Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te muut jaksatte tätä jatkuvaa ruuanlaittoa?

Vierailija
05.04.2020 |

Oon yleensä tykännyt tehdä ruokaa, mutta nyt tulee ruuanlaitto jo korvista ulos. Kaksi esiteiniä syö kun hevoset.

Miten te muut jaksatte? Kuinka usein kokkaatte? Ja antakaa vinkkejä riittoisiin ruokiin. Kiitos!

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies tekee suurimman osan ruoista. Joskus teemme suuria määriä esim. bolognese-kastiketta (myös soijaversio käy) pakastimeen, ja sulatamme sitä, kun aikaa tai tarmoa kokkaamiseen on vähän. Pastat ovat muutenkin helppoa arkiruokaa. Kasviskastikkeet ovat helppoja ja nopeita. Meillä tehdään paljon esimerkiksi näitä:

tomaatti, valkosipuli, basilika

chili, valkosipuli

valkosipuli, rosmariini, oliiviöljy

Helppo ja nopea on myös pasta carbonara (pekonia, pari keltuaista, parmesania), vaikka sitä ei voi rasvaisuuden takia ihan joka päivä tai viikko syödä. Samoin esim. pasta cacio e pepe tai pasta alfredo. Niihin löytyy ainekset kaapista aina, vaikka ei olisi kaupassakaan käynyt. 

Tuoreita vihanneksia, hedelmiä, marjoja ja yrttejä käytetään paljon ja niitä on aina vapaasti myös lasten ulottuvilla pieneksi välipalaksi. 

Hyviä perustarvikkeita kuten kananmunaa, pastaa, kaurahiutaleita löytyy kaapista aina. 

Jos jonain päivänä ruoanlaitto tökkii, helpotamme arkeamme tilaamalla jotain kotiinkuljetuksella. 

Vierailija
82/93 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla kuten aina. Emäntä hoitaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä näitä ihmisiä ymmärrä. Hirveä yllätys, et kersoille pitää tehdä ruokaa. Miten te toimitte koulujen lomilla. Kesälomat, syys-, joulu-, hiihto-, pääsiäisen ja mitä niitä vielä on. Niin, on viikonloputkin. Että ihmiset viitsii valittaa, olkaa onnellisia, että sitä ruokaa on riittävästi saatavilla. Itse olen kokannut koko perheen aterioita paljon 13-vuotiaasta asti. Että jos itse ei järkytykseltään saa ruokaa pöytään laita lapset asialle.

Vierailija
84/93 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammat makaa palstalla ,ja ruoanlaittokin on raskasta. Voi luoja 

Vierailija
85/93 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen helppoja ruokia isoja annoksia kerrallaan. Tänään tein kolmen päivän ruoat. Onneksi on kiertoilmauuni niin samoilla sähkönkulutuksilla tulee useampi satsi kerralla. Esim tänään uunissa pellillinen uunimunakasta ja toinen pelti uunijuureksia huomista sosekeittoa varten. Sitten meni uuniin kaksi pannullista pannukakkua tehtynä 100% täysjyvävehnäjauhoihin. Toisesta tulee mansikkahillon kanssa jälkiruoka huomisen sosekeiton kanssa ja toisesta tulee suolainen ja ruokaisa pitsapannari, joka nyt menee pakkaseen ja syödään keskiviikkona.

Vierailija
86/93 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähty on kirjoitti:

Oisko laiskuus? Äitini, maatalon emäntä, teki meille 5 lapselle aamupalan, klo 11. 30 lounaan isälle ja heille, jotka sattuivat ohi kulkemaan, klo 13. oli päiväkahvi, klo 16. päivällinen koko sakille ja iltapala iltaisin. Ja tämä oli osa hänen työpäivästään. Päätyö oli navettahommat jne. Kesäusin työpäivä alkoi ennen viittä ja päättyi noin klo 10. Enpä natinaa kuullut. Elämö oli oikeasti fyysistä raatamista. Sossuluukkua ei ollut, kun alkoi kyrsiä. Nykyihmiset ovat heikompaa tekoa ja todella paljon laiskempia. Minä myös vaikka kunnialla akateemiset opinnot suoritin ja olen itseni ja perheemme mieheni kanssa työllä elättänyt.

