Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinkut alkavat jo kaivata perhe-elämää, ei ole mukavaa elää yksin

Vierailija
10.04.2020 |

VÄESTÖLIITON kyselyissä yleisimpiä syitä lasten hankinnan lykkäämiseen on ollut halu tehdä muita kiinnostavia asioita.

Anna Rotkirch arvelee, että monen arvot muuttuvat nyt perhe­keskeisempään suuntaan. Monissa ammateissa myös etätyö yleistynee. Se voi helpottaa perheen ja työn yhdistämistä.

”Tämä on spekulaatiota, mutta voi olla, että kriisi muuttaa ajattelua siitä, mikä nähdään normaalina elämänä. Suomalaisessa elämäntyylissä on ihannoitu sitä, että tehdään paljon asioita. Nyt osalle voi tulla tunne, ettei voikaan niin paljoa huonommin, vaikka elämänpiiri on pienentynyt”, Rotkirch pohtii.

”Olen kuullut myös sinkkujen pohtivan, että ei ole mukavaa elää yksin. Tämä voi vahvistaa halua perheellistyä.”

Kiinnostava kysymys on, ovatko mahdolliset arvomuutokset pysyviä.

”Jos näin on, niin myöhemmin – ehkä aikaisintaan vuoden tai puolentoista vuoden kuluttua – voisi tulla ihan kunnon vauvabuumi.”

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006470680.html

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah!

Aivan viimeisenä tällaisena kriisi -ja rajoitusaikana kaipaan jotain akkaa tähän nalkuttamaan ja panikoimaan.

Pentujen kitinästä ja niiden ruokakauppajuhdaksi päätymisestä puhumattakaan.

On kyllä todella ikävä sitä rallia, kun kuulee perheonneaan hehkuvilta esim. etäopetuksen riemuista.

Ihan loistavasti viihdyn vallan omassa rauhassa, kiitos.

M46

Heh, juuri näin! Ihmettelen missä piireissä tuo Rotkirch näitä sinkkujen pohdintoja kuuntelee. Minä kävin kylässä nelilapsisessa perheessä ja n. tunnin päästä meinasi jo verisuoni poksahtaa otsassa. Enkä voinut olla ajattelematta sitä, että ne perheen vanhemmat on eläneet sitä helvettiä jo 15 vuotta putkeen. Itseni olisin vetänyt kiikkuun jo ajat sitten vastaavassa tilanteessa.

Omia jälkeläisiä sietää huomattavasti paremmin kuin vieraiden kakaroita.

Vierailija
22/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna on alkanut vauvabuumi, siitä oli uutisissa jokin aika sitten. Loistavaa, että tuuli kääntyy. En minäkään ollut erityisen lapsirakas, ja enkä ollut vauvoista kiinnostunut yhtään. Mutta se oma lapsi on vain ihan eri asia!

Parasta on, kun elämä lasten kanssa muuttuu koko ajan. Nyt kun he ovat vähän isompia, niin on tosi kiva kun voi tehdä jo älyllisempiä juttuja yhdessä, käydä urheilemassa ja pitää oman perheen leffailtoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah!

Aivan viimeisenä tällaisena kriisi -ja rajoitusaikana kaipaan jotain akkaa tähän nalkuttamaan ja panikoimaan.

On kyllä todella ikävä sitä rallia, kun kuulee perheonneaan hehkuvilta esim. etäopetuksen riemuista.

M46

Heh, juuri näin! Ihmettelen missä piireissä tuo Rotkirch näitä sinkkujen pohdintoja kuuntelee. Minä kävin kylässä nelilapsisessa perheessä ja n. tunnin päästä meinasi jo verisuoni poksahtaa otsassa. Enkä voinut olla ajattelematta sitä, että ne perheen vanhemmat on eläneet sitä helvettiä jo 15 vuotta putkeen. Itseni olisin vetänyt kiikkuun jo ajat sitten vastaavassa tilanteessa.

Aikanaan mun nuorempi sisko vietti meillä viikonlopun. Totesi lähtiessään, että tämä oli kyllä parasta ja tehokkainta ehkäisyvalistusta, mitä on ikinä saanut. Lapset oli 4 v, 1 v ja 6 kk. LOL

Vierailija
24/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kiva olla kotona yksin. Teen etätöitä, laulan karaokeklassikoita siinä samassa, leikin kissan kanssa, soitan pianoa, teen miniveistoksia, juon viiniä, siivoan, virkkaan, jne jne jne...

Ei kyllä onnistuisi jos olisi puoliso ja pari kakaraa roikkumassa helmassa. Avovaimoelämään verrattuna sinkkuelämä on kyllä mukavampaa, etenkin näin kotikaranteenissa.

Vierailija
25/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah!

M46

Kaikkeen tottuu. Ensimmäinen päivä hirressäkin on vaikein.

Vierailija
26/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin spekulaatiota. En usko vauvaboomiin. Kaikilla täyspäisillä on ehkäisy kunnossa.

Jos kukaan täyspäinen ei lisäänny, eikö se ole yhteiskunnan tulevaisuuden kannalta aika huolestuttavaa? Kannattaisi lisääntyä, jos on kerran niin paljon parempaa ainesta. Ai niin, mutta eihän veloja kiinnosta ihmiskunnan tulevaisuus, oma napa tärkein ja perspektiivi päättyy siihen missä oma elämäkin. Jotkut toki vielä väittävät johonkin neo-linkolamaiseen tapaan, että ei kannata tehdä lapsia koska maapallo pärjää paremmin ilman ihmisiä. Toki toki. Tai sitten voisi itse vastuullisena ihmisenä kasvattaa jälkipolvia, jotta oppisivat elämään kestävämmin. Mutta sehän haittaisi vain harrastustoimintaa ja elämysmatkustelua. 

25 vuotta lastensuojelussa töissä.

Hieno homma. Mutta tuskin kaikki velat ovat lastensuojelijoita tai opettajia...

Aika monen vastuuttoman lapset on tullu maailmalle kasvatettua.

Ei omia lapsia, eikä tule.

Siinä sulle perspektiiviä.

Vierailija
27/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä edelleenkään kaipaa perhettä, miesystävä olis kiva mutta se oli toiveena jo ennen tätä.

Sama, naisystävä olisi kiva.

M31

Vierailija
28/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma näkemykseni on, että hyvä parisuhde olisi parempi kuin sinkkuilu, mikä taas on parempi kuin huono parisuhde.

Vierailija
29/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on joillekin ihmisille niin vaikeaa uskoa/käsittää, että kaikki ei halua lapsia. Ei edes koronakriisin keskellä.

Itse ajattelisin, että tämä kriisi ja tuleva talouslama toimii hyvin ehkäisevänä tekijänä. Kun tulevaisuus näyttää epävarmalta niin tosiaan lisäelätettävät on se viimeinen tavoite.

Vierailija
30/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah!

M46

Päinvastoin.

Ja palkkaa vastaan siedän työvuorojen puitteissa erityisen hyvin.

Siitä sit kotiin omiin juttuihin ja rauhaan.

Vierailija
31/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi ihan tervettä ja virkistävää, jos nyt palattaisiin perusasioihin, ja ymmärrettäisiin miten iso merkitys pysyvillä ihmissuhteilla on.

Pintaliitoelämä jatkuvine elämyksineen voi tyydyttää jonkin aikaa, mutta useille pysyvä onni tulee juuri omasta perheestä. Se, että on nämä omat rakkaat ihmiset, jotka on itselle maailman tärkeimmät, ja olla sitä samaa heille.

Mitä enemmän aikaa kuluu, sitä onnellisempi olen, että on lapsia. Elämässä on iloa ja sisältöä. Myös työ, ura, parisuhde jne ovat tärkeitä, mutta silti nuo lapset on parasta.

Oletko tosiaan sitä mieltä, ettei ihmisellä ole muuta vaihtoehtoa kuin joko viettää pintaliitoelämää tai hankkia lapsia? Minulle lapset olisivat painajainen, mutta elämässäni on vaikka kuinka paljon sisältöä, tekemistä ja rakkaita ihmisiä. Sitä rakkautta kun voi saada muiltakin kuin niiltä lapsilta.

Vierailija
32/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah!

M46

Päinvastoin.

Ja palkkaa vastaan siedän työvuorojen puitteissa erityisen hyvin.

Siitä sit kotiin omiin juttuihin ja rauhaan.

Itse en missään vaiheessa harkinnut sekunttiakaan ammattia, jossa joutuu lasten kanssa tekemisiin. Omia nyt on pakko sietää.

Vierailija
33/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti syntyvyys kääntyy nousuun. Ei Suomen talous kestä pitemmän päälle tätä, että ikäluokat vain vanhenee ja taakka kasvaa.

Nuorissa ja lapsiperheissä on tulevaisuus, ilman heitä koko maa on pian konkurssissa.

Vierailija
34/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin spekulaatiota. En usko vauvaboomiin. Kaikilla täyspäisillä on ehkäisy kunnossa.

Jos kukaan täyspäinen ei lisäänny, eikö se ole yhteiskunnan tulevaisuuden kannalta aikaaaika huolestuttavaa? Kannattaisi lisääntyä, jos on kerran niin paljon parempaa ainesta. Ai niin, mutta eihän veloja kiinnosta ihmiskunnan tulevaisuus, oma napa tärkein ja perspektiivi päättyy siihen missä oma elämäkin. Jotkut toki vielä väittävät johonkin neo-linkolamaiseen tapaan, että ei kannata tehdä lapsia koska maapallo pärjää paremmin ilman ihmisiä. Toki toki. Tai sitten voisi itse vastuullisena ihmisenä kasvattaa jälkipolvia, jotta oppisivat elämään kestävämmin. Mutta sehän haittaisi vain harrastustoimintaa ja elämysmatkustelua. 

En elämysmatkustele eikä ole harrastustoimintaa, vaikka ilen vela. Suurin osa elämästä on mennyt muista huolehtien. Tyypillisiä, typeriä yleistyksiä taas.

Vierailija
35/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tämä harhaluulo, että jokainen ihminen haluaa elää juuri samalla tavalla? 

Vierailija
36/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koske meitä kilttejä miehiä :(

Vierailija
37/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti syntyvyys kääntyy nousuun. Ei Suomen talous kestä pitemmän päälle tätä, että ikäluokat vain vanhenee ja taakka kasvaa.

Nuorissa ja lapsiperheissä on tulevaisuus, ilman heitä koko maa on pian konkurssissa.

Kaikkihan tämän ymmärtää. Ei vaan kiinnosta itse uhrautua asian hyväksi. Joku muu voi sen tehdä.

Vierailija
38/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksipä tarvitaankin maah@anmuuttoa.

Vierailija
39/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi ihan tervettä ja virkistävää, jos nyt palattaisiin perusasioihin, ja ymmärrettäisiin miten iso merkitys pysyvillä ihmissuhteilla on.

Pintaliitoelämä jatkuvine elämyksineen voi tyydyttää jonkin aikaa, mutta useille pysyvä onni tulee juuri omasta perheestä. Se, että on nämä omat rakkaat ihmiset, jotka on itselle maailman tärkeimmät, ja olla sitä samaa heille.

Mitä enemmän aikaa kuluu, sitä onnellisempi olen, että on lapsia. Elämässä on iloa ja sisältöä. Myös työ, ura, parisuhde jne ovat tärkeitä, mutta silti nuo lapset on parasta.

Oletko tosiaan sitä mieltä, ettei ihmisellä ole muuta vaihtoehtoa kuin joko viettää pintaliitoelämää tai hankkia lapsia? Minulle lapset olisivat painajainen, mutta elämässäni on vaikka kuinka paljon sisältöä, tekemistä ja rakkaita ihmisiä. Sitä rakkautta kun voi saada muiltakin kuin niiltä lapsilta.

Rakkautta ja läheisyydenkaipuuta saan usein lemmikeiltäkin enemmän kuin aikanaan kasvattamiltaan lapisiltaan.

Mummo laitoksesta, 88v

Vierailija
40/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä vuonna on alkanut vauvabuumi, siitä oli uutisissa jokin aika sitten. Loistavaa, että tuuli kääntyy. En minäkään ollut erityisen lapsirakas, ja enkä ollut vauvoista kiinnostunut yhtään. Mutta se oma lapsi on vain ihan eri asia!

Parasta on, kun elämä lasten kanssa muuttuu koko ajan. Nyt kun he ovat vähän isompia, niin on tosi kiva kun voi tehdä jo älyllisempiä juttuja yhdessä, käydä urheilemassa ja pitää oman perheen leffailtoja.

Ai? Kuinkakohan mun tuttavapiirissä on vieläkin yksi vakavasti masentunut entinen vela joka yritti jo ennen korona epidemiaa käydä viikottain perheterapiassa puhumassa henkisistä ongelmistaan? Miehensä vakuutti hänen kasvavan äitiyteen viimeistään vuodessa. No eipä ole kasvanut josta potee huonoa omatuntoa. Sanoi mulle ettei kannata ikinä lisääntyä vaikka joku sanoisi tuovansa sulle kuun taivaalta.

Tämän tapauksen lisäksi tiedän yhden toisenkin ex-velan joka nyt onneksi kasvoi äitiyteen, mutta ei aio saada toista lasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän