Veriryhmäsi
Tiedätkö, mikä se on? 0- veriryhmäläiset vähemmän alttiita pahalle taudille, kun taas A paha.
Kommentit (69)
Ei mitään nollaveriryhmää ole olemassakaan, mitä aloituksessa on. Se on O, ei 0.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään nollaveriryhmää ole olemassakaan, mitä aloituksessa on. Se on O, ei 0.
Mä jätin vastaamatta, kun ei löytynyt mun veriryhmää noista vaihtoehdoista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä nollavereksi kutsutaan ihan yleisesti :)
Ei tuolla suurta merkitystä ole. Enemmän vaikuttaa sukupuolikin.
Moni O-ryhmäläinen on kuollut koronaan ja A sairastanut ilman oireita.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat käy. 0 viittaa siihen ettei ole antigeeneja.
Tottakai tiedän mitä veriryhmä on (kävin koulua) ja tiedän omani. Ei se tänne ilmoittamalla siitä muutu etkä sä ap sillä tiedolla mitään tee, eikä kukaan muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jätin vastaamatta, kun ei löytynyt mun veriryhmää noista vaihtoehdoista.
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/veriryhma-0-suojaa-malarial…
Luepas nyt vaikka tosta ja ole onnellinen - ehkä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen O rh neg.
Sun veri sopii hätäverenä kaikille, joten kannattaa luovuttaa. <3
Ei sovi koska on rh neg.
Mun veriryhmä testattiin raskaana ollessa, luulin että kaikilta. En sitä muuten tietäisikään. Ajattelin että se katsotaan siltä varalta että synnytyksessä tulee verenvuotoa. (kuten minulla, kun istukka ei irronnut)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen O rh neg.
Tiedän. Olen kuusi kertaa elämässäni luovuttanut. Nyt en tohdi, kun vetää olon heikoksi.
Type O negative. Kävin kerran yrittämässä verenluovutusta, mutta suoneni olivat liian pienet ja neulaa ei saanut kaksi yrittäjää suoneen. Sanoivat suoraan, että suosittelevat etten tule toiste. Joo ymmärrän, vein aikaa ja välineitä turhaan. Tähän kaikkeen meni jonotuksineen, papereiden täyttämisiin ja haastatteluun lähemmäs 2h. Silti harmittaa koska olisin halunnut mahdollisesti auttaa jotain ihmistä /ihmisiä verelläni.
Ehkä yritän joskus uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lisäksi selvitettiin koulussa biologian tunnilla
Koulussa bilsan tunnilla olette korkeintaan voineet selvittää, että mikä veriryhmäsi voisi olla, jos vanhempasi ovat sitä ja tätä veriryhmää. Sitä tarkkaa veriryhmää ette ole kyllä voineet saada selville. Esim. minun vanhempani ovat veriryhmää B+ ja O+, sisarukseni ovat B+ ja minä O+. Kaverini vanhemmat ovat myös B+ ja O+, kaikki lapset ovat B+.
Meidän ope sanoi, että sen voiis koulussa testata, muttei hän testaa kun oli tullut kiista kerran, kun joku oli tajunnut olevansa sellaista veriryhmää, mitä hänen vanhemmistaan ei voi tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen O rh neg.
Ei sovi koska on rh neg.
O rh neg on hätäveri mikä sopii kaikille
Minä sain selville veriryhmäni vasta 5 vuotta sitten kun menin leikkaukseen. AB+
Koulussa tehtiin jotain testejä biologian tunnilla 9-luokalla kun oli jotain geenioppia muistaakseni, mutta se testi näytti vain ryhmät, ei plussia eikä miinuksia. Muistan sen vaan siitä kun olin ainoa AB, melkein kaikki muut oli A:ta.
t. 40v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lisäksi selvitettiin koulussa biologian tunnilla
Koulussa bilsan tunnilla olette korkeintaan voineet selvittää, että mikä veriryhmäsi voisi olla, jos vanhempasi ovat sitä ja tätä veriryhmää. Sitä tarkkaa veriryhmää ette ole kyllä voineet saada selville. Esim. minun vanhempani ovat veriryhmää B+ ja O+, sisarukseni ovat B+ ja minä O+. Kaverini vanhemmat ovat myös B+ ja O+, kaikki lapset ovat B+.
Meidän ope sanoi, että sen voiis koulussa testata, muttei hän testaa kun oli tullut kiista kerran, kun joku oli tajunnut olevansa sellaista veriryhmää, mitä hänen vanhemmistaan ei voi tulla.
:D Ai tuonko takia ne testit lopetettiin yläasteella?
Joku paljastui sattumalta "postimiehen tai putkimiehen lapseksi"? :D :D
Vierailija kirjoitti:
Mun veriryhmä testattiin raskaana ollessa, luulin että kaikilta. En sitä muuten tietäisikään. Ajattelin että se katsotaan siltä varalta että synnytyksessä tulee verenvuotoa. (kuten minulla, kun istukka ei irronnut)
No kuitenkin sitä testataan veriryhmäimmunisaation (?) vuoksi. Kuten esim minä olen saanut piikkejä koska olen itse nega ja lapset plus. Ja toista oltiin kiidättämässä valohoitoon koska papereihini oli eksynyt jonkun toisen verikoetuloksia.
Mun äitiyskortissa on O. Raskaana ollessa tutkittu, mut ei siinä ole mitään onko se plus vai miinus vai mikä ,ihan pelkkä O merkitty .
Veriryhmän selviämisen jälkeen siitä oli se hyöty että luin läpi veriryhmädieettiin liittyvät kirjat ja ruokaohjeet, ja tajusin että miksi olen saanut allergisia oireita monista ruuista ja tuon jälkeen olen laihtunut paljon helpommin.
Meidän veret reagoi eri tavalla eri ruoka-aineisiin.
Esimerkkeinä: A-veriset ei sulata pihviä yhtä hyvin kuin O-veriset ja B-veriselle saattaa maitotuotteet sopia paremmin kuin O tai A-veriselle. B-verisen ei kannata syödä tomaatteja koska tulee huono olo vatsaan, mutta A-veriselle se sopii oikein hyvin.
Veren lektiinit sitoo eri ihmisillä hiilareita eri tavalla, siksi kaikki eivät voi mitenkään laihtua samoilla ruoka-aineilla. Osa vaan turpoaa sen sijasta.
Sekin jännä että A-veri tulee lännestä, B-veri tulee idästä, AB on moderni muunnos ja O on se alkukantainen alkuihmisen veri. Siksi ystäväpiirimme O-veriselle sopii paleodieetti ja esimerkiksi illallisella verinen häränpihvi, mutta meille muille ei sovi ja saamme siitä vatsaväänteitä eikä se meinaa sulaa vatsassa kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Mun äitiyskortissa on O. Raskaana ollessa tutkittu, mut ei siinä ole mitään onko se plus vai miinus vai mikä ,ihan pelkkä O merkitty .
Itse negana sanoisin että sen ollessa nega niitä vasta-aineita mittaillaan, ja lapsikin tarkistetaan. Olisit ehkä huomannut?
Se tutkitaan kyllä siinä vaiheessa, jos joutuu esim. leikkaukseen, jossa saattaa tarvita verensiirron.