Tiesittekö autoa ostaessanne jos autossanne oli lukkopulteilla vanteet kiinni?
Minulla ei ollut harmainta aavistustakaan että tuollaisia on edes olemassa. Ekan kerran kun vein renkaiden vaihtoon muualle kuin merkkihuoltoon, niin alettiin kyselemään jotain avaimia. Olin ihan ihmeissäni että mitä ihmeen avaimia.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten täällä naureskellaan, jos mies ei tiedä vaikka pesukoneesta jotain nippelihommaa.
Tai siis oletan ap:n olevan nainen, kun voi olla noin kuutamolla ihan perusasioista.
Ap voi olla, mutta minä en ole, enkä ole ikinä kuullut mistään avaimella avattavista pyörän pulteista. Omissa autoissani ei sellaista koskaan ole ollut, eikä ole kukaan koskaan maininnut ääneen. Ajokortti on ollut vuodesta 1986, ja oma auto alla jatkuvasti sitten vuoden 1994.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten täällä naureskellaan, jos mies ei tiedä vaikka pesukoneesta jotain nippelihommaa.
Tai siis oletan ap:n olevan nainen, kun voi olla noin kuutamolla ihan perusasioista.
Ap voi olla, mutta minä en ole, enkä ole ikinä kuullut mistään avaimella avattavista pyörän pulteista. Omissa autoissani ei sellaista koskaan ole ollut, eikä ole kukaan koskaan maininnut ääneen. Ajokortti on ollut vuodesta 1986, ja oma auto alla jatkuvasti sitten vuoden 1994.
T: M58
Jahas, naisten tekniikkapalsta kokoontuu! Aina yllätätte!
Autoissani (vuosien varrella18 kpl) ei ole ollut lukkopultteja. Nykyautoista en tiedä enkä välitä.
Meilläkin ollut varmasti toistakymmentä autoa, ja kaikissa ihan tavalliset pultit.
Mikä tuollaisten lukkopulttien idea on? Ettei joku varasta autosta pyöriä? Ei varmaan ole kovin yleinen ongelma. Kaikenlaisten avainten hukkuminen sen sijaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs huolto se sellainen on, josta ei löydy sopivaa
avainta?
Ja vastaus kysymykseen: totta kai tiedän.N53
No ei todellakaan löydy. Edes merkkihuollosta ei löydy sellaista. Se avain toimitetaan auton mukana ja merkkihuolto katsoo jos löytää sen sieltä autosta.
No siis miten ne renkaat sitten saa irti jos se avain hajoaa tai häviää? Vai onko koko auto sitten romutettava sen takia ettei renkaita saa irti? Hullua jos näin.
Vanne varmaan rikottava. En tiedä. Ei taida löytyä mitään yleisavaimia noihin. Tai en tiedä onko jotain valmistajakohtaisia eroja näissä sitten.

Nyt on taas höpö juttuja. Ei todellakaan autovalmistajat asenna jokaiseen autoon mitään yksilöllisiä pultteja. Ja toisekseen jokaisessa vanteessa on vain yksi turvamutteri joka aukeaa automerkin omalla tai vastaavalla avaimella. Eli sillä yhdellä avaimella saa kaikki sen merkkisten autojen turvamutterit irti
Miksi muuten autoissa edes on lukkopultteja? Onko ne tarkoitettu niihin autoihin, joissa on sellaiset rotvallin reunaan hajoavat vanteet + renkaat, jotka maksavat viisi kertaa sen, mitä paksuprofiiliset ehjänä pysyvät renkaat peltivanteilla? Vai onko tässä tarkoituksena estää alumiinivanteiden paha tapa löysyttää pultteja ja loikata pois kesken matkan?
40€ maksaa sarja millä lähtee melkein kaikki lukkopultit irti. Turha mankua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tehtäisiin gallup, niin veikkaanpa että aika moni myös miehistä olisi kuutamolla näistä "perusasioista".
Olen kyllä huomannut. Jos siitä pesukoneesta menee vaikka kondensaattori, rummun laakeri tai poistopumppu niin useimmat miehet on unnukoita ja ostavat uuden koneen vaikka yksinkertaisia vaihdettavia. Ohjelmakorteista puhumattakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
avainta?
No ei todellakaan löydy. Edes merkkihuollosta ei löydy sellaista. Se avain toimitetaan auton mukana ja merkkihuolto katsoo jos löytää sen sieltä autosta.
No siis miten ne renkaat sitten saa irti jos se avain hajoaa tai häviää? Vai onko koko auto sitten romutettava sen takia ettei renkaita saa irti? Hullua jos näin.
Tottakai on🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
avainta?
Rengasliikkeet saa renkaat irti. Paitsi pimeästi duunaavat penat.
Lopetin lukkopulttien käytön kun mies väänsi kaksi niin hajalle ettei kotikonstein irronnut. Oli noloa ajaa Vianorille irrotuttamaan niitä kun toisella kyljellä oli jo eri sesongin renkaat.
Sen jälkeen olen käyttänyt rengashitellin palvelua.
Mies jatkoi edelleen tee itse- rengashommia ja onnistuikin hienosti: sen uuden auton eturengas irtosi ajossa ja helmat rutussa, tukivarsi poikki.
Se oli käyttänyt vääriä pultteja.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin ollut varmasti toistakymmentä autoa, ja kaikissa ihan tavalliset pultit.
Mikä tuollaisten lukkopulttien idea on? Ettei joku varasta autosta pyöriä? Ei varmaan ole kovin yleinen ongelma. Kaikenlaisten avainten hukkuminen sen sijaan on.
Kun aluvanteet oli uusi juttu, niitä varasteltiin. Tämä oli joskus vuosituhannen vaihteessa, ellei ysärillä.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin lukkopulttien käytön kun mies väänsi kaksi niin hajalle ettei kotikonstein irronnut. Oli noloa ajaa Vianorille irrotuttamaan niitä kun toisella kyljellä oli jo eri sesongin renkaat.
Sen jälkeen olen käyttänyt rengashitellin palvelua.
Mies jatkoi edelleen tee itse- rengashommia ja onnistuikin hienosti: sen uuden auton eturengas irtosi ajossa ja helmat rutussa, tukivarsi poikki.
Se oli käyttänyt vääriä pultteja.
Eikö erottanut alumiinivanteen ja peltivanteen pultteja toisistaan?
Vierailija kirjoitti:
Oishan se hyvä mainita, että autossa sellaiset on ja missä hylsyä jolla pultit avataan säilytetään.
Kallis paukku rengasliikkeessä, jos joutuvat poraamalla irrottamaan.
Moskalla lyö vastakierrehylsyn lukkopultin päähän ja ruuvaa auki. Menee hän tuohon laittamiseen ja irroittamiseen muutama minuutti ja riskinä että viisi euroa maksava hylsy hajoaa mutta tuskin. Vartin siinä saa menemään jos tupakan vetää, mutta toki asiakkaalle sanotaan että "tää on tosi hankala, menee ainakin 4h ja maksaa 540€"
Nimimerkillä: näitä tehty paljon
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vanteet hitsattu kiinni ,vaikeampi varastaa.
Ja kun renkaat eivät lähdekään irti, ilkeämielinen varas naarmuttaa autosi kyljet, repii pyyhkijänsulat ja peilit irti ja pamauttaa tuulilasin paskaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain autoissa on itsestään aukeavat pultit, mutta itse olen kyllä vuodesta 2000 lähtien kun ekan auton sain, käyttänyt oikeanlaista avainta. Joskus se on ristikkoavain, joskus hylsy+pyssy
Mulla on ollut lukkopultit mutta rengaslikkeet on rikkoneet ne yksi toisensa jälkeen vaikka oikea avain on ollut aina tarjolla. Ne menee siis helposti rikki, joten niillä ei tee yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: M58
Minä taas olen tiennyt lukkopulteista ajokortin saamisesta lähtien vaikka olen nuorempi kuin sinä.
N51
Mulla on vanteet hitsattu kiinni ,vaikeampi varastaa.