Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten oikeutat marjantuottajiin kohdistamasi vihan, kun kuitenkaan et ole valmis maksamaan niistä marjoista enempää?

Vierailija
05.04.2020 |

Tällä palstalla on viime päivinä ollut jatkuvasti ketjuja, joissa haukutaan suomalaisia marjafarmeja siitä että eivät palkkaa suomalaisia työntekijöitä. Syyksi esitetään sitä, että suomalaisille pitäisi maksaa kunnon palkkaa ja ylityökorvauksia.

Miksi luulette ettei sitä parempaa palkkaa voida maksaa? Liittyisikö mitenkään siihen, minkä verran te niistä marjoista suostutte maksamaan, kun ostatte niitä sieltä Prisman aulassa olevasta myyntipisteestä?

Tämä asia on ihmetyttänyt minua lapsesta asti. Samat ihmiset haukkuvat ensin yrittäjät maanrakoon siitä, kun ei makseta kunnon palkkoja, ja heti seuraavassa lauseessa haukutaan kauppiaat siitä kun tuotteiden hinnat ovat niin kovin kalliita. Eikö teillä oikeasti ole kykyä hahmottaa kokonaisuutta?

Jokainen, joka on tosissaan huolissaan marjanpoimijoiden palkoista, voi soittaa kauppiaille ja luvata maksaa vaikka kaksinkertaisen hinnan niistä marjoista. Jos riittävän uskottava lupaus tulee riittävän monelta asiakkaalta, niin totta kai niiden poimimisesta voidaan maksaa paremmin. Mutta ei tule, kun ihmiset ovat pihejä ja itsekkäitä. Hyväksykää oma pihiytenne ja lopettakaa valittaminen.

t. Yrittäjyydestä haaveileva (joka tuskin koskaan siihen kuitenkaan ryhtyy kun olen laskenut kannattavuutta)

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä muutama vuosi sitten naapurissa oli marjatila, jossa oli päosin suoramyyntiä. Siellä sai itse valita hinnan eli jos halusi marjat samantien mukaan, ne maksoivat esim. 50 e/laatikko. Jos tämä oli kallista, niin isäntä sanoi, että ei mitään, hän pyytää, että joku poimijoista poimii odottaessasi juuri sinulle, mikä olisi sopiva hinta. Jos sanoi, että 35 e, niin poimija lähti pellolle ja palasi 3-4 tunnin kuluttua takaisin marjoineen. Jos ostaja lähti pois, niin isäntä muistutti, että tuo alempi hinta on vain niille, jotka malttavat odotella.

Aika pian ostajat olivat oppineet, että heidänkin aikansa on rahaa.

Vierailija
2/58 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä poiminkin marjani itse. Jos jää tilaa mansikoille huonona vuonna, poimin itse ja viljelijä veloittaa vähemmän kuin jos ostan myyjältä. Yleensä tilaa mansikoille ei jää.

Urakalla suomalainen saa saman palkan kuin muutkin kyllä, luulisin. Minä arvostelen sitä, että he eivät halua ottaa sellaisia, jotka tulevat omalla kyydillä ja ovat yötä kotona. Yksikään viljelijä ei ole tätä kieltänyt. Poimija saa ehkä 2 euroa kilolta ja torilla veloitetaan 5-10 euroa kilolta paikasta ja sadosta riippuen. Urakallahan suurin osa poimitaan. Kyllä siinä katettaa jää, mutta jää vielä enemmän, jos petipaikasta aitamajoituksessa saa vähentää. Se on kyllä ihan tosi, että itämaalaiset on jotenkin luonnostaan käsistään näppäriä ja poimivat nopeasti, en pysy siinä vauhdissa, nuorena vielä olin nopea kun olin poimimassa kesätöikseni useamman viikon. Saa vain olla tarkkana, etteivät poimi homeisia ja pilaantuneita tietoisesti sekaan. Siksi poimin omani itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markkinataloudessa tavara menee aina kaupaksi jos hinta on maksajan mielestä oikea.

Vierailija
4/58 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin en ole valmis maksamaan marjoista enempää?

Sen verran olen valmis maksamaan kuinka arvokkaita ne mulle ovat - arvostan marjoja erittäin paljon, sitä enemmän mitä terveellisempiä ovat.

Jos olisin saita, kasvattaisin itse mutta arvostan suomalaisia maanviljelijöitä ja muita alkutuotannon väkeä niin paljon että maksan mielelläni siitä mitä tarvitsen sen verran kuin pyydetään.

Vierailija
5/58 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin olla kokonaan ilman, jos siinä kerran käytetään orjuuteen vertautuvia oloja.

-Ulkomailta saa maukkaampaa mansikkaa, kun ovat saaneet enemmän aurinkoakin.

Vierailija
6/58 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jokin bisnes ei ole kannattavaa, niin silloin sitä ei pidä harjoittaa. Vastaus ei ole, että jätetään maksamatta kunnollinen palkka työntekijöille. Minä olisin valmis maksamaan enemmän marjoista, jos se tarkoittaisi että työntekijät saavat inhimilllisen palkan.

Vierailija
7/58 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ne kalliita ja pakastin vie oman sähkönsä myös.

Vierailija
8/58 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä muutama vuosi sitten naapurissa oli marjatila, jossa oli päosin suoramyyntiä. Siellä sai itse valita hinnan eli jos halusi marjat samantien mukaan, ne maksoivat esim. 50 e/laatikko. Jos tämä oli kallista, niin isäntä sanoi, että ei mitään, hän pyytää, että joku poimijoista poimii odottaessasi juuri sinulle, mikä olisi sopiva hinta. Jos sanoi, että 35 e, niin poimija lähti pellolle ja palasi 3-4 tunnin kuluttua takaisin marjoineen. Jos ostaja lähti pois, niin isäntä muistutti, että tuo alempi hinta on vain niille, jotka malttavat odotella.

Minkäs verran noita marjoja ostit?

Vierailija
9/58 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jokin bisnes ei ole kannattavaa, niin silloin sitä ei pidä harjoittaa. Vastaus ei ole, että jätetään maksamatta kunnollinen palkka työntekijöille. Minä olisin valmis maksamaan enemmän marjoista, jos se tarkoittaisi että työntekijät saavat inhimilllisen palkan.

Sitten aloitus ei koske sinua. Suurin osa ihmisistä ei ole valmis maksamaan enempää, minkä näkee siitä että marjojen hinta on se mikä on. Jos joku myyjä yrittää myydä kalliimmalla, hänelle jää marjat käsiin.

Vierailija
10/58 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on tuossa pakastimessa luomumansikkaa, jonka kilohinta pakastemarjana on viitisentoista euroa kilo, joten kyllä jotkut ovat valmiita maksamaan. Tuskin olen ainoa asiakas. 

Vierailija
11/58 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen verran olen valmis maksamaan kuinka arvokkaita ne mulle ovat - arvostan marjoja erittäin paljon, sitä enemmän mitä terveellisempiä ovat.

Jos olisin saita, kasvattaisin itse mutta arvostan suomalaisia maanviljelijöitä ja muita alkutuotannon väkeä niin paljon että maksan mielelläni siitä mitä tarvitsen sen verran kuin pyydetään.

Tällaisia ostajia on valitettavan vähän.

Otetaan mieluummin se espanjalainen marja, jos hintaeroa on merkittävästi.

Vierailija
12/58 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan mitään viljelijöitä vihaa, vaan kokoomuslaista politiikkaa, joka on tuonut halpatyövoiman suomalaisille työmarkkinoille ja vääristänyt niiden toiminnan. Marjoja on ennenkin poimittu ihan kotimaisin voimin ja hinnat olivat silti kohtuulliset. Johonkin se raha siitä välistä vuotaa, kun ottaa huomioon, että ruuantuotantoa vielä verovaroilla varta vasten tuetaan.

Vierailija
13/58 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tapauksessa palkka nousee myös istuttajilla, niillä maataloustyöntekijöillä, jotka hoitavat lannoitukset, ruiskutukset jne. Niillä henkilöillä, jotka punnitsevat ja käsitttelevät marjan kylmiöön ja myyntiin ja viimeisenä vielä sen torimyyjän palkka nousee.

Palkka nousee myös niillä, jotka ovat töissä tiloilla mitkäviljelevät taimia myyntiin eli mansikanviljelijän taimikustannukset kasvavat.

Maniskanviljelyssä on hieman muitakin työvaiheista kuin poiminta.

Vierailija
14/58 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä poiminkin marjani itse. Jos jää tilaa mansikoille huonona vuonna, poimin itse ja viljelijä veloittaa vähemmän kuin jos ostan myyjältä. Yleensä tilaa mansikoille ei jää.

Urakalla suomalainen saa saman palkan kuin muutkin kyllä, luulisin. Minä arvostelen sitä, että he eivät halua ottaa sellaisia, jotka tulevat omalla kyydillä ja ovat yötä kotona. Yksikään viljelijä ei ole tätä kieltänyt. Poimija saa ehkä 2 euroa kilolta ja torilla veloitetaan 5-10 euroa kilolta paikasta ja sadosta riippuen. Urakallahan suurin osa poimitaan. Kyllä siinä katettaa jää, mutta jää vielä enemmän, jos petipaikasta aitamajoituksessa saa vähentää. Se on kyllä ihan tosi, että itämaalaiset on jotenkin luonnostaan käsistään näppäriä ja poimivat nopeasti, en pysy siinä vauhdissa, nuorena vielä olin nopea kun olin poimimassa kesätöikseni useamman viikon. Saa vain olla tarkkana, etteivät poimi homeisia ja pilaantuneita tietoisesti sekaan. Siksi poimin omani itse.

Katetta ei lasketa noin. Sitten kun olet selvittänyt, miten se lasketaan, niin selvitä samantien mitä katteella ”katetaan”. Sittenvoit vielä miettiä miten voitto lasketaan ja mitä siitä vähennetään ja mitä jäljelle jäävillä nettotuloilla on ideana tehdä..

Vierailija
15/58 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisia ostajia on valitettavan vähän.

Otetaan mieluummin se espanjalainen marja, jos hintaeroa on merkittävästi.

Jos on liian kallista, ostan vähemmän ja harvemmin sitä kotimaista marjaa. Se on köyhälle vähän kuin luksustuote sitten. Ulkomaalaisia likavedellä kasteltuja vatsatautimarjoja en osta ikinä, mieluummin olen ilman.

Vierailija
16/58 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkäs verran noita marjoja ostit?

Olin siellä poimijapuolella, sain marjat omakustannushintaan.

Vierailija
17/58 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa 500 gramman rasia mansikoita maksaa noin 6 euroa. Hyvin ne näyttävät käyvän kaupaksi vaikken minä raaski niitä ostaa. Viiden kilon laatikko on liian iso eikä välimuotoja noissa ole.

Vierailija
18/58 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ulkomaalaiset saavat vähemmän palkkaa kuin suomalaiset. Asia siis harvinaisen selvä.

Vierailija
19/58 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa 500 gramman rasia mansikoita maksaa noin 6 euroa. Hyvin ne näyttävät käyvän kaupaksi vaikken minä raaski niitä ostaa. Viiden kilon laatikko on liian iso eikä välimuotoja noissa ole.

Jonkun verran oli viime vuonna 2,5 kilon laatikoitakin. En muista hintaa.

Vierailija
20/58 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätetään vaan kaikki tekemättä. Tukien tasohan on määritelty myöskin sanalla inhimillinen, joten mitä järkeä tehdä monta tuntia hommia saadakseen muutama lisäsatku..?

Viljelijät luovuttakaa! Kelalla on joka halpa-alalla (tuotanto, palvelut) monopoli, ei sitä vastaan kannata kilpailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi