikoneiden eliittiä ja todella hyvin tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentäjä on aika lailla bussikuskiin verrattavissa oleva työ. Paitsi että konetta saa aikalailla pitää autopilotilla ja lähinnä vahtia päältä, kun taas bussikuski joutuu koko ajan seuraamaan liikennettä ja tekemään itse ratkaisuja.
Jännästi palkoissa "pieni" ero.
Jännästi tuhot ovat myös eri luokkaa, jos onnettomuus sattuu.
Jännästi autopilotin mennessä rikki lentäjän on osattava toimia oikein.Niinkö? Ajat täyden bussin vaikka jyrkänteeltä alas. Siinä on bussillinen henkilöitä henki pois.
40 vs 400 ihmishenkeä.
Bussiin voi mahtua noin 70 henkeä. Ja junaan mahtuu enemmän kuin lentokoneeseen. Siinäkin jos ajaa kiskolta ulos 200 kmh tai enemmän, niin suurin osa kuolee.
Yleensä lentäjän työ on varsin helppoa. Nousut hoidetaan yleensä käsin. Reitit autopilotilla reittisuunnitelman mukaisesti ja radioliikennettä hoidellen. Laskut suoritetaan usein ILS:n avulla jos keliolosuhteet ovat sopivat. Huonoilla keleillä on sitten vähän enemmän tekemistä. Loppujen lopuksi rasittavinta on ehkä se jatkuva sinkoilu paikasta toiseen.
Hyvin tehty työ on aina arvokasta; on se sitten bussikuskin, rekkakuskin, lentäjän, jäteautokuskin tai kenen muun tahansa. Palkkaus on eri ammattikunnilla tietty erilainen, mutta niinhän se kuuluu ollakin!
Lentäjän ammatti on VASTUULLINEN.