Sinkut alkavat jo kaivata perhe-elämää, ei ole mukavaa elää yksin
VÄESTÖLIITON kyselyissä yleisimpiä syitä lasten hankinnan lykkäämiseen on ollut halu tehdä muita kiinnostavia asioita.
Anna Rotkirch arvelee, että monen arvot muuttuvat nyt perhekeskeisempään suuntaan. Monissa ammateissa myös etätyö yleistynee. Se voi helpottaa perheen ja työn yhdistämistä.
”Tämä on spekulaatiota, mutta voi olla, että kriisi muuttaa ajattelua siitä, mikä nähdään normaalina elämänä. Suomalaisessa elämäntyylissä on ihannoitu sitä, että tehdään paljon asioita. Nyt osalle voi tulla tunne, ettei voikaan niin paljoa huonommin, vaikka elämänpiiri on pienentynyt”, Rotkirch pohtii.
”Olen kuullut myös sinkkujen pohtivan, että ei ole mukavaa elää yksin. Tämä voi vahvistaa halua perheellistyä.”
Kiinnostava kysymys on, ovatko mahdolliset arvomuutokset pysyviä.
”Jos näin on, niin myöhemmin – ehkä aikaisintaan vuoden tai puolentoista vuoden kuluttua – voisi tulla ihan kunnon vauvabuumi.”
Kommentit (58)
Ja muita vaihtoehtojako ei ole kuin olla ikuisesti yksin ja perhe-elämä?
Hahhah.
Seksiä ja seuraa on, öitä vietän rakkaani luona, lapsia ei ole eikä tule. Molemmilla oma asunto ja oma talous. Näin on hyvä. N
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti syntyvyys kääntyy nousuun. Ei Suomen talous kestä pitemmän päälle tätä, että ikäluokat vain vanhenee ja taakka kasvaa.
Nuorissa ja lapsiperheissä on tulevaisuus, ilman heitä koko maa on pian konkurssissa.
Miten niin monessa perheessä tuntuu uutisten mukaan olevan alkoholiongelmia? Luulisi perhe-elämän tuoneen onnen. Sääliksi käy erityisesti lapsia..
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti syntyvyys kääntyy nousuun. Ei Suomen talous kestä pitemmän päälle tätä, että ikäluokat vain vanhenee ja taakka kasvaa.
Nuorissa ja lapsiperheissä on tulevaisuus, ilman heitä koko maa on pian konkurssissa.
Sipilän ja Orposterin mukaan Suomen tulevaisuus on nuorissa halpatyövoim an miehissä.
Koe-erä tilattiin jo 2015.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah!
Aivan viimeisenä tällaisena kriisi -ja rajoitusaikana kaipaan jotain akkaa tähän nalkuttamaan ja panikoimaan.
Pentujen kitinästä ja niiden ruokakauppajuhdaksi päätymisestä puhumattakaan.
On kyllä todella ikävä sitä rallia, kun kuulee perheonneaan hehkuvilta esim. etäopetuksen riemuista.
Ihan loistavasti viihdyn vallan omassa rauhassa, kiitos.
M46
Heh, juuri näin! Ihmettelen missä piireissä tuo Rotkirch näitä sinkkujen pohdintoja kuuntelee. Minä kävin kylässä nelilapsisessa perheessä ja n. tunnin päästä meinasi jo verisuoni poksahtaa otsassa. Enkä voinut olla ajattelematta sitä, että ne perheen vanhemmat on eläneet sitä helvettiä jo 15 vuotta putkeen. Itseni olisin vetänyt kiikkuun jo ajat sitten vastaavassa tilanteessa.
Omia jälkeläisiä sietää huomattavasti paremmin kuin vieraiden kakaroita.
Päinvastoin.
Ja palkkaa vastaan siedän työvuorojen puitteissa erityisen hyvin.
Siitä sit kotiin omiin juttuihin ja rauhaan.
Itse en missään vaiheessa harkinnut sekunttiakaan ammattia, jossa joutuu lasten kanssa tekemisiin. Omia nyt on pakko sietää.
Jos omia olisi joskus suunnittelematta tupsahtanut, niin en tässä työssä olisi.
24/7 töissä ja himassa sama ralli? Ei helevata. Pää ei ois kestäny.
Nyt kun omia ei ole, eikä tule, niin duunina mitä mukavinta ja mulle helpon tuntuista tienaamista.
Työn ulkopuolella taas saa olla vapaa ku taivaan lintu.
Vierailija kirjoitti:
Ekstrovertit sinkut ehkä.
Introvertit varmaan vain nautiskelevat ja taputtelevat itseään olkapäälle.
Minä olen introvertti sinkku ja pää alkaa hajota tähän yksin olemiseen. En kuitenkaan ole mikään erakko niinkuin monet kuvittelevat introvertin olevan. Kaipaan ystävieni kanssa ajan viettämistä älyttömästi.
Lapsia en silti ikimaailmassa halua enkä oikeastaan miestäkään samaan talouteen. Miesystävä olisi mukava, kunhan ei asuttaisi samassa kämpässä.
Heh, no eipä ole tullut ikävä perhe-elämää tässä tilanteessa, päinvastoin. Juuri sanoin äidilleni pari päivää sitten, että olen kyllä oikean päätöksen aikoinani tehnyt, kun en lapsia ole halunnut, sellaiselta kuulostaa ystävien selostukset etätöiden ja seinille hyppivien lapsukaisten kotikoulun yhdistämiseltä. Ikää minulla on vähän päälle 40 eli ehtisin vielä, jos oikein olisi tarve, mutta tämä aika viimeistään sinetöi ajatukseni siitä, että oikein olen valinnut.
Aahhahah siis vihoviimeinen asia mitä tässä kaipaan on perhepainajainen neljän seinän sisällä! Kun en niitä muksuja muutenkaan halua. Päiväkodissa paimennan joka arkipäivä myös niitä kullanmuruja joita omat vanhemmat eivät vaan jaksa katsella vaikka itse ovatkin nyt kotona. Ja niitä on paljon.
Oma rauha ja vapau erityisesti näinä aikoina on kullanarvoista. Parisuhde on tervetullut kun on tullakseen. Lenkkeilen luonnossa, treenailen, rentoudun ja kyllä, myös treffit ihanan miehen kanssa buukattu tälle illalle. Että hyvä on näin. :)
Ja henkilökohtaisesti en ymmärrä kuka edes haluaa tälläiseen maailmaan nyt vauvoja alkaa tekemään.. Mutta oma oikea valintani on tämä.
Sehän onkin käynyt harvinaisen selväksi ettei VL ole kiinnostunut muusta kuin synnytysten maksimoimisesta. Viis muusta, kunhan porukka sikiää hinnalla millä hyvänsä
En halua lapsia enkä kyllä mitään menojakaan. Viihdyn erittäin hyvin itsekseni vaikka vaan kotona. Hoidan lemmikkiä ja luen. Ei tarvitse paljon häslinkiä tai bileitä. Kotona rauhassa on erittäin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin spekulaatiota. En usko vauvaboomiin. Kaikilla täyspäisillä on ehkäisy kunnossa.
No sehän vasta huolestuttavaa onkin. Tulossa iso joukko kusipäitä kakaroita, kusipäisyys kun on periytyvää.
Miten se että oon sinkku ja en viihdy yksin liittyy perheseen? Kadehdin niitä joilla on mies, eikä mies+riippakivet. Niillähän se helvetti on, etäkoulu+työ+joku jalassa roikkumassa+ruokaa teollisia määriä kokaten...
Mut ihan söpö aloitus :D
Vierailija kirjoitti:
Miten se että oon sinkku ja en viihdy yksin liittyy perheseen? Kadehdin niitä joilla on mies, eikä mies+riippakivet. Niillähän se helvetti on, etäkoulu+työ+joku jalassa roikkumassa+ruokaa teollisia määriä kokaten...
Mut ihan söpö aloitus :D
Sitä tässä on moni muukin miettinyt. Samalta lafkalta tuli jokunen aika sitten julistus sinkkujen olevan katkeria ja kateellisia pariskunnille. Miten voidaankin yleistää noin rajusti?!
Itse viihtyisin kyllä yksinkin, nyt asun kämppäkaverin kanssa, ja töissä näen päivittäin lähes 100 ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Miks sä teet joka päivä tämmösiä alotuksia?
Yrittää saada syntyvyyden nousuun, propakandaa.
Ei ole mukavaa elää yksin, siksi olisikin kiva löytää parisuhde, tämän asian kyllä ainakin itse totesin jo kauan ennen koronaa. Lasten hankinta ei ole ajankohtaista miehettömyyden vuoksi, mutta siihen liittyen taas suhtautuminen on ehkä kääntynyt koronan myötä ennemminkin niin päin, että haluaako lapsia tälläiseen maailmaan. Myöskään työkaverien jutujen perusteella etäkoulut ja ruuanlaittorumbat eivät todellakaan houkuttele. Tietenkin voi olla että perheellisenä olisi jotenkin enemmän myös voimavaroja näihin, vaikea sanoa.
Olen jo monta kertaa aikaisemmin sanonut tällä palstalla, etten aio hankkia lapsia koskaan enkä missään yhteiskunnallisessa tilanteessa. Kyllä, pätee myös tämän koronakriisin aikana ja sen jälkeenkin, eikä koronakriisi tule muuttamaan mieltäni tämän asian suhteen mitenkään.
Minä teen tuottavaa työtä, maksan veroja ja noudatan lakeja, en ole siis yhteiskunnalle enää velkaa mistään enkä mitään.
Noku ette tee muuta kuin rutisette. Gilttikselle ehdotettiin ripustautuvaa ja kuumaveristä tsekkiläistä, eipä kelvannut.