Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko jättäisin ruokarahaa 16v:lle kahdeksi viikoksi? Lähdemme muut reissuun

Vierailija
29.07.2008 |

ja hän jää kesätöiden takia kotiin.

Kotoa löytyy peruselintarvikkeita (pastaa, mausteita jne). Poika tekee itse ruuat ja käy kaupassa.

Kommentit (120)

Vierailija
1/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saas nähä provosoituuko noi!

Vierailija
2/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin jos on vaara, että poika ostaa sillä alkoholia/tupakkaa/huumeita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos nyt ihan pakko olisi, niin hankkisin mahollisimman paljon pakasteruokaa pakkaseen tai valmistaisin ruokaa itse sinne pakastimeen, ja jättäisin rahaa mahollisimman vähän.

Vierailija
4/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai onko tää poika joku huumeidenkäyttäjä tai muuten epäluotettava? Millasia teidän lapset oikein?? Kyllä 16-vuotiaan voi jättää yksi ja kaikki ei todellakaan sekoile sillä aikaa.

Vierailija
5/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustoa, leikkeleitä, jugurttia, levitettä, kananmunia yms. joissa riittäisi päiväys reissun ajan. Lisäksi kasviksia ekan viikon tarpeiksi. Kaappiin pastaa, riisiä, muusijauhetta, tomaattimurskaa, tonnikalaa, ananasta, purkkihernekeittoa, näkkäriä.

Pakastimeen ostaisin jauhelihaa, kanasuikaleita yms. joista helppo tehdä ruokaa sekä leipää.

Sitten jättäisin lisäksi 5€/päivä tuoreruokarahaa, eli maitoa ja myöhemmin kasviksia yms. varten. 70€ saisi siis riittää ruokien lisäksi.

Vierailija
6/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä viime vuonna en olisi osannut aavistaa, millaista on, kun perheessä on 16-vuotias. Mutta nyt tiedän ja sanon kyllä, että hänet voisi jättää pariksi viikoksi kotiin, kun töissäkäynti vielä tuo päivään rytmiä. Minäkin laittaisin reilusti lämmitettäviä ruokia jääkaappiin ja pakastimeen ja lisäksi ostaisin pizzaa pakkaseen. Rahaa jättäisin ehkäpä satasen. Antaisin 50 e käteen ja pyytäisin noutamaan toisen 50 e naapurikorttelissa asuvalta aikuiselta sukulaiselta (jolle sen siis veisin) sitten kun ensimmäinen raha olisi käytetty.

Vierailija
7/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllähän 16-vuotias PÄRJÄÄ mutta...lapsi on vielä, kuitenkin. Tunne-elämän kehitys kesken, vaikka kroppa näyttäisikin valmiilta.

Vierailija
8/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lähteä perheen kanssa lomareissulle, niin olis av-mammatkin tyytyväisiä?

Vierailija
9/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varma, mutta vaikuttaa hieman laiminlyönniltä, josta saattaa tulla seuraamuksiakin.

En usko, että 16-vuotiasta saa jättää yksin vain ruokarahan kanssa.

Vierailija
10/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olin yksin kotona jo tuon ikäisenä ja opiskelemaankin muutin sitten jo vuotta myöhemmin. Mutta kaipa sitten olin sellainen ylikypsä poikkeustapaus...

Ja ei, minusta ei tullut kriminaalia tai muuten syrjäytynyttä :))

Vierailija
11/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut kesällä parisen viikkoa yksin jo 15-vuotiaana, tosin isovanhempani kävivät parin päivän välein katsomassa että kaikki oli ok. Loppuperhe oli mökillä, minä olin kesätöissä.

Satanen varmaan riittäisi hyvin. Mutta miettisin kyllä että hankkisin jotain ruokaa valmiiksi kauppaan, ettei rahat sitten mene vaikka Heseen, ja yleiseen hummailuun kaupungilla, leffoihin yms. Että olisi sitä ruokaa siellä varuilta kotonakin.

Muistan miten hienolta tuntui kun vanhemmat luottivat minuun jo noin nuorena. Soittelivat tietty päivittäin jne.

Vierailija
12/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jättäisin 100-150 euroa. Eiköhän lapsi sillä pärjäisi, en lastani kyllä nälkään jättäisi. Sitäpaitsi on helpompi olla itse poissa kun ei omatunto kalva;)

Vierailija
13/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäksi oli pari lounaria, että pääsi välillä herkuttelemaan.

Ihanaa oli, että oli niin panostanut ruokahommiin, välillä olivat tehneet kaveriporukalla fajitaksia, välillä grillanneet. Välillä taas purkkihernekeittoa.

Oli hänellä kesätyöstä palkkarahojakin tilillään, ettei olisi joutunut nälkää näkemään, jos antamani ruokaraha olisi loppunut.

Vierailija
14/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos tuleekin ikävä? Entä jos tulee asioita, joihin hän tarvitsisi vanhemman apua? Miten hän myöhemmin suhtautuu siihen, että hänet jätettiin yksin kotiin, kokeeko laiminlyöntinä, jättönä, ja mitä myöhemmin sellaisesta "jättö-oivalluksesta" seuraa?

Aika käsittämätön ap:n kysymys, joka lienee provo.

Vierailija
15/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllähän 16-vuotias PÄRJÄÄ mutta...lapsi on vielä, kuitenkin. Tunne-elämän kehitys kesken, vaikka kroppa näyttäisikin valmiilta.

Ap:n pojalla on varmasti lähettyvillä useampikin aikuinen (esim. kavereiden vanhemmat) jos jotain sattuu. 2 viikkoa yksin himassa on unelmien täyttymys ton ikäiselle. Jotkut muuttaa jo omilleen teini-iässä, kai nyt kuka tahansa normaali 16-vuotias pari viikkoa yksin pärjää.

Mä jättäisin 150€ ruoka- ja hupirahaa (muu perhe kuitenkin menee lomamatkalle, ihan kohtuullista minusta jos kotiin TÖIDEN takia jäävä voi esim. käydä leffassa tai pizzalla).

Vierailija
16/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen päälle sitten vielä ruokarahat.

Vierailija
17/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tarpeeksi kypsä ja vastuullinen käymään töissä, ajamaan kevaria, päättäämään millä alalla aikoo työskennellä "lopun ikäänsä" (siis kun valitsee jatkokoulun peruskoulun jälkeen) ja kenties asumaan opiskelujen takia eri paikkakunnalla kuin vanhempansa, mutta kotiin ei voi yksin jättää kahdeksi viikoksi?

Vierailija
18/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää jättää joku reissun ulkopuolelle, eikö sitä rahaa voi jättää esim. yhden hlön matkan verran? Laittaa osan vaikka säästöön sitten.

Alle 300e en missään nimessä henkkoht jättäisi, mieluummin n. 500e. Sillä pystyy oikeasti syömään ja huvittelemaan.

Sitä paitsi pizzalla ja hampurilaisella käynti on 10e/ kerta. Vai pitäisikö pojan keittää perunoita ja keittää läskisoossi itse, kun muu perhe lomailee ja syö ravintoloissa? Aika ankealta kuulostaa. Mutta kukin tyylillään.

Vierailija
19/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut muita aikuisia tai kavereita lähettyvillä. Oli vähintäänkin yksinäinen olo.

Vierailija
20/120 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muutin pois kotoa vajaa 16-vuotiaana, siitä lähtien olen omat rahanikin jo ansainnut ja itseni hoitanut. Jos poika on osoittautunut niin oma-aloitteiseksi, että äiti tietää hänen pärjäävän, niin miksi ei voisi jäädä kotiin? Kyllähän monet tuon ikäiset jo muutenkin muuttavat pois kotoaan ja pärjäävät. Jos olisi ongelmatapaus, niin tuskinpa äiti edes harkitsisi jättävänsä kotiin (ja tuskin sellainen edes oisi saanut kesätyöpaikkaakaan).

Alkuperäiseen kysymykseen: kyllä se satanen ruokaan riittää kahdeksi viikoksi... Meillä nelihenkinen perhe pärjää koko kuukauden noin 400 e:lla. Ja moni takuulla vielä vähemmällä.