Ida Salminen itkee Iltasanomissa palkastaan ja vetoaa sairaanhoitajan koulutukseen!
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006465152.html?ref=rss
Normaali amk-koulutus. 90 opintopistettä teoriaa?!?
Yksittäistä opiskelijaa ei arvostella, ei saa arvostella vaan koko ryhmä arvostellaan.
Arvokasta työtä varmasti mutta opiskelun käsitettä tähän ei saisi sotkea.
Kommentit (408)
Vierailija kirjoitti:
2500 rahaa kuukaudessa on surkean vähän maassa jossa kaikki on niin helvetin kallista. En pysty ymmärtämään miten jotkut tulevat toimeen vielä paljon pienemmälläkin palkalla.
Ja aina kun on vaalit, niin äänestetään lisää sosialismia, enemmän veroja ja ilmaista kaikille. Sitten itketään kun rahaa ei ole työtätekevien palkkoihin eikä ostovoimaa.
Kun kouluttauduin hoitajaksi, ei ollut ensimmäisenä mielessä että vietän päivät pukeutuneena hihalliseen, hiostavaan muoviessuun, suojalaseihin, myssyyn ja hengityssuojaimeen jonka läpi hengittäminen on täyttä tuskaa. Ei ollut todellakaan tarkoitus kävellä 12 000 askelta joka työpäivän aikana hengityssuojaimet naamalla.
Eikä tehdä työpäiviä ilman että kerkeää syömään tai juomaan minkä positiivinen puoli lienee se että ei ole tarvetta mennä vessaan. Ei ollut tarkoitus tehdä 14 tunnin työvuoroja. Eikä pandemian takia työskennellä alimitoitetulla henkilökunnalla.
En minä halua mennä töihin hakemaan itselleni koronaa, enkä etenkään halua vielä tartuttaa sitä peheeseeni. Altistun päivittäin koronalle työn takia, ehkä olen jo sairastumassa, itämisaika kun on verrattain pitkä.
olen erikoistunut vanhustenhoitoon juuri siksi että minä en halunnut tehdä tällaista työtä tällaisissa oloissa. itseasiassa en halua tehdä tämäntyyppistä työtä ollenkaan.
Niin vain kävi että korona livahti yksikköön ja tilanne tulee olemaan tämä vielä kuukausia.
Irtsianoutuminen ei onnistu koska irtisanomisaika on pidennetty neljään kuukauteen. Ylitöistä ei voi kieltäytyä. Lasten etäkoulussa ei useimpina päivinä ole aikuista tukemassa opiskelua.
niin mielelläni tekisin sitä työtä mihin olen hakeutunut: vanhusten viimeisten vuosien tekemisestä mahdollisimman hyväksi. Tällä hetkellä ne viimeiset vuodet viettää vanhus päästä varpaisiin suojavarusteisiin puetun hoitajan hoitamana eristyksissä jokainen omassa huoneessaan ilman kunnon katsekontaktia, halausta tai kädestä pitämistä koska suojavarusteet estävät sen.
Ja ei, ei laitoksissa asuvia vanhoja, monisairaita ihmisiä lähetetä enää minnekään sairaalaan hegityskoneisiin. Kyllä me hoidetaan loppuun saakka.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo aikaa vessaan, mutta aikaa napsia noita selfieitä suojapuvuissa..? No aika nopeasti sen kuvan tietty nappaa,mutta...Välillä jo ärsyttäää tämä hoitohenkilöstön hehkutus. Eivät ole Suomessa vielä äärirajoilla monen muun maan tapaan. Ja toivottavasti tietty eivät joudukaan olemaan! Mut terveysalalla on moneen lähtöön: ne ahkerat,tunnolliset osaajat, vähemmän ahkerat ja ei-niin-osaavat ja laiskat, valittavat kiusaajat jotka vihaa työkavereidensa lisäksi potilaitakin ja näyttävät sen kyllä myös!
Vika ryhmä käy alan töissä vaan saadakseen glooriaa ammattinsa varjolla, työaika menee tohon muiden kiusaamiseen ja juoruiluun, kokemusta on molemmilta puolilta(potilas ja työkaveri)ja kiva nyt tän varjolla ytaas ruinata palkkoja ylös..ahkerimmille ehkä soisin jotain pientä, näille ilkeille en todellakaan mitään, mut mites heidät eroteltais? Mielestäni plakka on kyllä nytkin hyvinkin kohtuullinen, omia kulutustottumuksia voisivat hekin tarkkailla näinä aikoina kuten kaikki muutkin.
Luoja meitä auttakoon tältä väeltä tosipaikan tullen! Kuinka he voivat olla jo nyt aivan poikki kun koronapotilaita ei edes ole muualla kuin pääkaupunkiseudulla??
Vierailija kirjoitti:
Ai nyt ei saisi edes lisiä laskea palkkaan :D
No samalla voidaan sitten paperimiestenkin kohdalla alkaa puhua kympin tuntipalkasta jos se noin menee.
3-4keur/kk ei ole vähän! Missä harhoissa nämä elävät? Onko ne niin jossain blogiharhoissa, etteivät ymmärrä tavallisesta elämästä enää mitään kun seuraavat jonkun rikollispomon tyttöystävän leveilyä instassa?
Terveydenhoitoalalla olleilta olen kuullut että nämä palkastaan valittavat hoitajat yleensä vertaavat omaa palkkatasoaan lääkäreiden palkkoihin ja tosissaan uskovat tekevänsä samantasoista työtä, ellei jopa arvokkaampaakin. Siksi he pitävät 3-4 tonnin palkkaa pienenä. Kateushan tässä on lähinnä tapana, tietenkin se hoitajalle näyttäyty epäreiluna kun lääkäri istuskelee mukavasti huoneessaan laiskottelemassa ja hoitsu on osastolla kiikuttamassa lääkkeitä ja ottamassa verinäytteitä. Vaikka todennäköisesti se lääkärin työ on vastuussaan ja vaativuudessaan ihan omassa sarjassaan.
Moneen kertaan tässäkin ketjussa sanottu, että on paljon ammatteja joissa palkka ei ole kummoinen vaikka työ on raskasta ja vastuullista. Mutta eipä esimerkiksi poliisilla ole asemalla jotain osastojuristia leveilemässä audillaan ja siistillä sisätyöllään, joten vertailukohtaa ei synny. Näin ainakin voisin kuvitella.
Sh kirjoitti:
No rupeaa teilläkin arvostusta löytymään, kun makaatte itse sairaalassa tai teidän omainen.
Sairaanhoitajat todellakin ansaitsevat palkankorotuksen oli koronaa tai ei.
Tai sitten käy toisinpäin: arvostus romahtaa, kun kohdalle osuu joku/jotkut niistä mätämunista, joita hoitoalallakin ikävä kyllä on. Itselläni tämä tapahtui niin ikävässä paikassa kuin lähiomaisen viimeisillä hetkillä. Ne kokemukset eivät koskaan unohdu.
Palkasta valittaminen tällaisena ajankohtana ei tunnu mukavalta, kuten täällä on jo todettu. Toinen asia, johon toivoisi muutosta, on vastuun kantamisen kyky. Hoitoalallakaan kukaan ei ole ikinä vastuussa omista tekemisistään: syypää on aina huono palkkaus, kiire, lääkärit, potilas, omaiset... Koskaan syy ei ole itsessä. En tiedä yhtään toista alaa, joka vuodesta toiseen painaisi menemään tällä asenteella. Monilla aloilla tällainen ei yksinkertaisesti ole mahdollista.
Eihän tuo palkka vastuuseen ja työmäärään nähden kovin kummoinen ole. Olen itse ammattikoulun käynyt sihteeri isossa firmassa ja tienaan tonnin enemmän kuukaudessa. Eikä tämä homma suoraan sanottuna kovin vativaa ole. Ei minulla siitä huono omatunto ole, mutta ymmärrän kyllä tuon hoitajien ärtymyksen. Toivottavasti saavat palkkauksensa joskus paremmaksi.
Ihmettelen suuresti miksi joku valitsee ammatikseen hoitoalan, kun se kaikki epämukavuus on varmasti tiedossa jo ennen koulutukseen hakeutumista. AMK:ssa on myös erilaisia insinöörikoulutuksia tarjolla, jossa on palkka hyvä, päivätyö ja muutenkin varmasti työolot mukavammat, kuin hoitotyössä.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä mielenkiintoista miten sairaanhoitajat arvostelevat myös toisia 😂
Miksi ihmeessä? Puhaltakaa nyt jestas sentään yhteen hiileen! Jokainen hoitaja tekee tärkeää työtä.Ps. Olen käsittänyt, että akuuttipuolelle saa aina helposti työntekijöitä ja sinne on oikeasti tulijoita, mutta ns. Vuodeosastoille ja vanhuspuolelle vaikeaa saada porukkaa. Pitääkö paikkaansa? Olen kuullut, että juuri tehoille ja päivystykseen tulijoita riittää. Pitääkö paikkaansa?
Vitsit kun voisikin puhaltaa yhteen hiileen. Hoitoalalla on vaan pitkään ollut vallalla se mentaliteetti, että jos et rutise kaikesta niin sinussa on jotain vikaa. Erikoissairaanhoidon puolella onneksi vähemmän, siellä tuntuu monella olevan hyvä ammatillinen itsetunto sekä arvostus omaa tekemisiä kohtaan. Itse tykkään työstäni valtavasti. Moni asia on toki pielessä, mutta en jaksa käyttää energiaa siihen rutinaan vaan keskityn työhöni. Se ei tarkoita sitä, että hyväksyn kaiken. Kuitenkin tällaisten Iidojen ulostulo palkkaan ja muuhun liittyen tuntuu vain lisäävän vettä myllyyn kaikille hoitoalan arvostelijoille. Paljonko meidän palkkaus ja työolot on nyt muuttunut sinä aikana, kun näitä avauksia on tehty?
Vuodeosastot on todella laaja käsite, mutta jos nyt vuodeosastoilla tarkoitat jotain pitkäaikaisosastoa joka on vanhusten loppusijoituspaikka, niin kyllä, eihän sinne tulijoita ole. Osittain johtuu työoloista, osittain myös ilmapiiri kysmys. Ja työmäärä toki on siellä valtava, koska ne vanhukset joutuvat kotona olemaan todella huonokuntoisiksi asti, ennen kuin ehkä pääsevät pois.
Teho-osasto, samoin kun monet muut erikoisairaanhoidon yksiköt, ovat paljon suositumpia, monesti siellä on tekemisen meininki ja sinne hakeutuu monesti hyvin motivoituneet tyypit.
Pakko kommentoida aihetta näin sairaanhoitajana. Totta, että vaativasta työstä pitäisi maksaa enemmän, mutta kyllä tällä palkalla pärjää kuitenkin.
Jotenkin ärsyttää nämä jotka jatkuvasti marisee palkasta. Kuka insinööri saa samantien huippupalkkaa kun valmistuu? Myös hoitaja saa parempaa palkkaa kokemuksen mukaan. 10 vuotta töissä tekee 200e lisää. Eli palkka on 2750e noin. Siihen päälle lisät. Monet valittavat että lisät ovat lisiä epämukavasta työajasta, mutta haluan muistuttaa että tämä on ammatinvalintakysymys. Jos et missään nimessä halua työskennellä pyhäpäivinä ja iltaisin, olet väärällä alalla. Ja toiseksi, myös hoitoalalla on päivätyötä.
Itse olen iltavirkku ihminen ja teen hyvin mielelläni yhteiskunnan virka-ajasta poikkeavaa työaikaa. Itselleni lisät ovat vain ylimääräinen lisä palkkaan työajasta, jota tekisin muutenkin. Jos minun pitäisi tehdä 7-16 työaikaa 5 päivää viikossa, silloin kaipasin korotusta palkkaan! Kuolisin siihen työaikaan!
Lisien kanssa kuukausipalkka on n.3500e hyvänä kuukautena. Kuitenkin aina yli 3000.
Pitäisikö sairaanhoitajan ansaita enemmän? Kyllä, työn vastuuseen nähden. Mutta pärjääkö palkalla, kyllä. Ja kun asuu pienellä paikkakunnalla niin säästöönkin jää. Mielestäni palkkaus pitäisi myös suhteuttaa alueen asuinkustannuksiin. Todellakin jossain Helsingissä hoitajan pitäisi tienata enemmä
Oma pointtini tässä on se, että toiset ihmiset valittavat jatkuvasti jostain. Negatiivinen kehä kiertää koko ajan. Hoitajien palkat ovat kyllä työn alla ja varmasti nousevat jonkin verran. Mutta töitä on hyvin tarjolla ja palkalla pärjää. Monella on asiat huonommin.
Ja kukaan ei muista kuinka paljon palkat ovat jo nousseet. Kun aloitin työt reilu 10v sitten, oli peruspalkka 2100e! Jos silloin olisin saanut vastavalmistuneet tuon 2500, olisi ollut heittänyt voltin.
Kyllä ainakin pk-seudulla on hoitajien palkat noususuunnassa. Helsingin kaupungilla peruspalkka on jo lähes 2700e. Hyvä suunta! 👍🏼
Vierailija kirjoitti:
Kun kouluttauduin hoitajaksi, ei ollut ensimmäisenä mielessä että vietän päivät pukeutuneena hihalliseen, hiostavaan muoviessuun, suojalaseihin, myssyyn ja hengityssuojaimeen jonka läpi hengittäminen on täyttä tuskaa. Ei ollut todellakaan tarkoitus kävellä 12 000 askelta joka työpäivän aikana hengityssuojaimet naamalla.
Eikä tehdä työpäiviä ilman että kerkeää syömään tai juomaan minkä positiivinen puoli lienee se että ei ole tarvetta mennä vessaan. Ei ollut tarkoitus tehdä 14 tunnin työvuoroja. Eikä pandemian takia työskennellä alimitoitetulla henkilökunnalla.
En minä halua mennä töihin hakemaan itselleni koronaa, enkä etenkään halua vielä tartuttaa sitä peheeseeni. Altistun päivittäin koronalle työn takia, ehkä olen jo sairastumassa, itämisaika kun on verrattain pitkä.
olen erikoistunut vanhustenhoitoon juuri siksi että minä en halunnut tehdä tällaista työtä tällaisissa oloissa. itseasiassa en halua tehdä tämäntyyppistä työtä ollenkaan.
Niin vain kävi että korona livahti yksikköön ja tilanne tulee olemaan tämä vielä kuukausia.
Irtsianoutuminen ei onnistu koska irtisanomisaika on pidennetty neljään kuukauteen. Ylitöistä ei voi kieltäytyä. Lasten etäkoulussa ei useimpina päivinä ole aikuista tukemassa opiskelua.
niin mielelläni tekisin sitä työtä mihin olen hakeutunut: vanhusten viimeisten vuosien tekemisestä mahdollisimman hyväksi. Tällä hetkellä ne viimeiset vuodet viettää vanhus päästä varpaisiin suojavarusteisiin puetun hoitajan hoitamana eristyksissä jokainen omassa huoneessaan ilman kunnon katsekontaktia, halausta tai kädestä pitämistä koska suojavarusteet estävät sen.
Ja ei, ei laitoksissa asuvia vanhoja, monisairaita ihmisiä lähetetä enää minnekään sairaalaan hegityskoneisiin. Kyllä me hoidetaan loppuun saakka.
Valitettavasti tilanne on nyt tämä. Pandemioita ei tule kovin usein, viimeksi ehkä 60-luvulla oli vähän edes vastaava tilanne. Eikä tämäkään tule loppuelämää kestämään. Monella on tällä hetkellä työpaikka kokonaan pois alta ja kova huoli omasta ja perheen toimeentulosta, joten on oikeasti melko groteskia valittaa hetkellisestä poikkeustilanteen tuomasta kiireestä ja suojavarusteiden epämukavuudesta kun työtä sentään riittää. Etenkin kun tilanne on vielä melko hallittavissa eikä riistäytynyt käsistä kuten Italiassa tai Espanjassa. Hoitoalalle kouluttautuessa täytyy ymmärtää se, että vaativia tilanteita voi tulla eikä työ välttämättä ole pelkkää vanhusten hellimistä, eikä tässä veneessä ole pelkästään hoitajat. Poliisejakin ylityöllistetään kasvaneilla perheväkivaltahälytyksillä ja opettajat ovat kovilla etäopetuksen kanssa. Ravintola- hotelli- ja matkailualan työntekijät ovat menettämässä elantonsa. Vähän näkökulmaa nyt tähänkin asiaan! Jos löydät hyväpalkkaisen työn jossa on aina mukavaa kohtuullisella stressitasolla, niin kerro minullekin jotta voin vaihtaa alaa sinne.
Vierailija kirjoitti:
Kuule, täällä on tällä hetkellä satoja tuhansia ihmisiä menettäneet työpaikkansa ja sinä kehtaat valittaa askelmääristä.
Kuvittelitko oikeasti, että hoitotyö on siistiä kevyttä sisätyötä mukavissa vaatteissa jos katastrofi iskee? Joillakin aloilla 12 000 askelta on aivan tavallisen kiireettömän työpäivän askelmäärä, työvaatteet on hiostava ja painavia, bruttopalkka max 2000e, töissä ollaan joulut ja illat ja yöt vaikka kotona on pieniä lapsia, niin ja iltalisäkin vain sen 1,20e tunnissa ylimääräistä. Asiakkaat on töykeitä, työkaverit on töykeitä, kiire painaa ja pomo näkee vain tehokkuuskäyrät. Näin on monilla monilla muillakin aloilla, ei ole vain hoitajien arkea tällainen "epämukavuus" vaan ihan tavallisen duunarin elämää.
Silti me ei valiteta, vaan ollaan kiitollisia työpaikasta ja hoidetaan työt ilman lehdissä tai netissä valittamista. Tai no nyt olemme työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Kunpa minäkin tienaisisin 2500 €/kk....
Graafinen suunnittelija + koodari (myös back end sujuu) pikku mainostoimistossa, taiteen maisteri. Brutto tasan 2000.
Sen kun menet opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Varmasti löytyy paremmin töitä. Jos joutuisin autiolle saarelle, niin ei ole vaikea päättää kumman ottaisin seurakseni, graafikon vai sairaanhoitajan.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo palkka vastuuseen ja työmäärään nähden kovin kummoinen ole. Olen itse ammattikoulun käynyt sihteeri isossa firmassa ja tienaan tonnin enemmän kuukaudessa. Eikä tämä homma suoraan sanottuna kovin vativaa ole. Ei minulla siitä huono omatunto ole, mutta ymmärrän kyllä tuon hoitajien ärtymyksen. Toivottavasti saavat palkkauksensa joskus paremmaksi.
Tuskin saat siihen palkkaasi mitään lisiä, jotka tuohon hoitajan peruspalkkaan voivat tuoda parikin tuhatta lisää näennäisen alhaisesta lähtötasosta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nää esittää jatkuvasti marttyyria. Joo tekevät hienoa työtä, mutta vaihtakoot alaa jos on noin kamalaa. Jotenkin arvostus alkaa aina laskea näiden valittajien kohdalla.
Hallelujah, todellakin toivon yli kaiken, että vaihtaisivat alaa, ja että kukaan ei enää hakisi opiskelemaan. Siinä voi sitten miettiä, mitä tehdään, haetaanko kaikki työntekijät Filippiineiltä vai?
T. Ent. sh
Suomeen tarvittaisi tasapalkka. Alasta riippumatta se 5000e puhtaana käteen kerran kuukaudessa niin loppuu narinat.
Jokainen ala on kuitenkin kutsumus. Eli ei sillä ole mitään väliä mitä tekee aikansa kuluksi, kunhan ei jää kotiin mätänemään.
Kun palkka on tuollainen niin alaakin voi vaihtaa heittämällä. Voi mennä siivoilemaan ja ajamaan bussia jos siltä tuntuu.
Se, että pukeutuu suojavaatteisiin ja ottaa kuvia, ei kerro mitään siitä työn tekemisestä.
Teholla voi istua potilaan vieressä 1 hoitaja/potilas. Suurin osa koronapotilaista varmaan nukkuu kuumeisena ja hengitystä tuetaan koneella.
Yksi Iida ei todellakaan hoida koko osastoa.
Näiden avautumisten yhteydessä tarvitaan median lukutaitoa. Harva tietää, miten hoitsu päivänsä kuluttaa.
Ei me bussikuskitkaan voida pitää taukoa milloin vain, meilläkin ne suunnitellaan tarkkaan etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai nyt ei saisi edes lisiä laskea palkkaan :D
No samalla voidaan sitten paperimiestenkin kohdalla alkaa puhua kympin tuntipalkasta jos se noin menee.
3-4keur/kk ei ole vähän! Missä harhoissa nämä elävät? Onko ne niin jossain blogiharhoissa, etteivät ymmärrä tavallisesta elämästä enää mitään kun seuraavat jonkun rikollispomon tyttöystävän leveilyä instassa?
Terveydenhoitoalalla olleilta olen kuullut että nämä palkastaan valittavat hoitajat yleensä vertaavat omaa palkkatasoaan lääkäreiden palkkoihin ja tosissaan uskovat tekevänsä samantasoista työtä, ellei jopa arvokkaampaakin. Siksi he pitävät 3-4 tonnin palkkaa pienenä. Kateushan tässä on lähinnä tapana, tietenkin se hoitajalle näyttäyty epäreiluna kun lääkäri istuskelee mukavasti huoneessaan laiskottelemassa ja hoitsu on osastolla kiikuttamassa lääkkeitä ja ottamassa verinäytteitä. Vaikka todennäköisesti se lääkärin työ on vastuussaan ja vaativuudessaan ihan omassa sarjassaan.
Moneen kertaan tässäkin ketjussa sanottu, että on paljon ammatteja joissa palkka ei ole kummoinen vaikka työ on raskasta ja vastuullista. Mutta eipä esimerkiksi poliisilla ole asemalla jotain osastojuristia leveilemässä audillaan ja siistillä sisätyöllään, joten vertailukohtaa ei synny. Näin ainakin voisin kuvitella.
Pitää täysin paikkansa ja sitäpaitsi lähihoitajat ne raskaammat paskimmat hommat sairaaloissa tekee eikä ne somessa alinomaan ole valittamassa!
Mua harmittaa tää jatkuva alan mustamaalaaminen.. tästä alasta on oikeasti todella paljon pelkkää p*skaa mediassa! Omasta mielestäni taas tämä ala todellisuudessa on paljon parempi mitä media antaa ymmärtää. Tällä alalla on hyvääkin: lähestulkoon varma työllisyys, kansainväliset mahdollisuudet, monessa paikassa mukavat työkaverit ja ihan omanlainen huumori kollegoiden ja lääkäreiden kesken, kivat potilaskohtaamiset, ylipäänsä elämän näkeminen. Arvostusta saa jatkuvasti potilailta ja heidän omaisilta. Palkka on kuitenkin kohtuullinen, vuorolisillä varsinkin. Tottakai palkan ehdottomasti pitäisi olla enemmän, mutta köyhiä ei missään tapauksessa olla! Ei missään tapauksessa.
Potilaiden kanssa on antoisia kohtaamisia ja joidenkin potilaiden kohdalla sen oman työn jäljen näkee ihan silmissä, se on aika mageeta!
Onhan alalla ikävääkin, voi olla aliarvioivia ikäviä potilaita ja vaativia omaisia, raskas työ, ikävät kollegat ja mitä nyt tahansa kuten ihan joka alalla on huonojakin työpaikkoja. Älkää jääkö huonoihin työpaikkoihin!