Matikkanerot, selittäkää tyhmälle kun ei tajua...
Jos 20 eurosta otetaan 40 %pois, se on 8 e ja 20-8=12 e.
Jos 12 e nousee 40 %, niin miksi se on silloin vain 4,80 e eli 12 + 4,8= 16,80 e.
Eihän tossa ole mitään logiikkaa...
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Eli sun mielestä 40% 20:stä on sama kuin 40% 12:sta?
Pitäisihän olla sama kun samasta lähdetään liikkeelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisihän olla sama kun samasta lähdetään liikkeelle
No eihän lähdetä, ekaksi lähdetään 20 eurosta ja sitten 12 eurosta.
Ai niinkun että tässä sulle puolet kympistä, ole hyvä.
Anna puolet takasin. MITÄ, EIHÄN TÄSSÄ OO KUIN 2,5!
Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, ne hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa.
Vierailija kirjoitti:
Ai niinkun että tässä sulle puolet kympistä, ole hyvä.
Anna puolet takasin. MITÄ, EIHÄN TÄSSÄ OO KUIN 2,5!
Tämä on hyvä esimerkki.
Heti kun aletaan puhua prosenteista, monella menee aivot solmuun, alkaa pelottaa ja kylmä hiki kihoaa pintaan. Luullaan että prosentit ovat jokin mystinen juttu johon pätee ihan omat säännöt.
Mutta kun on tuollainen arkinen tapaus jollakin niin tutulla asialla kuin raha, jokainen tajuaa.
Ei kannata väkisin tehdä asioista monimutkaisia, prosentti on vain toinen nimitys sadasosalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata väkisin tehdä asioista monimutkaisia, prosentti on vain toinen nimitys sadasosalle.
Tämän olen tajunnut, mutta en nyt ihan ymmärtänyt, onko se sadasosa siitä 20 eurosta vai 12 eurosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän olen tajunnut, mutta en nyt ihan ymmärtänyt, onko se sadasosa siitä 20 eurosta vai 12 eurosta.
Sadasosa on sadasosa otti sen ihan mistä tahansa. Vaikka juustosta.
Mutta jos mun palkka on puolet enemmän kuin sun niin se on tuplasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekassa yhtälössä otetaan 20 eurosta ja toisessa yhtälössä 12 eurosta.
Tuo 40% voi näyttää hankalalta, mutta ajattele vaikka, että siinä olisikin 50% eli puolet.
Puolet 20 eurosta on 10 euroa. Puolet 12 eurosta on 6 euroa.
Sama prosenttimäärä ei tuota samoja lukuja, jos lähtöluvut erilaisia.
Olet laskemassa noissa eri asioita. Lasket molemmissa paljonko on 40 % alkuperäisestä summasta, ja sulla ne summat vaihtuvat. Ensin lasket 40 % pois 20 eurosta ja sitten lasket 40 % lisää 12 euroon.
Kysymyksesi kuuluu "Kuinka paljon tuote, joka maksoi 40 % alennuksessa 12 euroa, maksoi ennen alennusta?"
Se ei ole ollenkaan sama asia kuin 40 % korotus lukuun 12, kuten itsekin huomasit.
Kertokaa samalla mulle montako prosenttia 15360 0n 60 miljoonasta?
Vierailija kirjoitti:
No muistan että minulle tämä oli nimenomaan koulussa tosi monimutkaista. Esim. kun ruvettin laskemaan että "luokassa on 21 oppilasta ja heistä 3% on ruskeasilmäisiä".
En millään tajunnut, että miten voi laskea sadasosia kun ei ole edes sitä sataa oppilasta.
No, sittemmin olen oppinut tajuamaan tästä edes jotain, mutta koville se otti. Opettajan opetuksesta ei ollut hirveästi apua siinä kylläkään. Se ei tajunnut, miten jumituin tällaiseen eikä siis osannut neuvoa minua eteenpäinkään.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa samalla mulle montako prosenttia 15360 0n 60 miljoonasta?
(15360/60E10^6)*100% = 0,0256%
Porvoosta aloittaja on? Onhan?
Tai prosenttilaskuihin 1. kertaa tutustuva koululainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No muistan että minulle tämä oli nimenomaan koulussa tosi monimutkaista. Esim. kun ruvettin laskemaan että "luokassa on 21 oppilasta ja heistä 3% on ruskeasilmäisiä".
En millään tajunnut, että miten voi laskea sadasosia kun ei ole edes sitä sataa oppilasta.
No, sittemmin olen oppinut tajuamaan tästä edes jotain, mutta koville se otti. Opettajan opetuksesta ei ollut hirveästi apua siinä kylläkään. Se ei tajunnut, miten jumituin tällaiseen eikä siis osannut neuvoa minua eteenpäinkään.
Eli sun mielestä pitsaa ei voi jakaa kahteen osaa , kun ei ole kahta pitsaa ?
Tämä on juuri se kysymys, jota aloittelevat sijoittajat eivät useinkaan huomioi.
Uunokin ties, että kun markalla ostaa ja kahdella myy niin se on prosentin voitto.