Miten te muut jaksatte tätä jatkuvaa ruuanlaittoa?
Oon yleensä tykännyt tehdä ruokaa, mutta nyt tulee ruuanlaitto jo korvista ulos. Kaksi esiteiniä syö kun hevoset.
Miten te muut jaksatte? Kuinka usein kokkaatte? Ja antakaa vinkkejä riittoisiin ruokiin. Kiitos!
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulee vallan villi vinkki, jota et tainnut tulla ajatelleeksi: laitapa ne esiteinit ynnä heidän toinen huoltajansa laittamaan välillä ruokaa. Voivat aloittaa vaikka kypsentämällä ranskanperunoita.
Elämässä on muutakin sisältöä kuin ruuanlaitto. Niin kuin vaikka pyykinpesu. Kai ne esiteinit edes vievät itse vaatteensa pyykkiin?
Ranskanperunat eivät ole ruokaa.
AP:n esiteinejä ei ilmeisesti päästetä keittiöön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No herranen aika. Loistava tilaisuus opettaa ne esiteinitkin kokkaamaan. Jokainen perheenjäsen kokkaa vuorollaan.
Ja siihen opettamiseenko ei sitten mene aikaa???
Suomalaiset esiteinit ovat yleensä lukutaitoisia. Ei siinä kovin paljon aikaa mene, kun selventää jonkun reseptin yksityiskohdan tai kotiuunin käytön. Peruskoulun kotitalouskirjassa on aivan oivallisia reseptejä. Jos esiteinit ovat niin nuoria, että ei ole ollut vielä köksää, voi kaivaa vaikka vanhan mummon kokkikirjan ja lukea reseptejä siitä. Tulee historiantuntia samalla.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa riittoisia helppoja ruokia ensi viikoksi. Tässä juuri suunnittelen kauppalistaa.
No 5 litraa kaalikeittoa.
Meillä 3 täysikästä ja 3 teiniä vakikokoonpano. En yhtään jaksais..
Ens viikko:
ma: lihasoppa minuuttisuikaleesta, nuudeleita ja nakkeja.
ti: tortillat broitsusuikaleella ja eilinen soppa
ke: lihapullakastike ja muusi (paljon muusia) ranskalaiset kalapuikoilla
to: perunajauhelihasoselaatikko eilisestä muusista ja täytettyjä lihapiirakan puolikkaita uunista
pe: hernesoppaa ja noutopizzaa
Viikonloppuna spagettipäivä ja wokki, leivotaan yhdessä sämpylät.
Sunnuntaina joku saisi tuoda suklaata ja punkkua sanoo, et oon kyl tosi taitava ja reipas
Ranteet aivan auki ja oksetus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulee vallan villi vinkki, jota et tainnut tulla ajatelleeksi: laitapa ne esiteinit ynnä heidän toinen huoltajansa laittamaan välillä ruokaa. Voivat aloittaa vaikka kypsentämällä ranskanperunoita.
Elämässä on muutakin sisältöä kuin ruuanlaitto. Niin kuin vaikka pyykinpesu. Kai ne esiteinit edes vievät itse vaatteensa pyykkiin?
Ranskanperunat eivät ole ruokaa.
Eivät ole hyviä eivätkä terveellisiä, mutta mitään kamalaa ei tapahdu, jos niitä nyt silloin tällöin syödään parin kuukauden aikana.
Oisko laiskuus? Äitini, maatalon emäntä, teki meille 5 lapselle aamupalan, klo 11. 30 lounaan isälle ja heille, jotka sattuivat ohi kulkemaan, klo 13. oli päiväkahvi, klo 16. päivällinen koko sakille ja iltapala iltaisin. Ja tämä oli osa hänen työpäivästään. Päätyö oli navettahommat jne. Kesäusin työpäivä alkoi ennen viittä ja päättyi noin klo 10. Enpä natinaa kuullut. Elämö oli oikeasti fyysistä raatamista. Sossuluukkua ei ollut, kun alkoi kyrsiä. Nykyihmiset ovat heikompaa tekoa ja todella paljon laiskempia. Minä myös vaikka kunnialla akateemiset opinnot suoritin ja olen itseni ja perheemme mieheni kanssa työllä elättänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No herranen aika. Loistava tilaisuus opettaa ne esiteinitkin kokkaamaan. Jokainen perheenjäsen kokkaa vuorollaan.
Ja siihen opettamiseenko ei sitten mene aikaa???
Sen käytetyn ajan saa monin verroin takaisin kun ne muksut osaavat tehdä muutaman ruokalajin alusta loppuun, jolloin ei tarvitse itse kokata.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään, en ole ikinä tykännyt. Suomen sulkemisen jälkeen olen laihtunut 3.5kg ja on kaikenlaisia variaatitoita, että mahdollisimman vähän tekisin ruokaa. Kuivamuonat missä lukee "lisää vain vesi" on suosiossa ja se, että ylipäätään en syö. Lapsi syö, hänelle on omat ruuat, jotka noudattaa edes jotenkin suosituksia.
