Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veriryhmäsi

Vierailija
08.04.2020 |

Tiedätkö, mikä se on? 0- veriryhmäläiset vähemmän alttiita pahalle taudille, kun taas A paha.

Veriryhmäsi

Vaihtoehdot

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisi olla aika hyvä "tarjous" että minä o- lähtisin luovuttamaan. Olo on sen verran heikko ja onhan nuo menkat 20 päivän kierrolla tai lyhyemmälläkin sitä luokkaa ettei minulla varmasti riitä muille jaettavaksi.

Runsaiden menkkojen takia monen hemoglobiini on niin alhainen, ettei veri kelpaakaan.

Nimimerkillä kokemusta on, hemo 114. Ollut koko aikuisiän.

Vierailija
42/69 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisi olla aika hyvä "tarjous" että minä o- lähtisin luovuttamaan. Olo on sen verran heikko ja onhan nuo menkat 20 päivän kierrolla tai lyhyemmälläkin sitä luokkaa ettei minulla varmasti riitä muille jaettavaksi.

Runsaiden menkkojen takia monen hemoglobiini on niin alhainen, ettei veri kelpaakaan.

Ja ferritiiniähän ei katsota. En lähde edes kokeilemaan, olen melko varma että veriarvoni ovat liian alhaiset. Hb oli kyllä hyvä siinä 10 vuotta sitten kun on katsottu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ferritiiniähän ei katsota. En lähde edes kokeilemaan, olen melko varma että veriarvoni ovat liian alhaiset. Hb oli kyllä hyvä siinä 10 vuotta sitten kun on katsottu.

Lisään vielä että silloin 10 vuotta sitten painokin oli alle 50, oliko siinäkin raja? Niin muistelen, pituutta yli 170 kuitenkin.

Vierailija
44/69 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lisäksi selvitettiin koulussa biologian tunnilla

Koulussa bilsan tunnilla olette korkeintaan voineet selvittää, että mikä veriryhmäsi voisi olla, jos vanhempasi ovat sitä ja tätä veriryhmää. Sitä tarkkaa veriryhmää ette ole kyllä voineet saada selville. Esim. minun vanhempani ovat veriryhmää B+ ja O+, sisarukseni ovat B+ ja minä O+. Kaverini vanhemmat ovat myös B+ ja O+, kaikki lapset ovat B+.

Me tehtiin yläasteella bilsassa sellanen hyytymistesti, jolla testattiin mitä veriryhmää on. Omalla verellä testattiin. Ei ollut mitään pelkkää teoriaa.

Vierailija
45/69 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulussa bilsan tunnilla olette korkeintaan voineet selvittää, että mikä veriryhmäsi voisi olla, jos vanhempasi ovat sitä ja tätä veriryhmää. Sitä tarkkaa veriryhmää ette ole kyllä voineet saada selville. Esim. minun vanhempani ovat veriryhmää B+ ja O+, sisarukseni ovat B+ ja minä O+. Kaverini vanhemmat ovat myös B+ ja O+, kaikki lapset ovat B+.

Meidän ope sanoi, että sen voiis koulussa testata, muttei hän testaa kun oli tullut kiista kerran, kun joku oli tajunnut olevansa sellaista veriryhmää, mitä hänen vanhemmistaan ei voi tulla.

Ai kauheeta 😂

Vierailija
46/69 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin tehtiin tuo sama testi yläasteella, mutta se antoi minulle aivan eri tuloksen kuin sen mikä lukee neuvolakortissa. Osaisiko joku selittää tämän? Voiko olla, että koulun pikatestit olivat huonoja ja halpoja eivätkä siksi näyttäneet veriryhmääni oikein? Kai nyt luulisi, että synnytyslaitoksella ainakin osaavat määrittää veriryhmän oikein. 

Vierailija
47/69 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Type O negative. Kävin kerran yrittämässä verenluovutusta, mutta suoneni olivat liian pienet ja neulaa ei saanut kaksi yrittäjää suoneen. Sanoivat suoraan, että suosittelevat etten tule toiste. Joo ymmärrän, vein aikaa ja välineitä turhaan. Tähän kaikkeen meni jonotuksineen, papereiden täyttämisiin ja haastatteluun lähemmäs 2h. Silti harmittaa koska olisin halunnut mahdollisesti auttaa jotain ihmistä /ihmisiä verelläni.

Ehkä yritän joskus uudelleen.

Mind Blown. En koskaan ajatellut bandin nimeä.

Vierailija
48/69 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuon veriryhmänsä saa selville, jos ei tiedä? Mies ei tiedä, mulla luki neuvolakortissa se, kun odotin lapsia. Muuten en varmaan kans tietäisi.

Lapsena äiti katsoi minulle sen neuvolakortista, lisäksi selvitettiin koulussa biologian tunnilla ja aikuisena verenluovutuksessa.

Bilsan tunnin tulos ei välttämättä kerro totuutta. Tiedän useamman tapauksen ,joiden veriryhmä onkin ollut muuta kuin bilsan tunnilla todettuna. Terveydenhuollossa tutkitaan veriryhmä aina jos se on tarpeen.

Vierailija
49/69 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään nollaveriryhmää ole olemassakaan, mitä aloituksessa on. Se on O, ei 0.

Molemmat käy. 0 viittaa siihen ettei ole antigeeneja.

Itseasiassa se on oikeasti O. Veriryhmien löytäjä Karl Landsteiner nimesi ne alunperin A, B ja C. Myöhemmin Ludwik Hirszfeld ja Emil Freiheerr von Dungern esitti termin 0 (null), mutta siitä seurasi sekaannus saksalaisen 0 (null) ja O (ohne) ja Karlsteiner valitsi niistä jälkimmäisen joka tarkoittaa "ilman".

Vierailija
50/69 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän tyyliin selvitettiin koulussa veriryhmät http://huvituskoululehti.blogspot.com/2011/12/biologian-toita-veriryhmi…

Tässä on vielä ohjaajan opas siihen, mitä tunnilla opetetaan. https://blogs.helsinki.fi/biopop-keskus/files/2019/12/veriryhmat_ope.pdf

Vierailija
51/69 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun veriryhmä testattiin raskaana ollessa, luulin että kaikilta. En sitä muuten tietäisikään. Ajattelin että se katsotaan siltä varalta että synnytyksessä tulee verenvuotoa. (kuten minulla, kun istukka ei irronnut)

Mun miehenkin veriryhmä testattiin neuvolassa, kun odotin toiseksi nuorinta lastamme. Mulle oli tullut veriryhmävasta-aine ja veripalvelu halusi tietää, onko miehen veri siihen syypää ja sehän olikin. Lapsenkin veri testattiin sitten syntymän jälkeen, kun hänelle jouduttiin antamaan verensiirtoja.

Vierailija
52/69 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen O rh neg.

Sun veri sopii hätäverenä kaikille, joten kannattaa luovuttaa. <3

Spr:lle ei kannata luovuttaa mitään.

En tiedä ryhmää eikä lapsen neuvola kortissa ollut.

Vierailija
53/69 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos O negatiivisena pidit itseäsi harvinaisuutena niin luepa tämä.

https://curiosity.com/topics/rhnull-the-rarest-blood-type-on-earth-has-…

Vierailija
54/69 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

O +

Vierailija
55/69 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen O rh neg.

Onko niin ettei SPR maksa luovuttajalle mitään, mutta velottaa sairaaloille myymistään veripusseista kovia summia?

Monissa maissa luovuttajat saa rahat suoraan, siksi verenluovutus on siellä suosittua kun saa pienen palkkion vaivannäöstään.

Vierailija
56/69 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen O rh neg.

Onko niin ettei SPR maksa luovuttajalle mitään, mutta velottaa sairaaloille myymistään veripusseista kovia summia?

Monissa maissa luovuttajat saa rahat suoraan, siksi verenluovutus on siellä suosittua kun saa pienen palkkion vaivannäöstään.

Ei makseta. Se on kielletty oikein lailla.

Vierailija
57/69 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuon veriryhmänsä saa selville, jos ei tiedä? Mies ei tiedä, mulla luki neuvolakortissa se, kun odotin lapsia. Muuten en varmaan kans tietäisi.

Jos on käynyt armeijan, niin siellä on selvitetty.

Vierailija
58/69 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun veriryhmä testattiin raskaana ollessa, luulin että kaikilta. En sitä muuten tietäisikään. Ajattelin että se katsotaan siltä varalta että synnytyksessä tulee verenvuotoa. (kuten minulla, kun istukka ei irronnut)

ÖÖö... kaikki ihmiset ei synnytä? Surprise!

Vierailija
59/69 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on käynyt armeijan, niin siellä on selvitetty.

Miksi se olisi siellä selvitetty? Ainakaan omalta puolisolta ei ole selvitetty siellä, koska harmittelee, että koulussa jäi selvittämättä bilsan tunnilla.

60/69 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

B-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi