Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko jättäisin ruokarahaa 16v:lle kahdeksi viikoksi? Lähdemme muut reissuun

Vierailija
29.07.2008 |

ja hän jää kesätöiden takia kotiin.

Kotoa löytyy peruselintarvikkeita (pastaa, mausteita jne). Poika tekee itse ruuat ja käy kaupassa.

Kommentit (120)

Vierailija
81/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuossa viittasi, olisi mielenkiintoista tietää.

Itselleni ei tulisi mieleenkään jättää 16-vuotiasta yksin kotiin kahdeksi viikoksi. Perheen kesälomat suunnitellaan niin, että koko perheen hyvinvointi otetaan huomioon. Kysymykseen pitäisikö sanoa kesätöistä irti, niin itse olin ehkä juuri 16 kun oman lapsuuden perheeni kesälomasuunnitelmiin tuli muutos. Olin kesätöissä ja kyllä sanoin itseni irti ja lähdin perheeni kanssa lomamatkalle. Minusta nuoren henkinen kehitys ja hyvinvointi on ensisijainen asia. Ei lapsi yksinolosta välttämättä heti joudu vaikeuksiin, mutta kyllä nämä viestit kertovat saman jutun toista puolta, mitä me mediassa sitten luemme kauheina tapahtumina. Olen oikeastaan aika yllättynyt, ettei ihmisillä ole tämän enempää tietoa ihmisen kehityksestä ja lapsen ja nuoren tarpeista.

Vierailija
82/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jättää kesätyöpaikan johon olit sitoutunut lähteäksesi lomalle? Opit tästä että hauskanpito menee aina työn eteen ja että työnantajan voi jättää pulaan.

Perheen kesälomat suunnitellaan niin, että koko perheen hyvinvointi otetaan huomioon. Kysymykseen pitäisikö sanoa kesätöistä irti, niin itse olin ehkä juuri 16 kun oman lapsuuden perheeni kesälomasuunnitelmiin tuli muutos. Olin kesätöissä ja kyllä sanoin itseni irti ja lähdin perheeni kanssa lomamatkalle. Minusta nuoren henkinen kehitys ja hyvinvointi on ensisijainen asia. Ei lapsi yksinolosta välttämättä heti joudu vaikeuksiin, mutta kyllä nämä viestit kertovat saman jutun toista puolta, mitä me mediassa sitten luemme kauheina tapahtumina. Olen oikeastaan aika yllättynyt, ettei ihmisillä ole tämän enempää tietoa ihmisen kehityksestä ja lapsen ja nuoren tarpeista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyll kait 16 v voi olla kotona yksin kaksi viikkoa, moni muuttaa siinä iässä pois kotoa, niin myös minun lapseni ja ei puhettakaan että olisi jotain traumoja jäänyt, ei minulle, eikä lapselleni, joka on nyt jo pitkälti yli parikymppinen.

Mikä teitä äitejä vaivaa, kun haluatte sitoa noin tiukasti itseenne kiinni lapsenne? Minusta se jos mikä on sairasta, hidastatte luonnon omaa kiertokulkua, lapsen kuuluu lähteä pois kotoa ja itsenäistyä!! Mä väitän että te jotka sidotte lapsen itseenne, teette sen oman itsenne vuoksi, ette tämän lapsen!

Vierailija
84/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Vanhempani evät antaneet jättää kesätyötä, vaan kutakuinkin määräsivät. Ja en ole ihan varma siitä, kumpi oli minusta hauskanpitoa tuolloin olla kesällä viikkotolkulla yksin kaupungissa vai lähteä vanhempien kanssa lomalle. En muista enää. Joka tapauksessa opin siitä, että lapsista pidetään huolta ja heitä ei jätetä yksinään liian pitkäksi aikaa. Sen muistan, että työn jättäminen, minulle vastuuntuntoiselle tytölle oli erittäin vaikeaa. Mutta se piti tehdä, koska vanhempani niin päättivät. Ja sitä ennen ja sen jälkeen olen ollut useissa työpaikoissa ja hoitanut tehtäväni täysin vastuuntunoisesti. Ymmärsin kyllä miksi minun piti jättää työni tai ne loput viikot jotka siitä olivat jäljellä. Siksi, että vanhempani voivat hoitaa tehtävänsä useamman lapsen vanhempana vastuuntuntoisesti. Olisi ollut suuri uhraus koko perheen kannalta taas, että minun kesätyöni vuoksi kukaan ei olisi lähtenyt mihinkään. Minulla on ollut todella huoltapitävät vanhemmat ja onnellinen lapsuus. Silti pärjään elämässäni hyvin. Näin päinhän tätä nykyään pitää perustella.

Vierailija
85/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tee asiaa autuaaksi, että sinä ja lapsesi voitte ok, vaikka olette tehneet moisen ratkaisun. Itse ihmettelen, että kuinka voitte olla noin sokeita ja kuuroja ja tietämättömiä nuoren kehityksestä ja koko yhteiskuntamme tilasta. Kaikki äimistelevät nuorten tekemiä veritekoja ja sitten täällä kilvan huudetaan, että kai ne nyt pärjää jo omillaan. Eivät pärjää. Katsokaa nyt totuutta silmiin. Uskon, että suurin osa selviää, mutta tutkimusten mukaan Suomessa lapset itsenäistetaan liian varhain. Nämä asiat liittyvät toisiinsa.

Vierailija
86/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tee asiaa autuaaksi, että sinä ja lapsesi voitte ok, vaikka olette tehneet moisen ratkaisun. Itse ihmettelen, että kuinka voitte olla noin sokeita ja kuuroja ja tietämättömiä nuoren kehityksestä ja koko yhteiskuntamme tilasta. Kaikki äimistelevät nuorten tekemiä veritekoja ja sitten täällä kilvan huudetaan, että kai ne nyt pärjää jo omillaan. Eivät pärjää. Katsokaa nyt totuutta silmiin. Uskon, että suurin osa selviää, mutta tutkimusten mukaan Suomessa lapset itsenäistetaan liian varhain. Nämä asiat liittyvät toisiinsa.

Mutta tuollainen ylenmääräinen paapominen ei kyllä tuota hyvää tulosta! Ja minä väitän että näiden veritekojen takana on välinpitämätön perhe jolla ei ole mitään tekemistä nuorena poismuuton kanssa. On paljon turvallisempaa muutta nuorena pois kotoa kun tietää että on saanut hyvt eväät kotoa ja voi halutessaan pyytää kotoa apua. Monet nuoret jotka ovat sekaisin asuvat perheessä jossa ei oikeasti välitetä toisista, asutaan saman katon alla mutta kukaan ei tiedä, mitä toiselle kuuluu!

95

Vierailija
87/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko olisit jäänyt yksin kotiin, seuraksesi olisi järjestetty joku tai sitten kaikki muutkin olisivat jääneet kotiin. Ei se, että kuusitoistakesäistä pakotetaan tekemään jotain vastuutonta ja rikkomaan sopimuksensa. Se EI ole lapsista huolenpitämistä.

Vierailija
88/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muiden lasten kanssa lomalle ja kumpi jää sinun kanssasi kotiin.

Ymmärsin kyllä miksi minun piti jättää työni tai ne loput viikot jotka siitä olivat jäljellä. Siksi, että vanhempani voivat hoitaa tehtävänsä useamman lapsen vanhempana vastuuntuntoisesti. Olisi ollut suuri uhraus koko perheen kannalta taas, että minun kesätyöni vuoksi kukaan ei olisi lähtenyt mihinkään. .

Vierailija
89/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko olisit jäänyt yksin kotiin, seuraksesi olisi järjestetty joku tai sitten kaikki muutkin olisivat jääneet kotiin. Ei se, että kuusitoistakesäistä pakotetaan tekemään jotain vastuutonta ja rikkomaan sopimuksensa. Se EI ole lapsista huolenpitämistä.

Vierailija
90/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun määränneet ottamaan lopputilin!

Minun kotonani ei kyllä olisi tullut kuuloonkaan. Annettujen lupausten pitäminen oli minun kotonani aika lailla pyhä asia. Töihin meillä ei pakotettu, mutta pitkät saarnat oli aina ennen kesätyön aloittamista siitä kuinka työ täytyy tehdä huolella ja siihen sitoudutaan prikulleen siihen asti kun on työsopimus tehty. Meille lapsille on kyllä muodostunut aika kova työmoraali.

Sitä paitsi kummaksun sitä että yleensähän kesätyöt tehdään määräaikaisilla sopimuksilla. Senkö sitten voi ihan noin vain sitten lopettaa kun siltä tuntuu? Olen ollut siinä käsityksessä että työehtosopimuksissa on siitä joitain määräyksiä olemassa. Ei kai sitten.

Vierailija
91/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olisin edes haaveillut ääneen siitä, että jätän kesätyöt kesken.

Vierailija
92/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun 16v pärjää yksikseen, se ei ole heitteillejättämistä, ymmärrä jo!

Vierailija
93/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö voi mennä mummolaan tai sukulaisille tai joku heistä tulee pojan kanssa loman ajaksi?

Näin teki tuttava perheeni. Mummo tuli 15 vuotiaan kanssa loman ajaksi.

(sori jos asiaa on jo vatkattu en jaksanut lukea koko liibalaabaa..)

Vierailija
94/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

väkeä!

Moni 16-vuotias muuttaa pois kotoa esim. erikoislukion tms takia. Kyllä se on ihan persoonasta kiinni, onko valmis jäämään vai ei, turha pölistä mistään laiminlyönneistä.

Vierailija
95/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni 16-vuotias asuu yksin esim. opiskelujen takia. Enpä usko että tuon ikäisen "tunne-elämän kehittyminen" kovastikaan vaarantuu kahden viikon takia jos muuten elämä mallillaan.

Ja mitä ihme seuraamuksia?????????????????????????? Otetaanko 16-vee lapsi huostaan tuollaisen takia? Te ootte kipeitä siskot!

Vierailija
96/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se vain oman kilven kiillottamista vai mitä?

Epäilen ettei siinä paljoakaan ole kasvatuksen ja huolenpidon kanssa tekemistä!

Vierailija
97/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

16v;na hyvinkin tuon 2 viikkoa! Ei olis tullut mieleenkään lähteä perheen lomareissuille enää mukaan! Ihan hyvin meni, kavereita+poikaystävä oli kylässä, tehtiin pitsaa jne. löhöiltiin ja päivät tietysti olin töissä.

Olin 17 kun muutin ekaan omaan asuntoon...

En ole varma, mutta vaikuttaa hieman laiminlyönniltä, josta saattaa tulla seuraamuksiakin.

En usko, että 16-vuotiasta saa jättää yksin vain ruokarahan kanssa.

Vierailija
98/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme pullamössöjä jotkut äidit kasvattavat lapsistaan. Normaali 16v, pärjää kotona ..ellei äiti ole hoivannut ja paaponut kullanmuruaan siihen päivään saakka..

Vierailija
99/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se AV:n pyhä nyrkkisääntö nyt on unohtunut???

Eikös se mene niin, että 1-vuotias voi olla erossa vanhemmista yhden yön, 2-vuotias kaksi jne.

16-vuotias voi siis olla erossa 16 yötä, eli yli kaksi viikkoa - avot.

Turha riita, näin se vaan on.

Ja rahaa 100 e.

Vierailija
100/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bileet kieltäisin aivan ehdottomasti, ja pyytäisin naapuria viikonloppuna pitämään vähän silmällä - tätäkin pikkupalvelusta pidän ihan luonnollisena. Jos olisi ongelmia, ohjeistaisin naapuria soittamaan minulle. Nuorta uhkaisin poliiseilla, eli uhkaisin soittaa poliisit lopettamaan luvattomat bileet.

Uskon, että jos tämä 16-vuotias on niin kypsä, että tekee kesätöitä, hän myös pärjää kokonaiset kaksi viikkoa ilman vanhempiaan, eikä järky siitä pahasti tai ryntää seuraavalla viikolla konekiväärin kanssa kirkkoon mummoja ampumaan - kyllä syyt sellaiseen ovat jokseenkin monisäikeisemmät!!

Jos oikein kova ikävä tulisi, voisi hän varmasti lähteä viikonlopuksi toiselle paikkakunnalle mummon, tädin tai enon luokse aikuisten seuraan.

Ap:n lapsella on varmasti oikein mukavaa, vaikka joku ilta saattaakin olla vähän tylsä, kun on tyhjä koti ilman normaalia perhehulinaa. Ja kuten joku sanoi, arvostaa hän varmasti myös sitä, että vanhemmat osoittavat häneen luottamusta, eivätkä yliholhoa. Jos tuon ikäiset (joskus) tulevat jopa vanhemmiksi, eiköhän parin viikon itsenäinen elämä suju varsin hienosti!