Mä syön nyt vain kahdesti päivässä, kun vituttaa ruuanlaitto ja tiskaaminen.
-lapseton sinkku
Ei ihmisen tarvitse syödä kuin kerran päivässä.
Näitä meillä syödään:
-linssikeitto
-lihapullat soijarouheesta ja muusi
-kasvissosekeitot
-curryt
-kikhernekastike kookoskermalla
-tonnikalalasagne
-erilaiset pastat
Oon niin onnellinen kun meidän kunta alkaa tarjota koululaisille noutoruokaa pääsiäisen jälkeen. 👍
Päivittäin tehdään ruoka ja hyvin jaksan. Joskus harvoin seuraavana päivänä syödään eilistä ruokaa.
Nähty on kirjoitti:
Oisko laiskuus? Äitini, maatalon emäntä, teki meille 5 lapselle aamupalan, klo 11. 30 lounaan isälle ja heille, jotka sattuivat ohi kulkemaan, klo 13. oli päiväkahvi, klo 16. päivällinen koko sakille ja iltapala iltaisin. Ja tämä oli osa hänen työpäivästään. Päätyö oli navettahommat jne. Kesäusin työpäivä alkoi ennen viittä ja päättyi noin klo 10. Enpä natinaa kuullut. Elämö oli oikeasti fyysistä raatamista. Sossuluukkua ei ollut, kun alkoi kyrsiä. Nykyihmiset ovat heikompaa tekoa ja todella paljon laiskempia. Minä myös vaikka kunnialla akateemiset opinnot suoritin ja olen itseni ja perheemme mieheni kanssa työllä elättänyt.
Nykyvanhemmuuden ja nykyravinnon ja nykytyöelämän vaatimukset ovat aivan eri sfääreissä kuin ennen.
Ennen se ruoka oli esim vehnäjauhoihin tehtyä ruskeaa kastiketta ja perunaa.
Vierailija kirjoitti:
Päivittäin tehdään ruoka ja hyvin jaksan. Joskus harvoin seuraavana päivänä syödään eilistä ruokaa.
Siis yksi ruoka per päivä????
Teen ruoan viiden litran kattilassa: hernekeittoa, kanakeittoa, kalakeittoa, nakkikeitto, linssikeittoa. Makaronilaatikkoa ja karjalanpaistia iso vuoallinen. Jauhelihamureketta tai - pullia kilon taikinasta. Lohilaatikkoa, broilerivuokaa, lasagnea, perunalaatikkoa. Kaikkia näitä niin että 5 henkeä syö 2-3 kertaa.
Välillä sitten jotain kerran syötävää esim: munakasta, pitsaa, tortilloja, lämpimiä voikkareita, pihvit, uunikala ja perunasalaatti, itsetehdyt nugetit ja ranskalaiset, pasta bolognese. Tai kokonainen broileri uuniin.
Kaikki nopeasti valmisteltavia uuniin tai liedelle, ei mitään erikoisia raaka-aineita ja valmistus onnistuu lonkalta ilman reseptejä.
Ruoanlaittoon menee kieltämättä nyt hirveästi aikaa. Kaksi teinipoikaa ja mies syövät hirveästi ja ovat vielä nirsoja, joten pitää tehdä useita ruokia. Kaksi ei syö useimpia kasvisruokia, kaksi meistä ei liharuokia. Yksi haluaa ruoan olevan tulista, yksi täysin mietoa jne.
Lapset ovat nyt tehneet ja ideoineet enemmän ruokia kuin aiemmin, kun ei ole niin kiire syödä ennen harrastuksia. Mies tässä on yksi haastava tekijä. Ei normaslisti syö kotona "oikeaa ruokaa" lainkaan. Nyt näyttää huonoa esimerkkiä ja saa riidan usein aikaiseksi syödessä. Teinit ei oikein hyväksy, että vain isä saisi juoda ruoan kanssa cocista ja katsoa tablettia. Tai isä paistaa itselleen pakastepizzan ja muut pakotetaan syömään tomaattikeittoa.
Minusta olisi myös kiva, jos etäkoulupäivässä olisi vähän pidempi ruokatauko, että lapset ehtisivät edes paistaa munakkaan tai lämmitellä kattilassa hernaria. Nyt ruoan pitää olla supernopeasti mikrossa lämmitettävää, että ehtii syödä ja seuraavalle tunnille.
Tehdään lähinnä helppoja ruokia ja usein päivän toinen ateria on eineksiä. Siis ei mitään mikroaterioita, mutta esim. valmislihapullia ja pakasteranskiksia lounaaksi ja itse tehtyä kanawokkia päivälliseksi kuten tänään. Ruuan maustamisessa käytän apuna liha- ja kanaliemikuutioita ja/tai maustettuja ruokakermoja. Kasvikset usein pakasteita niin ei tarvitse pilkkoa.
99% valmisruuilla menty niinkuin tähänkin asti. Pussipastat sms on luojan lahja :D