Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etäkoulun älyttömyydet

Vierailija
07.04.2020 |

Olen lasten kanssa kotona ja yritetään pysyä järjissään tämän koulun kanssa. Lukuaineet sujuu mutta nämä muut puuhat vie järjen.
Tänään pitäisi yhden kanssa leipoa pellillinen mokkapaloja, pienimmän kanssa rakentaa linnunpönttö ja keskimmäisellä olisi oman vaatekaapin siivous, lajittelu ja uusiokäytön keksiminen yhdestä vaatteesta ja polkupyörän huolto.

Mistä tuon ajan oikein ottaa?! Yksikään ei noista tehtävistä suoriudu ilman apua, kaikki pitäisi tehdä yhtäaikaa. Mistä tähän hätään löydän linnunpönttötarpeet, on ne jossain mutta menee aikansa jo etsiessä, samoin kuin tuo pyörän huolto.

Opet, nuo tehtävät vaikuttaa varmaan ihan kivalle paperilla mutta luoja nämä työllistää meidät vanhemmat ihan kohtuuttomasti!
Kaikki lapset on täällä alle 10 vuotiaita, osa tehtävistä on täysin vanhempien kanssa tehtäviä.

Kommentit (1075)

Vierailija
481/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä ohjeita tarvitse lukea kuin piru raamattua, leivotte vaikka sämpylöitä tai pullaa kunhan leivotte. Osta valmis linnunpönttö ja tuunaa se lapsen kanssa. Se jolle tuli pyörän huolto tehtävänä voi vaikka imuroida auton. Vanhempana kuittaat että hommat tehty niillä tarpeilla ja resursseilla joita teillä on.

Jos mun lapselle on tullut kummallisia tehtäviä niin olen laittanut opelle viestin että voimmeko tehdä näin ja aina on tullut opelta vastaus, kiva idea, voitte tehdä teille sopivalla tavalla.

Mun on nyt pakko ihmetellä että miten kukaan voi perua etätyöt siksi että pitää lähteä metsästämään linnunpönttöä lapselle? Tai ehtiä leipomaan yhdessä?

Teetkö töitä 24 tuntia vuorokaudessa? Miten monta kertaa tämä pitää sanoa, että näitä voi yleensä tehdä myös omaan tahtiin. Varsinkin näitä, joihin ei tarvikkeita ja olosuhteita ihan heti ole. 

Eikö teillä liiku päässä mitään? 

Vierailija
482/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelliselle: ehkä niissä on sanottu niin, mutta se

Silti he pääsevät noissa taitoaineopetuksissaan helpolla - tekemättä yhtikäs mitään. Täyspalkka juoksee silti, vaikka vanhemmat hoitavat heidän työnsä.

Yläkoulun " helpolla pääsevä" taitoaineope tässä terve.

Oletko tullut ajatelleeksi, että opetuksen suunnitteluun, ohjeiden laatimiseen jne menee moninkertainen aika. Kaikki materiaali pitää tehdä, koska ei ole oppikirjoja, josta voi tehdä sivut 63-64. Tehtävät pitää myös suunnitella niin, että ne kykenee tekemään, vaikka kotona ei olisi mitään välineitä. Ohjeiden täytyy olla kuvallisia ja selkeitä, ne eivät useinkaan synny ihan sormia napsauttamalla.

Koulupäivästä iso osa menee viestiliikenteeseen. Wilma, classroom, sähköposti tulvii viestejä. 150 oppilaan ohjaaminen etänä teettää työtä, vaikka "vanhemmat hoitavatkin koko työn"

Tehtävät täytyy myös tarkistaa, kommentoida, ohjata jne. Kirjallisesti tämä vie moninkertaisesti aikaa. Live-tuntejakin täytyy välillä pitää. Opetussuunitelma on voimassa myös poikkeusoloissa. Lisäksi tähän aikaan vuotta täytyy tilata ensi vuoden tarvikkeet. Sitä varten täytyy olla suuntaviivat ensi vuoden tehtävistä, ja selvyys siitä mitä varastossa tällä hetkellä on.

