Miksiköhön lentäjä on niin arvostettu ammatti? Hehän käyvät parivuotisen "ammattikoulun"
eli opettelevat kädestä pitäen, että näin lennät lentokonetta ja sitten seuraavat 40 vuotta ne sitten lentävät sitä ja jokainen työpäivä kulkee käytännössä ihan saman kaavan mukaan.
Kommentit (1139)
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa. Yliglorifioituja bussikuskeja.
Lentäjän ja bussikuskin työssä on samoja elementtejä siinä mielessä, että siinähän vain kuskataan ihmisiä paikasta toiseen, näin räikeästi yksinkertaistettuna. Mutta lentäjällä vain vaatimustaso ja vastuu pikkusen eri...
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa. Yliglorifioituja bussikuskeja.
Aivan, tottahan toki lentokoneen ohjaus on samaa luokkaa bussin ajamisen kanssa. Mitä nyt erona monen sadan ihmisen massakuolema jos jotain menee vikaan. Nyt oikeasti..
Voisiko kaikki ne palstailijat jotka on oikeasti ihan itse lentaneet jonkinlaista ilma -alusta nostaa tassunsa pystyyn?
Mina olen, ja voin kylla vakuuttaa etta lentokoneen operoiminen ja autolla/bussilla ajo on kaksi taysin eri asiaa. Koko ketju on taynna kummin kaimalta kuultuja kertomuksia lentajan hommista joissa ei ole paata eika hantaa.
Ehdotan etta menette ottamaan muutaman lentotunnin ja tulette sitten takaisin keskustelemaan.
Vierailija kirjoitti:
No missä sitä on pidetty jotenki erityisen arvostettuna ammattina? En minä ole huomannut, vaikka toki sitä ammattia kyllä suuresti itse arvostan.
Miksi sinä ap haluat tehdä tällaisen väheksyvän aloituksen lentäjän ammatista? Etkö sinä arvosta lentäjän ammattia?
Minkä takia sinä sitä niin suuresti arvostat?
Me hukuttais paskaan ilman roskakuskeja, arvostatko heitä yhtä paljon, tai enemmän?
Liikennelentäjän ammatti on palveluammatti poislukien hävittäjä- yms lentäjät. Heidän täytyy oikeasti osata lentää. Samaa työtä periaatteessa kuin bussikuskin työ. Kulkuneuvo vaan vähän erilainen. Ei siinä mitään sen hienompaa ole. Ennen bussinkuljettajillakin oli univormut ja koppalakit. Turha lentäjien siis kuvitella olevansa jotain ihmeellisiä erikoisosaajia varsinkin kun koneet lentävät nykyisin melkein itsestään. Heidän palkat eivät ole missään järkevässä suhteessa esim verrattaessa vaikka sydånkirurgireihin, jotka todella ovat osaajia ja tekevät paljon tärkeämpää työtä kuin lentokuskit.
Vierailija kirjoitti:
Lentäjät todennäköisesti kuolevat nuorempana johtuen säteilystä. Sama toki koskee muutakin lentohenkilökuntaa. Ei käy kateeksi.
Eikä tuo hotellien uima-altailla makailu aurinkoa ottaen ole pitemmän päälle terveellistä sekään saati jatkuva aikaerorasitus. Eivätkö he jääkin eläkkeelle jo nelikymppisinä?
Muutamia lentokenttästriimauksia olen katsellut eri puolilta maailmaa, ja en voi kuin ihmetellä että monilla kansainvälisillä kentillä minuutin aikana lähtee yksi kone ja laskeutuu kaksi konetta. Koko päivä samaa rallia. Mitä ihmettä ihmiset ramppaa? Tavarat kulkee laivarahdilla ja tieto verkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentäjät todennäköisesti kuolevat nuorempana johtuen säteilystä. Sama toki koskee muutakin lentohenkilökuntaa. Ei käy kateeksi.
Eikä tuo hotellien uima-altailla makailu aurinkoa ottaen ole pitemmän päälle terveellistä sekään saati jatkuva aikaerorasitus. Eivätkö he jääkin eläkkeelle jo nelikymppisinä?
Lentävät yli 5-kymppisiksi.
Armeijan lentäjät pääsevät eläkkeelle jo paljon nuorempina, nuorimmat jo 36-vuotiaina osa-aikaeläkkeelle, täyseläkkeelle vähän vanhempana. Siirtyvät sitten liikennelentäjiksi, tienaamaan eläkkeen päälle.
Lentäjät täytyy vain pitää kovalla palkalla motivoituneina, jotta he eivät lennä tahallaan päin vuorenrinnettä niinkuin se yksi lentäjä teki.
Enpä ole kuullut bussinkuljettajien koskaan tehneen niin.
sun äitis kirjoitti:
jos se on niin helppoa ja palkat on niin korkeella nii miks ette ite hakeudu lentäjiksi :DDDD
Haluan itse päättää milloin lähden ulkomaanmatkalle.
Vierailija kirjoitti:
Lentäjän ammatti on VASTUULLINEN.
Niinkuin monen muunkin.
Vierailija kirjoitti:
Lentäjät täytyy vain pitää kovalla palkalla motivoituneina, jotta he eivät lennä tahallaan päin vuorenrinnettä niinkuin se yksi lentäjä teki.
Enpä ole kuullut bussinkuljettajien koskaan tehneen niin.
Se teki laajennetun itsarin koska olisi menettänyt lentoluvan joka tapauksessa kun oli mt-diagnoosin saanut.
WTC-iskut todistivat, että lentokonetta voi lentää kuka tahansa kunhan vähän perehtyy asiaan.
Osa kommenteista on todella ihmeellisiä. Ei ole vastuullista?
Vastaat 200 ihmisen hengestä ja sun moka voi tappaa ne 200 ihmistä. Lentäjän työ on yksi vastuullisimmista töistä mitä on olemassa.
Se lentokone lentää 9 km korkeudessa, ihmisten suojana pelkkä alumiinikuori.
Veikkaan että itse olette töissä jossain kaupan kassalla, jossa isoin moka on unohtaa antaa Pertti-Einarille päivän alennukset.
Helppo homma eikä silti tahdo naisilta onnistua, vaan niiden pitää tyytyä tarjoilemaan kahvia.
Vierailija kirjoitti:
WTC-iskut todistivat, että lentokonetta voi lentää kuka tahansa kunhan vähän perehtyy asiaan.
Mitä työtä ei voisi?
Vierailija kirjoitti:
Helppo homma eikä silti tahdo naisilta onnistua, vaan niiden pitää tyytyä tarjoilemaan kahvia.
Tulihan se sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Eivät tainneet nousta itse ilmaan, ja laskeutuminen meni vähän pieleen.
Kaukainen sukulaiseni on lentäjä. Hänellä on toisena koulutuksena varatuomari. Siis valmistunut oikeustieteellisestä ja auskultoinut varatuomariksi.
Suoritti ne limittäin samanaikaisesti. Lensi muutaman vuoden Finnairilla ja sitten meni sukunsa lakitoimiston töihin.
Rahalla saa ja hevosella pääsee. Hänen isänsä on hyvin varakas ja kustansi kalliin lentäjän tutkinnon.