Matikkanerot, selittäkää tyhmälle kun ei tajua...
Jos 20 eurosta otetaan 40 %pois, se on 8 e ja 20-8=12 e.
Jos 12 e nousee 40 %, niin miksi se on silloin vain 4,80 e eli 12 + 4,8= 16,80 e.
Eihän tossa ole mitään logiikkaa...
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata väkisin tehdä asioista monimutkaisia, prosentti on vain toinen nimitys sadasosalle.
Tämän olen tajunnut, mutta en nyt ihan ymmärtänyt, onko se sadasosa siitä 20 eurosta vai 12 eurosta.
No, itsehän esitit sen näin: "Jos 20 eurosta otetaan 40 %pois, se on 8 e ja 20-8=12 e.".
Korvaa prosentit sadasosilla: "Jos 20 eurosta otetaan 40 sadasosaa pois, se on 8 e ja 20-8=12 e."
Jos on edelleen vaikeaa, ymmärrätkö, mitä tehdään, jos 20 eurosta otetaan kolme neljäsosaa pois. Kuinka paljon otetaan pois, ja minkä verran jää? Lasketaanko se neljäsosa siitä 20 eurosta, vai jostakin muusta?
40 sadasosaa ei ole sen ihmeellisempi juttu kuin kolme neljäsosaa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos mun palkka on puolet enemmän kuin sun niin se on tuplasti.
Eikä ole. (mun palkka) = (sun palkka) + 0.5 × (sun palkka) = 1.5 × (sun palkka).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa samalla mulle montako prosenttia 15360 0n 60 miljoonasta?
(15360/60E10^6)*100% = 0,0256%
Okei, kiitos.
Luulin, että laskin väärin tuota italialaisten kuolinprostenttia.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos mun palkka on puolet enemmän kuin sun niin se on tuplasti.
Puolet enemmän ei ole sama kuin tuplasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata väkisin tehdä asioista monimutkaisia, prosentti on vain toinen nimitys sadasosalle.
No muistan että minulle tämä oli nimenomaan koulussa tosi monimutkaista. Esim. kun ruvettin laskemaan että "luokassa on 21 oppilasta ja heistä 3% on ruskeasilmäisiä".
En millään tajunnut, että miten voi laskea sadasosia kun ei ole edes sitä sataa oppilasta.
No, sittemmin olen oppinut tajuamaan tästä edes jotain, mutta koville se otti. Opettajan opetuksesta ei ollut hirveästi apua siinä kylläkään. Se ei tajunnut, miten jumituin tällaiseen eikä siis osannut neuvoa minua eteenpäinkään.
Eli sun mielestä pitsaa ei voi jakaa kahteen osaa , kun ei ole kahta pitsaa ?
:D no pitsan voi ensin vaikka jakaa sataan osaan niin saa niitä sadasosia. Ihmisiä oli minun silloisen järkeilyni mukaan vaikeampi pilkkoa.
Mutta se siitä ja kuten sanottua olen oppinut ymmärtämään edes jotakin ja minulla on tosiaan kummalliset (vissiin vähän vialliset) aivot kun en meinaa tajuta jotain mikä pitäisi olla simppeliä.Sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Porvoosta aloittaja on? Onhan?
Tai prosenttilaskuihin 1. kertaa tutustuva koululainen?
Tämän on pakko olla provo. Ei noin tyhmiä ihmisiä voi olla.
Ensimmäisessä kysymyksessä 20 euroa on 100%. Toisessa kysymyksessä 12 euroa on 100%. Ymmärrätkö?
Prosenttilaskut eli sadasosalaskut on piilevästi ongelmallisia koska ne sisältävät usein oletuksia. Tuo tilanne voidaan tulkita kahdella eri tavalla. Kumpaa tarkotetaan, jää epäselväksi.
1) H-(40/100)H+(40/100)H, jossa sadasosilla tarkoitetaan koko ajan hinnan H sadasosia jolloin vähennys ja lisäys kumoaisivat toisensa ja jäljelle jäisi H
2) H-0,4H+0,4(H-0,4H), jossa ensimmäiset sadasosat, tarkottavat hinnan H sadasosia, ja jälkimmäiset sadasosat tarkottavat sadasosia vähennetystä hinnasta H-0,4H
40 prosentin lisäys vähennettyyn hintaan ei tuota tietenkään 0,4H lisäystä koska täytyy ottaa huomioon vähennys. 40 prosentin lisäys vähennetystä hinnasta tuottaa lisäystä 0,4(H-0,4H) eli 0,4(0,6H) eli 0,24H lisäyksen.
Jos haluaa tietää millä lisäyskertoimella vähennetyn hinnan lisäys olisi 0,4H niin asettaa lisäyskertoimen tuntemattomaksi ja ratkaisee yhtälön x(H-0,4H)=0,4H, eli x=0,4H/0,6H
Lisäyskertoimen pitäisi olla 2/3 eli 0,666… eli lisäystä 66,666… prosenttia. Prosenttilaskutkin kannattaa purkaa aina paperille.
Terveisin Hoo
Masentavia uutisia osakesijoittajille. Omistuksesi suli 40 %, mutta vaatii noin 67% päästäkseen takaisin alkuperäisern arvoon jos arvo oli 20 e
Prosenttilaskua ovat vaikeita, vain kun laskija itse ajattelee niin. Kun asettaa kysymyksen toisin. Paljonko paita 10€ maksaa kun 20% ale, niin vastaus tulee kuin apteekin hyllyltä. Sama laskuna ei onnistu..
"Eihän tossa ole mitään logiikkaa...
Tämä näyttää olevan jokaisen tyhmän lempilause.
Ei ole logiikkaa sinulle mutta muille on, mistähän johtuu?
Tässä tulee se yleinen ajatusvirhe, eli puhutaanko prosenteista vai prosenttiyksiköistä.
Hinta laski siis 40 prosenttia.
Jotta päästään takaisin samaan euromäärään, niin nousun pitää olla tavallaan 40 prosenttiYKSIKKÖÄ.
Selvitä prosentin ja prosenttiYKSIKÖN ero, niin pääset asiasta selville.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulee se yleinen ajatusvirhe, eli puhutaanko prosenteista vai prosenttiyksiköistä.
Jotta päästään takaisin samaan euromäärään, niin nousun pitää olla tavallaan 40 prosenttiYKSIKKÖÄ.
???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No muistan että minulle tämä oli nimenomaan koulussa tosi monimutkaista. Esim. kun ruvettin laskemaan että "luokassa on 21 oppilasta ja heistä 3% on ruskeasilmäisiä".
En millään tajunnut, että miten voi laskea sadasosia kun ei ole edes sitä sataa oppilasta.
No, sittemmin olen oppinut tajuamaan tästä edes jotain, mutta koville se otti. Opettajan opetuksesta ei ollut hirveästi apua siinä kylläkään. Se ei tajunnut, miten jumituin tällaiseen eikä siis osannut neuvoa minua eteenpäinkään.
Olisi se minuakin hieman ihmetyttänyt, jos 21 oppilaasta 3% on ruskeasilmäisiä.... Yksi oppilas kun tekee about 4,8%...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvoosta aloittaja on? Onhan?
Tai prosenttilaskuihin 1. kertaa tutustuva koululainen?Tämän on pakko olla provo. Ei noin tyhmiä ihmisiä voi olla.
Just, ja sinä vaikutat olevan oikea järjen jättiläinen (joka ei takuulla tiedä lasten tekemisestä mitään...)
En ole aloittaja, mutta olen opettanut ja selittänyt tätä prosenttiasiaa monille. Olen usein usein ihmetellyt, miksi koululaiset keräävät kasveja kesällä? Prosenttilaskennan opettelu olisi oikeasti paljon tärkeämpää.
Vierailija kirjoitti:
No ei ihan....
Jos 100 markan tuotteessa on 10% alennus ja 200 markan tuotteessa 5% alennus, niin molemmissa on yhtä suuri alennus markoissa, mutta halvemmassa on 5 prosenttiyksikköä enemmän alennusta.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Oletko käynyt peruskoulun.
Todennäköisesti, mutta on taas näitä yksilöitä jotka "eivät tarvitse matikkaa mihinkään".
Siitä luvusta, mistä kulloinkin lähdetään liikkeelle. Ei siitä, mitä oli viikko sitten tai vuosi takaperin.