Voin luvata, että olen tehnyt töitä palkkani eteen. Ei tarvitse kenenkään olla siitä huolissaan.

Alakoulun opettajien laiskottelusta en myöskään olisi huolissani. Vaikka taitoaineen ohje olisikin youtube-video, he tekevät ihan varmasti muuten täyttä päivää, kun vastuulla on koko luokan kaikkien aineiden ja kaikkien oppilaiden ohjaaminen.

Ei se kuule paljon suunnittelua vaadi kun kerran lätkäisee Wilmaan ohjeet ja sen jälkeen kerran viikossa käy katsomassa oppilaiden lähettämät kuvat ja viestit.

T äiti ja kielten ope

Mistä hankit oppimateriaalit oppilaillesi? Kirjojahan teillä ei tietenkään ole, koska vertaat itseäsi taitoaineiden opettajiin.

-ei ope.

Kielissä on maailman sivu sekä kerätty että laadittu opetusmateriaalia aivan jatkuvasti.

Ja kieliä ei kukaan opeta noin. Että kerran lätkäistään lakana Wilmaan ja sitten ei tehdä enää mitään.

Kerro lisää. Kirjoitteletko vieraskielisiä tarinoita, joita sitten oppilaat kääntävät?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tuo ole mitään opetusta, että annetaan lista tehtäviä, tee se ja se ja katso sieltä ja hae sitä ja tätä ja tuota ja s. 56-69 huomiseksi. Se ei ole millään tavalla opetusta. Kaukana siitä.

Miten se, että opettaja sanoo saman asian ääneen oppilaalle, eroaa siitä, että oppilas lukee sen asian itse kirjasta ja tekee sitten sen pohjalta tehtäviä? Jos oppilaan käskee lukea marsujen elintavoista ja vastata sisältökysymyksiin, joita kirjassa on marsutekstin jälkeen, eikö se ole ihan sama juttu, jos sen tekee luokassa kuin jos sen tekee kotona?

Opettajan kuuluu opettaa. Se on koko koulun idea.

Opettaja sanoo luokassa oppilaille: Nyt on tarkoitus oppia, millainen eläin on marsu ja miten se elää. Onko jollakulla marsu lemmikkinä? Luetaanpas sitten s. 45-46 teksti marsuista. Vastaa vihkoon kysymyksiin sivulta 46.

Opetta etäopettaa ja kirjoittaa oppialille Wilmassa: Lue s. 45-46 teksti marsuista ja vastaa sen jälkeen vihkoon kysymyksiin. Jos sinulla tai tuttavallasi on marsu, voit myös kirjoittaa siitä pienen tekstin. Jos haluaisit saada marsun, voi kirjoittaa, miten sitä hoitaisit ja millaiset elinolot järjestäisit huoneeseesi.

Jod noin opettaa, on epäpätevä.

Vierailija
484/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muka voi olla 3. luokkalaisella mokkapalojen leipomista, kun köksä alkaa vasta yläasteella? Meillä oli muuten kanssa tuo pyörän keväthuolto... ja todettiin vain, että pyörä on jo huollettu, eikä aleta huoltaa uudestaan. Ei tullut sanomista.

Vierailija
485/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelliselle: ehkä niissä on sanottu niin, mutta se ei ole tämän keskustelunavauksen pointti ja tarkoitus ja keskustelun pääpaino ei ole ollut sellaisessa kulmassa. 

