Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko jättäisin ruokarahaa 16v:lle kahdeksi viikoksi? Lähdemme muut reissuun

Vierailija
29.07.2008 |

ja hän jää kesätöiden takia kotiin.

Kotoa löytyy peruselintarvikkeita (pastaa, mausteita jne). Poika tekee itse ruuat ja käy kaupassa.

Kommentit (120)

Vierailija
21/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka poika kävis joka päivä pizzalla, menis ruokaan silti vaan n.140.

Ap sanoi että kotona on ruokaa. Miten helvetissä kukaan saa yksin syötyä 500€:n edestä kahdessa viikossa? Mättämällä vain jotain sammenmätiä ja tryffeleitä vai?

Vierailija
22/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nelihenkinen perhe pärjää koko kuukauden noin 400 e:lla. Ja moni takuulla vielä vähemmällä.

meillä menee ruokaan ainakin 600 kuussa, ja kaksi aikuista ja 1v taloudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole kyllä ollenkaan päivänselvää. Ainakaan pk-seudulla ei sukulaiset ihan naapurissa yleensä asu. Ja ketään naapuria en haluaisi velvoittaa ja vastuuttaa minun lapseni hyvinvointia seuraamaan ja tarkistelemaan. Jos joku minua pyytäisi sellaiseen tehtävään, oma lomani menisi kyllä pilalle, kun joutuisi murehtimaan yksinäisen lapsen asioita.

Vierailija
24/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan me suomalaiset olemme juuri tällaisia ja näin se tosiaan näyttää olevan. Ette ymmärrä.

Mistä johtuu kaikenlaiset ikävät tapahtumat maassamme? Sosiaalityötä kuormittaa yhä enemmän perusperheiden lapset, jotka on jätetty heitteille henkisesti. Vanhemmilta puuttuu käsitys siitä, mitä 16 vuotias vielä tarvitsee. Tässä me suomalaiste poikkeamma uisesta muista maista. Monessa maassa 16 vuotiaan jättäminen yksin 2 viikoksi on heitteillejättö tai vähintäänkin "huonon" perheen merkki. Kyllä hän todenäköisesti henkiin jää ja selviää, mutta TUKEEKO ratkaisunne lapsen kehitystä?

Aivan järkyttävää.

Vierailija
25/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan me suomalaiset olemme juuri tällaisia ja näin se tosiaan näyttää olevan. Ette ymmärrä.

Mistä johtuu kaikenlaiset ikävät tapahtumat maassamme? Sosiaalityötä kuormittaa yhä enemmän perusperheiden lapset, jotka on jätetty heitteille henkisesti. Vanhemmilta puuttuu käsitys siitä, mitä 16 vuotias vielä tarvitsee. Tässä me suomalaiste poikkeamma uisesta muista maista. Monessa maassa 16 vuotiaan jättäminen yksin 2 viikoksi on heitteillejättö tai vähintäänkin "huonon" perheen merkki. Kyllä hän todenäköisesti henkiin jää ja selviää, mutta TUKEEKO ratkaisunne lapsen kehitystä?

Aivan järkyttävää.

Vierailija
26/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis moni nuorihan muuttaa pois kotoaan 16-vuotiaana! Esim toiselle paikkakunnalle opiskelemaan.

Vierailija
27/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai pitääkö odottaa kotona kaksi vuotta vailla mitään järkevää tekemistä?

Ymmärrän, että moni täällä ei ymmärrä eroa, mutta emotionaalisesti kyseessä on aivan eri asia.

Vierailija
28/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 14-vuotiaasta asti saanut olla esim. viikonlopun yksin mökillä.

Rakastin yksinoloa. Vietin viikonlopun uiden, lenkkeillen, lukien ja kirjoittaen.

Minulla on kolme vilkasta pikkuveljeä joten nuo viikonloput olivat tärkeitä minulle. Ja aina olin luottamuksen arvoinen.

Vierailija
29/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis 15 - 16-vuotias asuu maalla pienellä paikkakunnalla jossa ei ole jatko-opiskelupaikkoja? Täytyykö hänen odottaa 2 vuotta kotona ennenkuin voi mennä opiskelemaan?

Aivan järkyttävää.

Vierailija
30/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että moni täällä ei ymmärrä eroa, mutta emotionaalisesti kyseessä on aivan eri asia.

Vierailija
31/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää jättää joku reissun ulkopuolelle, eikö sitä rahaa voi jättää esim. yhden hlön matkan verran? Laittaa osan vaikka säästöön sitten.

Alle 300e en missään nimessä henkkoht jättäisi, mieluummin n. 500e. Sillä pystyy oikeasti syömään ja huvittelemaan.

Sitä paitsi pizzalla ja hampurilaisella käynti on 10e/ kerta. Vai pitäisikö pojan keittää perunoita ja keittää läskisoossi itse, kun muu perhe lomailee ja syö ravintoloissa? Aika ankealta kuulostaa. Mutta kukin tyylillään.

Vierailija
32/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut yksin viikonloppuisin 15-v lähtien, enkä mitään traumoja saanut. (Olin kiltti lapsi, eli en tosiaankaan ryypännyt tai järjestänyt kotibileitä.)

Vierailija
33/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä pitäisi tehdä, mutta sen tiedän että 16 vuotiaalle ei ole hyväksi olla ilman vanhempiaan pitkiä aikoja.

Vierailija
34/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä asuin jo omillani.

Vierailija
35/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotiaan voi ihan hyvin työntää iltatöihin ansaitsemaan taskurahaa, kun äippä makaa kotona hoitovapaalla, mutta 16-vuotiasta ei voi jättää yksin kotiin. Hohhoijaa...

Vierailija
36/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotiaan voi ihan hyvin työntää iltatöihin ansaitsemaan taskurahaa, kun äippä makaa kotona hoitovapaalla, mutta 16-vuotiasta ei voi jättää yksin kotiin.

Vierailija
37/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotiaan voi ihan hyvin työntää iltatöihin ansaitsemaan taskurahaa, kun äippä makaa kotona hoitovapaalla, mutta 16-vuotiasta ei voi jättää yksin kotiin. Hohhoijaa...

Vierailija
38/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten tästäkin ketjusta huomaamme.

Vierailija
39/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan kannata jättää yksin kotiin tämän ikäistä nuorta... Ei ainakaan valvomatta! Eikö olisi mahdollista sopia jonkin sukulaisen tai naapurin kanssa siitä, että hän kävisi näillä ruokailemassa? Siis ellette voi sopia hänen olevan heillä tämän kahden viikon poissaolonne ajan.

Tämän ikäiseen voi tietysti luottaa, tietyissä rajoissa, mutta pojalla on varmasti kavereita. Tästä kahdesta viikosta voi helposti tulla kavereiden kanssa hauskaa, bileitä voi järjestää surutta, kun ei tarvitse pelätä vanhempien ilmestyvän paikalle yllättäen... Ja vaikka poika itse, ja hänen kaverinsakin olisivat luotettavia, bileet voivat ryöstäytyä käsistä.

Vai onko unohtunut ihmisiltä jo Espoon "megabileet", joista poliisi poisti lukemattoman määrän kutsumattomia vieraita. Ko. tapauksessa lapsi oli jätetty kotiin yksin valvomatta vanhemman matkustettua ulkomaille. Sillä kertaa kävi tuuri, eikä mitään pahempaa tapahtunut, paitsi naapurit luonnollisesti häiriintyivät kovan metelin vuoksi.

Vierailija
40/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen perusteella laskisin: 350 x2 /5 = 140 €.

Jättäisin siis 150 €.