Matikkanerot, selittäkää tyhmälle kun ei tajua...
Jos 20 eurosta otetaan 40 %pois, se on 8 e ja 20-8=12 e.
Jos 12 e nousee 40 %, niin miksi se on silloin vain 4,80 e eli 12 + 4,8= 16,80 e.
Eihän tossa ole mitään logiikkaa...
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulee se yleinen ajatusvirhe, eli puhutaanko prosenteista vai prosenttiyksiköistä.
Hinta laski siis 40 prosenttia.
Jotta päästään takaisin samaan euromäärään, niin nousun pitää olla tavallaan 40 prosenttiYKSIKKÖÄ.
Selvitä prosentin ja prosenttiYKSIKÖN ero, niin pääset asiasta selville.
???
No, ehkä selitin huonosti. Katsokaa nyt edes tämä:
dippainssimies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvoosta aloittaja on? Onhan?
Tai prosenttilaskuihin 1. kertaa tutustuva koululainen?Tämän on pakko olla provo. Ei noin tyhmiä ihmisiä voi olla.
Just, ja sinä vaikutat olevan oikea järjen jättiläinen (joka ei takuulla tiedä lasten tekemisestä mitään...)
En ole aloittaja, mutta olen opettanut ja selittänyt tätä prosenttiasiaa monille. Olen usein usein ihmetellyt, miksi koululaiset keräävät kasveja kesällä? Prosenttilaskennan opettelu olisi oikeasti paljon tärkeämpää.
Mitähän sinä taas oikein lässytät? Olen opettanut murtoluku- ja prosenttilaskuja kaikille kolmelle lapselle. En tiedä mikä siellä koulussa mättää, mutta kaikkien kanssa on saanut kerrata matikkaa kotona.
Mutta jos aikuiselle ihmiselle ala-asteen matikka tuottaa ongelmai, niin jotain on pahasti vialla.
Ei tämän ymmärtämiseen tarvi olla nero, mutta tämän selittämiseksi ymmärrettävästi ap:lle pitää todennäköisesti olla nero.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulee se yleinen ajatusvirhe, eli puhutaanko prosenteista vai prosenttiyksiköistä.
Hinta laski siis 40 prosenttia.
Jotta päästään takaisin samaan euromäärään, niin nousun pitää olla tavallaan 40 prosenttiYKSIKKÖÄ.
Selvitä prosentin ja prosenttiYKSIKÖN ero, niin pääset asiasta selville.
Käsitejako prosenttiyksikköön ja prosenttiin on epämääräinen. Mielestäni ne tarkoittavat samaa asiaa. Ne ovat molemmat suhteellisia yksikköjä. Jos vaikka persut saa 30 prosenttia vaaliäänistä ja nousu suhteessa edellisiin vaaleihin oli 30 prosenttia niin jokainen kyllä ymmärtää, että prosentilla tarkoitetaan kahta eri sadasosaa: ensimmäisen kerran käytettynä prosentti viittasi vaaliäänien sadasosaan ja toisen kerran käytettynä prosentti viittasi persujen edellisen vaalien äänimäärän sadasosaan.
”Metsässä” oleva Hoo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata väkisin tehdä asioista monimutkaisia, prosentti on vain toinen nimitys sadasosalle.
No muistan että minulle tämä oli nimenomaan koulussa tosi monimutkaista. Esim. kun ruvettin laskemaan että "luokassa on 21 oppilasta ja heistä 3% on ruskeasilmäisiä".
En millään tajunnut, että miten voi laskea sadasosia kun ei ole edes sitä sataa oppilasta.
No, sittemmin olen oppinut tajuamaan tästä edes jotain, mutta koville se otti. Opettajan opetuksesta ei ollut hirveästi apua siinä kylläkään. Se ei tajunnut, miten jumituin tällaiseen eikä siis osannut neuvoa minua eteenpäinkään.
Eli sun mielestä pitsaa ei voi jakaa kahteen osaa , kun ei ole kahta pitsaa ?
:D no pitsan voi ensin vaikka jakaa sataan osaan niin saa niitä sadasosia. Ihmisiä oli minun silloisen järkeilyni mukaan vaikeampi pilkkoa.
Mutta se siitä ja kuten sanottua olen oppinut ymmärtämään edes jotakin ja minulla on tosiaan kummalliset (vissiin vähän vialliset) aivot kun en meinaa tajuta jotain mikä pitäisi olla simppeliä.Sori siitä.
Auttaako se yhtään, että jos on kymmenen ihmistä niin jokainen heistä vastaa kymmentä sadasosaa. Tai jos on viisi ihmistä niin jokainen heistä vastaa kahtakymmentä sadasosaa tai sitten jos on kolmesataa ihmistä, heistä jokainen on kolmasosa sadasosa. Eli tavallaan ne ihmisetkin voi pilkkoa.
Miellä vaikka niin, että jos luokassa on 23 oppilasta ja sinulla sata euroa, voit hyvin jakaa sen tasan kaikille maksamalla jokaiselle 100/23 = 4,35 euroa eli jokainen oppilas vastasi 4,35 sadasosaa. Ja jos kolme prosenttia on ruskeasilmäisiä niin todennäköisesti yksi oppilas on ruskeasilmäinen 3 < 4,35. Tai täsmällisemmin sanottuna 0,63 oppilasta on ruskeasilmäisiä, mikä ei sinällään ole totta, koska ihminen joko on tai ei ole ruskeasilmäinen.
Vierailija kirjoitti:
AP ON OIKEASSA!
Kyllä. 40 % mistä tahansa on 8 euroa. Koska liikkelle lähdettiiin euroista ja kahdestakymmenestä. Lopulta 40 % 2000 lampaan laumastakin on 8 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Masentavia uutisia osakesijoittajille. Omistuksesi suli 40 %, mutta vaatii noin 67% päästäkseen takaisin alkuperäisern arvoon jos arvo oli 20 e
Kyllä se sen 67% nousun vaatii, oli se alkuperäinen arvo ollut mitä tahansa.
Lohduttavaa tilanteessa on se, että 40% laskun jälkeen on todennäköisempää tulla 67% nousu, kuin ilman 40%:n laskua.
Jos otan lainan, jossa korko on 40%, niin joudunko maksamaan korkoa 8 euroa vai 4,8 euroa?
Eikö tuo ole lopulta aika se ja sama? Jos laina on iso, niin aika mitätön korko on kuitenkin.
Jos aloittajan kysymys muotoillaan pitsaesimerkkinä, ja yksinkertaistetaan sen verran, että puhutaan
neljänkymmenen prosentin sijaan viidestäkymmenestä prosentista eli puolikkaasta, kysymys kuulostaa tältä:
Jos kahdesta pitsasta otetaan puolet pois, se on yksi pitsa.
Jos yhteen pitsaan lisätään puoli pitsaa, miksi siitä ei tule kahta pitsaa?
Vierailija kirjoitti:
Jos kahdesta pitsasta otetaan puolet pois, se on yksi pitsa.
Jos yhteen pitsaan lisätään puoli pitsaa, miksi siitä ei tule kahta pitsaa?
Kyllähän kaksi pitsaa on puolet enemmän kuin yksi pitsa!
Psst! Vielä prosenttiyksikön ja prosentin jaottelun tarpeettomuudesta.
Persujen äänisaalis nousi 3 prosenttia suhteessa edellisen vaalien äänisaaliiseensa, eli prosentti on edellisen vaalien persujen äänisaaliin sadasosa.
Persujen äänisaalis nousi 3 prosenttia suhteessa vaalien kokonaisäänimäärään, eli prosentti on vaalien kokonaisäänimäärän sadasosa. Oletuksena on tietysti että vaaleilla tarkoitetaan aina vallitsevia vaaleja, ei edellisiä tai tulevia.
Tilannekatsauksessa voitaisiin sanoa vaikka että persujen äänisaalis on noussut 3 prosenttia suhteessa edellisen päivityksen äänisaaliiseen, ja samalla olisi tapahtunut 1 prosentin nousu suhteessa vaalien kokonaisäänimäärään.
Ei tarvitse erikseen prosenttiyksikköä ja prosenttia. Turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämän ymmärtämiseen tarvi olla nero, mutta tämän selittämiseksi ymmärrettävästi ap:lle pitää todennäköisesti olla nero.
Sanoit hauskasti!!
Tässä(kin) ketjussa monet tyytyvät toteamaan, että esim. juuri prosenttilaskut ovat aivottoman yksinkertaisia ja että ihmisen on oltava aivan pösilö jos ei niitä ymmärrä.
Kuitenkaan nämä samat ihmiset eivät tajua sitä että miten erilaiset aivot eri ihmisillä on ja että jos asian esittäisikin jollain aivan toisella tavalla, niin nämä "outoaivoisetkin" saattaisivat hetkessä tajuta asian.
Eli sen sijaan että tässä vain mollaisivat niitä jotka eivät opi sillä samalla konstilla jolla he itse ovat oppineet, he voisivat ajatella "out of the box" ja koittaa keksiä jonkun aivan uudenlaisen tavan opettaa asia.
Tämä tosin varmaan vaatisi sitä neroutta kuten sanoit.
Vierailija kirjoitti:
0,6*20€*1,4=16,8€
Tuohan olikin loistava selitys henkilölle, joka ei tajua matikkaa.
Ai ap:n kysymykseen tarvitaan matillaNEROA???
Ei hemmetti. Olenkin ihmetellyt, kun mediassa kerrotaan, että kaikki hoitajat eivät osaa lääkelaskuja, jotka ovat tyyliä "anna potilaalle 600 mg ibuprofeenia, tässä on 400 mg tabletteja".
Mutta kyllä ap:n kysymys on ihan megaluokan tyhmyyden osoitus. Sori nyt.
Olen viisikymppinen täti ja lasken prosenttiluvut helposti yhä päässäni, siis vaikka 48 prosenttia 156,50 eurosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoit hauskasti!!
Tässä(kin) ketjussa monet tyytyvät toteamaan, että esim. juuri prosenttilaskut ovat aivottoman yksinkertaisia ja että ihmisen on oltava aivan pösilö jos ei niitä ymmärrä.
Kuitenkaan nämä samat ihmiset eivät tajua sitä että miten erilaiset aivot eri ihmisillä on ja että jos asian esittäisikin jollain aivan toisella tavalla, niin nämä "outoaivoisetkin" saattaisivat hetkessä tajuta asian.
Eli sen sijaan että tässä vain mollaisivat niitä jotka eivät opi sillä samalla konstilla jolla he itse ovat oppineet, he voisivat ajatella "out of the box" ja koittaa keksiä jonkun aivan uudenlaisen tavan opettaa asia.
Tämä tosin varmaan vaatisi sitä neroutta kuten sanoit.
Nää. Ei, kyllä siinä lähinnä tarvitaan vain motivaatiota. Minulla ei ole turhaan työtön motia, tyhmän uppo-oudon ihmisen kanssa on aivan turhaa alkaa vääntää.
Ei, vaan pitää selvittää mikä on prosentin ja euron ero. Jos alkuperäisestä hinnasta otetaan pois 40%, mikä tekee euroina 8e. Jotta päästään samaan, pitää alennettuun hintaan lisätä sama euromäärä, mitä siitä otettiin pois, eli 8e.