Näin on, mutta ei tuo vanha elintapa ole mikään ideaali. Mummoni oli maatalon emäntä ja hän sanoi minulle suoraan, että siihen rääkkiin älä lähde vaan kouluttaudu äläkä mene maanviljelijän kanssa naimisiin. Mummo mm halusi aina välillä tarkistaa käteni, oli tarkka ettei niissä vaan näkynyt kovettumia yms merkkejä fyysisestä työstä. Hän oli vilpittömän iloinen, että minulla ja lapsillaan oli helpompi elämä kuin hänellä.

Vierailija
87/93 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No herranen aika. Loistava tilaisuus opettaa ne esiteinitkin kokkaamaan. Jokainen perheenjäsen kokkaa vuorollaan. 

Ja siihen opettamiseenko ei sitten mene aikaa???

Voi aloittaa jostain helposta "lisää vain jauheliha ja vesi" ruuasta. Esiteinit lienee luku- ja laskutaitoisia kuitenkin? Esim 800g jauhelihaa ja pari pussia jotain Italian-, napolin-, tai meksikonpataa. Pussin kyljestä löytyy suomenkieliset ohjeet. On hyvin helppo, valmistuu vartissa ja tällaisen tupla-annoksen luulisi riittävän isommallekin porukalle.

Vierailija
88/93 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No herranen aika. Loistava tilaisuus opettaa ne esiteinitkin kokkaamaan. Jokainen perheenjäsen kokkaa vuorollaan. 

Voi aloittaa jostain helposta "lisää vain jauheliha ja vesi" ruuasta. Esiteinit lienee luku- ja laskutaitoisia kuitenkin? Esim 800g jauhelihaa ja pari pussia jotain Italian-, napolin-, tai meksikonpataa. Pussin kyljestä löytyy suomenkieliset ohjeet. On hyvin helppo, valmistuu vartissa ja tällaisen tupla-annoksen luulisi riittävän isommallekin porukalle.

Eli et siis opetakaan ruoanlaittoa vaan eineksen lämmittämistä.

Vierailija
89/93 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nähty on kirjoitti:

Oisko laiskuus? Äitini, maatalon emäntä, teki meille 5 lapselle aamupalan, klo 11. 30 lounaan isälle ja heille, jotka sattuivat ohi kulkemaan, klo 13. oli päiväkahvi, klo 16. päivällinen koko sakille ja iltapala iltaisin. Ja tämä oli osa hänen työpäivästään. Päätyö oli navettahommat jne. Kesäusin työpäivä alkoi ennen viittä ja päättyi noin klo 10. Enpä natinaa kuullut. Elämö oli oikeasti fyysistä raatamista. Sossuluukkua ei ollut, kun alkoi kyrsiä. Nykyihmiset ovat heikompaa tekoa ja todella paljon laiskempia. Minä myös vaikka kunnialla akateemiset opinnot suoritin ja olen itseni ja perheemme mieheni kanssa työllä elättänyt.

Nykyvanhemmuuden ja nykyravinnon ja nykytyöelämän vaatimukset ovat aivan eri sfääreissä kuin ennen.

Ennen se ruoka oli esim vehnäjauhoihin tehtyä ruskeaa kastiketta ja perunaa.

Eiköhän ne vaatimukset ole joskus vähän ylimitoitettuja ja ihan siellä omassa päässä kehitettyjä. Täällä on lueteltu monia riittoisia ja helppotekoisia ruokia, jotka voi vaikka hellalla porista samalla, kun tekee töitä. Jos siihen ruoan valmisteluun menee vaikka puoli tuntia, niin onko se liikaa? Ja jos päivällä on oltava kiinni työjutuissa, ruoan voi laittaa jo illalla valmiiksi. Olen ollut pitkään kotiäiti ja tehnyt töitä kotoa käsin ja minulle on ihan selvää, että jos haluan lounaan, minun pitää suunnitella se, ostaa ainekset ja omin pikku kätösin se tehdä. Vaikka toki olisi muutakin tehtävää. Ylläri pylläri lounaani ovat usein tähteitä edellisistä aterioista, jotka teen tarkoituksella isoiksi tai sitten jotain tosi simppeliä. Miksi ihmeessä nytkään pitäisi lapsille olla jotain superruokaa, kun yleensä pärjäävät kouluruoalla, joka kauniisti sanottuna ei ihan yllä gourmet-tasoon maultaan tai ravintoarvoiltaan?

Ymmärrän kyllä sen, että satunnaisesti väsyttää ja kyllästyttää, inhimillistähän se on, mutta tuntuu, että näin korona-aikaan monessakin asiassa ihan tavallisesta elämästä on tullut käsittämättömän vaikeaa: apua, miten olen lasten kanssa, apua, lapseni juoksee luvatta ulkona, apua, täytyy laittaa ruokaa. Myönteisesti ajateltuna tämä voisi olla monelle herätys, että kuinka kaikkeen kiireeseen ja menoon pakenemalla on vieraannuttu omasta perheestä ja ihan tavallisista arjen asioista.

Ei ole. Nykyään vanhempia kytätään 24/7.

Jos laitat ruoaksi perunat ja ruskeaa kastiketta ja vaikka porkkanaraastetta niin onko joku lastensuojelun tai neuvolan työntekijä oven takana vai mitä? Siis toki on varmaan olemassa näitä yli-innokkaita neuvolantätejä, mutta luulen, että suurin osa vaatimuksista on ihan oikeasti omassa päässä luotuja. Ehkä some on luonut vääristyneitä mielikuvia siitä miten kaikki laittaa nyt hulluna jotain ravintolatason ruokaa lounaaksi ja ties mitä, mutta jos sellainen alkaa ahdistaa, niin some kiinni. Maalaisjärki käyttöön. Hoidetaan asiat riittävän hyvin, mutta missä asiassa ylimääräinen hifistely ei itseä kiinnosta, niin sen voi unohtaa. Minäkin olen nykyajan vanhempi enkä ole edes huomannut, että joku kyttäisi.

Ei riitä ateriaksi tuo nykyään.

Kuka niin sinulle on sanonut?

Vierailija
90/93 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nähty on kirjoitti:

Nykyvanhemmuuden ja nykyravinnon ja nykytyöelämän vaatimukset ovat aivan eri sfääreissä kuin ennen.

Ennen se ruoka oli esim vehnäjauhoihin tehtyä ruskeaa kastiketta ja perunaa.

Eiköhän ne vaatimukset ole joskus vähän ylimitoitettuja ja ihan siellä omassa päässä kehitettyjä. Täällä on lueteltu monia riittoisia ja helppotekoisia ruokia, jotka voi vaikka hellalla porista samalla, kun tekee töitä. Jos siihen ruoan valmisteluun menee vaikka puoli tuntia, niin onko se liikaa? Ja jos päivällä on oltava kiinni työjutuissa, ruoan voi laittaa jo illalla valmiiksi. Olen ollut pitkään kotiäiti ja tehnyt töitä kotoa käsin ja minulle on ihan selvää, että jos haluan lounaan, minun pitää suunnitella se, ostaa ainekset ja omin pikku kätösin se tehdä. Vaikka toki olisi muutakin tehtävää. Ylläri pylläri lounaani ovat usein tähteitä edellisistä aterioista, jotka teen tarkoituksella isoiksi tai sitten jotain tosi simppeliä. Miksi ihmeessä nytkään pitäisi lapsille olla jotain superruokaa, kun yleensä pärjäävät kouluruoalla, joka kauniisti sanottuna ei ihan yllä gourmet-tasoon maultaan tai ravintoarvoiltaan?

Ymmärrän kyllä sen, että satunnaisesti väsyttää ja kyllästyttää, inhimillistähän se on, mutta tuntuu, että näin korona-aikaan monessakin asiassa ihan tavallisesta elämästä on tullut käsittämättömän vaikeaa: apua, miten olen lasten kanssa, apua, lapseni juoksee luvatta ulkona, apua, täytyy laittaa ruokaa. Myönteisesti ajateltuna tämä voisi olla monelle herätys, että kuinka kaikkeen kiireeseen ja menoon pakenemalla on vieraannuttu omasta perheestä ja ihan tavallisista arjen asioista.

Ei ole. Nykyään vanhempia kytätään 24/7.

Jos laitat ruoaksi perunat ja ruskeaa kastiketta ja vaikka porkkanaraastetta niin onko joku lastensuojelun tai neuvolan työntekijä oven takana vai mitä? Siis toki on varmaan olemassa näitä yli-innokkaita neuvolantätejä, mutta luulen, että suurin osa vaatimuksista on ihan oikeasti omassa päässä luotuja. Ehkä some on luonut vääristyneitä mielikuvia siitä miten kaikki laittaa nyt hulluna jotain ravintolatason ruokaa lounaaksi ja ties mitä, mutta jos sellainen alkaa ahdistaa, niin some kiinni. Maalaisjärki käyttöön. Hoidetaan asiat riittävän hyvin, mutta missä asiassa ylimääräinen hifistely ei itseä kiinnosta, niin sen voi unohtaa. Minäkin olen nykyajan vanhempi enkä ole edes huomannut, että joku kyttäisi.

Ei riitä ateriaksi tuo nykyään.

Kuka niin sinulle on sanonut?

Eihän siinä ole kuin perunaa, jauhoa ja rasvaa. Ja vähän porkkanaa.

Opetettiin jo peruskoulussa, että ei riitä.

Vierailija
91/93 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi sorry. Luulin että sinä et pysty/halua käyttää aikaa opettamiseen, joten yritin vinkata tällaista helppoa puolivalmistetta, jota esiteinitkin pystyvät tekemään ilman aikaa vievää opettamista. Mutta ei sitten kun ei vinkki kelpaa. Ei ole minun ongelmani. Ei sitten kannata kitistä että sun pitää olla itse jatkuvasti ruokaa laittamassa. 😊

Vierailija
92/93 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi sorry. Luulin että sinä et pysty/halua käyttää aikaa opettamiseen, joten yritin vinkata tällaista helppoa puolivalmistetta, jota esiteinitkin pystyvät tekemään ilman aikaa vievää opettamista. Mutta ei sitten kun ei vinkki kelpaa. Ei ole minun ongelmani. Ei sitten kannata kitistä että sun pitää olla itse jatkuvasti ruokaa laittamassa. 😊

En edes ole se jolle ekaksi kävit vittuilemassa.

Einesten lämmittäminen ei ole ruoanlaittoa. Tee vaikka oma ketju einesten lämmittämiselle. Tää ketju käsittelee ruoanlaittoa.

Vierailija
93/93 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edes ole se jolle ekaksi kävit vittuilemassa.

Einesten lämmittäminen ei ole ruoanlaittoa. Tee vaikka oma ketju einesten lämmittämiselle. Tää ketju käsittelee ruoanlaittoa.

Suo anteeksi, mutta minä kyllä aloituksen perusteella luulin, että tässä ketjussa etsittäisiin keinoja vähentää ruokahuoltotaakkaa ja antaa vinkkejä, kuinka omissa perheissä perheen pöperöt hoidetaan nyt kun lapset eivät ole päivisin koulussa eikä välttämättä vanhemmatkaan töissä. Aloittaja mainitsi ainakin olevansa kurkkua myöten täynnä ruuanlaittoa.

Tästäpä minulle sitten johtui mieleen, kuinka meillä lapset aloittelivat ruuanlaittoa ilman erillistä ja aikaavievää opettamista. Vastasin siis viestiin, josta ymmärsin että aikaa ei olisi siihen ruuanlaiton opettamiseen. Ja juu, meillä homma alkoi ihan näillä "lisää vain jauheliha ja vesi" -jutuilla. Pitää siinäkin kuitenkin jauheliha paistaa ja mitata vesi ja pussin sisältö mukaan ja kiehuttaa miedolla lämmöllä ja vähän hämmentää. Minun mielestäni hyvin sopii ekoiksi ruuanlaitoiksi lapsille, jotka eivät ole aiemmin tehneet muuta kuin työntäneet mikroaterian mikroon.

Jostainhan on kuitenkin aloitettava ja näillä puolivalmisteilla lapset saavat ainakin aikaan ihan syömäkelpoisen aterian koko perheelle sekä onnistumisen iloa.

En toki tätä olisi edes ehdottanut, jos olisin hoksannut, ettei ruuanlaiton opettamiseen käytettävä aika olisi ongelma. Oletin vain tästä "Ja siihen opettamiseenko ei mene aikaa???" viestistä, että aikaa tai jaksamista opettamiseen ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi