Paljonko jättäisin ruokarahaa 16v:lle kahdeksi viikoksi? Lähdemme muut reissuun
ja hän jää kesätöiden takia kotiin.
Kotoa löytyy peruselintarvikkeita (pastaa, mausteita jne). Poika tekee itse ruuat ja käy kaupassa.
Kommentit (120)
on se surullista, kun Suomessa lasten pitää itsenäistyä ennen aikojaan.
Muualla kehittyneessä maailmassa tuollainen EI tulisi kuuloonkaan. Jossain Afrikassa varmaan tavallista.Afrikka on sangen laaja manner...
Mutta "Afrikassa" kukaan ei tule jätetyksi yksin, vaan koko suku on turvana läpi elämän. Siellä ei taatusti jätettäisi 16v yksin, vaan siellä olisi puoli sukua seurana.
Ja esim. Ranskaas ja Italiassa on tavallista, että jopa 30+ lapset asuvan vanhempiensa kanssa.
Suomessa on jostain syystä virallinen täysi-ikäisyyden raja edelleen 18v, vaikkakin suuri osa vanhemmista luulee lastensa olevan riittävän kypsiä ottamaan vastuun itsestään, menemisistään ja tekemisistään jo 6-7 luokkalaisina.
olivat luotettavia nuoria, jotka kävivät jopa töissä, näin ainakin Petri.
Ilmeisesti ap:n poika on raitis ja reipas nuorimies, jonka kaveritkin ovan erittäin luotettavia nuoria.
Tuntuu siltä, että nuorille annetaan yhä enemmän aikuisten oikeuksia ja velvollisuuksia yhä nuorempina. Ja itse opettajana kuuntelen näiden nuorten tarinoita siitä, miten upeaa on kun vanhemmat jättävät talon heille. Sitten he voivat rauhassa pitää hauskaa... Ja näiden nuorten vanhemmat kehuvat kuinka heidän lapsensa on niin fiksu, hoitaa työn ja koulun esimerkillisesti, ei tupakoi eikä juo. Sitten ihmetellään kun poliisi tuo sammumispisteessä olevan lapsen kotiovelle...
...niin vielä tässä vaiheessa, eihän ne traumat heti näy.
se AV:n pyhä nyrkkisääntö nyt on unohtunut???
Eikös se mene niin, että 1-vuotias voi olla erossa vanhemmista yhden yön, 2-vuotias kaksi jne.
16-vuotias voi siis olla erossa 16 yötä, eli yli kaksi viikkoa - avot.
Turha riita, näin se vaan on.
Ja rahaa 100 e.
...niin vielä tässä vaiheessa, eihän ne traumat heti näy.
naapurit ovat kertoneet mitä kaikkea tapahtui poissaollessanne?
Kyse ei ole "traumoista", vaan siitä mikä on vastuullisen vanhemman velvollisuus nuortaan kohtaan.
Tuli muuten mieleen: se Espoon "megabileitten" isännöinyt nuori on sangen traumatisoitunut. Hänen kohdallaan tämä yksin kotiin jättäminen on kylläkin ollut sääntö, ei poikkeus. Hän on tietääkseni koulunsa hyvin hoitanut nuori, mutta on henkisesti hukassa... Häneltä on puuttunut vastuullisen aikuisen malli, eikä hän luultavimmin koskaan kykene luottamaan muihin.
provo.
Toivottavasti Porvoon-reissu sujui hyvin.
jonka vanhemmat vaativat häntä eroamaan kesätöistä kesälomareissun vuoksi, siinä on vastuuttomuutta vanhemmilta!
-Mikseivät vanhemmat palaknneet hänelle lapsenvahtia reissun ajaksi?
-Mikseivät vanhemmat ETUKÄTEEN selvittäneet miten kesällä perheejäsenten työt&lomat menevät ---> varanneet lomamatkaa siihen ajankohtaan kun kaikilla on vapaata TAI etukäteen pyytäneet lasta ottamaan vapaata sille viikolle?
VASTUULLINEN vanhemp ei todellakaan vaadi lastaan irtisanoutumaan työstäänkesken kaiken (vaan hoitaa niin ettei moista tilannetta edes tule!)
Ja jokainen jolla hieman on yleissivistystä TIETÄÄ sen, että määräaikaisissa työsopimuksissa (mitä suurin osa kesätöistö on!) työntekijä joutuu (kuten myös työnantaja) korvaamaan jos ilman hyvää syytä lopettaa työt ennen määräaikaa.
Hyviä syitä on sairastuminen, raskaus, jne. mutta ei todellakaan mikään "loma perheen kanssa".
Ja nyt puhutaan siis ihan rahasta, kesken kaiken irtisanoutuva työntekijä on periaatteessa velvollinen korvaamaan rahassa työnantajalle koituvat tappiot siitä että lähtee kesken sopimuksen.
Toki kaikki työnantajat eivät asiasta korvauksia vaadi, mutta ihan lain mukaan heillä on oikeus siihen.
Miten tuon yhden tyypin vanhemmat olisivat suhtautuneet jos hän olisi saanut irtisanomsen seurauksena -sanotaan nyt vaikka 2000euron- korvausvaatimuksen? Maksaneet sen kiltisti ettei lähes täysi-ikäinen lapsi traumatisoidu viikon erosta vanhempiin???!
Peruneet lomareeissun?
Palkanneen MLL:n hoitajan hänelle reissun ajaksi? Miikä lienee olisi tullut halvemmaksi...)
Eli anteeksi kirjoitusvirheet, en jaksanut oikolukea yllä olevaa.
Siis totta kai 16v nuoren oi jättää kahdeksi viikoksi kotiin itsekseen (toki tapauskohtaista tämäkin... toiset valmiita olemaan ja jotkut eivät. Vanhemmat varmaan osaavat sen nähdä ja samoin nuorikin ilmaista)
Minä olen ollut tuossa iässä 2 viikkoa itsekseni ja nautin siitä suuresti vaikka välillä olisi ikäväkin käynyt mielessä. Oli mahtavaa harjoitella itsenäisyyttä, tehdä omat ruuat ja olla kodissa omalla tavallaan. Tuntui upealta että äitini luotti minuun ja antoi mahdollisuuden sellaiseen kokemukseen. Joka päivä pidettiin yhteyttä.
Tasapainoisessa, rakastavassa ja turvallisessa perheessä kasvanut nuori joka itse kokee olevansa valmis 2 viikon itsekseen oloon ei taatusti koe oloansa hylätyksi tai millään muotoa huonoksi. Päinvastoin. Hän tuntee olonsa luotetuksi ja tuntee että häneen uskotaan. Se jos mikä on nuorille tärkeää!!
On sitten eri asia jättää nuori joka ei halua jäädä yksin kotiin...
16-vuotias voi asua yksin, ja moni asuu. 16-vuotiaalla voi olla lapsi, ja joillakin onkin. Seuraamuksia? Hohhhoh! Missä tynnyrissä sinä olet kasvanut?
En ole varma, mutta vaikuttaa hieman laiminlyönniltä, josta saattaa tulla seuraamuksiakin.
En usko, että 16-vuotiasta saa jättää yksin vain ruokarahan kanssa.
En ole varma, mutta vaikuttaa hieman laiminlyönniltä, josta saattaa tulla seuraamuksiakin.
En usko, että 16-vuotiasta saa jättää yksin vain ruokarahan kanssa.
[Muusta tuollainen käsitys ei voi tulla.
Hylätyksi tulemisen pelko/trauma. Kehityksen häiriö jne HUH HUH.
Itse olisin antanut pikkuvarpaan tuon ikäisenä, että olisin SAANUT jäädä kotiin yksin kahdeksi viikoksi.
Näin näyttää omatkin lapseni ajattelevan. Vaikka olemme kovasti reissanneet yhdessä ja viettäneet paljon aikaa keskenämme, niin 16 ja 18 vuotiaat lapsemme suorastaan kyhertävät onnesta, jos olemme lähdössä arkena jonnekin matkalle ja saavat jäädä keskenään kotiin.
Ja ei meilläkään ole mummia eikä serkkua täällä lähistössä, mutta on meillä naapurit ja koulukavereiden vanhemmat sekä omia ystäviä, jotka ovat sovittaessa sekä meidän että nuorten käytettävissä.
Ja jollekin ihmettelevälle tiedoksi, että ikävän sattuessa niin meillä on PUHELIMET.
Väkisin ei tietenkään saa jättää...! Mutta jos nuori itse haluaa jäädä, niin ihan ok.
En tiedä missä idylleissä jotkut asuvat (kuvittelevat asuvansa...) mutta harva nuori on yksin kotona ennen kun vasta 18-vuotiaana, harva nuori myöskään vasta täysi-ikäisenä ottaa ensimmäistä kertaa alkoholia, jne. jne.
Vanhempien ei tietenkään pidä sallia juomista tmv. mutta on naivia kuvitella että 18-vuotiaaksi lasta voi pitää kädestä KOKO ajan...! Ja nuoruuteen kuuluu rajojen kokeileminen ymv.
Suurin osa ihmisistä on ollut alaikäisenä yksin kotona, naukkaillut kaljaa jne. ja ihan kunnollisia on ihmisiä on tullut. Ei traumoja tai alkoholiongelmia jne.
Päinvastoin minua säälittää niiden nuorten puolesta, jotka pumpulissa kasvatetaan. Amerikassa tämä näkyy hyvin, kun lähdetään opiskelemaan collegeen ja vihdoin päästään pois keskiluokkasesta kotipiiristä, niin homma leviää täysin käsiin monilla:(
Ja tämä siksi, että vanhempien siipien suojasta kun pääsee pois, niin se vapaus on suuri (ja sen kaipuu ollut jo pitkään...) mutta monilla ei ole minkäänlaisia valmiuksia vastaanottaa sitä. ja tämä juuri siksi, että kotona on suojeltu ja kohdeltu kuin pikkulasta.
ja 17-vuotiaana muutin Suomessa toiselle paikkakunnalle lukioon. Silti en olisi halunnut olla 16-vuotiaana yksin kotona (siis lapsuudenkodissani) kahta viikkoa. Lapsuudenkotini on iso omakotitalo, ja olisin varmasti pelännyt öisin yksin ollessani aivan hirveästi, kun pelkään vielä nykyäänkin ollessani joskus vanhempieni luona esim. koiravahtina yön yli, jos talossa ei ole muita aikuisia.
Pärjäsin kyllä 17-vuotiaana soluasunnossani ihan hyvin yksin, mutta kerrostalossa asuminen onkin minusta ihan eri asia kuin isossa omakotitalossa yksin oleminen. Nuorella on aika iso vastuukin, jos hänet jätetään huolehtimaan koko omakotitalosta, verrattuna siis kerros- tai rivitaloasuntoon, jossa ympärillä on kuitenkin kokonainen taloyhtiö.
Ja vielä lisäyksenä, että Jenkeissä, jossa olin vaihto-oppilaana, ei olisi tullut kuuloonkaan jättää edes YHDEKSI yöksi 16-vuotiasta yksin.
matkoilla. Oli hauskaa, pidin bileet. Lipitimme valkkaria ja joku oksensi sänkyyni. Joku lasivaasi putosi lattialle ja hajosi. Bileet oli pakko paljastaa vanhemmille, koska patja oli vielä märkä pesusta heidän palatessaan. Lähtivät silti seuraavanakin vuonna ja pidin taas bileet.. kukaan ei oksentanut. Asuimme omakotitalossa.
Mä en ollut edes täyttänyt 16 vielä, kun muutin pois kotoa opiskelun takia. Okei, ekat kuukaudet asuin asuntolassa, mutta kyllästyttyäni siihen hankin oman vuokrakämpän. Valmistuin säädetyssä ajassa ja lähdin valmistumisen jälkeen ulkomaille töihin kun olin 20.
Mä en jaksa käsittää, miksi ei 16-vuotiasta, kesätöissä käyvää nuorta voi muka jättää kotiin kahdeksi viikoksi? Olin itsekin opiskelua edeltävänä kesänä, 15-vuotiaana, kesätöissä ja mutsi ja faija pikkusisarusten kanssa Suomen kiertomatkalla. Pari viikkoa nekin taisivat olla reissussa, eikä ollut ikävä hetkeäkään...
Nautin kun sain touhuta kotihommia ihan itsekseni, laitella ruokaa ja leipoa jne... Koska aamuisin oli pakko mennä töihin, elämä pysyi hyvin säädyllisenä (olin töissä samassa paikassa kuin vanhemmatkin, joten jos olisin jotain töpeksinyt, olisi juttu kantautunut vanhempien korviin heti).
Mutta ap:lle, varusta kaapit ja pakastin täyteen sapuskaa ja jätä pojalle rahaa 100-150 euroa.
Työpaikassani oli menossa koeaika, joten en rikkonut mitään sääntöä tai sopimusta vastaan. Minulla oli täysi lainsuojaama oikeus lopettaa työni, vaikka ihan ilman tätä tapaustakin. Samoin koeajalla myös työnantajalla on oikeus irtisanoa työntekijä. Näin olisi voinut käydä minunkin tapauksessa vaikka seuraavana päivänä.
96:lle: näytti varmaan hyvältä cv:ssä...
Milloin lapsen sitten voi jättää yksin kotiin, jos ei vielä 16-v:na? Sinä päivänä, kun täyttää 18 vai?
Siis kyllähän 16-vuotias PÄRJÄÄ mutta...lapsi on vielä, kuitenkin. Tunne-elämän kehitys kesken, vaikka kroppa näyttäisikin valmiilta.
Siis herranisä sentään kun monet aloittavat ammattiopiskelut tuon ikäisenä toisella paikkakunnalla !!!!!!!!! Nyt on kysymys parista viikosta !!!!!
Uskomatonta!
En sanoisi että itsenäinen elämä on sujunut kovinkaan hyvin jos on tullut vanhemmaksi kuusitoistavuotiaana. Hiukan vähemmän itsenäisyyttä olisi paikallaan.