Tiesittekö autoa ostaessanne jos autossanne oli lukkopulteilla vanteet kiinni?
Minulla ei ollut harmainta aavistustakaan että tuollaisia on edes olemassa. Ekan kerran kun vein renkaiden vaihtoon muualle kuin merkkihuoltoon, niin alettiin kyselemään jotain avaimia. Olin ihan ihmeissäni että mitä ihmeen avaimia.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Auto pitää palauttaa tehtaalle. Siellä niillä on oikea avain
Kuka sen avaimen on tehtaalle vienyt kun viime talvena ruotsalaisesta tarvikeliikkeestä lukkopulttisarjan ostin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs huolto se sellainen on, josta ei löydy sopivaa
avainta?
Ja vastaus kysymykseen: totta kai tiedän.N53
No ei todellakaan löydy. Edes merkkihuollosta ei löydy sellaista. Se avain toimitetaan auton mukana ja merkkihuolto katsoo jos löytää sen sieltä autosta.
No siis miten ne renkaat sitten saa irti jos se avain hajoaa tai häviää? Vai onko koko auto sitten romutettava sen takia ettei renkaita saa irti? Hullua jos näin.
Poraamalla pultit irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten täällä naureskellaan, jos mies ei tiedä vaikka pesukoneesta jotain nippelihommaa.
Tai siis oletan ap:n olevan nainen, kun voi olla noin kuutamolla ihan perusasioista.
Ap voi olla, mutta minä en ole, enkä ole ikinä kuullut mistään avaimella avattavista pyörän pulteista. Omissa autoissani ei sellaista koskaan ole ollut, eikä ole kukaan koskaan maininnut ääneen. Ajokortti on ollut vuodesta 1986, ja oma auto alla jatkuvasti sitten vuoden 1994.
Mä en ole koskaan tavannut yhtään homoa tai kiinalaista, vaikka täällä olen tallustellut jo yli 50 vuotta. Ei niitäkään varmaan ole oikeasti olemassa, kun en ole itse kohdannut.
Kerran kävi niin, että ostin autoon talvirenkaatkin auton kylkiäisenä ja kun sitten talvi tuli ja menin hakemaan niitä, niin ne vaihtoi ne talvirenkaat alle ilman eri kustannuksia ja nakkasi kesärenkaat autoon. No talvi ajeltiin ja sitten tuli kevät, itse ryhdyin vaihtamaan renkaita. Sitä lukkoavainta ei löytynyt mistään. Menin valittamaan liikkeeseen, että sen täytyi sen avaimen jäädä tänne koska kukaan ei ole sitä sen koommin tarvinnut. Sieltä sitten löytyi jostain kaapista käypäinen avain, sain sen mukaan. Ei se tosin tainnut olla sama avain, näytti aika käytetyltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin ollut varmasti toistakymmentä autoa, ja kaikissa ihan tavalliset pultit.
Mikä tuollaisten lukkopulttien idea on? Ettei joku varasta autosta pyöriä? Ei varmaan ole kovin yleinen ongelma. Kaikenlaisten avainten hukkuminen sen sijaan on.
Mun vanhasta Fordista vietiin noin 200€ arvoiset renkaat aluvanteilla, lisäksi katto antenni ruuvattiin irti. Kaikki viedään, mitä ei ole hitsattu kiinni.
Se on sitä böhinää. Impivaarassa ei kirjan mukaan koskaan viety edes hevoselta kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin ollut varmasti toistakymmentä autoa, ja kaikissa ihan tavalliset pultit.
Mikä tuollaisten lukkopulttien idea on? Ettei joku varasta autosta pyöriä? Ei varmaan ole kovin yleinen ongelma. Kaikenlaisten avainten hukkuminen sen sijaan on.
Kun aluvanteet oli uusi juttu, niitä varasteltiin. Tämä oli joskus vuosituhannen vaihteessa, ellei ysärillä.
Mun autossa vakiona olevat 21" merkkirenkaat alkuperäisvanteineen maksaa k-autossa yli tuhat euroa kappale, eli yli neljä tonnia yhteensä. Nykyautojen fillarit on niin isoja ja kalliita, että todellakin niitä varastetaan. Hyvä keikka jos vartiossa varas tienaa monta tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten täällä naureskellaan, jos mies ei tiedä vaikka pesukoneesta jotain nippelihommaa.
Tai siis oletan ap:n olevan nainen, kun voi olla noin kuutamolla ihan perusasioista.
Ap voi olla, mutta minä en ole, enkä ole ikinä kuullut mistään avaimella avattavista pyörän pulteista. Omissa autoissani ei sellaista koskaan ole ollut, eikä ole kukaan koskaan maininnut ääneen. Ajokortti on ollut vuodesta 1986, ja oma auto alla jatkuvasti sitten vuoden 1994.
Joissain autoissa on itsestään aukeavat pultit, mutta itse olen kyllä vuodesta 2000 lähtien kun ekan auton sain, käyttänyt oikeanlaista avainta. Joskus se on ristikkoavain, joskus hylsy+pyssy
Itse aloin käyttää muutama vuosi sitten hylsy+momenttiavain -yhdistelmää. On se uskomatonta, miten löysälle ne pultit on tarkoitus jättää. Mutta onpahan kohta taas helppo ottaa pois, kun vaihdon aika tulee, eivätkä ole vielä pudonneet pois tai edes löystyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: M58
Minä taas olen tiennyt lukkopulteista ajokortin saamisesta lähtien vaikka olen nuorempi kuin sinä.
N51
Tässä on sinulle mitali. Ole hyvä.
- M58
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oishan se hyvä mainita, että autossa sellaiset on ja missä hylsyä jolla pultit avataan säilytetään.
Kallis paukku rengasliikkeessä, jos joutuvat poraamalla irrottamaan.Moskalla lyö vastakierrehylsyn lukkopultin päähän ja ruuvaa auki. Menee hän tuohon laittamiseen ja irroittamiseen muutama minuutti ja riskinä että viisi euroa maksava hylsy hajoaa mutta tuskin. Vartin siinä saa menemään jos tupakan vetää, mutta toki asiakkaalle sanotaan että "tää on tosi hankala, menee ainakin 4h ja maksaa 540€"
Nimimerkillä: näitä tehty paljon
Mikä on moska, ja paljonko semmoinen taas sitten maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhasta Fordista vietiin noin 200€ arvoiset renkaat aluvanteilla, lisäksi katto antenni ruuvattiin irti. Kaikki viedään, mitä ei ole hitsattu kiinni.
Autoihin tosiaan saa halutessaan kalliitakin alumiinivanteita, esim. Nettivanteessa Porsche Cayennen alkuperäisvanteet paineentunnistimilla vain 3980e/sarja - käytettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä böhinää. Impivaarassa ei kirjan mukaan koskaan viety edes hevoselta kenkiä.
Lapsilta viedään kadulla kengätkin jalasta ja takit päältä, en ihmettele jos kalliita vanteita varastetaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan tavannut yhtään homoa tai kiinalaista, vaikka täällä olen tallustellut jo yli 50 vuotta. Ei niitäkään varmaan ole oikeasti olemassa, kun en ole itse kohdannut.
Missä kohtaa väitin, ettei lukkopultteja ole olemassa? Vastasin vain tuolle yhdelle pilkkaajalle, etteivät ne nyt sellainen perusasia ole, joka jokaisen ajokortillisen DNA:ssa automaattisesti olisi. Vastustit siis väitettä, jota en esittänyt. Tätä argumentaatiovirhettä kutsutaan olkiukoksi.
- M58
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain autoissa on itsestään aukeavat pultit, mutta itse olen kyllä vuodesta 2000 lähtien kun ekan auton sain, käyttänyt oikeanlaista avainta. Joskus se on ristikkoavain, joskus hylsy+pyssy
Itse aloin käyttää muutama vuosi sitten hylsy+momenttiavain -yhdistelmää. On se
Jos olen momenttiavaimella tarkastanut, aina on käsivaralla väännetty tiukkuus ollut riittävä. Joku 100-120nm mitä suositellaan momentiksi, on oikeasti aika löysällä niinkuin sanoit.
Yleensä se hylsyavain tulee auton oman työkalusarjan mukana. Näm työkalut löytyvät takakontin verhoilun alta, tai jostain omasta lokerostaan. Noita lukkopultteja on ollut autoissa vaikka kuinka pitkään, eli ei pitäisi tulla yllätysenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen tiennyt lukkopulteista ajokortin saamisesta lähtien vaikka olen nuorempi kuin sinä.
N51
- M58
No kiitos. Kun muut samanikäiset tytöt lukivat teininä mm. Hevoshullua, mulle tuli V8 Magazine :D
- sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun aluvanteet oli uusi juttu, niitä varasteltiin. Tämä oli joskus vuosituhannen vaihteessa, ellei ysärillä.
Mun autossa vakiona olevat 21" merkkirenkaat alkuperäisvanteineen maksaa k-autossa yli tuhat euroa kappale, eli yli neljä tonnia yhteensä. Nykyautojen fillarit on niin isoja ja kalliita, että todellakin niitä varastetaan. Hyvä keikka jos vartiossa varas tienaa monta tonnia.
Ja minusta kun tuntui kalliilta kun uudet Goodyearit maksoivat keväällä Daciaan 400 euroa alle asennettuina. Muista varoa rotvallinreunoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N51
- M58
Perinteinen mies, tyhjiä puhuu, missä se mitali minkä lupasit? 🏅
Ei enää niin väliä, sain tämän(kin) sellaiselta mieheltä joka pitää sanansa.
N51
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oishan se hyvä mainita, että autossa sellaiset on ja missä hylsyä jolla pultit avataan säilytetään.
Kallis paukku rengasliikkeessä, jos joutuvat poraamalla irrottamaan.Moskalla lyö vastakierrehylsyn lukkopultin päähän ja ruuvaa auki. Menee hän tuohon laittamiseen ja irroittamiseen muutama minuutti ja riskinä että viisi euroa maksava hylsy hajoaa mutta tuskin. Vartin siinä saa menemään jos tupakan vetää, mutta toki asiakkaalle sanotaan että "tää on tosi hankala, menee ainakin 4h ja maksaa 540€"
Nimimerkillä: näitä tehty paljon
Mikä on moska, ja paljonko semmoinen taas sitten maksaa?
Raskas purkuvasara.
N51
Itse aloin käyttää muutama vu
Jos olen momenttiavaimella tarkastanut, aina on käsivaralla väännetty tiukkuus ollut riittävä. Joku 100-120nm mitä suositellaan momentiksi, on oikeasti aika löysällä niinkuin sanoit.
Siksipä juuri sen momenttivarren ostin, kun epäilin että vedän pultit liian kireälle. Ja oikeassa olin. Nykyään avaaminen on paljon tuskattomampaa.