Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinkut alkavat jo kaivata perhe-elämää, ei ole mukavaa elää yksin

Vierailija
10.04.2020 |

VÄESTÖLIITON kyselyissä yleisimpiä syitä lasten hankinnan lykkäämiseen on ollut halu tehdä muita kiinnostavia asioita.

Anna Rotkirch arvelee, että monen arvot muuttuvat nyt perhe­keskeisempään suuntaan. Monissa ammateissa myös etätyö yleistynee. Se voi helpottaa perheen ja työn yhdistämistä.

”Tämä on spekulaatiota, mutta voi olla, että kriisi muuttaa ajattelua siitä, mikä nähdään normaalina elämänä. Suomalaisessa elämäntyylissä on ihannoitu sitä, että tehdään paljon asioita. Nyt osalle voi tulla tunne, ettei voikaan niin paljoa huonommin, vaikka elämänpiiri on pienentynyt”, Rotkirch pohtii.

”Olen kuullut myös sinkkujen pohtivan, että ei ole mukavaa elää yksin. Tämä voi vahvistaa halua perheellistyä.”

Kiinnostava kysymys on, ovatko mahdolliset arvomuutokset pysyviä.

”Jos näin on, niin myöhemmin – ehkä aikaisintaan vuoden tai puolentoista vuoden kuluttua – voisi tulla ihan kunnon vauvabuumi.”

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006470680.html

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään en kaipaa, yksin on paras.

Vierailija
2/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D

Ai jaa. En ole huomannut mitään tuollaista. Lähinnä sääliksi on käynyt pariskuntia jotka tuskailevat nyt kun ei saa yhtään olla yksin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä edelleenkään kaipaa perhettä, miesystävä olis kiva mutta se oli toiveena jo ennen tätä.

Vierailija
4/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin spekulaatiota. En usko vauvaboomiin. Kaikilla täyspäisillä on ehkäisy kunnossa.

Vierailija
5/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan vähän huolestuttavaa, jos lapsia tehdään vain sen takia, ettei pysty tekemään mitään muuta. Ei lapsia pitäisi tehdä paremman puutteessa. Korona menee ohi.

Vierailija
6/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä asu yksin, vaikka lapseton sinkku olenkin :D

Vierailija
7/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä tässä on yksin asuvana tuntenut tylsyyttä ja yksinäisyyttä viime aikoina. Ei silti ole tullut hetkeksikään sellainen olo, että olisipa pari muksua täällä kanssani.

Vierailija
8/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, minä kuulen kaikkialta vain lapsiperheellisten valitusta siitä, kuinka kamalaa on joutua olemaan koko ajan lastensa seurassa. Ehkä tästä seuraakin erojen, huostaanottojen ja sterilisaatioiden aikakausi?

Vierailija
9/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan vähän huolestuttavaa, jos lapsia tehdään vain sen takia, ettei pysty tekemään mitään muuta. Ei lapsia pitäisi tehdä paremman puutteessa. Korona menee ohi.

Minä taas luulen, että ihmisistä ei vaikuta hyvältä idealta epidemian ollessa päällä ryhtyä lisääntymään ja riskeerata näin itsensä ja mahdollinen lapsikin.

Vierailija
10/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen halunnut perheellistyä koko elämäni, korona ei muuta asiaa. Vai olisivatko miehet nyt jatkossa vähemmän nirsoja?

Vierailija
11/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks sä teet joka päivä tämmösiä alotuksia?

Vierailija
12/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rotkirch ei sitten ole kuullut ehkäisystä? Asiat eivät toimi niin kuin sota-aikaan. Silloinparit olivat eroissa, nyt ne on suljettu neljän seinän sisälle ryyppäämään ja mäiskimään toisiaan. Ei tällä aggression määrällä vauvoja tule.

Vierailija
13/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin spekulaatiota. En usko vauvaboomiin. Kaikilla täyspäisillä on ehkäisy kunnossa.

Jos kukaan täyspäinen ei lisäänny, eikö se ole yhteiskunnan tulevaisuuden kannalta aika huolestuttavaa? Kannattaisi lisääntyä, jos on kerran niin paljon parempaa ainesta. Ai niin, mutta eihän veloja kiinnosta ihmiskunnan tulevaisuus, oma napa tärkein ja perspektiivi päättyy siihen missä oma elämäkin. Jotkut toki vielä väittävät johonkin neo-linkolamaiseen tapaan, että ei kannata tehdä lapsia koska maapallo pärjää paremmin ilman ihmisiä. Toki toki. Tai sitten voisi itse vastuullisena ihmisenä kasvattaa jälkipolvia, jotta oppisivat elämään kestävämmin. Mutta sehän haittaisi vain harrastustoimintaa ja elämysmatkustelua. 

Vierailija
14/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah!

Aivan viimeisenä tällaisena kriisi -ja rajoitusaikana kaipaan jotain akkaa tähän nalkuttamaan ja panikoimaan.

Pentujen kitinästä ja niiden ruokakauppajuhdaksi päätymisestä puhumattakaan.

On kyllä todella ikävä sitä rallia, kun kuulee perheonneaan hehkuvilta esim. etäopetuksen riemuista.

Ihan loistavasti viihdyn vallan omassa rauhassa, kiitos.

M46

Vierailija
15/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ihan tervettä ja virkistävää, jos nyt palattaisiin perusasioihin, ja ymmärrettäisiin miten iso merkitys pysyvillä ihmissuhteilla on.

Pintaliitoelämä jatkuvine elämyksineen voi tyydyttää jonkin aikaa, mutta useille pysyvä onni tulee juuri omasta perheestä. Se, että on nämä omat rakkaat ihmiset, jotka on itselle maailman tärkeimmät, ja olla sitä samaa heille.

Mitä enemmän aikaa kuluu, sitä onnellisempi olen, että on lapsia. Elämässä on iloa ja sisältöä. Myös työ, ura, parisuhde jne ovat tärkeitä, mutta silti nuo lapset on parasta.

Vierailija
16/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kukaan täyspäinen ei lisäänny, eikö se ole yhteiskunnan tulevaisuuden kannalta aika huolestuttavaa? Kannattaisi lisääntyä, jos on kerran niin paljon parempaa ainesta. Ai niin, mutta eihän veloja kiinnosta ihmiskunnan tulevaisuus, oma napa tärkein ja perspektiivi päättyy siihen missä oma elämäkin. Jotkut toki vielä väittävät johonkin neo-linkolamaiseen tapaan, että ei kannata tehdä lapsia koska maapallo pärjää paremmin ilman ihmisiä. Toki toki. Tai sitten voisi itse vastuullisena ihmisenä kasvattaa jälkipolvia, jotta oppisivat elämään kestävämmin. Mutta sehän haittaisi vain harrastustoimintaa ja elämysmatkustelua. 

25 vuotta lastensuojelussa töissä.

Aika monen vastuuttoman lapset on tullu maailmalle kasvatettua.

Ei omia lapsia, eikä tule.

Siinä sulle perspektiiviä.

Vierailija
17/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekstrovertit sinkut ehkä. 

Introvertit varmaan vain nautiskelevat ja taputtelevat itseään olkapäälle. 

Vierailija
18/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah!

Aivan viimeisenä tällaisena kriisi -ja rajoitusaikana kaipaan jotain akkaa tähän nalkuttamaan ja panikoimaan.

Pentujen kitinästä ja niiden ruokakauppajuhdaksi päätymisestä puhumattakaan.

On kyllä todella ikävä sitä rallia, kun kuulee perheonneaan hehkuvilta esim. etäopetuksen riemuista.

Ihan loistavasti viihdyn vallan omassa rauhassa, kiitos.

M46

Heh, juuri näin! Ihmettelen missä piireissä tuo Rotkirch näitä sinkkujen pohdintoja kuuntelee. Minä kävin kylässä nelilapsisessa perheessä ja n. tunnin päästä meinasi jo verisuoni poksahtaa otsassa. Enkä voinut olla ajattelematta sitä, että ne perheen vanhemmat on eläneet sitä helvettiä jo 15 vuotta putkeen. Itseni olisin vetänyt kiikkuun jo ajat sitten vastaavassa tilanteessa.

Vierailija
19/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksittäinen ihminen ei ajattele yhteiskunnan parasta vaan omaa parastaan. Harva haluaa ikuista taakkaa elämäänsä, mikäli se tietää elintason laskua ja vapauden menetystä.

Vierailija
20/58 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se on joillekin ihmisille niin vaikeaa uskoa/käsittää, että kaikki ei halua lapsia. Ei edes koronakriisin keskellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi