Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etäkoulun älyttömyydet

Vierailija
07.04.2020 |

Olen lasten kanssa kotona ja yritetään pysyä järjissään tämän koulun kanssa. Lukuaineet sujuu mutta nämä muut puuhat vie järjen.
Tänään pitäisi yhden kanssa leipoa pellillinen mokkapaloja, pienimmän kanssa rakentaa linnunpönttö ja keskimmäisellä olisi oman vaatekaapin siivous, lajittelu ja uusiokäytön keksiminen yhdestä vaatteesta ja polkupyörän huolto.

Mistä tuon ajan oikein ottaa?! Yksikään ei noista tehtävistä suoriudu ilman apua, kaikki pitäisi tehdä yhtäaikaa. Mistä tähän hätään löydän linnunpönttötarpeet, on ne jossain mutta menee aikansa jo etsiessä, samoin kuin tuo pyörän huolto.

Opet, nuo tehtävät vaikuttaa varmaan ihan kivalle paperilla mutta luoja nämä työllistää meidät vanhemmat ihan kohtuuttomasti!
Kaikki lapset on täällä alle 10 vuotiaita, osa tehtävistä on täysin vanhempien kanssa tehtäviä.

Kommentit (1075)

Vierailija
961/1075 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen opettajilla oli muita etuja.

Minunkin kummitäti asui perheineen koululla. Omakotitalo isolla tontilla, rantasauna ja se koulu siinä naapurissa. Muutama kymmenen oppilasta.

Arvoatettu henkilö kunnassa oli opettaja entisaikaan.

Minä vähän veikkaan että aika harva nykypäivän opettaja suostuisi asumaan koululla.

Luulenpa että moni ottaisi tuollaiset olot.

Pieni koulu, molemmille vakityö ja luksusasuminen.

Sen sijaan että kituutetaan sijaisina ja asutaan jossain 2 tunnin päässä ja tuöt on tuhannen oppilaan tehdaslaitoksissa joiss hometta.

Vierailija
962/1075 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko oikeasti näin, että joskus palkkaa ei maksettu kesältä? Onko todisteita, kuten vanhoja lehtijuttuja tai palkkalaskelmia? Milloin muutos tuli? 

Todisteita? Tuohan on ihan yleistä tietoa.

No, jos on yleistä tietoa, niin silloinhan pitäisi juuri niitä todisteita olla. Olen miettinyt ihan samaa kuin numero 966.

Siis, tarkoitan kommentoijaa 960.

Siihen on turha vedota. Se oli joskus ennen sotia, viimeistään 1950-luvulla, aikana, jolloin opettajan palkkaetuihin kuului tämän vuoksi sika, lehmä, peltotilkku ja kasvimaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/1075 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko oikeasti näin, että joskus palkkaa ei maksettu kesältä? Onko todisteita, kuten vanhoja lehtijuttuja tai palkkalaskelmia? Milloin muutos tuli? 

No, jos on yleistä tietoa, niin silloinhan pitäisi juuri niitä todisteita olla. Olen miettinyt ihan samaa kuin numero 966.

Siihen on turha vedota. Se oli joskus ennen sotia, viimeistään 1950-luvulla, aikana, jolloin opettajan palkkaetuihin kuului tämän vuoksi sika, lehmä, peltotilkku ja kasvimaa.

1970-luvulla oli. Kasvimaa varmaan olikin ja marjapensaita kuten muillakin.

Edellinen lama ysärillä vei tällaidet edut. Sitä ennen ne oli yleisiä myös mm pankeilla.

Vierailija
964/1075 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti entisaikaankin opettajat olisivat mieluummin asuneet vähän kauempana koulusta. Mutta nykyisen kaltaisia vuokra-asuntoja ei maalla ollut, ja koulu oli kuitenkin parempi kuin jonkun nurkissa asuminen.

Maalaisyhteisössä opettaja oli toki arvostettu, mutta samalla tiukan kontrollin alla. Ei sopinut opettajaneidillä käydä herravieraita.

Vierailija
965/1075 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luokanope kirjoitti:

Miten taas tämä loma-asia liittyy etäkoulukeskusteluun? Opettajilla ei ole sen enempää nk. "vuosilomaa" kuin muillakaan kunnan työntekijöillä. Opettajien työt on keskeytetty kesän ajaksi ja vain pieni pätkä kesästä on varsinaista lomaa. 10 kk palkka on jaettu 12 kk:lle verotussyistä. Itse ottaisin ennemmin lyhyemmän kesätauon ja 12 kk palkan töistäni, mutta lapset tarvitsevat lomaa. Ja kyllä, totta kai nautin ja PITÄÄKIN nauttia ja olla kiitollinen ihanasta kesästä, mutta ennemmin sitä lyhentäisin, jos valinta olisi minun.

Myös toistuva opettajien työajoista valittaminen harmittaa. Työaika on ainakin luokanopettajilla opetustunnit x 1,5 eli jos opettaa viikossa esimerkiksi 25 h, pitäisi töitä tehdä palkkansa eteen viikossa 37,5 h. TOTTA KAI on lusmuja, jotka eivät näin tee, mutta heitä on varmasti kaikilla aloilla, joilla vain lusmuilu on mahdollista. Kääntöpuolena tunnollisemmille: ylitöistä ei makseta (poikkeuksena se, jos teet jonkun muun opettajan opetustunnin omiesi ulkopuolella).