Itse näen sen asian juuri päinvastoin. Oman lapseni koululuokkaa on hoitamassa kaksi opettajaa (heillä on tällainen systeemi, että on yhdistetty kaksi luokkaa yhdeksi suureksi luokaksi ja sillä on sitten kaksi opettajaa) ja lisäksi ymmärtääkseni erityisopettaja ja joku koulunkäynninavustaja tms joku muu vielä, kuin varsinainen luokanopettaja. Eli neljä ihmistä, jotka siellä duunailevat lapsille tekemistä palkkansa vastineeksi. Mun mielestä siihen suhteutettuna ei ole mikään ihme, että tehtäviä tulee liikaa. He yrittävät pitää itsensä hyödyllisinä.

Niin? Enkö minä saa siis kommentoida mitään muuta kuin keskustelunavausta ja sen pointtia? Tottakai keskustelussa reagoidaan myös muihinkin kommentteihin kuin siihen aloitukseen. Et sinä voi siihen tulla sanomaan, ettei kukaan niin ole sanonut, kun juuri näytin, että on sanottu.  

Ja oikeastiko luulet, että opettajan työ on tällä hetkellä ainoastaan joko pitää lähiopetustunteja tai sitten vain lähetellä tehtävät kerran päivässä oppilaille? Käsitätkö ollenkaan, että heidän pitää suunnitella ne tehtävät ja sisällöt ja toteutustavat ja vielä tarkistaa, kuka on tarkastanut tehtävät ja he tarkistavat myös esimerkiksi niitä matematiikan tehtäviä. Ja on naiivia olettaa, että heille ei päivän mittaan tulisi näiden lisäksi myös kymmeniä viestejä vanhemmilta ja oppilailta ja samaan aikaan koulussa pidetään jatkuvasti palavereja käytännön töihin liittyen. 

Liikka, kässä, köksä, opo, musa, kuvis jne kyllä vasn ihan lähettelee näitä tehtäviään ja sitten vaan kuittaa saaneensa ne.

Oppitunteja ei tarvitse pitää ollenkaan. Vanhemmat pitää ne.

Meillä ainakin esimerkiksi liikunnan opettaja opettaa myös ruotsia ja on koko koulun vararehtori ja musiikin opettaja pitää omalle kutosluokalleen normaalit matematiikat sun muut. Luulen kyllä, että näillä on vähän muutakin tekemistä, kuin se yksi tehtävä, joka minun pojalleni tulee. 

Silti he pääsevät noissa taitoaineopetuksissaan helpolla - tekemättä yhtikäs mitään. Täyspalkka juoksee silti, vaikka vanhemmat hoitavat heidän työnsä.

No voisitko nyt kertoa, mitä sinä ehdotat tilalle. Nämä eivät voi tulla sinne teille kotiin. Pitäisikö heidän vaikka sinun mieliksesi leikkiä jotain pupuleikkejä sen tunnin aikana, ettei vain kukaan pääse laiskottelemaan? 

Voisivat hoitaa työnsä. Ei ulkoistaa sitä muille.

Vastaa kysymykseen. Miten heidän pitäisi siis järjestää opetus, kun he eivät voi tulla teille kotiin? 

Vierailija
486/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelliselle: ehkä niissä on sanottu niin, mutta se ei ole tämän keskustelunavauksen pointti ja tarkoitus ja keskustelun pääpaino ei ole ollut sellaisessa kulmassa. 

Itse näen sen asian juuri päinvastoin. Oman lapseni koululuokkaa on hoitamassa kaksi opettajaa (heillä on tällainen systeemi, että on yhdistetty kaksi luokkaa yhdeksi suureksi luokaksi ja sillä on sitten kaksi opettajaa) ja lisäksi ymmärtääkseni erityisopettaja ja joku koulunkäynninavustaja tms joku muu vielä, kuin varsinainen luokanopettaja. Eli neljä ihmistä, jotka siellä duunailevat lapsille tekemistä palkkansa vastineeksi. Mun mielestä siihen suhteutettuna ei ole mikään ihme, että tehtäviä tulee liikaa. He yrittävät pitää itsensä hyödyllisinä.