Voisiko keskustelu etäkoulusta jatkua? Seuraan mielelläni kotien näkemyksiä, jotta voin kehittää omaa toimintaani mahdollisuuksien mukaan. Etäkouluun toivon armollisuutta ja tsemppiä molemmille osapuolille, sillä uuden (ja vähän mahdottoman) edessä ollaan puolin ja toisin. Joskus tämä onneksi loppuu!

Jos jotain saan ehdottaa, niin toivoisin että nuo jutut opettajien 10 kuukauden palkasta, joka on verotussyistä jaettu 12 kuukaudelle, lopetettaisiin.

Ensinnäkin arkijärki osoittaa, ettei näin ole. Opettajaystäväni on palaamassa hoitovapaalta töihin kesäkuussa, ja hänellä ainakin palkka alkaa juosta heti. Samoin moni sijainen jää vaille palkkaa kesäajasta. Mikäli kymmenen kuukauden palkka oikeasti olisi jaettu 12:lle, ei tämä tietenkään olisi mahdollista.

Ja toiseksi - mikäli ajatellaan opettajien saavan palkkaa vain kymmeneltä kuukaudelta - alkavat heidän ansionsa näyttäytyä aivan kohtuuttoman suurina niin muuhun kuntasektoriin kuin yksityisiinkin työnantajiin verrattuna.

Arvostan tuntemiani opettajia ja suomalaista koulua, mutta toivoisin opettajien myöntävän että heillä on paljon vapaata ja ihan hyvät palkatkin. Näin kuuluukin olla, jos minulta kysytään.

Korjaan, ei syynä ole verotus. Ennen opettajat tekivät 10 kk töitä ja olivat kesän työttöminä. Sitten sovittiin, että 10 kk palkka jaetaan 12 kk, jotta työttömyysjaksoa ei olisi. Kesäajan palkka tulee jo pidetyistä tunneista. Siksi sijaisten kohtelu on mielestäni käsittämätöntä.

Olen joskus tällä palstalla kysellyt, että milloin oli tämä entisaika, jolloin opettajat olivat kesällä työttömiä. Ikinä en ole saanut vastausta.

Otaksun että puhutaan ajasta, jolloin lauantai oli vielä työ- ja koulupäivä. Eli sikäli hyvin moni asia työajoissa, työoloissa ja palkkauksessa on muuttunut, eikä ole enää mitenkään järkevää viitata siihen, miten asiat olivat vuonna miekka ja kivi. Nykyään opettajilla on kohtalainen palkka ja erittäin hyvät lomat, joskin myös paljon haasteita, joita ei ennen ollut.

Urbaanilegendaa on.

T. Sijaisope

Vierailija
966/1075 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti entisaikaankin opettajat olisivat mieluummin asuneet vähän kauempana koulusta. Mutta nykyisen kaltaisia vuokra-asuntoja ei maalla ollut, ja koulu oli kuitenkin parempi kuin jonkun nurkissa asuminen.

Maalaisyhteisössä opettaja oli toki arvostettu, mutta samalla tiukan kontrollin alla. Ei sopinut opettajaneidillä käydä herravieraita.

Miksi olisvat halunneet asua kauempana? Eihän siellä ketään iltaisin tai lomilla ollut. Omilla lapsilla oli tuevallista kun vanhemmat vieressä. Eikä ollut työmatkaa.

Mun kummitätini asui siis ihan omassa kauniissa talossa, väljästi siinä tontilla, ei siellä koulussa.

Vierailija
967/1075 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisen kevään jälkeen on käsittämätöntä, että viranhaltija tulee kesäksi ”töihin”. Olen aina naureskellut näille lusmuille, jotka vievät päteviltä viransijaisiltaan kesäajan palkan ja jatkavat mammalomiaan taas 11.8. Tän kevään jälkeen ei naurata. Vituttaa.

Vierailija
968/1075 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisvat halunneet asua kauempana? Eihän siellä ketään iltaisin tai lomilla ollut. Omilla lapsilla oli tuevallista kun vanhemmat vieressä. Eikä ollut työmatkaa.

Mun kummitätini asui siis ihan omassa kauniissa talossa, väljästi siinä tontilla, ei siellä koulussa.

Minun alakoulullani vielä 1980-luvulla oli asunnot. Rivitalo, jossa oli pienet huoneistot kaikille kolmelle opettajalle, ja lisäksi vielä talonmiehen asunto.

Ainakin minun opettajani ajoi mieluummin joka päivä 40 km kotiinsa kuin asui siinä rivarissa. Eihän siinä mitään omaa rauhaa ollut, kun ikkunasta näki koulun ikkunat, ja kentän, jolla lapset pelasivat palloa, oli arki tai pyhä.

Vierailija
969/1075 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellinen lama ysärillä vei tällaidet edut. Sitä ennen ne oli yleisiä myös mm pankeilla.

Siis 1970-luvullako oli niin, että tehtiin muutos tähän palkanmaksamisasiaan? En oikein usko. Voisiko joku sanoa tarkan vuoden? Minulla on vanhoja opettajatuttuja, joilta voi asiaa tiedustella toki.

Vierailija
970/1075 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis 1970-luvullako oli niin, että tehtiin muutos tähän palkanmaksamisasiaan? En oikein usko. Voisiko joku sanoa tarkan vuoden? Minulla on vanhoja opettajatuttuja, joilta voi asiaa tiedustella toki.

Lukekaapa tämä: https://ls24.fi/artikkelit/historiaa-opettajien-palkkauksesta

Vierailija
971/1075 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan tältä palstalta ei ole vielä niin vanhaa ihmistä löytynyt, että olisi osannut kertoa vuoden tai edes vuosikymmenen.

Vierailija
972/1075 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hankkia edes lapsia, jossei ole kykyä huolehtia niistä. Kysynpähän vaan AP:lta.

Vierailija
973/1075 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hankkia edes lapsia, jossei ole kykyä huolehtia niistä. Kysynpähän vaan AP:lta.

Miksi ihmeessä sinä tu9llaisia kyselet?

Vierailija
974/1075 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne haluavat sen takia että yhteiskunta huolehtii paremmin niistä joilla on lapsuia kun lapsettomista ei huolehdita. 

Vierailija
975/1075 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan takia että saa yhteiskunnan tukia enemmän.

Vierailija
976/1075 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaisopettaja kirjoitti:

Tällaisen kevään jälkeen on käsittämätöntä, että viranhaltija tulee kesäksi ”töihin”. Olen aina naureskellut näille lusmuille, jotka vievät päteviltä viransijaisiltaan kesäajan palkan ja jatkavat mammalomiaan taas 11.8. Tän kevään jälkeen ei naurata. Vituttaa.

Kyllä sinullakin mieli muuttuu, sitten kun itse olet vakivirassa ja joudut tekemään tuosta asiasta päätöksen. Tottakai huolehdit ensisijaisesti omasta edustaisi. Näin minäkin tein. Toki jos olet mies niin sitten asia on eri. 3 lapsen opettajaäiti, joka nosti kesältä palkkaa vasta viimeisen kohdalla.

Vierailija
977/1075 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai kaupunkilegenda?

Yhtä varma kaupunkilegenda kuin se, että vasta sinun sukupolvesi keksi kaikki tuhmat seksiasennot.

Vierailija
978/1075 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko, että se on siitä opettajasta riippuva asia? Kyllä se on työnantaja, joka päättää, saatko sinä palkkaa vai et. Työnantajan kanssa sinä olet työsopimuksesi tehnyt etkä sen vakiopettajan. Ihan itse olet laittanut nimesi paperiin, jossa pätkäsi päättyy kevätjuhlapäivään eikä heinäkuun loppuun.

Jos vaki ei sitä rahaa itselleen ottaisi, sitä ei maksettaisi kenellekään. Perhevapailtakin kertyy lomapäiviä ihan normaalisti. Pitäisikö ne jättää käyttämättä?

Vierailija
979/1075 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, että se on siitä opettajasta riippuva asia? Kyllä se on työnantaja, joka päättää, saatko sinä palkkaa vai et. Työnantajan kanssa sinä olet työsopimuksesi tehnyt etkä sen vakiopettajan. Ihan itse olet laittanut nimesi paperiin, jossa pätkäsi päättyy kevätjuhlapäivään eikä heinäkuun loppuun.

Jos vaki ei sitä rahaa itselleen ottaisi, sitä ei maksettaisi kenellekään. Perhevapailtakin kertyy lomapäiviä ihan normaalisti. Pitäisikö ne jättää käyttämättä?

Perhevapailta ei pääsääntöisesti kerry normaalisti lomapäiviä. Vanhempainvapaalta vähemmän ja hoitovapaalta ei ollenkaan.

Vierailija
980/1075 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haistapa sinä, kyselijä, *****! En ole ap, mutta olen todella tympääntynyt ja stressaantunut näihin alakoululaisten höpöhöpö-koulutehtäviin.

Teen vaativaa ja streessaavaa työtä etänä ja päivät venyvät. Tässä sivussa pitää huolehtia perheen ateriat ja autella koululaisia oikeissa koulutehtävissä, mikä on vielä ihan siedettävää, vaikka hankaloittaa oman työn tekemistä ja stressaa. Iltaisin pitää toimia valmentajana, kun lapsen urheiluharrastuksesta on annettu tiukka kotitreeniohjelma.

Kaiken tämän päälle en todellakaan ala askarrella jonkun varsin kevyellä ymmärryksellä varustetun kässänopen keksimiä ”kivoja” askartelutehtäviä, joista lapsi ei todellakaan selviä ilman aikuisen apua.

Jos joku on todella sitä mieltä, ettei vanhempi ole kykenevä huolehtimaan lapsestaan siitä syystä, ettei lähde askartelemaan jonkun heikkolahjaisen opeihmisen mieliksi, niin voi hellanlettas.