Niin? Enkö minä saa siis kommentoida mitään muuta kuin keskustelunavausta ja sen pointtia? Tottakai keskustelussa reagoidaan myös muihinkin kommentteihin kuin siihen aloitukseen. Et sinä voi siihen tulla sanomaan, ettei kukaan niin ole sanonut, kun juuri näytin, että on sanottu.  

Ja oikeastiko luulet, että opettajan työ on tällä hetkellä ainoastaan joko pitää lähiopetustunteja tai sitten vain lähetellä tehtävät kerran päivässä oppilaille? Käsitätkö ollenkaan, että heidän pitää suunnitella ne tehtävät ja sisällöt ja toteutustavat ja vielä tarkistaa, kuka on tarkastanut tehtävät ja he tarkistavat myös esimerkiksi niitä matematiikan tehtäviä. Ja on naiivia olettaa, että heille ei päivän mittaan tulisi näiden lisäksi myös kymmeniä viestejä vanhemmilta ja oppilailta ja samaan aikaan koulussa pidetään jatkuvasti palavereja käytännön töihin liittyen. 

Liikka, kässä, köksä, opo, musa, kuvis jne kyllä vasn ihan lähettelee näitä tehtäviään ja sitten vaan kuittaa saaneensa ne.

Meillä ainakin esimerkiksi liikunnan opettaja opettaa myös ruotsia ja on koko koulun vararehtori ja musiikin opettaja pitää omalle kutosluokalleen normaalit matematiikat sun muut. Luulen kyllä, että näillä on vähän muutakin tekemistä, kuin se yksi tehtävä, joka minun pojalleni tulee. 

No voisitko nyt kertoa, mitä sinä ehdotat tilalle. Nämä eivät voi tulla sinne teille kotiin. Pitäisikö heidän vaikka sinun mieliksesi leikkiä jotain pupuleikkejä sen tunnin aikana, ettei vain kukaan pääse laiskottelemaan? 

Vastaa kysymykseen. Miten heidän pitäisi siis järjestää opetus, kun he eivät voi tulla teille kotiin? 

Etäopetuksena tietenkin.

Vierailija
487/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei tehdä eskarilaisen puuhatehtäviä. Jos on ollut videolinkkejä tms. niin olen ne hänelle näyttänyt, vihkoon on piirtänyt kirjaimia, pari pyydettyä sovellusta ladattu ja tutkittu. Olen juristi, mies on ohjelmistoarkkitehti, työ veisi mieluusti molemmilta 110 prosenttia ajasta ja keskittymisestä, kotona on pienempiäkin lapsia. Tässä ei tosiaankaan askarrella paskarrella samalla mitään. Sori siitä.

Vierailija
488/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artesaani äiti kirjoitti:

Tämähän aivan samanlaista hyppyytystä kuin kuntouttavan työtoiminnan 9 e pupu kurssit!!!!

Minä voin kyllä auttaa lasta tekemään näitä töitä MUTTA VAADIN SIITÄ PALKKAA. Joku raja työttömien hyppyytyksessä!!

SE ETTÄ ON KOTONA EI TARKOITA SITÄ ETTÄ ON ILMAISTA TYÖVOIMAA!

Muistapas kenelle sinä sitä työtä teet. Sinä et tee sitä opettajille tai ministereille tai työnantajallesi, vaan ainoastaan sille lapsellesi. Pyydä palkka lapseltasi, koska hän on se loppukäyttäjä. Normaalioloissa yhteiskunta maksaa palkkaa opettajille sinun lapsesi puolesta. 

Vierailija
489/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän aivan samanlaista hyppyytystä kuin kuntouttavan työtoiminnan 9 e pupu kurssit!!!!

Minä voin kyllä auttaa lasta tekemään näitä töitä MUTTA VAADIN SIITÄ PALKKAA. Joku raja työttömien hyppyytyksessä!!

Muistapas kenelle sinä sitä työtä teet. Sinä et tee sitä opettajille tai ministereille tai työnantajallesi, vaan ainoastaan sille lapsellesi. Pyydä palkka lapseltasi, koska hän on se loppukäyttäjä. Normaalioloissa yhteiskunta maksaa palkkaa opettajille sinun lapsesi puolesta. 

Niin. Niinhän se nytkin maksaa. Miksi vanhemman pitäisi tehdä silti se työ?

Vierailija
490/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etäopetuksena tietenkin.

Eli? Järjestää videokeskustelun, jossa hän kertoo täsmälleen samat asiat kuin siellä wilmassa. Vai miten sinä asian ajattelit? 

Vierailija
491/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska poikkeustila!!!!!! Tässä on nyt pari kuukautta, että lapsesi ei saa sitä täyspainoista työpanosta. Koeta kestää. Toinen vaihtoehto on, että lapsesi ei saa edes niitä wilma-tehtäviä. 

Vierailija
492/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tehtäviä nyt ennätysmäärä kirjoitti:

Ihmettelen sitä, että meillä menee alakouluikäisten lasten kanssa koulunkäyntiin enemmän aikaa kuin yläkoululaisen. Nyt ei ole edes kokeita eikä harrastuksia ja koskaan emme ole olleet perheenä näin kiireisiä. Aikuisilla on työt ja erityisesti alakoululaiset saavat todella paljon tehtävää. Kuten moni täällä kirjoitti, lukuainetehtävien määrä on melko kohtuullinen, tosin niitäkin on paljon. Mutta muut työt päälle esimerkiksi kuvaamataidossa ja käsityössä ja töistä kuvien lähettäminen jne, niin klo on usein tosi paljon, kun lapset lopettavat. Lapset ovat sanoneet, että koskaan eivät ole tehneet koulussa yhtä paljon päivän aikana kuin nyt tulee tehtäviä. Olen itse huomannut saman. Mistä tämä johtuu ja kaikki sanoo samaa??

Mitä ne lapset tekee sinä aikana kun normaalisti olisi koulua? Me mennään lukujärjestyksen mukaan ja kun on kuvista, lapsi tekee siihen liittyvää tehtävää ja kun tunti loppuu, tehtävän teko loppuu ja siirytään seuraavaan aineeseen. Vai onko siis kyseessä nämä wilmalistaopet?  Vai lapset, jotka ei aiemmin ole itse asiassa tehneet koulussa sitä mitä olisi pitänyt :D

Kyseessä ovat lapset, joista toinen on kympin oppilas, toinen 9-10 välillä, samoin yläkoululainen. Eli turha vinoilla ja puhua asiasta mistä et tiedä. Kaikki lapsemme ovat tarkkoja ja tunnollisia, osaksi varmaan siksikin menee aikaa, mutta kyllä tehtäviä on myös oikeasti paljon.

Vierailija
493/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska poikkeustila!!!!!! Tässä on nyt pari kuukautta, että lapsesi ei saa sitä täyspainoista työpanosta. Koeta kestää. Toinen vaihtoehto on, että lapsesi ei saa edes niitä wilma-tehtäviä. 

Lapset on ETÄOPETUKSESSA josta opettajat saa täyttä palkkaa.

Vierailija
494/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kuule paljon suunnittelua vaadi kun kerran lätkäisee Wilmaan ohjeet ja sen jälkeen kerran viikossa käy katsomassa oppilaiden lähettämät kuvat ja viestit.

T äiti ja kielten ope[/quote]

Totta! Näinhän me voidaan jatkossa hoitaa hommamme. Sä käyt lätkäisemässä wilmaan sivut, ja mä ne ohjeet, ja sit kerran viikossa katsotaan onko joku lähettänyt kuvia tai viestejä. Leppoisaa kevättä!

Vierailija
495/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koti on minulle yksityinen paikka. Tehtävä: imuroi. Kuva ennen ja jäleen . En halua

Ottakaa kuva lattialla olevista pikkukivistä tai murusista yms tai vaikka asettele pari pikkukiveä lattialle, ja ottakaa kuva niin että vain pelkkä lattia näkyy, sitten imuroinnin jälkeen otatte kuvan puhtaasta lattiasta, edelleen niin että vain pelkkä lattia näkyy.

Vierailija
496/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"keskimmäisellä olisi oman vaatekaapin siivous, lajittelu ja uusiokäytön keksiminen yhdestä vaatteesta"

Meillä on sama tehtävä. Nuori ei kuitenkaan ole suostuvainen ja hulukas tekemään tätä koulutehtävää kun vaaterekkinsä mylläys ei kiinosta ja pitää käyttökelpoisten vaatteiden uusiokäyttöä vaatteiden tuhlauksena. Yritä siitä perustella lapselle miksi tää koulutehtävä oi pakko tehdä rai koulusta ja opettajalta tulee noottua sekä oppilaalle että meille vanhemmille.

entä jos juuri ennen tehtävää oli jo siivonnut kaapin ja jos kaapissa ei ole vaatteita, joita ei käytä? Pitäisikö uhrata hyväkuntoinen lempipaita uusiokäyttöön silti?

Näin se näyttäisi olevan. Kuva varmaan sellaisen pähkäillä minkä vaatteen "tuhoaa" joka ei miutenkaan paljon vaatteita omista.

Liikuttavaa huomata, kuinka paljon palstalaiset uskovat opettajan auktoriteettiin. Jotenkin sitä silti toivoisi, että aikuisilta ihmisiltä löytyisi myös kykyä soveltaa ohjeita, vaikkapa siivota jokin toinen siivoamista vaativa kaappi.

Mutta kun vanhempi ei ole pedagogisessa vastuussa. Vanhemman tehtävä ei ole keksiä tehtävään sovellusta. Tehtävänannon pitäisi olla lapselle ymmärrettävä heti. Ope voisi tehdä tehtävänannot selkeämmäksi ja ottaa huomioon eri tilanteet.

Opettaja ei muistanut varata riittävästi rautalankaa, kun ei ottanut asennevammaisia vanhempia huomioon.

Myötätuntoni opettajien puolella! Miettikää mitä he päivittäin normaalioloissakin saavat kestää näiltä vanhemmilta

Minulla taas vanhempien. Monet ihmiset omistavat vain tarpeellisia ja käytössä olevia vaatteita, eikä ole rikkinäisiä tai liian pieniä ole kaapin perällä lojumassa. Ja mistä helvetistä autoton ja/tai vähävarainen ihminen hommaa muutamassa tunnissa linnunpönttötarvikkeet? Ja vielä korona-aikana.

Vierailija
497/1075 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tuntuu täällä kuvittelevan, että kaikki aikuiset, jotka eivät ole hoitoalalla ovat tällä hetkellä joko työttöminä tai hoitovapaalla tms. Kyllä meistä aika moni tosiaan on töissä, eikä etätyömahdollisuus sitä tarkoita että töitä olisi yhtään sen vähempää kuin yleensäkään. Aika kohtuutonta olettaa että vanhemman pitäisi ehtiä oman työpäivänsä aikana lapsen kanssa leipoa, silittää ja tehdä käsitöitä. Itselläni kokopäivätyön lisäksi myös oma opiskeluni hoidettavana, koska opiskelen työn ohessa. Iltaisin ja viikonloppuisin aikaani kuluu siis siihenkin, joten valitettavasti en ihan joka paikkaan repeä. Mies tekee vuorotyötä.

Ja en nyt missäään nimessä tarkoita etten omaa lastani auta, hän tarvitsee joka päivä paljon apuani että saa tehtyä mm. Matikan tehtävät. Opettaja ei ole näiden tokaluokkalaisten kanssa kontaktissa ollenkaan, nyt opettelee Teamsin käyttöä joten myöhemmin saattaa ollakin. Ja käydään totta kai ulkoilemassa ja pientä askarteluakin on tehty yhdessä. Meillä ei onneksi opettaja ole vaatinut esim. Palautuksia juuri tiettyyn aikaan saman päivän aikana, siitä kiitos hänelle. Hän tekee varmasti parhaansa, niin myös me täällä kotona.

Vierailija
498/1075 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No entä sitten?! Mitä ehdotat tilalle? Että opettajat eivät saisi nyt palkkaa ollenkaan vai? Että sieltä ei tulisi nyt edes niitä wilma-tehtäviä? 

Jos näin monen mielestä opettajat eivät nyt tee mitään, vaan teettävät nyt vain vanhemmille lisää työtä, teille on kai ihan sama, jos otatte lapsen kokonaan kotiopetukseen. Saatte itse määrätä lapselle tehtäviä omaan tahtiin eikä tarvitse koko ajan miettiä sitä, että joku muu tästä saa palkkaa. Voisiko joku kertoa, miksi ei tee näin, jos niin pääsee paljon helpommalla eikä kukaan pääse hyötymään aiheettomasti? 

Niin, luulenpa, että jos tähän lähtisitte, huomaisitte, miten helpolla olettekaan päässeet, kun joku muu on valmiiksi luonut ne sisällöt ja aikataulut ja tarkistaa ne tehtävät ja järjestää kokeet. Mutta mukavampihan se on kitistä. Ei teistä kuitenkaan siihen olisi. 

Vierailija
499/1075 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten muka voi olla 3. luokkalaisella mokkapalojen leipomista, kun köksä alkaa vasta yläasteella? Meillä oli muuten kanssa tuo pyörän keväthuolto... ja todettiin vain, että pyörä on jo huollettu, eikä aleta huoltaa uudestaan. Ei tullut sanomista.

Meillä ne leipoi onneksi ennen poikkeusoloja koulussa. Niillä oli leivokilpailu. 😆

Vierailija
500/1075 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No entä sitten?! Mitä ehdotat tilalle? Että opettajat eivät saisi nyt palkkaa ollenkaan vai? Että sieltä ei tulisi nyt edes niitä wilma-tehtäviä? 

Jos näin monen mielestä opettajat eivät nyt tee mitään, vaan teettävät nyt vain vanhemmille lisää työtä, teille on kai ihan sama, jos otatte lapsen kokonaan kotiopetukseen. Saatte itse määrätä lapselle tehtäviä omaan tahtiin eikä tarvitse koko ajan miettiä sitä, että joku muu tästä saa palkkaa. Voisiko joku kertoa, miksi ei tee näin, jos niin pääsee paljon helpommalla eikä kukaan pääse hyötymään aiheettomasti? 

Niin, luulenpa, että jos tähän lähtisitte, huomaisitte, miten helpolla olettekaan päässeet, kun joku muu on valmiiksi luonut ne sisällöt ja aikataulut ja tarkistaa ne tehtävät ja järjestää kokeet. Mutta mukavampihan se on kitistä. Ei teistä kuitenkaan siihen olisi. 

Mä itseasiassa tein tavallaan näin. Koin osan opettajan antamista tehtävistä hölmöinä ja turhina ja tein mieluummin niiden sijasta lapsen kanssa muita kirjan tehtäviä, koska oli jäljessä. Minusta tuntuu, että opettajat ei nyt ihan ymmärrä minkälaista on kotiopetus. Ihan ok meni ja monesti klo 12 jo kaikki tehtävät tehty ja iltapäivisin ulkoilua yhdessä perheen kanssa. Ja välkkä aina jos tuntuu ettei tehtävät etene. Mietin kanssa tätä, että pitäisikö lapsi ottaa kokonaan kotiopetukseen 🤔

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi